Effektivare studier?
Våra två undervisningsministrar beslöt i juni
i enlighet med regeringsprogrammet tillsätta en arbetsgrupp
och ge en utredningsman i uppgift att utarbeta förslag till
förkortning av studietiden och utvecklande av studiestödet.
I augusti tillkallade undervisningsministern en utredningsman
att dryfta frågan om en utveckling av universitetens system
med gemensam antagning. Dessa uppgifter sorterar utan tvivel under
ovannämnda rubrik, men man kan ändå fråga
sig om det inte också utöver studietiden hade varit
viktigt att kartlägga kvaliteten på inlärningsresultaten.
Pengar är givetvis den centrala orsaken till åtgärderna.
Personer med universitetsutbildning har bätt-re framgång
på arbetsmarknaden än mindre utbildade.
De sysselsätter också ofta sig själva. Ifall
universiteten skulle öka volymen i sin företagarutbildning
kunde detta i framtiden ske i ännu större omfattning.
En snabb utexaminering ger snabbt nya skattebetalare och härvid
kan de studiesociala stödformerna riktas på nytt. Bristen
på arbetskraft torde i Finland vara störst uttryckligen
i fråga om utbildade personer med specialkunnande. Ifall
genomströmningen vid universiteten skulle bli snabbare skulle
behovet av undervisningsutrymmen samt antalet undervisningsgrupper
och studerande i grupperna minska avsevärt. I dagens läge
kan upp till hälften av kursdeltagarna vara sk. dubblerare
som inte tidigare ansett sig ha möjlighet att delta tillräckligt
effektivt i undervisningen.
Hur skall då en större effektivitet nås? Redan
på förskolestadiet borde möjligheterna till en
målinriktad och homogeniserad utbildning tryggas. Den underhållande
aspekten borde tonas ner i och med höjningen av nivån
på utbildningen. Studiehandledarens möjligheter att
arbeta borde förbättras på andra stadiet. På
detta sätt skulle man också effektivera yrkesvägledningen.
Eleverna borde uppfostras till att ta egna initiativ. Avgångsbetygen
borde ges större tyngd i antagningen till universiteten.
Man kunde till och med överväga att föra över
studentexamenssystemets tillgångar till den övriga
undervisningsverksamheten, ifall finska folket inte samstämmigt
skulle höja rösten för ett bevarande av detta system,
vilket jag befarar.
En central fråga i detta sammanhang är om vi skall
ha ett intagningsprov vid universiteten eller inte. I Finland
har man haft sådana, till exempel i Frankrike och i Storbritannien
inte. I de sistnämnda länderna har kostnaderna kunnat
kontrolleras på så sätt att man i Frankrike under
studiernas gång gallrat kraftigt på basen av studieframgången
medan man i Storbritannien uppburit kännbara terminsavgifter.
När intagningsproven i Finland fungerat optimalt har man
kunnat mäta motivationen och lämpligheten för en
viss studieinriktning och på detta sätt eliminera problemen
med övergång till andra studier. Det finns också
exempel på att studeranden efter många års försök
blivit intagen och därefter i stället för att koncentrera
sig på studierna i huvudsak siktat in sig på att inleda
en karriär i arbetslivet, studera utomlands eller ha ett
sabbatsår.
Det är viktigt att systemet med utbetalning av studiestödet
ses över. Jag hoppas att det kommer att bli möjligt
att premiera studerande som når speciellt goda resultat
i sina studier. Den franska modellen kunde vara en god lösning
ifall studiestödets storlek skulle bero på kvalitativa
aspekter i studieframgången. Den modell som tillämpas
i Storbritannien kunde vara en lösning på det eventuella
problemet med att vi får en invasion av studerande från
utlandet på grund av våra avgiftsfria studier och
vårt globalt sett tämligen goda studiestöd.
En flitigt arbetande och välmotiverad studerande studerar
effektivt och strävar till goda vitsord. Detta faktum har
inte tillräckligt noterats när arbetsgrupperna och utredningsmannen
fått sina uppdrag. En brist är också att fackförbunden
inte är representerade i arbets-, uppföljnings- och
styrgruppen. Det kan påpekas att om målet är
att spara har dessa strävanden inga positiva följder.
Om man däremot vill få till stånd reformer och
är beredd att satsa på dem kan man därigenom också
nå inbesparingar.
Vesa Kulmala
ordförande
Universitetslektorernas förbund
(painetun lehden s. 4) |