Puheenjohtaja, professori Ossi V. Lindqvist:
Korkeakoulujen arviointineuvosto on laatukanava
Korkeakoulujen arviointineuvosto on toiminut nyt kahdeksan
vuotta. Vuosien aikana toiminta on koko ajan laajentunyt ja neuvoston
puheenjohtaja Ossi V. Lindqvist halua varoittaa myös arviointiväsymyksestä.
Hän luonnehtii neuvostoa laatukanavaksi, joka tekee kehittävään
arviointiin liittyvää yhteistyötä korkeakoulujen
kanssa. Korkeakoulujen arviointineuvosto aloitti
toimintansa vuonna 1996. Ensimmäiset neljä vuotta neuvoston
puheenjohtajana toimi professori Jarmo Visakorpi. Kuopion
yliopiston entinen rehtori, professori Ossi V. Lindqvist on vetänyt
neuvostoa neljä vuotta - ensi syksynä valitaan jälleen
uusi 12-jäseninen neuvosto vuosiksi 2004-07.
Alkuaikoina neuvostolla riitti työsarkaa erityisesti ammattikorkeakoulujen
toimilupien kanssa. Lisäksi 1990-luvulla tehtiin laajoja
yliopistojen kokonaisarviointeja. Nyt neuvoston työ on muuttunut
lähinnä kehittäväksi arvioinniksi ja entisten
kokonaisarviointien sijaan se tekee korkeintaan seurantaa.
- Korkeakouluissa ollaan omaksumassa hyvää arviointi-
ja laatukulttuuria. Haluamme tehdä korkeakoulujen kanssa
yhteistyötä niiden toiminnan edelleen kehittämiseksi.
Ranking-listoja ei ole laadittu eikä aiota laatia.
Vuoden 2002 aikana arviointineuvolta ilmestyi 18 raporttia.
Tämän vuoden aikana KKA:lta on jo ilmestynyt 10 vaaleanoranssista
julkaisua.
Toimintakauden 2000-2003 aikana neuvosto on keskittynyt koulutuksen
arviointiin aloilla, jotka ovat koulutus- ja yhteiskuntapoliittisesti
tärkeitä, nopeasti kasvavia tai ongelmallisia. Vuonna
2002 arvioitiin seuraavat alat ja teemat:
- maisteriohjelmat
- media- ja viestintäala
- avoin yliopisto-opetus
- Lahdessa toimivien korkeakoulujen alueellinen vaikuttavuus
- yliopistojen opiskelijavalinnat
- rakennustekniikka
- kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutus
- Kansallinen elektroninen kirjasto (FinELib)
Arvioinnit kehittämisen palvelijoina
Miten sitten paljon työtä vaatineita, laajoja arviointeja
aiotaan hyödyntää? Neuvoston toimintasuunnitelman
2002-2003 esipuheessa Lindqvist mainitseekin, että arviointeja
ei tehdä niiden itsensä vuoksi vaan hän näkee
ne ennen kaikkea palvelemassa korkeakoulujen omaa kehittämistä.
Tästä yhtenä esimerkkinä Lindqvist mainitsee
ennen joulua julkistetun yliopistojen opiskelijavalintoja koskevan
professori Kari Sajavaaran johtaman arviointiryhmän
raportin. Asiaan liittyviä jatkotyöryhmiä on perustettu
ja jo tämän kevään opiskelijavalintoja on
virtaviivaistettu. Suora opiskelijavalinta on yleistymässä.
- Ei ole tarkoituksenmukaista, että, että tämänkokoisessa
maassa on 539 erilaista opiskelijavalintayksikköä. Remontin
tarve on ilmeinen.
Lindqvist myöntää, että moniin neuvoston
teettämiin arviointeihin liittyy myös poliittisia ulottuvuuksia.
Muun muassa korkeakoulujen alueellinen vaikuttavuus on tällainen
asia.
Uusi hallitusohjelma on tärkeä asiakirja, joka linjaa
myös korkeakoulujen toimintaa. Ohjelmassa korostetaan alueellista
vaikuttavuutta, puhutaan opintoaikojen tiivistämisestä
mutta samalla korostetaan, että korkeakoulutus säilyy
julkisena hyödykkeenä.
Lindqvist katsoo, että Bolognan-prosessin seurauksena,
vuonna 2005 toteutettava kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen
siirtyminen antaa mahdollisuuksia tutkintojen uudelle mitoitukselle
ja rakenteelliselle uudistamiselle.
