Opetusministeri Tuula Haatainen:
Palkkauksen tulee kannustaa
yliopistouralla
Opetusministeri Tuula Haatainen toivoo, että yliopistoihin
suunniteltava uusi palkkausjärjestelmä kannustaisi uralla
etenemistä ja että palkkaus kasvaisi tehtävien
vaativuuden mukaan.
Parhaillaan lausuntokierroksella olevasta koulutuksen ja
tutkimuksen kehittämissuunnitelmasta Haatainen nostaa esille
tutkintojen mitoituksen ja laadun sekä rahoituksen. Erityisen
tarkkaan ministeri haluaa lukea muun muassa 1600 tohtorin tavoitetta
koskevat lausunnot.
Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003-2008
on laajalla lausuntokierroksella. Lausuntoja on pyydetty syyskuun
loppuun mennessä yli 200 taholta ja varmaan useammalta niitä
vielä tulee. Kehittämissuunnitelmasta eli tuttavallisemmin
kesusta on tullut yksi tärkeimmistä lähivuosien
koulutusta ja tutkimusta linjaavista asiakirjoista.
Kun opetusministeriä pyytää poimimaan kesusta
yliopisto- ja tutkimussektoria koskevia keskeisimpiä kohtia,
hän mainitsee tutkintojen mitoituksen ja rahoituksen.
- Resursointi on äärimmäisen tärkeä
asia. Kehittämislaki pitää sisällään
20 miljoonan euron lisäyksen sekä palkkakustannukset,
mutta on tärkeää, että näitä linjauksia
jatketaan.
Rahoituksen yhteydessä Haatainen korostaa myös, että
tiede- ja teknologianeuvoston vuoden 2002 lopussa tekemä
kannanotto julkisen tutkimusrahoituksen lisäyksestä
on toteutumassa 80-prosenttisesti. Tiede- ja teknologianeuvosto
esitti, että julkista tutkimusrahoitusta lisättäisiin
300 miljoonalla eurolla vuoteen 2007 mennessä.
Resursseista puhuttaessa Haatainen tuo vielä esille yliopistojen
kiinteistölaitosasian. Yliopistojen vuokratyöryhmä
jätti kesäkuussa yksimielisen muistionsa (ks. tämän
lehden juttu). Haataisen mukaan yliopistojen kiinteistökulut
voivat uudestaan nousta esille kehittämislain yhteydessä.
- Kiinteistövuokria ja yliopistorakennusten peruskorjauksia
tulisi katsoa kokonaisuutena. Pitäisi tarkastella, mitkä
ovat järkeviä ja kohtuullisia korjauksia, etteivät
ne sitten taas osaltaan nostaisi vuokria.
Osaksi vuokratyöryhmän ehdotukset näkyvät
jo valtion ensi vuoden talousarvioesityksessä. Siihen on
varattu Helsingin yliopiston ja Teknillisen korkeakoulun vanhojen
sopimusten vuokrien korotuksista aiheutuvat lisäkustannukset.
Tohtoritavoitteisiin katseluaikaa
Yliopisto- ja tutkimussektoria koskevaksi kehittämissuunnitelman
keskeiseksi kohdaksi Haatainen nostaa myös laatukysymykset.
- Suomessa on tehty mittavasti töitä yliopistollisen
koulutuksen laadun kehittämiseksi muun muassa Korkeakoulujen
arviointineuvoston toimesta. Kehittämissuunnitelmassa korostetaan
nyt myös tutkijankoulutuksen laadun varmistusta; suunnitelmat
ja hankkeet ovat jo lähdössä liikkeelle. Suomen
Akatemiahan arvioi uudet tutkijakoulutushakemukset.
Kehittämissuunnitelmassa esitetään tohtorintutkintojen
määrän nostamista nykyisestä 1400 tutkinnosta
1600 tutkintoon vuodessa. "Tohtorituotannon" jatkuvaa kasvattamista
opetusministeri haluaisi tarkastella tarkoin annettujen lausuntojen
valossa.
- Kesun esitys pohjautuu Suomen Akatemian arvioon tutkijakoulutuksen
tarpeesta. Akatemian käsityksen mukaan tohtoreitten tarve
kasvaa. Haluaisin tähän kuitenkin katseluaikaa ja tutkin
tarkoin asiasta tulleet lausunnot.
