Korkeimman opetuksen
trendit Euroopassa
Education International järjesti huhtikuussa yhdessä
saksalaisen opetusalan ammattiliiton GEW:n kanssa mittavan kansainvälisen
seminaarin, jonka keskeisinä teemoina olivat Euroopan akateemisten
työpaikkojen houkuttelevuus ja akkreditointi. Ylimmän
opetuksen ja tutkimuksen trendit näyttävät kovin
samansuuntaisilta eri Euroopan maissa.
Bologna-prosessi
etenee kohti seuraavaa ministerikokousta Berliinissä tämän
vuoden syyskuussa. Prahan ministerikokouksessa toukokuussa vuonna
2001 sosiaalinen ulottuvuus tuli prosessiin mukaan ja tätä
keskustelua halutaan vahvistaa Berliinin kokouksessa. Berliinin
ministerikokouksessa tullaan muun muassa käsittelemään
jatkokoulutusta ja jatkokoulutettavien sosiaalista asemaa.
Viime huhtikuussa pidetyn EI/GEW:n järjestämän
Berliinin kokouksen (Shaping the European Area of Higher Education
and Research) tavoitteena oli kartoittaa akateemista henkilöstöä
koskevia keskeisiä edunvalvontakysymyksiä sekä
kehittää järjestön valmiutta Berliinin ministerikokousta
varten.
Henkilöstöjärjestöt ovat tähän
saakka olleet ministerikokousten ulkopuolella vaikka esimerkiksi
opiskelijajärjestöt ovat olleet mukana. Virkamiesten
selitykset tällä asialle ovat olleet, että opetusta
ei kannata järjestää jollei ole opiskelijoita.
Meidän vastauksemme tälle väitteelle on, että
opetusta ei voida järjestää ilman opettajia. Nyt
näyttää siltä, että myös opettajajärjestöt
pääsevät mukaan Berliinin ministerikokoukseen.
EI/GEW:n Berliinin kokouksen keskeisinä teemoina
olivat Euroopan akateemisten työpaikkojen kansainvälinen
houkuttelevuus sekä Akkreditointi laadunvarmennustoimenpiteiden
valossa. Kokoukseen otti osaa 127 edustajaa EU-maista, tulevista
EU-maista, Norjasta sekä edustajia Australiasta ja Kanadasta.
Kokouksessa esitettiin maanraportteja keskeisistä teemoista.
Suomen maanraportit oli valmisteltu professori Jussi Välimaan
johdolla.
EU:n korkeamman opetuksen politiikka on aluksi ollut keskittynyttä
lähinnä opiskelijavaihtoon, jonka puitteissa on luotu
eri opiskelijanvaihto-ohjelmia. Viime vuosina opettajien ja tutkijoiden
vaihtoon on kiinnitetty yhä enemmän huomiota ja tutkija-opettajien
työskentelyolosuhteet ovat nousseet mielenkiinnon kohteeksi.
Muun muassa saksalaiset ovat vaatineet, että yhteistyönä
ammattijärjestöjen ja korkeinta opetusta ja tutkimusta
edustavien työnantajien kanssa on Euroopan tasolla kehitettävä
akateemisten työntekijöiden työolosuhteita koskevia
sopimuksia.
Paikalliset vai keskitetyt sopimukset?
Berliinin konferenssissa esitetyistä maanraporteista voidaan
poimia muutamia Suomestakin tuttuja trendejä. Monessa maassa
tutkimusrahoitus on eriytetty perusrahoituksesta samalla kun paineet
tiedekuntatyöskentelylle kasvaa. Opettaja-opiskelijasuhde
muuttuu epäedullisemmaksi samalla kun hallinnollinen työ
ja tulospaineet kasvavat. Yliopisto-opettaja joutuu hankkimaan
ulkopuolista rahoitusta tutkimukseensa samalla kun laitostyöskentelyn
vaatimukset kasvavat.
Itä-Euroopan maissa yliopistosektori otti suuria askeleita
kohti markkinataloutta, kun ne itsenäistyivät Neuvostoliiton
vaikutuspiiristä. Yliopistojen toiminta noudattaa markkinatalouden
sääntöjä samalla kun valtiovallan sääntely
on vähentynyt tai melkein poistunut. Samanlainen trendi on
näkyvissä monessa Euroopan maassa. Meilläkin tämä
on havaittavissa ja Suomen yliopistojen rehtorien neuvoston piiristä
on tullut esitys yliopistojen autonomian lisäämisestä.
Tässä kehityksessä akateemisten työtehtävien
houkuttelevuus ei ole kasvanut. Monissa Euroopan maissa tilanne
on päinvastainen ja nyt onkin etsittävä keinoja
näiden työtehtävien kilpailukyvyn parantamiseksi
vastavalmistuneiden kesken.