Avoimuus ja läpinäkyvyys kivijalkoina
Korkeakoulujen arviointineuvostolle kuuluu myös koulutuksen
laatu- ja huippuyksiköiden arviointi, joista esitys tehdään
opetusministeriölle. Tänä vuonna on esitykset tehty
ammattikorkeakoulujen aluekehityksen huippuyksiköistä,
yliopistokoulutuksen laatuyksiköistä sekä yliopistojen
aikuiskoulutuksen laatuyksiköistä.
- Lukuunottamatta laatuyksikkövalintaa arviointeihin ei
liity suoranaista rahanjakoa niin kuin esimerkiksi joissakin anglosaksisissa
maissa. Yliopistojen tulossopimuksissa toki huomioidaan myös
arviointien tulokset ja suositukset.
Riippumattomuus, asiantuntevuus, monimuotoisuus, läpinäkyvyys
ja vaikuttavuus ovat Korkeakoulujen arviointineuvoston keskeiset
toimintaperiaatteet.
- Avoimuus ja läpinäkyvyys ovat toimintamme kivijalkoja,
muun muassa kaikki arvioinnit ovat julkisia jo korkeakoulujen
lainsäädännöstä johtuen.
Kansainväliset asiantuntijat ovat hämmästelleet
suomalaisen systeemin suhteellista avoimuutta.
- Kansainvälisellä kentällä tilanne on kirjava.
Eräissä maissa rehtori voi hyvinkin jättää
arvioinnin omaan hyllyynsä pölyttymään tai
käyttää siitä vain valittuja paloja.
Arviointineuvoston tulevassa työssä tärkeällä
sijalla on arviointimenetelmien kehittäminen ja arviointia
koskevan tutkimuksen edistäminen. Muun muassa Tampereen,
Turun ja Jyväskylän yliopistoissa on tekeillä korkeakoulujen
hallintoon ja johtamiseen liittyvää tutkimusta ja väitöskirjoja.
- Yliopistojen arviointi on yksi nopeimmin kasvava teollisuuden
ala, sanoi hiljattain eräs eurooppalainen kollega. Arviointitoimintaa
on monissa maissa hyvin paljon, mutta se ei sinällään
korvaa tärkeää kansallista kehittämistehtävää
tietoyhteiskunnan rakentamisessa. Tämähän on koko
Euroopan haaste.
- Eräskin läntisen maan edustaja totesi, että
tutkimukseen ei heillä kannata laittaa paljoa uutta rahaa,
koska heiltä puuttuu teknologian siirtoa hyödyntävä
infrastruktuuri. Meidän järjestelmäämme arvostetaan
juuri hyvin toimivan infran takia, jossa kokonaisuuden osia ovat
erityisesti Suomen Akatemia, Tekes, Sitra jne.
Suomalaisten korkeakoulujen edustajien ei tarvitse hävetä
kansainvälisillä foorumeilla. Kouluihin kohdistunut
PISA-selvitys, avoimuutemme, toimivia infrastruktuurimme ja tutkimuksemme
vahvuus ovat menestystekijöitämme. Korjattavaakin toki
löytyy.
- Opintoajat ja myöhäinen opintojen aloitusikä
ovat ongelmiamme.
Jatkuuko profiloituminen?
Ammattikorkeakoulusektori työllisti runsaasti arviointineuvostoa
sen toiminnan alkuvaiheessa. Koulutusarvioinneissa on tehty yhteisiä
koko yliopisto- ja ammattikorkeakoulusektorin kattavia arviointeja,
sellainen oli muun muassa äskettäin rakennustekniikan
arvio.
Lindqvistin mukaan korkeakoulupolitiikassa duaalimalli on edelleen
vahvistumassa.
- Kiihkein keskustelu kahden pilarin välillä on rauhoittumassa,
kun kummallekin osapuolelle näyttää löytyvän
hyvä ja luontainen roolinsa. Missään tapauksessa
meillä ei kannata rakentaa uutta yliopistosysteemiä
entisen rinnalle. Englannissa, jossa tähän mentiin,
ollaan kehitystä jo vetämässä takaisin. Siellä
työnantajat ovat huomanneet, että uusimpien yliopistostatuksen
saaneiden opinahojen antama koulutus ei ole vastannut heidänkään
odotuksia.
- Meillä työnantajat ja yritykset ovat olleet tyytyväisiä
ammattikorkeakoulujen tarjoamiin palveluksiin. Ammattikorkeakouluissa
tehtävä tutkimus- ja kehittämistoiminta laajenee
ja ne ovat hakeneet rahoitusta erityisesti Tekesiltä.