Viime aikojen kehitys huolestuttaa: monissa yrityksissä
väkeä on lomautettu ja irtisanottu juuri tutkimus- ja
tuotekehityspuolelta, joihin elinkeinoelämässä
työskentelevät tohtorit ovat nimenomaan sijoittuneet.
Ministeri haluaa selvittää, onko huonontuneen tilanteen
taustalla vain tilapäinen suhdannevaihtelu vai jotain muuta.
Koko lukuvuoden työskentely mahdolliseksi
Ylempien korkeakoulututkintojen määrä on kasvanut
vuosikymmenessä 50 % ja tohtorintutkintojen yli 100 %. Yliopisto-opettajien
määrä on vastaavana aikana polkenut paikallaan.
- Yhtä opettajaa kohti laskettu opiskelijamäärä
on kyllä kasvanut. Nyt kesussa ei olekaan lisätty opiskelijamääriä
vaan tähdätään toimiin, joilla opintojen läpäisy
oikeasti lisääntyisi ja sen kautta opiskelijoiden määrät
eivät enää kasvaisi.
Opetusministeri odottaa mielenkiinnolla ns. opintojen vauhdittamistyöryhmän
esityksiä, joiden pitäisi valmistua marraskuun loppuun
mennessä.
- Yliopistojen työskentelytapoja on syytä tarkastella.
On aloja, joissa tähän on kiinnitetty hyvin huomiota,
mutta myös aloja, joissa sitä ei ole ehkä vielä
tarpeeksi mietitty. Tässä kuitenkin edetään
yliopistojen kanssa yhteistyössä.
Opintojen vauhdittamiseen tähtää myös kehittämissuunnitelman
maininta "Yliopistot tehostavat opetusjärjestelyjä siten,
että opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa opintoja koko
lukuvuoden ajan".
- Koko lukuvuoden työskentely voisi olla tehokkaampaa.
Esimerkiksi lukuvuoden alussa pitäisi päästä
hieman nopeammin vauhtiin, esimerkiksi tenttejä voisi olla
heti alkusyksystä.
- Eikä kesäkään voi olla poissuljettu. On
tietysti opiskelijoita, jotka haluavat tehdä kesällä
töitä, mutta on niitäkin, jotka lukisivat ja tenttisivät.
Amk-jatkotutkintoihin ei vielä viisasten kiveä
Kehittämissuunnitelmassa todetaan edelleen, että ammattikorkeakoulututkinto
ja alempi korkeakoulututkinto tuottavat tasollisesti samanlaisen
muodollisen jatko-opintokelpoisuuden. Lisäksi mainitaan,
että amk-jatkotutkinnot vakinaistava hallituksen esitys annetaan
eduskunnalle siten, että se voidaan saattaa voimaan heti
kokeilukauden päättyessä. Tässä yhteydessä
selvitetään käytettävä tutkinnon nimi,
joka jatkotutkintoa paremmin kuvaa tutkinnon luonnetta ja rinnastaa
sen oikealla tavalla muihin korkeakoulututkintoihin.
- Kokeilu on menossa, mutta minulla ei ole vielä mitään
viisastenkiveä, miten amk-jatkotutkintojen ja yliopistollisten
tutkintojen rinnastaminen tehdään. Läpinäkyvä
ja pitävä ratkaisu tähän pitää kuitenkin
löytää ja mieluusti heti ensi vuoden aikana.
OECD:kin on kiinnittänyt huomiota amk-jatkotutkintokokeiluihin
ja toivonut niihin tarkennuksia. Joillakin aloilla ammattikorkeakoulujen
jatkotutkintoja suorittamaan ei ole ollut hakijoita niin paljon
kuin olisi ollut aloituspaikkoja. Haataisen mielestä epäselvä
tilanne haittaa osaltaan opiskelijoiden hakeutumista.
Kaiken kaikkiaan Tuula Haataisen kannanotoista, jotka liittyvät
ammattikorkeakoulujen jatkotutkintokokeiluihin voi päätellä,
että hän ei ehkä ole niihin yhtä mielistynyt
kuin edeltäjänsä Maija Rask.
Kolmas tehtävä näkymään kaikessa toiminnassa
Yliopistolakia aiotaan muuttaa siten, että yliopistojen
tehtäväksi tulee myös yhteistyö ympäröivän
yhteiskunnan kanssa. Kehittämissuunnitelmassa tästä
on useampia mainintoja. Lainmuutoksesta annetaan esitys eduskunnalle
Haataisen mukaan ihan lähiaikoina. Miten kolmannen tehtävän
kirjaaminen lakiin sitten ministerin mielestä muuttaisi yliopistojen
roolia?
