KEVÄTSEMINAARI Yliopistorahoituksen
huutolaiskauppa?
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton perinteisen
kevätseminaarin aiheena oli tänä vuonna Yliopistorahoituksen
huutokauppa. Seminaarin kuluessa kävi ilmi, että kuvaavampi
ilmaus rahoituksen määräytymiselle olisi kuitenkin
huutolaiskauppa. Paneelikeskustelu ohjelman loppupuolella osoitti,
että yliopistojen ja opetusministeriön näkemykset
tulosohjauksen aitoudesta ovat edelleen kaukana toisistaan.
Tieteentekijöiden liiton puheenjohtaja Antero Puhakka
avasi seminaarin. Hän selosti yliopistorahoituksen määräytymisen
ja ohjausjärjestelmän perusteita.
- Valitettavasti ymmärrys koulutuksen jakokiveä kohtaan
näyttää puuttuneen viime vuosina, tai ymmärrys
ei ainakaan ole perusrahoituksen nousuna juurikaan realisoitunut.
Kun rahoitusta on kaikilla asteilla leikattu, jäljelle jäävä
osuus sitten laitetaan jakoon "näennäisneuvotteluissa".
- Näennäisneuvotteluissa yliopistot laitetaan tulosohjauksen
nimissä taistelemaan toisiaan vastaan. Kun niin sanotut neuvottelut
ovat kuitenkin nolla-summapeliä, voitot saavutetaan vain
toisten kustannukselle. Mikään yliopisto ei uskalla
jäädä pois tavoitteiden lisäämiskilpailusta,
sillä kaikki pelkäävät oman asemansa suhteellista
huononemista, jos tavoitteiden korottamiset ovat pienempiä
kuin muilla. Yliopistojen neuvotteluihin tuomat tavoitteet eivät
aina ole realistisia tai välttämättä edes
totuudenmukaisia. Jo etukäteen siis tiedetään,
ettei tavoitteita ole edes mahdollista saavuttaa, mutta kun rahoitus
perustuu tavoitehuutokaupalle, siihen on pakko mennä mukaan.
Voiko ohjausjärjestelmä todellakaan toimia näin?
Avauksensa lopuksi Puhakka heitti provosoivan väitteen.
- Tavoitteilla ei itse asiassa voida käydä huutokauppaa.
Huutokaupassahan myyjä pyrkii saamaan parhaan mahdollisen
hinnan tuotteestaan, mutta nykyisessä ohjausjärjestelmässä
kyse on itse asiassa päinvastaisesta. Se, joka laskee hinnan
alhaisimmaksi saa suurimmat tavoitteet. Onko kyse siten huutolaiskaupasta?
Yliopistokulttuurin uudistaminen tarpeen
Valtion tiede- ja teknologianeuvoston pääsuunnittelija
Esko-Olavi Seppälä kertoi puheenvuorossaan tiede-
ja yliopistorahoituksen raameista.
- Perusrahoituksen osuus yliopistojen tutkimustoiminnan kokonaisuudessa
on vähitellen supistunut, ja vuoden 2001 tilaston mukaan
osuus oli 48,6 prosenttia. Tutkimuksen volyymi on yliopistoissa
kuitenkin koko ajan kasvanut, joten suurempi osa kasvua - joinakin
vuosina koko kasvu - on ollut peräisin ulkopuolisista lähteistä.
- Avoimet, kansainväliset "tutkimusmarkkinat" ovatkin Suomessa
huomattavasti kehittyneempiä kuin vastaavat "koulutusmarkkinat",
joilla yliopistot kyllä sinänsä olisivat kykeneviä
toimimaan. Yksi tutkimusresurssien koulutusresursseja nopeamman
kasvun seurauksia saattaakin olla resursointieroista johtuva koulutuksen
arvostuksen heikkeneminen tutkimukseen verrattuna. Tällainen
kehitys olisi varsin vahingollinen sekä koko yhteiskunnan
että yliopistolaitoksen oman tulevaisuuden kannalta. Se heikentäisi
myös tutkimuksen tulevia kehitysmahdollisuuksia.
