Vuoden tieteentekijä - kirjastonhoitaja,
informaatikko Marjatta Jokinen:
Tieteellisistä kirjastoista tietokeskuksia
Vuoden tieteentekijäksi valittu, Turun kauppakorkeakoulun
kirjastonhoitaja ja informaatikko Marjatta Jokinen muuttaisi nykyisten
tieteellisten kirjastojen nimet tietokeskuksiksi. Nimitys kuvaisi
paremmin laitosten toimintaa ja niissä tehtävää
työtä. Jokinen on itsenäisesti ja oma-aloitteisesti
luonut tietopalvelun ja tiedonhaun opetuksen Turun kauppakorkeakoulussa
ja on alan uranuurtajia koko maassa.
Marjatta Jokinen aloitti kirjastouransa vuonna 1960 harjoittelijana
Turun yliopiston kirjastossa, suoritti kirjastonhoitajatutkinnon
vuonna 1963 Tampereella, vielä tuolloin Yhteiskunnallisessa
korkeakoulussa. Turun kauppakorkeakoulun kirjastossa hän
on työskennellyt vuodesta 1967 lähtien.
Informaatikon tutkinnon Jokinen suoritti vuonna 1968 - ensimmäisellä
järjestetyllä tietopalvelukurssilla.
- Esimieheni kauppakorkeakoulun kirjastossa innosti lähtemään
kurssille mukaan. Klassisen taustani - humanisti ja kirjastonhoitaja
- vuoksi identiteettini suorastaan järkkyi, kun kurssilla
huomasin, että humanisti ei oo mittään, kirjastonhoitaja
ei oo mittään - pitää olla insinööri,
jollei kemisti.
Käytännön kirjastotyössään Marjatta
Jokinen alkoi miettiä, miten hän pystyisi hyödyntämään
uutta oppimaansa. Hän teki yksittäisiä hakuja joillekin
tutuille ja ryhtyi ideoimaan tiedonhaun kurssia tutkijoille ja
opettajille, mutta suhtautuminen oli aluksi hieman epäuskoista.
Kuitenkin jo 1970-luvun puolivälissä Jokinen aloitti
kirjastonkäytön opetuksen opiskelijoille, muutaman innostuneen
assistentin rohkaisemana.
Toimenkuvan ja työympäristön
huikean nopea muutos
Informaatikon toimenkuva on muuttunut noista ajoista valtavasti.
- Minulla oli tapana sanoa 80-luvulla, että kirjastot ovat
muuttuneet viimeisen 20 vuoden aikana enemmän kuin kahtenasatana
vuotena sitä ennen. Nyt kun katsoo tieteellisiä kirjastoja
taaksepäin, viimeisten viiden vuoden aikana muutos on ollut
taas huikea.
Miten sitten yliopistojen kirjastoissa pysytään kehityksessä
mukana? Tai Marjatta Jokinen käyttäisi tieteellisistä
kirjastoista mieluummin nimitystä tietokeskus - se kuvaa
paremmin niiden nykyistä roolia.
- Pitää tietää enemmän kuin muut ja
ennemmin kuin muut. Välillä tutkijat valittavat meille,
että älkää menkö niin lujaa. Myös
opiskelijat ovat paljon konservatiivisempaa joukkoa kuin kirjastoissa
toimivat tietopalveluasiantuntijat.
Marjatta Jokinen on pysynyt kehityksen etunenässä
käymällä kansainvälisissä seminaareissa
- tosin Suomessa ollaan tällä sektorilla edelläkävijöitä.
Myös omat laajat verkostot, mm. turkulainen alan ihmisten
Infoklubi, ovat hyviä väyliä ajatustenvaihdolle.
Nopean tiedonhaun merkitys korostuu
Digitaalisten tietovarantojen kriittisen käytön opettaminen
on viime vuosina ollut tärkeimpiä puheenaiheita kirjasto-
ja tietopalvelualalla. Informaatiolukutaidon opetuksen kehittäminen
on asetettu keskeiseksi kehittämishankkeeksi Suomen yliopistokirjastojen
toimintasuunnitelmassa 2003-2004.
Pitkälti Marjatta Jokisen ansiosta Turun kauppakorkeakoulussa
ryhdyttiin toimenpiteisiin informaatiolukutaitoisten opiskelijoiden
kouluttamiseksi muun muassa ottamalla tietovarantojen käytön
opetus osaksi pakollista opetusta jo ennen kuin asiaan kiinnitettiin
valtakunnallista huomiota.
Nyt tiedonhaun opetus on Turun kauppakorkeakoulussa pakollista.
Vuosittain Marjatta Jokisen kursseille on osallistunut vajaat
500 kandidaatin- ja pro gradu -tutkielman tekijää. Niinpä
kalenteri on varsinkin alkusyksystä täynnä tähän
liittyvää opetusta.
- Opiskelijoita ohjataan tiedonhaun poluille heti syyslukukauden
alussa, että he pääsivät kunnolla vauhtiin.
Marjatta Jokinen näkee, että tiedonhaun opetuksen
merkitystä korostuu yhä enemmän, koska opiskelijat
halutaan saada valmistumaan yhä nopeammin, viiden vuoden
tavoiteajoissa.
Turun kauppakorkeakoulussa tätä opetusta annetaan
neljässä eri vaiheessa. Kun opiskelija aloittaa kandidaatintutkielman
tavallisesti kolmannen vuoden syksyllä, kaikki kerätään
yhteiseen tilaisuuteen.
