Uusi ote
luottamusmiestoimintaan
Yliopistojen luottamusmiehet joutuvat nykyään lujille. Heidän
toimintamahdollisuutensa eivät ole seuranneet yliopistojen toiminnan
yleistä kasvua. Tuleva palkkausjärjestelmän uudistaminen
lisää vielä luottamusmiesten työtaakkaa.
KTV:n selvityksen mukaan joka toinen luottamusmies koki tehtäviensä
hoitamisen henkisesti raskaaksi.
Koko henkilökuntaa kattava luottamusmiestoiminta on yliopistoissa
melko uusi ja osin vielä opeteltava asia. Sen sopimuspohja luotiin
jo 1970 -luvun taitteessa ja useissa yliopistoissa on tarkistettu sopimuksia
hieman noin vuosikymmen sitten. Luottamusmiestoiminnan tavoitteita ja
menettelytapoja tulisi kuitenkin jälleen tarkistaa, koska kuluneen
vuosikymmenen aikana yliopistojen volyymi ja tehtävät sekä
niiden myötä koko hallintokulttuuri ovat oleellisesti muuttuneet.
Tällaisten muutosten johdosta valtiotyöantaja ja yliopistot
korostavat jo uudella tavalla hyvää toimintakulttuuria ja henkilöstön
toimintakyvystä huolehtimista. Luottamusmiesjärjestelmä
voi tarjota keskeisen keinon tällaisten tavoitteiden saavuttamiseksi,
mutta millaiset mahdollisuudet sillä on toimia.
Luottamusmiestoimintaa yliopistoissa ei ole selvitetty kunnolla, mutta
jo esimerkkien perusteella voi sanoa luottamusmiesten joutuneen lujille.
Heidän toimintamahdollisuudet eivät ole seuranneet yliopistojen
toiminnan yleistä kasvua. Myöskin yliopistojen rahoituksen,
kansainvälistymisen ja palvelussuhteiden muutokset ovat ohittaneet
luottamusmiestoiminnan, vaikka ne ovat muuten muuttaneet perusteellisesti
yliopistojen toimintakulttuuria ja henkilöstöhallintoa. Toki
luottamusmiesten yhteiset palaverit hallinnon kanssa ja osallistuminen
moniin suunnitteluryhmiin ovat lisääntyneet, mutta samalla myös
muiden tahojen odotukset ovat tiivistyneet. Luottamusmiehen työyksikkö
odottaa hyvää työtulosta ja henkilökuntaa kattavasti
edustavat ammattiliittojen jäsenet haluavat asiansa hoidettavan pikaisesti.
Samoja ongelmakimppuja on valmisteltava myös yleisempää
päätöksentekoa varten. Tuleva palkkausjärjestelmän
uudistaminen tuo vielä omat vaatimuksensa luottamusmiesten toimintaan.
Pääluottamusmiehet erityisen kovilla
Luottamusmiehen tehtävissä onnistuminen on palkitsevaa niin
asianosaisille kuin työyhteisöllekin, mutta ilman konkreettista
tukea ylikuormitettu luottamusmies uupuu ennen pitkää. Tästä
kertoo myös Kunta-alan ammattiliiton KTV ry:n maaliskuinen luottamusmiesbarometri,
johon vastasi 880 luottamusmiestä. Keskeisimmät tulokset eivät
poikenne paljon yliopistojen luottamusmiesten tilanteesta.
- Selvityksen mukaan luottamusmiehistä joka toinen koki luottamusmiestehtävien
hoitamisen henkisesti raskaaksi. Tätäkin useampi koki tilanteensa
raskaaksi, jos luottamusmies edusti suurta jäsenmäärää
tai hän toimi päätoimisena luottamusmiehenä, jollaisia
kunnallisella sektorilla on myös. Eniten aiheutti stressiä
tekemättömien töiden paine, josta kärsivät
erityisesti suurta jäsenmäärää edustavat luottamusmiehet.
- Yli 10 vuotta toimineista luottamusmiehistä koki kolmannes itsensä
poikkeuksellisen väsyneeksi ja tässäkin suuri jäsenmäärä
pahensi tilannetta.
- Luottamusmiesjärjestelmän toimivuus edellyttää
jatkuvuutta. Ehkä kunnallisella sektorilla tämä toteutuukin,
vaikka vain puolet ilmoittaa voivansa jatkaa luottamusmiehenä.
Vanhemmat henkilöt ovat nuorempia enemmän jättämässä
luottamusmiestehtävänsä samoin kuin vähäisillä
aikaresursseilla toimivat luottamusmiehet. Lisäksi kolmannes ilmoittaa
lopettavansa stressin tähden.
