KOLUMNI
Juhani Sarsila
Hulluutta ja magiaa
Luovuus ja hulluus ovat vauhdikkaita petitovereita. Ne tekevät
yhdessä tulosta. Se kiinnostaa meitä aina. Tulos saa
olla mielipuolinen. Siitä saa ison elämyksen. Ja elämykset
ovat "postmodernille" ihmiselle yhtä kuin elämä
itse. On hirveää, jos joutuu elää kituuttamaan
ILMAN elämyksiä. - Totuudesta tai totuuksista ei kannata
pitää melua. Ei ole mitään "ikuisia" totuuksia.
Tai jos on, ne ovat pelkkiä latteuksia. Jos totuus on tylsä,
niin kuin se usein tahtoo olla, sitä pahempi Totuudelle!
Etenkin taiteissa hulluus on arvokas voimavara. Se tosin voi
ajaa tekijänsä marginaaliin tai aikaiseen hautaan. Kaikeksi
onneksi taide-esineet ovat yhteistä omaisuutta. Yleisö
nauttii niistä. - Hulluus on epäsosiaalista neroutta,
nerous taas sosiaalista (sosiaalisesti hyväksyttyä)
hulluutta. - Tieteessä on aina tavattu "oppineita mielipuolia"
(aidosti vinksahtaneita miehiä) ja myös kaltoin kohdeltuja
neroja ja marttyyrejä. - Jesuiitta Hardouin manaili 1600-luvun
lopulla, että italialaiset humanistit olivat ITSE kirjoittaneet
miltei jok'ikisen "antiikin" teoksen. Anno 1726 Prof. Beringer
julkaisi Wuerzburgissa kaivaustensa tulokset. Piirrokset todistivat
Jumalan signeeranneen luomistyönsä monella kielellä.
- Toiset käyttivät tutkimusvuosia Helvetin suuaukon
etsintöihin. Sitä ei kai löytynyt. Sekin oli tutkimustulos.
- 1800-luvun kuluessa ruvettiin isommalla joukolla epäilemään
Paholaisen ja Faustin bilateraalisten tekstisopimusten aitoutta.
Niitä paljastui väärennöksiksi. Mutta ne olivat
ehtineet tehdä tehtävänsä. Kunnon miehiä
oli poltettu ja yleisölle järjestetty elämyksiä.
Maagillinen maailmankuva on silti pahuksen sitkeä! Positivistit
eli tieteisuskovaiset lupailivat, että tieteellinen maailmankuva
heti kohta peittoaisi maagillisen (uskonnollisen)! Väärin!
Niin ei tapahdu koskaan! Ehkä "luterilainen", akateeminen
intelligentsija ei nyt usko Paholaisen persoonalliseen olemassaoloon.
- Mutta auta armias, jos uskon puute on Paholaisen itsensä
juoni! Tieteenteossa voi olla jotakin demonista, kohtalokasta...
- Ignaz Semmelweiss, aseptiikan pioneeri, joutui maanpäälliseen
kadotukseen. Hän sai kuolla, ellen erehdy, järkensä
valon menettäneenä (1865). - "Harhaoppinen" Giordano
Bruno poltettiin Roomassa 1600. Hän oli sortunut harjoittamaan
"synnillistä magiaa".
***
Magia on tärkeää aate- ja oppihistoriallisesti
ja inhimillisesti kiintoisaa. "Hullu" arabi al-Kindi laati Bagdadissa
800-luvulla opuksen siitä, miten magia toimii. Teos tulkittiin
latinaksi 300 vuotta myöhemmin (De radiis - Säteistä).
Se innoitti keskiajan lopun ja renessanssin maageja ja retoriikan
tutkijoita (mm. Brunoa). al-Kindi sanoo, että me lakkaamatta
emissoimme, lähetämme säteitä (radius, mon.
radii)) ympäristöömme. Säteet muodostavat
jatkuvasti muuttuvia verkostoja. Niitä ei näe "normaalissa"
tietoisuudentilassa. Maagi käyttää niitä hyväksi
aina, kun haluaa. Hänen kykynsä (virtus) on siinä,
että hän kykenee manipuloimaan eli aktivoimaan säteitä
(kuten myös niitä elollisia olentoja tai elottomia esineitä,
joihin hän tahtoo vaikuttaa). Säteiden avulla maagi
saa reaaliajassa infoa vaikka maailman äärestä.
Ja voipa hän itsekin siirtyä niiden siivittämänä
vaikka maailman ääriin. - Universum on suuri ja suurenmoinen
sädeverkosto, elämys kokijalleen. Siihen ei silti ole
hyvä ihastua ikihyviksi... - Filosofinen piittaamattomuus
on eduksi liikuttaessa oudonpuoleisissa mielenmaisemissa.
Jokaisella maagilla on hyvin kehittynyt ns. kuudes aisti, sensus
ymaginarius (imaginarius) eli fantasia- eli mielikuvakeskus. Se
emissoi fantasmoja valittavaan kohteeseen. - "Tavalliset" ihmiset
eivät ole tietoisia vaikuttamiskyvystään, vaikka
heidänkin voimansa voi joskus ilmetä suurena. Mutta
magian mestarit kohdistavat haluamansa sädetulituksen objektiin
(kohteeseen) hallitun tietoisesti ja voimallisesti. Tällöin
he vaikuttavat nimenomaan kohteen, esim. "sydämensä
valitun" omaan fantasia- eli mielikuvakeskukseen. Niin sanottu
"rakkausmagia" nautti suosiota "aistillisen", "orgastisen" renessanssin
aikana. - Kovin aistillista on meno nykyäänkin. Luulisi,
että magiasta ja sen historiasta kaivetaan irti kaikki, mitä
sieltä suinkin löytyy. Ja niin varmaan tehdäänkin
kaiken aikaa! - Sanottakoon tässä, että kristillinen
kirkko on aina tuominnut kaiken magian - paitsi sitä, mitä
se on itse harjoittanut.
al-Kindin radiologia eli sädeoppi korostaa mnemotekniikkaa
(muistamistaitoa). Pitää rakentaa visualisoimalla muistipaikat
ja sitten tarvittaessa siirtyä niihin. Niistä saa hakemansa
tiedon. Ellei tyydy abstraktiin tietoon, voi aiheuttaa toisessa
haluamansa, konkreettisen reaktion. Ihminen on ensisijaisesti
tunneolento. Siksi häneen vaikutetaan vaikuttamalla hänen
tunteisiinsa. - Muistipaikoista puhutaan MYÖS sellaisen retoriikan
teoreettisissa selvityksissä, jonka tiede hyväksyy:
tarkoitan retoriikkaa järjellisenä argumentointitaitona.
Tosin luulen, ettei tästä retoriikasta saa suuria, viihteellisiä
elämyksiä.
(painetun lehden s. 20-21)
|