Turun yliopiston Vuoden Opettaja
Lehtori Markku Lahdessa on ripaus taikuria
Kemialliset liikennevalot ovat lehtori Markku Lahden bravuuri,
kun Turun yliopiston Arcanumissa vierailee koululaisia ala-asteelta
lukioon. Monelle kemian opiskelijalle ovat suuntaa antaneet myös
hänen vetämänsä ensimmäisen vuoden harjoitustyöt,
jotka jaksavat Vuoden Opettajaa innostaa vielä kolmenkymmenen
vuoden opetusuran jälkeenkin.
- "Et sä mikään taikuri ole, sä laitat siihen
putkeen eri aineita, siksi ne vaihtaa väriä", raportoi
kemian laitoksella vieraillut ala-asteen pikkukaveri seuratessaan
Markku Lahden pikku temppuja. Kaveri oli oivaltanut tärkeän
pointin, kannattaa aina ajatella itse... Kemialliset liikennevalot
jäivät kuitenkin mysteeriksi, koska putkessa oli tulppa
päällä koko ajan. Laitoksella
vierailevat koululaisryhmät saavat lehtori Lahden innostumaan
melkein yhtä paljon kuin ensimmäisen vuoden opiskelijat,
joita hän johdattelee kemian ihmeelliseen maailmaan. Opetus
on hänen alaansa ja Turun yliopiston kemian laitoksen opetuslaboratorio
Arcanumissa hänen valtakuntaansa.
- Vastaan opetuslaboratorion käytön organisoinnista
ja ensimmäisen vuoden harjoitustöiden sisällöstä.
Perusharjoitustöitä tehdään 12 hengen pienryhmissä,
joita vuosittain on toistakymmentä aloittavien määrästä
riippuen. Lehtori vetää osan ryhmistä, assistentit
oman osansa.
Kemistin uranvalinta oli Lahdelle selvä tapaus jo kouluajoista
lähtien. Laitokselle jääminen oli jo enemmän
sattuma. Kuusikymmenluvun lopulla kemisteillä oli kova kysyntä
työelämässä, valmistuvia kosiskeltiin töihin
usein jo opiskelujen loppuvaiheissa. Markku jäi kuitenkin
laitokselle assistentin sijaisuuteen ja siitä urkeni tutkijan
ja opettajan ura. Väitöskirja valmistui vuonna 1976.
Nykyiseen virkaansa hänet nimitettiin poikkeuksellisen monipolvisten
tapahtumien jälkeen päivälleen kaksikymmentä
vuotta väitöstilaisuuden jälkeen. Viran hoitaminen
alkoi kuitenkin jo kuusi vuotta aikaisemmin. Nimityksen saamiseen
vasta usean vuoden jälkeen vaikuttivat monet asiat, kuten
erilaiset näkemykset siitä pätevöittääkö
lehtorin virkaan tutkimus vai opetus. Lamavuosien virkojen jäädyttämiset
ja muut suhdanteet ehtivät myös puhaltaa ennen kuin
nimitys virkaan vihdoin tuli vuonna 1996.
- Näistäkin syistä johtuen tämä Vuoden
Opettajan tunnustus tuntuu oikein hyvältä, olivathan
ehdotuksen takana sekä opiskelijat että oman laitoksen
henkilökunta. Opetuksen arvostus on yliopistolla yleensäkin
noussut viimeisen vuosikymmenen aikana, mutta paljon on vielä
tehtävää. Virantäytöissä esimerkiksi
koeluennot mielletään usein pakkopullaksi, vaikka ne
ovat todellinen mahdollisuus vertailla hakijoita. Olin itse kielikeskuksen
johtokunnan jäsenenä kuuntelemassa espanjan lehtorin
opetusnäytteitä. Kaikille hakijoille oli annettu sama
aihe ja oli riemullista todeta, että jokainen luento oli
todella aivan erilainen, muistelee Markku Lahti.
Kemian opettajankoulutus vaakalaudalla
Kemian laitos on joillekin opintonsa aloittaville varavaihtoehto
ja preppauspaikka matkalla hohdokkaampina pidettyihin lääketieteen
tai tekniikan opintoihin.