Berliinin foorumin keskusteiluissa tuli ilmi, että monessa
maassa ollaan siirtymässä pois keskitetyistä palkkaratkaisuista
paikallisiin sopimuksiin. Kansallisella tasolla tehdään
kuitenkin yleisiä linjasopimuksia. Esimerkiksi Ruotsissa
sovitaan paikallisesti palkoista melko itsenäisesti. Kehitys
näyttää kulkevan samaan suuntaan Suomessakin.
Itä-Euroopan maissa paikalliset neuvottelut ovat myös
yleisiä, mutta esimerkiksi Espanjassa, Italiassa, Kreikassa
ja Ranskassa neuvottelujärjestelmä on edelleen vahvasti
keskitetty.
Pysyvien virkojen osuus Suomessa eräs alhaisimmista
Akateemisen uran houkuttelevuus edellyttää enemmän
pysyviä virkoja. Monessa maassa professuuriin pääsee
vasta hyvin korkeassa iässä, kun samalla vallitsee suuri
pula keskiasteen pysyvistä viroista. Määräaikaisten
virkojen osuus on kasvanut, minkä koetaan vähentävän
akateemisen uran houkuttelevuutta. Yliopisto-opettajien pysyvien
virkojen määrä on pienin Portugalissa (40%), Saksassa
ja Suomessa, kun se vastaavasti on suurin Irlannissa (80%) ja
Ranskassa (90%).
Professoreiden vuosipalkat ovat suurimmat Alankomaissa, Belgiassa,
Norjassa, Ruotsissa ja Saksassa (55000 e - 60000 e), kun Suomi
esimerkiksi Ranskan kanssa kuuluu kakkoskategoriaan (40000 e -
50000 e). Varsinkin Itä-Euroopan maissa, missä palkkataso
on selvästi alempi kuin Länsi-Euroopan maissa, yliopisto-opettajat
hankkivat lisäpalkkaa toisen työpaikan tai oman yrityksen
avulla. Palkkataso näyttää lievää nousua
Länsi-Euroopan maissa. Selvänä epäkohtana
yliopistouran houkuttelevuuden kannalta koetaan, että huippupalkkoihin
päästään vasta korkeassa iässä,
joskus vasta 60-vuotiaina.
Uudella palkkausjärjestelmällä pyritään
Suomessa vaikuttamaan palkkauksen epäkohtiin. Nykyisillä
palkkasuhteilla on myös selvä kytkentä urakehitykseen.
Euroopan maissa professuuri avautuu vasta viidenkymmenen ikävuoden
jälkeen. On löydettävä keinoja nopeampaa urakehitykseen.
Ruotsissa ja Norjassa on luotu systeemi, jonka mukaan ansioitunut
henkilö voi edetä professuuriin ilman että professorin
virka on vapautunut. Saksassa ja Alankomaissa ollaan myös
etenemässä kohti samantyyppistä systeemiä,
vaikka mallit hieman eroavat toisistaan.
Mikä on jatko-opiskelijan status?
Bologna-sopimuksen tutkintorakenteen opiskeluajat 3+2+3 vuotta
sekä erityisesti jatko-opiskeluajan pituus ja jatko-opiskelijan
status ovat keskustelun alla. Suomeen esitetään mallia
3+2+4, kun taas monessa muussa maassa pidetään kahdeksan
vuoden mallista kiinni muunnoksella 3+1+4. Onko jatko-opiskelija
stipendiaatti vai yliopiston työntekijä? Norjassa, Ruotsissa
ja Suomessa kannatetaan selvästi työsuhdemallia ja myös
muualla Euroopassa ammattiyhdistysten edustajat ovat kannattamassa
tätä mallia.
Ilmapiiri Berliinin kokouksessa oli hyvä ja toiveikkaasti
voi luottaa siihen, että eurooppalainen ammattijärjestöjen
yhteistyö auttaa meitä parempien työskentelyolosuhteiden
luomisessa. GATS-neuvottelut ja Bologna-prosessi pyrkivät
osittain samaan lopputulokseen: korkeakoulujärjestelmän
läpinäkyvyyteen ja kilpailun lisääntymiseen.
Selvänä trendinä nähdään, että
kytkennät akateemisen työskentelyn ja valtiovallan sääntelyn
välillä heikentyvät samalla kun yliopistot ovat
rakentamassa sisäisiä työmarkkinoita. Kuitenkin
näyttää siltä, että korkeampi opetus
katsotaan kansalliseksi hyödykkeeksi, jota valtiovalta ylläpitää
ja tukee. Tämän toiminnan laatua valvotaan kansainvälisillä
vertailuilla ja toistuvilla arvioineilla. Mahdollinen akkreditointi
on valtiovallan harkinnassa.
Kiristyvässä kilpailussa akateeminen vapaus on uhattuna,
mutta me taistelemme sen puolesta, että tutkija-opettaja
voi edelleen itsenäisesti valita opetus- ja tutkimuskohteensa,
menetelmänsä sekä työskentelyaikaansa.
Björn Fant
(painetun lehden s.22-23)
|