- Yliopistojen tulisi kaikessa toiminnassaan, myös opetuksessa
ja tutkimuksessa vahvistaa vuorovaikutustaan ympäröivän
yhteiskunnan kanssa. Ammattikorkeakoulut ovat olleet tässä
asiassa liikkeellä vähän vikkelämmin, koska
asia oli alunperinkin kirjattu sisään sen lainsäädäntöön.
- Yliopistojen kohdalla yhteistyö on lähtenyt niiden
omasta aloitteesta ja niinpä yliopistojen kesken tässä
on kovastikin hajontaa, joillakin on kovinkin tiivistä alueellista
yhteistyötä ja joillakin taas vähemmän. Nyt
pitää huolehtia, että yliopistot eivät tässä
asiassa tipahda ammattikorkeakoulujen vauhdista.
Alueellisen vaikuttavuuden ja aluestrategioiden tärkeyden
Haatainen otti esille myös syyskuun alussa Tampereen teknillisen
yliopiston ja Teknillisen korkeakoulun avajaisissa pitämissään
puheissa.
Tutkijakoulutus eurooppalaiseen tutkintojärjestelmään
Euroopan opetusministerit kokoontuivat 18.-19. syyskuuta Berliiniin
Bolognan-prosessin jatkon kannalta tärkeään kokoukseen.
Opetusministeri Haatainen pitää yliopistosektorin kannalta
kokouksen merkittävimpinä asioina laadun varmistusta
ja kaksiportaisen tutkintojärjestelmän edistämistä.
- Laatukysymyksissä on tarkoitus luoda kriteeristö,
jolla pystytään varmistamaan korkeakoulututkintojen
laatu Euroopan maissa. Nyt haetaan tälle muotoa, mutta akreditointi
ei ole tulossa menetelmäksi, johon oltaisiin suoraan menossa.
- Keskustelu Bolognan-prosessin edistämisestä ei sinällään
merkitse Suomelle suurta muutosta, koska olemme olleet ajoissa
liikkeellä kaksiportaiseen tutkintojärjestelmään
siirtymisessä.
Berliinin kokouksessa käsitellään myös tutkijankoulutuksen
sisällyttämistä uuteen eurooppalaiseen tutkintojärjestelmään.
Opetusministerin mukaan tähän sisältyy vaatimus
tutkijankoulutuksen kansainvälisestä laadusta.
- Tarkoituksena on lisätä kansainvälistä
yhteistyötä tutkijankoulutuksessa ja luoda muun muassa
yhteisiä tutkijankoulutusohjelmia. Näin lisättäisiin
tutkijoiden ja yliopisto-opettajien liikkuvuutta.
- Tutkijankoulutuksessa on järkevää yhdistää
resursseja ja pitää huolta siitä, että Euroopan
maat eivät liiaksi lokeroidu omiin kuvioihinsa.
Palkkauksellinen kilpailukyky on iso asia
Vaikka kehittämissuunnitelma, kaksiportainen tutkintojärjestelmä
ja kansainväliset trendit olisivat kuinka tärkeitä,
viime aikoina eniten yliopistoväkeä ja ainakin alan
järjestöjä puhuttanut asia on uuteen palkkausjärjestelmään
siirtyminen. Ja vaikka valtion palkka-asiat eivät suoraan
opetusministerin rooteliin kuulukaan, ei silti malta olla kysymättä
ministeri Haataisen mielipidettä siitä, millainen palkkausjärjestelmä
yliopistoihin sopisi.
- Ainahan voi toivoa, että yliopistojen palkkaus kannustaisi
uralla etenemistä ja että palkkaus kasvaisi tehtävien
vaativuuden mukaan.
- Palkkauksellinen kilpailukyky on iso asia siinä, miten
yliopistot pystyvät toisaalta rekrytoimaan uutta väkeä
ja toisaalta huolehtimaan uralla etenemisestä.
Haatainen pitää hyvänä, että rehtorien
neuvosto piirissä on työryhmä, joka pohtii yliopistojen
virkarakenteiden uudistamista.
Teksti: Kisti Sintonen
Kuva: Ari Aaltio
(painetun lehden s.5-7) |