"Yliopistot ja ammattikorkeakoulut voivat kohottaa laatuaan
mm. erikoistumalla ja profiloitumalla omiin vahvuuksiinsa", kirjoittaa
puheenjohtaja Lindqvist neuvoston toimintasuunnitelman esipuheessa.
Viime aikoina kehitys näyttää kuitenkin vievän
toiseen suuntaa, sillä paineita on edelleen lisätä
niihin uusia aloja, osin alueellisista tarpeista lähtien.
- Valtion tiede- ja teknologianeuvosto suositti jo 1990-luvulla
selkeämpää profiloitumista. Pitää edelleen
keskittyä vahvuuksiin ja muistaa ydintehtävät,
Lindqvist tähdentää.
Korkeakoulujen arviointineuvosto 2000-2003
Puheenjohtaja |
Ossi V. Lindqvist
(Kuopion yliopisto) |
Varapuheenjohtaja |
Mauri Panhelainen
(Jyväskylän ammattikorkeakoulu) |
Jäsenet
Koulutusalajohtaja Krister Forssten (Yrkeshögskolan
Sydväst)
Professori Toivo Katila (Teknillinen korkeakoulu)
Koulutuspoliittinen sihteeri Kati Isoaho (SYL)
Johtaja Pirkko Remes (Oulun seudun ammattikorkeakoulu)
Professori Anna Raija Nummenmaa (Tampereen yliopisto)
Vararehtori Ritva Paulin (Turun ammattikorkeakoulu)
Sivistystoimenjohtaja Aulis Pitkälä (Vantaan kaupunki)
Vararehtori Raija Sollamo (Helsingin yliopisto)
Senior Consultant Tove Kaiku (työelämän edustaja)
Opiskelija Jouni Kantola (Samok)
|
Akkreditaatio ei meille sovi
Neuvostolla on runsaasti kansainvälistä yhteistyötä.
Korkeakoulujen arviointineuvoston sihteeristön tiloissa Helsingin
Annankadulla toimii myös European Network for Quality Assurance
in Higher Education eli ENQA:n sihteeristö. Neuvoston puheenjohtajakin
on usein nähty vieras eri puolillä Eurooppaa.
Kaksi vuotta sitten Prahassa pidetty opetusministereiden huippukokous
pohti muun muassa eurooppalaista korkeakoulujen laatujärjestelmän
kehittämistä. Ensi syyskuussa pidetään Berliinissä
tärkeä seurantakokous.
- Prahassa päädyttiin siihen, että koko Euroopan
laajuista yhtä akkreditointi- tai laatujärjestelmää
ei laadita vaan yksittäiset maat saavat hoitaa arviointinsa
itse. Mutta samalla tehtiin päätöksiä laadun
varmistukseen liittyvästä eurooppalaisesta yhteistyöstä,
jossa ENQAlla on tärkeä rooli koordinaattorina.
- Berliinin kokouksessa pohditaan edelleen eurooppalaisen laadunvarmistusjärjestelmän
kehittämistä. Mitään ISO-standardia ei olla
luomassa, mutta Berliinissä keskustellaan siitä, miten
yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen sisäiset toiminnat
laadutetaan.
Lindqvistin mukaan suoraviivainen akkreditaatio ei meille sovi.
Suosiota se on saanut varsinkin itäisessä Euroopassa,
jonne äkkiä viime vuosikymmenenä syntyi lukuisa
joukko uusia yksityisiä yliopistoja, joiden laatu on vaihteleva.
Unkarissa akkreditoidaan nyt kaikki koulutusohjelmat, mutta sielläkin
ollaan siirtymässä arvioinneissa enemmän kehittävään
suuntaan.
- Mielestäni akkreditaatiosta ei olisi meille mitään
uutta hyötyä, ja siinä on kysymys myös yliopistojen
autonomiasta. Eräin osin Euroopassa korkeakoulujen arvioinnissa
ja akkreditaatiossa on otettu mallia Yhdysvalloista, mutta nyt
sielläkin ollaan siirtymässä enemmän tuotosarvioinnin
suuntaan.
- Koulutuksen arvioinnissa ollaan siirtymässä opettamisesta
oppimiseen. Tämä on iso ja tärkeä trendi -
mutta samalla vaikeampi mitata.
Teksti: Kirsti Sintonen
Kuvat: Ari Aalto
(painetun lehden s. 8-11) |