KOLUMNI
Sari Lindblom-Ylänne
Opetuksen kehittämisen haasteita tutkimustavoitteiden puristuksessa
Yliopistojen tärkein tehtävä on kouluttaa tulevaisuuden
asiantuntijoita ja tutkijoita. Tämä tehtävä
on kirjattu myös asetukseen korkeakoulujen henkilöstön
kelpoisuusvaatimuksista ja tehtävistä (309/93). Asetuksen
19 §:n mukaan opettajan tehtävissä olevan tulee:
1) edistää alansa opetusta;
2) ohjata opiskelijoiden opintoja;
3) toimittaa hänelle kuuluvat kuulustelut;
4) antaa korkeakoululle tarpeelliset selvitykset opetuksestaan,
julkaisutoiminnastaan, tieteellisestä ja taiteellisesta
toiminnastaan ja toimittamistaan kuulusteluista;
5) hoitaa korkeakoulun hallintoelinten jäsenyydestä
aiheutuvat ja muut hänelle kuuluvat tai määrätyt
tehtävät;
6) osallistua tarvittaessa kohtuulliseksi katsottavassa määrin
opiskelijoiden hoitamiseen.
Yliopisto-opettajan näkökulmasta opettajan työ
ei useinkaan näyttäydy asetuksen mukaisesti. Tunnettu
tosiasia kun on, että yliopistovirkoja haettaessa painopiste
on tutkimuksellisissa ansioissa. Tästä syystä lehtoreiden
ja professoreiden virkoihin tähtäävät tutkijat
joutuvat panostamaan tutkimuksen tekoon opetuksensa kehittämisen
kustannuksella.
Yliopistoissa on viime vuosina ilahduttavasti yritetty panostaa
opetuksen ja oppimisen laatuun. Monissa yliopistoissa on otettu
käyttöön yliopistoportfoliot, joissa opettajat
joutuvat virkoja hakiessaan tekemään selkoa opetusansioistaan
tutkimuksellisten ansioiden ja hallinnollisten kokemustensa lisäksi.
Opetusansioiden huomiointi virantäytöissä näyttäisi
siis toimivan hienosti - ainakin teoriassa. Valitettavasti käytännössä
opetusansioiden vaikutus lehtorin tai professorin viran saamiseen
on vielä vähäinen ja joissakin tiedekunnissa suorastaan
mitätön. Opetusansiot voivat kyllä helpottaa valintaa
kahden tieteellisesti tasaisen hakijakandidaatin välillä,
mutta niiden painoarvo on toistaiseksi tieteellisiä ansioita
selkeästi kevyempi.
Haluan kuitenkin painottaa, että opetusansioiden arviointi
ja hakijoiden vertailu opetusansioiden suhteen on tärkeää
ja arvokasta silloinkin, kun opetusansioiden painoarvo on pieni.
Esimerkiksi Helsingin yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa
kaikkien lehtorin ja professorin virkaan hakeneiden tulee antaa
opetusnäyte ja perusteellinen selostus opetusansioistaan
yliopistoportfolion osana. Tämä käytäntö
on johtanut siihen, että opettajien yliopistoportfoliot ovat
kehittyneet "cv-tyyppisistä listoista" syvällisempiin
analyyseihin, ja heidän opetusnäytteensä ovat selkeästi
parantuneet. On ollut ilahduttavaa huomata, että opetusnäytteen
antaminen koetaan pidemminkin mahdollisuutena osoittaa osaamisensa
ja taitonsa kuin välttämättömänä
pahana. Opetusansioista laadittu perusteellinen arviointi on opettajalle
tärkeä työkalu oman opetustaidon kehittämisessä.
Opetuksen kehittäminen on vaativaa ja työlästä,
vaikkakin samalla erittäin palkitsevaa. Opettaja, joka haluaa
panostaa opetuksen kehittämiseen, joutuu tavallaan tekemään
tuplasti työtä, sillä hän tuskin uskaltaa
ottaa riskiä ja painottaa opetuksen kehittämistä
tutkimuksen teon kustannuksella. Yliopistojen pitäisikin
kehittää enemmän erilaisia kannustimia ja palkintoja
opetuksen kehittämisessä ansioituneille opettajille
sen lisäksi, että opetusansioille tulisi antaa virantäytöissä
nykyistä suurempi paino. Hyvä esimerkki toimivasta palkinnosta
on Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan
käytäntö, jossa opettajia kannustetaan osallistumaan
pedagogiseen koulutukseen palkankorotuksen avulla.
Yliopistopedagoginen koulutus on tehokas tapa edistää
opetuksen ja oppimisen laatua. Yliopistopedagoginen koulutustarjonta
on kiitettävästi lisääntynyt. Kokemukset ja
tutkimukset osoittavat, että yliopistopedagoginen koulutus
innostaa opettajia omien opetustaitojen ja -menetelmien jatkuvaan
kehittämiseen ja edistää opetuksen ja oppimisen
laatua.
Nykyisin opetuksen kehittäminen nojaa liian harvoille harteille.
Ilman tukea ja apua vaarana on, että nämä "yliopistojen
aarteet" väsyvät työtaakkansa alle. Yksittäisten
innostuneiden opettajien avulla ei ole mahdollista saada aikaan
laajamittaista opetuksen kehittämistä. Tarvitaan jokaisen
opettajan sitoutumista opetuksen kehittämiseen.
Pelkästään tutkimukseen satsaaminen opetuksen
sijasta on lyhytnäköistä yliopistopolitiikkaa.
Miten voimme kouluttaa tulevaa huipputason asiantuntijasukupolvea,
jos emme satsaa opetuksen kehittämiseen? Asiantuntijaksi
kehittyminen ei tapahdu itsestään vaan edellyttää
laadukasta opetusta ja ohjausta nykypäivän asiantuntijoilta.
Jotta yliopistot pystyisivät jatkuvasti kasvattamaan uusia
huippuasiantuntijoita, niiltä edellytetään myös
huipputasoista opetusta. Laadukkaaseen opetukseen satsaaminen
on samalla satsaus tulevaisuuden laadukkaalle tutkimukselle.
FT Sari Lindblom-Ylänne on kasvatuspsykologian
dosentti ja toimii yliopistopedagogisena asiantuntijana Helsingin
yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa. Hän
on tutkinut yliopisto-oppimista ja -opettamista, oppimisen arviointia
sekä opiskelumenestykseen vaikuttavia tekijöitä.
Hän on ollut mukana kehittämässä opetusta
useassa tiedekunnassa ja laitoksessa sekä Helsingin yliopistossa
että Suomen muissa yliopistoissa ja korkeakouluissa.
(painetun lehden s. 31-32) |