- Kerron heille kirjaston käytöstä, oman tietokannan
VALPURIn käytöstä, oman aiheen pohdiskelusta, kirjojen
ja muun materiaalin lainaamisesta, Turun muista kirjastoista,
artikkeliviitteiden etsiskelystä.
- Tämän jälkeen on yksi kandiryhmän istunto
kirjastossa, jossa käytännössä harjoitellaan
oman tietokannan käyttöä, etsitään tietokannoista
artikkeleita - annan aihe aiheelta vihjeitä sopivista hakusanoista,
UDK-luokista, uusista tietokannoista sekä lopuksi näytän,
miten FinElibin elektronisista lehdistä haetaan artikkeleita.
Vierihoidossa myös jatko-opiskelijoita ja laitosten väkeä
Gradun aloitusvaiheessa on edessä uusi istunto. Silloin
syvennetään aiemmin opittua ja käydään
läpi opiskelijan aiheesta nousevia hakuja. Kuunnellessa ja
seuratessa nykyopiskelijoille annettavaa tiedonhaun ohjausta ihmettelee,
kuinka aikoinaan oikein itse sai gradun aikaiseksi ilman minkäänlaista
kirjastonkäytön koulutusta - puhumattakaan siitä,
että olisi saanut tietoiskuja tiedonhaun alkeista!
Lisäksi Marjatta Jokinen antaa opiskelijoille "vierihoitoa",
kun gradu on noin puolivälissä ja kun on ehkä tullut
mutkia matkaan. Opiskelija istuu Jokisen koneen ääressä
ja yhdessä käydään läpi sopivia hakusanoja
ja sopivia tietokantoja. Vierihoitoa saavat myös jatko-opiskelijat.
Monet ottavat Jokiseen itse yhteyttä tai ohjaaja kehottaa.
Talon Intranetissä Jokinen tarjoaa vierihoitoistuntoja
laitosten väelle.
- Enemmänkin innokkaita tulijoita saisi olla. Ehkä
noin 4-5 ottaa yhteyttä sen jälkeen, kun olen laittanut
asiasta intraan infoa.
Marjatta Jokinen haluaisi kannustaa nimenomaan tutkijoita käyttämään
yhä enemmän nopean tiedonhaun menetelmiä.
- On kansantaloudellista tuhlausta, että esimerkiksi e-lehtien
käyttäminen on vielä kovin vähäistä.
Tällaisia lehtiä olisi olemassa jo lähes 10 000,
mutta vain aivan murto-osaa niistä käytetään.
Jonkin verran Jokinen saa tiedonhaun toimeksiantoja myös
yrityksiltä ja yksityisiltä. Turun kauppakorkeakoulun
kirjaston nettisivuilla on myös kohta "Kysy informaatikolta".
Sitä kautta Jokiselle tulee pieniä ja vähän
isompiakin tiedusteluita.
Puhelimen soidessa haastattelun lomassa Jokinen lupasi kerätä
tietoa oman talon professorille virkaanastujaisesitelmää
varten.
Tiedon ammattilaiset aarrekasan päällä
Tieteentekijöiden liiton jäsenyhdistys Turun kauppakorkeakoulun
Tieteentekijät ry ehdotti Marjatta Jokista Vuoden 2003 tieteentekijäksi.
Liiton tunnustuspalkinnon saajien joukossa Jokinen on ensimmäisen
kirjastonhoitaja.
"Tietopalvelu ja tiedonhaun opetus yliopistoissa on tieteen
tekemistä", korostetaan yhdistyksen tekemän ehdotuksen
perusteluissa. Samoin kehutaan vahvaa asiakaslähtöisyyttä
Marjatta Jokisen valttina.
Miten sitten jatkossa turvataan se, että yliopistojen kirjastoissa
on edelleen pystyviä tietopalveluasiantuntijoita? Informaatiotutkimuksen
pääaineopiskelijoista on jo kolmasosa tietotekniikasta
kiinnostuneita nuoria miehiä, joita ei ehkä innosta
lähteä työskentelemään tieteellisiin
kirjastoihin nykytasoa olevilla palkoilla.
- Tietokoneilla leikkiviä ei kirjastoihin kaivata. Hyvältä
kirjastonhoitajalta ja informaatikolta vaaditaan oikeaa asennetta,
joka syntyy asiakassuuntautuneisuudesta ja yhdistyy kiinnostukseen
tietokantoihin ja tiedonhakuun.
Marjatta Jokisen puheista ja asenteesta paistaa aito ammattiylpeys
omasta työstään.
- Minulla on koko ajan ollut mielikuva isosta aarrekasasta,
jonka päällä istumme, asiakkaat haahuilevat ympäriinsä
ja meidän pitäisi huudella heille: Tulkaa tänne,
tämä aarre kuuluu teille. Me hallitsemme isoa aarretta,
joka on kaikille yhteinen ja meidän pitäisi saada tiedon
tarvitsijat käyttämään sitä.
Tieteentekijöiden liitto julkisti Vuoden 2003 tieteentekijän
seminaarinsa yhteydessä 20. lokakuuta Helsingissä.
Teksti: Kirsti Sintonen
Kuva: Annika Sabell
(painetun lehden s. 5-7) |