- Kyselyn mukaan luottamusmiehet tuntevat hyvin luottamusmiestehtävänsä,
sitä paremmin mitä pidempään henkilö on toiminut
luottamusmiehenä.
- Luottamusmiestoiminnan ajankäytöstä ei ole yleensä
sovittu selkeästi työnantajatahon kanssa lukuun ottamatta
suurimpia jäsenmääriä edustavia luottamusmiehiä.
Tämä lienee yksi stressin syistä.
Tällaiset kunnallisia luottamusmiehiä koskevia ongelmat lienevät
yleisiä myös yliopistoissa, vaikka vastaavanlainen selvitys
puuttuukin. Luottamusmiehet ovat joutuneet tiukille. Samat työpaineet
heijastuvat myös työnantajatahoon, jolla tosin on enemmän
keinoja käytössään.
KTV:n luottamusmieskyselyyn vastasi 880 kuntapuolen
luottamusmiestä. |
Luottamusmiestoiminnan kannalta on huolestuttavaa, että suurta
jäsenmäärää edustavista luottamusmiehistä
ainakin joka toinen kokee tehtävät henkisesti raskaaksi, jopa
uuvuttaviksi, vaikka heillä on melko pitkä kokemus ja hyvä
tuntemus asioiden hoidosta. Osa heistä tarvitsisi välittömästi
tukea ja vapauttamista osasta työtehtäviään. Luottamusmiesten
sopiva vaihtuvuus on ongelma myös yliopistoissa, mihin ei nykyisin
konstein näytä löytyvän ratkaisua.
Yliopistoissa tarvitaan uutta näkemystä ja otetta luottamusmiestoiminnan
kehittämisessä. Lisäksi siinä kysytään tuoreita
tietoja yliopistojen tilanteesta ja tarpeista. Toimintaa uudistettaessa
on keskeistä ottaa huomioon luottamusmiesten koko tehtäväkenttä
ja sen edellyttämät resurssit. Nämä tehtävät
ovat kiistatta osa yliopiston henkilöstöasioiden hoitoa. Tällaiseen
valmisteluun ja päätöksentekoon luottamusmies tuo henkilöstön
ratkaisuideat ja näkökulman, joista voidaan saada yleisempiä
linjauksia myös YT-menettelyn avulla. Luottamusmiesjärjestelmän
kautta välittyvät muutostarpeet aina sopimusneuvotteluihin saakka.
Osallistuva luottamusmiestoiminta edellyttää kouluttautumista,
se vie työaikaa ja siinä tarvitaan hyvät tiedot työyhteisön
toiminnasta. Tällöin se antaa kaikille ammattiryhmille yhtäläiset
oikeudet ja vaikutusmahdollisuudet. Sen kustannuksia ja tuottamaa hyötyä
on hyvä tarkastella kokonaisuutena. Jos luottamusmiestoiminnan kuluja
halutaan verrata muihin hallinnon kuluihin, niin sopivina vertauskohteina
voisivat olla puutteellisesta valmistelusta ja henkilöstöpolitiikasta
aiheutuvat kustannukset.
Yliopistojen luottamusmiesjärjestelmät tulisi tarkistaa jo
ennen uuteen palkkausjärjestelmään siirtymistä, sillä
kyseinen uudistus ei onnistu ilman toimivaa työntekijä- ja työnantajatahojen
keskinäistä yhteistyötä ja luottamusta. Palkkausjärjestelmän
uudistukseen kuuluva valmistelu ja arviointi edellyttävät hyvää
henkilökunnan ja työtehtävien tuntemusta. Yksi henkilö,
johtaja tai luottamusmies, ei voi tuntea kovin monia kyllin tarkasti,
ehkä 100 - 150 voisi olla vielä mahdollista. Samassa yhteydessä
olisi sovittava realistisesti eri tasoilla hoidettavien luottamusmiestehtävien
tarvitsemasta työajasta ja muista resursseista. Uudistuksen tulee
pohjautua valtakunnalliseen virkaehtosopimukseen ja toimintamalliin, vaikka
yksityiskohdissa voidaankin toimia paikalliset tarpeet huomioon ottaen.
Yliopistojen toiminnan jatkuvassa uudistusprosessissa saisi jo vihdoinkin
tulla luottamusmiestoiminnan vuoro. Ehkä silloin moni muukin työyhteisön
vireillä olevista hankkeista etenisi ja jopa kypsyisi sosiaaliseksi
innovaatioksi.
Hannu Jalkanen
pääluottamusmies, Jyväskylän yliopisto
(painetun lehden s. 15-16)
|