KIRJA-ARVOSTELU
Rakkautta julmassa
yliopistomaailmassa
Dosentti Mikko Groman opettaa uusromanttista ranskalaista
runoutta. Hän on viranhakujen ikuinen kolmonen, jota viransijaisuudet
ja apurahatkin ovat viime aikoina kartelleet. Saamattomuus vaivaa sekä
työ- että yksityiselämässä. Vaimo Mikaela on
kyllästynyt toivottomaan nahjukseen ja etsii itseään nuoren
runoilijan ja menestyvän perhetutun sylistä. Tästä
lähtee Virpi Hämeen-Anttilan esikoisromaani Suden
vuosi. Hämeen-Anttila on tutkija, indologi ja intialaisen kirjallisuuden
suomentaja, joka toimii opettajana Helsingin yliopiston Aasian ja Afrikan
kielten ja kulttuurien laitoksella.
Kustantajan luonnehdinnan mukaan kirja on "Vahva esikoisromaani epäsovinnaisesta
rakkaudesta julmassa yliopistomaailmassa." Kirjaa voi lukea kertomuksena
yliopistomaailmasta, jonka perusrahoituksen heikentyessä erityisesti
tuntiopetuksella elävä "viraton dosentti" kurjistuu ja näivettyy
myös yksityiselämässään. Toivoa antaa opetus,
jossa yksi kauriinsilmäinen oppilas on antanut itselleen luvan ihastua
dosentti Gromaniin, joka on vain käsivarren mitan päässä
mutta silti saavuttamattomissa. Käsittelen tässä korostetusti
yliopistoihmisille ajankohtaisia teemoja, vaikka Suden vuodessa
on monia muitakin kertomuksia: mm. kroonisesti sairaan nuoren aikuistuminen
ja itsenäistyminen, nelikymppisen naisen halu elää sekä
avioerolapsen paha olo.
Tänä keväänä MTV3 on lähettänyt uusintana
sarjan Sydänten akatemia, jossa on sivutaan samoja teemoja
kuin Suden vuodessa. Kumpikin käsittelee yliopistomaailman
kilpailullisuutta ja niukkuutta sekä opiskelijoiden ja opettajien
välisiä suhteita. Sydänten akatemiassa teemoja tarkastellaan
laitoksen viranhaltijoiden ja heidän suhteidensa dynamiikan kautta,
kun taas Suden vuoden näkökulma on ulkopuolisen - laitoksen
liepeillä tuntiopetuksella elävän tutkija-opettajan.
Määrärahojen niukkuuden vuoksi opetus hoidetaan päätoimisten
viranhaltijoiden voimin. Dosentit taistelevat kynsin hampain luennoistaan
ja korkeasti oppineina he ovat hinnoitelleet itsensä ulos markkinoilta.
Akatemian rahoituksen loppuminen on tehnyt Gromanista ulkopuolisen. Akatemian
tutkijoille varatusta työhuoneestakin hänet saneerattiin ulos,
kun ei ole virkaakaan. Tulosvastuun nimissä yliopisto muistaa kuitenkin
opetus- ja tutkimustoiminnan selvityskaavakkeella, joka ilkkuu Gromanin
kelvottomuutta. Ulkopuolista rahoitusta ei ole herunut, eikä kansainvälisiin
konferensseihin voi osallistua kun ei ole rahoitustakaan.
Tohtorin markkina-arvo
Yliopisto-opettaja on pienituloinen. Päivälehdissä vilahtavat
akateemisten palkansaajien keskiansiot naurattavat, koska nämä
tilastoakateemiset ovat lääkäreitä, tuomareita ja
muita hyvätuloisia. Nuorempi yliopistoväki on köyhälistöä.
Groman tietää, että tohtorintutkinto ei nostanut sanottavasti
hänen arvoaan. Hänen alansa oli kerta kaikkiaan väärä.
Vielä hänen opiskellessaan ajan henki oli toinen: myös
humanisteilla oli elämisen oikeus. Nyt opiskelijatkin tietävät,
että yliopistolle ei kannata jäädä homehtumaan. "Riittää
kun katsoo vähän aikaa Gromania niin tajuaa minkä verran
tohtorinhatulla saa poweria, gloriaa ja naista."