Seppälä kertasi valtion tiede- ja teknologianeuvoston
viime joulukuussa hyväksytyt linjaukset resurssisuosituksista.
Niiden mukaan yliopistojen perusrahoitusta tulee vuoteen 2007
mennessä lisätä tasokorotuksena 150 miljoonaa euroa.
Tämä tarkoittaa 30-35 miljoonan euron vuotuista lisäystä
vuosina 2005-2007. Seppälä korosti neuvoston raporttiin
listattujen kehittämistarpeiden merkitystä:
- peruskoulutuksen kehittäminen työvoimatarpeen ennakointia
vastaavalla tavalla ja alueiden tarpeen huomioon ottaen ja siten,
että tutkintojen suoritusajat lyhenevät,
- tutkijanuran edistäminen tutkijankoulutusta ja yliopistojen
virkarakennetta kehittämällä,
- yliopistojen 'kolmannen tehtävän' vaatimat resurssit,
sosiaaliset innovaatiot, laitekanta, huipputason liiketoimintaosaamisen
vahvistaminen, sekä
- läpikäyvät kansainvälistymisen uudet
vaatimukset: sen osaamistason kohottaminen, ulkomaiseen osaamiseen
linkittyminen, koulutuksen kansainvälistäminen.
Jotta tämä lista toteutuisi, tarvitaan uutta perusrahoitusta,
Seppälä korosti. Nyt valtion tutkimuspanostuksessa suhteessa
BKT:hen on palattu vuoden 1996 tasolle.
- Yliopisto- ja tiederahoitusta on kyettävä johdonmukaisesti
vahvistamaan keskeisenä osana inhimillisen tietoyhteiskunnan
kehittämistä. Suomi on edennyt tällä tiellä
jo niin pitkälle, että valmiita malleja ei välttämättä
enää ole - tulevaisuuden kehityspolkuja on kyettävä
löytämään myös itse. Ennakoinnin merkitys
korostuu uudella tavalla. Haasteena on myös sosiaalisen innovaatiotoiminnan
vahvistaminen.
Seppälä tähdensi myös uudenlaista yliopistokulttuuria.
- Alan toimijoiden tehtävä on, yhdessä ja erikseen,
tavoitella korkeaa laatua ja hyvä tuloksia: miten esimerkiksi
yliopisto itse edistää hyvien opettajien ja korkeatasoisten
tutkijoiden kasvatusta, urakehitystä yliopistoissa sekä
heidän rekrytointiaan yliopiston ulkopuolelta. Ilman nuoria
tutkijoita yliopisto ei voi säilyttää dynaamisuuttaan
ja kykyä jatkuvaan uudistumiseen. Onnistuminen näkyy
siinä, että yliopistoon kyetään jatkuvasti
luomaan uusia dynaamisia toimintaympäristöjä.
Hyvästä tuloksesta pitäisi palkita
Esko-Olavi Seppälän jälkeen puhui Helsingin yliopiston
kvestori Ilkka Hyvärinen, joka veti teemaa lähemmäksi
yliopiston taloussuunnittelun arkea.
- Valtiovarainministeriö on viime aikoina suhtautunut yliopistorahoitukseen
siten, että perusrahoitusta ei tarvita lisää, vaan
erilaisiin valtakunnallisiin hankkeisiin voidaan antaa lisärahaa
jos on tarvis.
Hyvärinen esitti havainnollisilla numeerisilla kalvoilla,
miten rahoitustilanne on vaikuttanut yliopiston talouteen. Vapaan
perusrahoituksen osuus on jatkuvasti pienentynyt eikä vuosina
1994-95 tehtyä leikkausta ole palautettu yliopistoille, vuosina
1998-99 yliopistot eivät saaneet edes palkankorotusrahoja.
Ja toisaalta velvoitteita on tullut jatkuvasti lisää.
