Opiskeluun tehoa?
Hallitusohjelman mukaisesti molemmat opetusministerit tekivät
kesäkuussa yhdessä päätöksen työryhmän
ja selvitysmiehen asettamisesta valmistelemaan opintoaikojen lyhentämistä
ja opintotuen kehittämistä. Edelleen elokuussa opetusministeriö
kutsui selvitysmiehen pohtimaan yliopistojen yhteisvalintajärjestelmän
kehittämistä. Valmisteltavat ja pohdittavat aiheet epäilemättä
kuuluvat otsikon piiriin. Silti voidaan kysyä, eikö
opiskeluajan lisäksi myös oppimistulosten laatu olisi
tullut jotenkin huomioida?
Toimenpiteiden keskeisenä selittäjänä on
tietenkin raha. Yliopistotasoisesti koulutetut työllistyvät
paremmin kuin vähemmän koulutusta saaneet. He myös
useasti työllistävät itsensä ja tekisivät
sen jatkossa vielä paljon useammin, jos yrittäjyyskoulutusta
yliopistoissa lisättäisiin nykyisestä. Nopeasti
valmistuvat siirtyvät nopeasti veronmaksajiksi ja heidän
osaltaan opintososiaaliset tukimuodot vapautuvat toisten käyttöön.
Suomalainen työvoimapula saattaa olla pahimmillaan juuri
osaajiksi koulutettujen kohdalla. Nopea valmistuminen vähentäisi
myös yliopistoissa salitilatarvetta, opetusryhmien lukumääriä
tai ryhmien kokoa merkittävästi. Nykyisin kursseilla
saattaa olla jopa puolet sen vahvuudesta ns. tuplaajia, jotka
eivät edellisillä osallistumiskerroilla ole katsoneet
voivansa osallistua riittävästi järjestettyihin
opetustapahtumiin.
Mistä siis tehoa? Jo varhaiskasvatuksessa tulisi parantaa
tai homogenisoida mahdollisuuksia tavoitteelliseen kasvatukseen.
Koulutuksen tason noustessa tulisi vähentää ylikorostunutta
viihteellisyyttä. Toisen asteen koulutuksessa opinto-ohjaajien
toimintamahdollisuuksia tulisi parantaa niin, että ammatinvalinnan
ohjaus olisi nimensä veroista. Edelleen ohjattua omatoimista
työskentelyä tulisi entisestään lisätä.
Toisen asteen päästötodistuksille tulisi antaa
lisää painoa korkeakoulutukseen pyrittäessä.
Voitaisiin jopa harkita ylioppilastutkinnon varojen ja koneiston
siirtämistä muun opetustoiminnan käyttöön,
ellei Suomen kansa sitä lähes yksimielisesti haluaisi
torjua niin kuin pelättävissä on.
Keskeinen kysymys tässä yhteydessä tulee olemaan,
onko yliopistolaitoksessamme pääsykoe vai ei? Suomessahan
sellainen yleensä on, kun taas esim. Ranskassa tai Iso-Britanniassa
ei. Kustannukset on viimemainituissa maissa onnistuttu pitämään
kurissa siten, että Ranskassa karsitaan joukkoa voimakkaasti
opintomenestyksen perusteella koulutuksen kestäessä
kun taas Iso-Britanniassa kerätään varsin tuntuvia
lukukausimaksuja. Parhaimmillaan pääsykokeella on Suomessa
onnistuttu mittaamaan oikein motivaatio ja soveltuvuus alalle
ja välttämään siten alan vaihdosta aiheutuvat
pulmat. Pahimmillaan monta vuotta kestänyt pääsykoemyllytys
on aiheuttanut sen, että kun lopulta läpi on päästy,
niin kiire on saman tien loppunut siihen ja opiskelija on opintoihinsa
keskittymisen sijaan saattanut pääsääntöisesti
keskittyä työuran aloittamiseen, opintoalan vaihtoon,
ulkomailla opiskeluun tai välivuoden pitämiseen.
On siis hyvä, että opintotukiasia käsitellään
myös tässä yhteydessä uudelleen. Toivon löytyvän
keinoja maksaa lisätukea niille, jotka suoriutuvat opinnoistaan
hyvin, jopa oivallisesti. Ranskan malli saattaisi olla mahdollinen,
jos opintotuki mitoitettaisiin myös laadullisesta suoriutumisesta
riippuvaksi. Iso-Britannian malli saattaisi ratkaista samalla
kysymyksen miten suhtautua mahdolliseen ulkomaisten opiskelijoiden
tulvaan maksuttomia opintoja ja ainakin maailmanlaajuisesti kohtalaista
opintotukea kohti.
Opiskeluun tuotetaan tehoa saamalla opiskelija työskentelemään
valitsemallaan opintoalalla tuloksekkaasti ja hyviin arvosanoihin
pyrkien. Tätä ei työryhmän ja selvitysmiesten
asettamisen yhteydessä riittävästi tuotu esiin.
Edelleen työryhmästä, seuranta- ja ohjausryhmistä
puuttuu ammattijärjestöjen edustus. Siksi lienee paikallaan
huomauttaa, että jos tavoitteena on ensin säästö,
ei aiottuja positiivisia muutoksia ehkä saadakaan. Jos taas
halutaan saada muutoksia ja ollaan valmiit sen eteen panostamaan,
saattaa lopulta löytyä merkittäviä säästöjäkin.
Vesa Kulmala
puheenjohtaja
Yliopistonlehtorien litto
(painetun lehden s. 3) |