- Tervetulotilaisuudessa kerron opiskelijoille, että toivon,
että teistä kaikista tulisi kemistejä, mutta jos
teillä on jotain muita haaveita, älkää kertoko
niistä minulle, koska vain silloin pystyn tekemään
oman työni kunnolla. Joidenkin ilmeet paljastavat, että
olen osunut oikeaan. Kaikkein palkitsevinta on se, kun ajan kuluessa
voin huomata, että joku näistä opiskelijoista onkin
muuttanut mielensä ja päättänyt jatkaa kemian
opintojaan, naurahtaa Lahti.
Pulaa tulee lähiaikoina olemaan erityisesti kemian opettajista.
Matemaattisten aineiden opettajankoulutuksen heikko vetovoima
huolestuttaa Lahtea. Kemian huonontuneeseen asemaan on monia syitä:
aineenopettajan ammatti ei jostain syystä kiehdo uusia ylioppilaita.
Miksi luokanopettajakoulutus sitten vetää, se onkin
mysteeri. Matematiikan opiskelijat eivät valitse kemiaa yhtä
innokkaasti sivuaineeksi kuin fysiikkaa. Fysiikka valitaan, koska
sitä opetetaan lukioissa useampia kursseja. Monet matematiikan
ja fysiikan opettajat joutuvat usein kuitenkin opettamaan kemiaa
ilman riittäviä ko. aineen opintoja. Näillä
opettajilla saattaa olla kemian opettamiseen sekä puutteelliset
perustiedot että väärä asenne, joka ei ole
omiaan innostamaan heidän opiskelijoitaan kemiaan...
- Tilanne on hankala, asiaa voitaisiin ainakin joltakin osin
helpottaa parantamalla palkkausta ja työolosuhteita. Nythän
sekä yliopistojen että koulujen opettajien palkkaus
laahaa jäljessä verrattuna teknisen alan ammattikorkeakoulujen
opettajien palkkaukseen. Yritysmaailma, jossa on riittänyt
työpaikkoja valmistuneille kemisteille, fyysikoille ja matemaatikoille,
onkin houkuttelevampi juuri näiden seikkojen takia. Kunnon
lama saattaisi kääntää kelkan toiseen suuntaan,
mutta sitähän me emme tietenkään toivo, Lahti
pohdiskelee.
PR-ihmisiä tarvitaan
Tyytyväiset ja Markulta oivaltavaa ohjausta saaneet opiskelijat
muistavat jämptin mutta reilun miehen maineessa olevaa opettajaansa
myöhemminkin. Monet tuovat omat opiskelijansa vierailulle
laitokselle. Vierailijoiden ikähaitari venyy ala-asteelta
lukioon. Tällä julkisuustyöllä on nykypäivänä
yhä suurempi merkitys uusien opiskelijoiden hankkimisessa.
- Tarvittaisiin vielä nykyistä visuaalisempaa ja oivaltavampaa
opiskeluinformaatiota lukiolaisille, myös verkkoon tuotettuna.
Järjestötyö on virkatyön luonnollinen jatke.
Markku Lahti on Turun yliopiston lehtorien yhdistyksen puheenjohtaja,
kokemusta on myös yhdistyksen sihteerin tehtävistä.
Aiemmin hän osallistui assistenttiyhdistyksen toimintaan.
- Yliopistonlehtorien liiton seminaarit ovat minulle tärkeitä
tapahtumia. Olen ollut mukana pitkään ja saan niistä
voimaa tavatessani samaa työtä eri aloilla tekeviä
ihmisiä. Ajatusmaailma voi olla hyvin samanlainen, vaikka
opetamme aivan eri aineita. Uusiutumisen varaa on aina ja oman
toiminnan kehittäminen on tässä työssä
velvoite. Sain vasta pitää kauan haaveilemani historiallisen
kemian kurssin, jossa tutkimme opiskelijoiden kanssa kemiallisten
käsitteiden kehitystä. Se oli tosi antoisaa. Kesällä
fiilailen harjoitustyö- ja muita opintomonisteita, niissä
löytyy aina selkeyttämisen ja täydentämisen
varaa.
Kemistin harrastuksiin kuuluu luova löhöily, jolloin
ajatus rientää. Vapaa-aikaa piristää myös
musiikki - konsertit ja ooppera ovat Lahden sydäntä
lähellä.
Teksti: Tuula Vainikainen
Kuva: Tiina Männistö
(painetun lehden s. 5-6) |