- Vuosien 1992-2003 aikana rahoitus kasvoi neljällä
prosentilla, mutta samana aikana rahoitus laski reaaliarvoltaan
yli 20 prosentilla, kun inflaatio otetaan mukaan. Eli yliopistolaisten
selkänahasta on otettu irti yhä enemmän.
Maisterintutkintojen määrä on kasvanut 1992-2002
39 prosentilla (HY 33 %) ja tohtorintutkinnot 132 prosentilla
(HY 96 %).
- Onko suomalainen teollisuus päässyt yhtä hyviin
tuotantolukuihin, Hyvärinen kysyi.
Tämän kevään tulosohjausneuvottelut käytiin
uuden rahanjakomallin pohjalta.
- Samaa kehystä jaetaan tavoitteiden mukaan. Tästä
on turha syyttää yliopistoja. Meidän rehtorimme
yritti saada muita rehtoreita mukaan, että "nyt ei enää
lähdetä tähän leikkiin", mutta turhaan.
- Pitäisi olla jonkinlainen yksikköhintamenettely
ja hyvästä tuloksesta pitäisi palkita. Nykyinen
malli ei täytä tavoiteohjauksen kriteereitä. Hyvärinen
totesi.
Ulkoinen rahoitus - onni vai onnettomuus
Ulkopuolisen rahoituksen merkitys yliopistojen kokonaisrahoituksessa
on kasvanut jatkuvasti. Tähän liittyvistä ongelmista
ja toisaalta autuudesta puhuivat professori Markus Pessa Tampereen
teknillisestä yliopistosta ja tutkija Stina Immonen Teknillisestä
korkeakoulusta.
Professori Pessan johtama Optoelektroniikan tutkimuskeskus saa
rahoituksestaan 80 % ulkopuolisista lähteistä. 58 henkilöstä
vain neljä työskentelee TTY:n palkkalistoilla.
Pessa oli huolissaan etenkin teknisten tieteiden laitehankintojen
rahoittamisesta.
- Yliopiston rahoituksella on entistä vaikeampaa ostaa
kalliita tutkimuslaitteita. Myös huippututkimusta tekevissä
yksiköissä joudutaan työskentelemään
yli 15 vuotta vanhojen laitteiden kanssa.
Yliopistorahoituksen tila näkyy Pessan mielestä jo
tutkintojen laadussa. Hän esitti joitakin kehittämisehdotuksia:
- Sisäänottoja pitää pienentää,
jos opettajavoimia ei saada lisää. Tohtoribuumista on
päästävä eroon niillä aloilla, joilla
ei ole kysyntää jatkokoulutetuille. Yliopistoille on
saatava lisää laiterahaa. Tulosrahoitukseen on otettava
mukaan tieteelliset julkaisut ja tiedepalkinnot. Post doc -järjestelmä
vaatii kehittämistä.
Tutkija Stina Immonen toi keskustelua lähemmäksi ulkopuolisella
rahoituksella työskentelevän yliopistolaisen arkea.
Immonen on töissä tutkijana Teknillisessä korkeakoulussa
laitoksella, joka saa rahoituksestaan peräti 98 % TKK:n budjetin
ulkopuolelta. Laitoksella ei ole yhtään korkeakoulun
budjetista osoitettua virkaa. Stina Immonen on itse työskennellyt
ulkopuolisen rahoituksen turvin vuodesta 1995 lähtien. Pääasiallinen
rahoittaja on Tekes.
- Tutkijan työ on tasapainottelua - pitää sietää
epävarmuutta ja on oltava mukautuvainen. Ulkopuolinen rahoitus
opettaa ajattelemaan, ketkä ovat työni lopulliset hyödynsaajat
- vastuu on otettava ja kannettava.
- On palkitsevaa, kun huomaa, että omilla ajatuksilla on
kantavuutta. Tutkijan on voitava omalla nimellään hakea,
saada ja käyttää rahoitusta.
Immosen mielestä yliopistoissa ei aina osata tukea tutkimustyön
tekemistä. Päätöksenteko ja johtajuus eivät
useinkaan sovellu dynaamiseen asiantuntijaorganisaatioon.