Mikon toimiessa viransijaisena hän nautti mukavaa palkkaa ja vaimonkin
kanssa meni hyvin. Todellisuus löi poskelle, kun hän jäi
viranhaussa kolmanneksi. Kilpailu paikasta auringossa käy kiihkeänä:
ihmiset julkaisevat kuin niillä olisi painokone kotona. Ansioluetteloissa
näkyy määrä eikä laatu. Groman on kirjoittanut
oppineita ja arvostettuja kirjoja, joita kukaan ei ole lukenut. Pitäisi
julkaista englanniksi. Apurahojen ja virkojen jakajat eivät ymmärrä
Gromanin pyrkimystä laajaan sivistykseen ja oppineisuuteen. Hän
ei ole kyllin tuottava. Hän on hidas kirjoittaja eikä julkaise,
ellei saa paperille jotain joka tyydyttää häntä viimeistä
piirtoa myöten.
Toivoton nyhverö kutsumustyössään
Ex-vaimon mielestä Mikko Groman kieltäytyy käyttäytymästä
järkevästi. Unelmoi ja nyhrää aina vain kirjojensa
kanssa. Istuu työpöytänsä ääressä myöhään
yöhön. "En mä enää sulta mitään itselleni
odota, mutta tee helvetti soikoon jotain oman itsesi eteen." Vaimolle
oli selvinnyt, että hän halusi ihmisen, joka ei pidä kaikkea
itsestään selvänä. Sen paheen Groman päätti
kitkeä luonteestaan. Mikään ei enää ole itsestään
selvää. Joka asiaa pitää miettiä erikseen.
Ainoa paikka, jossa Mikko Groman tuntee hallitsevansa asiat edes joten
kuten on luentosali. Hän suhtautuu vakavasti opettamiseen, ajatellen
siirtävänsä edes hitusen omaa rakkauttaan kirjoihin eteenpäin
vaikka vain yhdelle opiskelijalle. Se yksi löytyy. Sari Karaslahti
uskaltaa elää todellista elämäänsä vain
piilossa toisilta, päänsä sisällä. Hän kirjoittaa
luennolla ylös tunnollisesti kaiken, mitä Groman sanoo ja lukee
kaikki dosentin mainitsemat kirjat. Sarin mielestä Gromanin luennot
on niitä parhaita mitä hän olen kuunnellut.
Toisenlaisiakin opiskelijoita on: itseriittoisia miehiä, jotka
nöyryyttävät Gromania. "Sä luennoit vanhentuneen kirjallisuuden
pohjalta, et seuraa aikaasi. Olet sivussa siitä, missä tieteellinen
diskurssi liikkuu. Luennolla pitää tarjota uusinta tutkimusta
eikä vain julistaa auktoriteetin varjolla kateederilta jotain kaavoihin
kangistunutta paskaa."
Opetus tarjoaa kuitenkin Gromanille pakopaikan, jossa hänkin on
jotain kaiken muun romahtaessa. Luennolta löytyvä Sari saa dosentin
ryhdistäytymään ja ottamaan ohjat käsiinsä. Ex-vaimosta
tuntuu luonnottomalta, että Mikko on se, joka järjestää
asioita. Uuden naisen täytyy olla kaiken takana. Häntä
jurppii se kun toinen poimii maasta hänen vialliseksi luulemansa
ja pois heittämänsä kapineen ja saa sen toimimaan.
Vanhenevan dosentin ja opiskelijan suhde herättää yliopistolla
supinaa mutta ei ihmeemmin paheksuntaa. Groman ja Sari tarvitsevat toisiaan
ja täydentävät toisiaan. Suden vuoden opettajakunta
on miehistä - kuten on edelleen todellisuudessakin. Miehet luennoivat
ja naisylioppilaat kuuntelevat ihaillen. Mutta millaiseksi muuttuvatkaan
yliopisto-opettajien ja opiskelijoiden suhteet yliopistojen opettajakunnan
naisistuessa?
Minna Jokela
Virpi Hämeen-Anttila:
Suden vuosi
Helsinki: Otava, 2003
ISBN 951-1-18635-3 |
(painetun lehden s. 27-28)
|