- Ulkopuolinen rahoitus nähdään toisaalta peikkona,
jota on vahdittava ja toisaalta pelastajana, joka paikkaa taloutta.
Yliopistojen tuottotavoitteita ei pidä sälyttää
tutkijoille.
Myös rahoittajien tavoitteet ohjaavat tutkimusta.
- Rahoittajat pyrkivät suuriin, keskitettyihin kokonaisuuksiin,
mutta kevyemmillekin instrumenteille olisi tarvetta.
Kaiken kaikkiaan Immonen katsoi, että ulkopuolinen rahoitus
on suuri onni niin tutkijalle kuin yliopistollekin.
Tutkintotavoitteilla huutokauppaa?
Paneelikeskusteluun Tutkintotavoitteilla huutokauppaa
osallistuivat Rehtorien neuvoston puheenjohtaja, Tampereen
yliopiston rehtori Jorma Sipilä (oik.), opetusneuvos
Anita Lehikoinen opetusministeriöstä sekä SYL:n
puheenjohtaja Tommi Laitio. |
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton kevätseminaarin
loppuosaa hallitsi paneelikeskustelu Tutkintotavoitteilla huutokauppaa.
Paneelissa olivat mukana opetusneuvos Anita Lehikoinen
opetusministeriöstä, rehtorien neuvoston puheenjohtaja
Jorma Sipilä Tampereen yliopistosta sekä puheenjohtaja
Tommi Laitio Suomen ylioppilaskuntien liitosta. Paneelin
juontajina toimivat puheenjohtajat Tapani Pakkanen Professoriliitosta
ja Antero Puhakka Tieteentekijöiden liitosta.
Keskustelun käynnistämiseksi panelistit saivat viiden
minuutin aloituspuheenvuorot. Anita Lehikoinen korosti, että
nykyinen rahoitusmalli on kehitetty yhteistyössä yliopistojen
kanssa. Mitään uutta ja ihmeellistä ei yliopistojen
taholta ole esitetty rahanjaon perusteiden uudistamiseksi.
- On kuulunut kritiikkiä siitä, että malli toimii
liiaksi tavoitteiden mukaan. Ministeriö esitti, että
se perustuisi enemmän toteumiin, mutta yliopistot eivät
halunneet siirtyä siihen. On tullut moitteita myös siitä,
että rahoista on liikaa korvamerkittyjä - nyt niitä
on vähennetty.
- Vastuu laadusta jää yliopistoille. Yliopistot voivat
sisäisellä rahanjaollaan panostaa laatuun, OPM ei voi
olla yliopistojen laadun takuumies, Lehikoinen painotti.
Rehtori Sipilä valaisi tulosneuvottelujen arkea.
- Ministeriö korostaa, että tulosneuvottelut ovat
yhteinen prosessi. Neuvottelumekanismi on kuitenkin sellainen,
että OPM on yhtä mieltä ja yliopistot ovat kaikki
keskenään eri mieltä. Lisäksi on vain ministeriön
näkemys, että suuria tarpeita rahanjakomallin muutokselle
ei muka olisi. Rehtorit ovat esittäneet, että 80 % rahoituksesta
määräytyisi edellisen vuoden perusteella.
- Yliopistojen tutkimustoiminnan kuvaaminen pelkästään
tohtorimäärillä ei anna oikeaa kuvaa yliopiston
tutkimustoiminnasta. Rahoituksessa pitäisi ottaa huomioon
myös julkaisut.
- Perusongelma ei lopulta olekaan malli vaan se, että uudet
koulutuspaikat syövät vanhojen rahoitusta. Ministeriön
olisi mahdollista viheltää peli poikki, kun yliopistot
esittävät uusia koulutusaloja, Sipilä totesi.
SYL:n puheenjohtaja Tommi Laitio katsoi, että tuloksesta
maksaminen ei sinänsä ole virheellistä -se on kasvattanut
yliopistoja tehokkuuteen.
- Mutta se on väärin, että mutterituotannossa
ei välitetä ollenkaan siitä, millaisia muttereita
tuotetaan.
- Yliopistoilla olisi tässä yhteistoiminnan paikka.
Enemmän pitäisi maksaa laadusta ja opetuksen kehittämisestä.
Miksi rehtorit sitten lähtevät mukaan huutolaiskauppaan,
tivasi Antero Puhakka.
- Rehtorien piirissä on yritetty sopia, mutta aina löytyy
pari yliopistoa, jotka lipeävät. Kukaan ei pysty kirjoittamaan
sellaista paperia, että ollaan nollalinjalla. Lisäksi
on onnetonta se, että toteutumattomista tavoitteista ei rangaista
- osa yliopistoista elää toteutumattomilla tavoitteilla.
Organisaatioilla ei ole moraalia, Sipilä vastasi.
- Yliopistot olivat tyytymättömiä vanhaan rahoitusmalliin.
Uudelta toivottiin läpinäkyvyyttä ja oikeudenmukaisuutta.
Koulutuksen laajentuminen on ollut merkittävä kansallinen
satsaus. Sellaista poliittista tahtoa ei löydy, että
jonkin yliopiston annettaisiin näivettyä, Lehikoinen
lisäsi.
- Keskustelun tyyli näyttäytyy raadollisimmillaan
opetusministeriön ja yliopistojen johdon vuosittaisissa seminaareissa.
Pokeripelissä löytyy aina laiska syyllinen - opiskelija,
Laitio totesi.
Malli ei pakota huonoon toimintaan
Miten sitten eettis-moraalinen kysymys ratkaistaan? Onko menty
peliin mukaan vai onko vastustettu, kysyi puheenjohtaja Tapani
Pakkanen.
- Tutkimuksella on oma etiikkansa ja hallinnolla on omansa,
Sipilä sanoi.
- Korkea moraali leimaa myös hallintoa. Ministeriö
on sen tiedon varassa, jonka yliopistot toimittavat. Jos homma
on mennyt huutokauppameiningiksi, pitää asiaa tarkastella
uudelleen, Lehikoinen lupaili.
- OPM kyllä käynnisti huutokaupan. Kun luvut tulivat,
kaikki mielsivät ne pohjaluvuiksi, Sipilä lisäsi.
- Järjestelmä pakottaa itsekkäät organisaatiot
lupaamaan liikaa. Tulevien "lopputuotteiden" edustajana olen tietysti
huolissani siitä, miten lopputuotteiden laatu turvataan,
Laitio huolehti.
Yleisö otti hyvin aktiivisesti osaa puolitoista tuntia
kestäneeseen keskusteluun.
- Malli ei pakota huonoon toimintaan. En ole nähnyt opiskelijoiden
tason laskua ja laatu otetaan huomioon kaikessa toiminnassa. Kuulutan
tässä yliopistojen moraalia - meidän professorien
on pidettävä huolta siitä, että taso ei laske
jatkossakaan, huomautti professori Hannu Saloniemi Helsingin
yliopistosta.
Yleisökysymyksissä oltiin huolestuneita muiden muassa
tohtorintutkintojen määristä, yliopistojen tehdasmaistumisesta,
yliopistoväen jaksamisesta. Anita Lehikoinen muistutti, että
uuteen rahanjakomalliin on otettu yhdeksi tuloksellisuuskriteeriksi
hyvä henkilöstöpolitiikka.
Puheenjohtaja Tapani Pakkanen piti seminaaripäivän
päätteeksi loppuyhteenvedon.
- On surullista, jos laatu asetetaan määrän panttivangiksi
Me itse voimme kuitenkin vaikuttaa asiaan, koska kauppaan tarvitaan
aina monta osapuolta. Olemme valmiita kehittämään
entistä parempaa yliopistomaailmaa, Pakkanen päätti
antoisan kevätseminaarin.
Teksti ja kuva:
Kirsti Sintonen
(painetun lehden s. 33-37) |