Tutkimusmatkailua vai ongelmien ratkomista
Yliopistoilla on edessään dilemma: miten on mahdollista
samanaikaisesti olla vahva sekä tieteellisessä koulutuksessa
ja tutkimuksessa että käytäntöä palvelevassa
toiminnassa. Yliopistojen roolia kehitettäessä olisi
syytä pohtia, alkaako Suomen innovaatiojärjestelmä
olla liiankin koordinoitu ja orkestroitu - syleileekö se
aikaa myöten yksilön uteliaisuuden kuoliaaksi ja tekee
monista tutkimusmatkailijoista suuren koneiston pieniä ongelmanratkaisijoita.
Tätä teemaa käsittelee ohessa aluetieteen professori
Markku Sotarauta.
Keskustelu yliopistojen roolista alueiden ja yritysten kehityksessä
velloo vilkkaana. Yliopistojen odotetaan ottavan aiempaa vahvemman
roolin yritysten, alueiden ja koko yhteiskunnan kehityksessä.
Yliopistomaailman ulkopuolella yrityksissä, kunnissa ja valtion
organisaatioissa jokainen itseään kunnioittava "kehittäjä"
on ottanut asiakseen kertoa, mikä yliopistoissa on pielessä,
miten niiden pitäisi toimia ja mitä hyötyä
niistä voisi olla. Julkista keskustelua seuratessa tilanne
vaikuttaa vähintäänkin paradoksaaliselta. Yliopistojen
korostetaan olevan tietoyhteiskunnan, tietämystalouden tai
vaikka symbolitalouden keskeisimpiä resursseja, mutta samalla
epäluulo partaansa mumisevia outoja ihmisiä kohtaan
vaikuttaa edelleen olevan vahvaa. Olemme siis vajakäytössä
oleva resurssi, jonka tulisi oppia käyttäytymään
kuten muidenkin, olemaan ihmisiksi. Ja kunhan vain osaamme jatkossa
käyttäytyä kunnolla, ja kunhan vain alamme kaikki
tehdä yhteistyötä yritysten kanssa, niin Suomi
kehittyy jatkossakin hyvin. Näin tunnutaan uskottavan.
En kuitenkaan jaksa uskoa, että tilanne olisi näin
yksinkertainen. Kehittämisslangin latteuksia hyödyntäen
voisi todeta, että nykyiseen kehitykseen on rakennettu sisään
sekä suuria mahdollisuuksia että suuri uhka. Aiempaa
vahvemmat kytkökset alueiden ja yritysten toimintaan tuovat
yliopistoille lisäresursseja sekä antavat mahdollisuuden
pysyä ajan hermoilla. Tiivis yhteys käytäntöön
estää yliopistollisen koulutuksen ja tutkimuksen jäämisen
omaksi saarekkeekseen nopeasti kehittyvässä yhteiskunnassa.
Jos yliopistot taas tyytyvät kovan yhteiskunnallisen paineen
edessä tarjoamaan pääsin konkreettisia lyhyen aikavälin
tutkimus- ja koulutuspalveluja, saattaa niistä ajan kuluessa
tulla osa tässä ja nyt elävää muotivirtausten
perässä juoksevaa konsultointi- ja kehittämiskoneistoa.
Jos näin kävisi, niin suomalaisilla yliopistoilla ei
pian olisi mitään annettavaa sen paremmin käytännön
kuin kansainvälisen tieteenkään kentille. Yliopistoilla
on edessään dilemma: miten on mahdollista samanaikaisesti
olla vahva sekä tieteellisessä koulutuksessa ja tutkimuksessa
että käytäntöä palvelevassa toiminnassa.
Miten yliopistojen on mahdollista olla samanaikaisesti sekä
tutkimusmatkojen tyyssijoja että lyhyen aikavälin ongelmanratkojia?
Tutkimusmatka on aina etsimistä ja löytämistä
Tutkimusmatkailussa kehittämisen aikajänne ulottuu
joko tietoisesti tai tiedostamattomasti pitkälle tulevaisuuteen
ja keskeisimpänä tehtävänä on luoda uutta
tietoa ja uusia ideoita ja siten luoda perustaa monien toimijoiden
kehitysnäkemyksen uudistumiselle. Tutkimusmatkailijat etsivät
sellaisia kysymyksiä, joiden olemassaolosta ei edes tiedetä,
ja joita ei näin ollen ole ennen edes osattu kysyä.
Tutkimusmatka on aina etsimistä ja löytämistä,
siinä uusi tieto ja oivallukset innostavat kysymään
aina uudestaan ja uudestaan ja siten jatkamaan etsintää.
Tutkimusmatkailua voisi kutsua näkemykselliseksi matkaksi
tuntemattomaan. 2000-luvun alussa tutkimusmatkailun merkitys jää
helposti lyhyen aikavälin tuloksen tekemisen jalkoihin. Tämän
päivän toiminta perustuu eilispäivän tutkimusmatkailijoiden
työn varaan, ja jos tänään ei etsitä
uusia kysymyksiä, niin mihin huomenna vastataan.
Tutkimusmatkojen rinnalla tarvitaan myös haasteiden tunnistamista
ja jo tunnistettujen ongelmien uudelleenmäärittelyä.
Tällöin etsitään tutkimusmatkoilla tunnistettujen
(tai muuten esille nousseiden) haasteiden ja ongelmien merkityksiä
lyhyen aikavälin näkökulmasta. Haasteiden tunnistaminen
ja ongelmien uudelleenmäärittely lähtevät
siitä, että käsillä oleva tilanne on usein
enemmän tai vähemmän epäselvä. Tällaisia
ilkeiksi kutsuttuja ongelmia on vaikea saada haltuun, ne on vaikea
määritellä ja ilkeä ratkaista. Ongelmille
on useita mahdollisia selityksiä. Selityksestä ja siitä
miten ongelmat "nähdään", ja kuka näkee, riippuu
se, miten ne yritetään ratkaista. Juuri tästä
johtuen yhteiskunnassa käsillä olevien ongelmien, ongelmaryppäiden
tai haastein merkitysten etsintä on keskeisessä asemassa,
ja ilman analyyttistä tutkimusta ongelmien näkeminen
uudesta näkökulmasta on usein vaikeaa.
Kuva: Yliopistojen monien roolien yleinen
viitekehys. |
Jos tutkimusmatkailu on luonteeltaan ennen kaikkea etsivää,
ja jos ongelmien uudelleenmäärittely on luonteeltaan
tulkitsevaa, niin ongelmanratkaisu on luonteeltaan analyyttistä.
Ongelmat ovat tällöin pääosin kesyjä
eli ne on mahdollista tunnistaa ja ne on mahdollista rajata ratkaisun
edellyttämällä tavalla. Ongelmanratkaisun aikajänne
on yleensä lyhyt, ratkaisuja haetaan käsillä oleviin
ongelmiin, ja keskeisintä on hyödyntää jo
olemassa olevaa tietoa, soveltaa sitä kyseessä olevaan
tapaukseen ja tilanteeseen.
Yliopistot ovat tutkimusmatkailun ytimessä
2000-luvun alussa varsin vakiintunut käsitys on, että
yliopistojen tulisi vahvistaa kolmatta rooliaan ja tarjota konkreettisia
ongelmanratkaisupalveluja yrityksille ja muille toimijoille. LIS-projektin
alustavien huomioiden perusteella suoran ongelmanratkaisun merkitystä
kuitenkin ylikorostetaan yritysten ja alueiden kehityksessä.
Asiakkaat, kilpailijat ja alihankkijat ovat yleensä yliopistoja
tärkeämpiä yritysten innovaatioiden lähteitä
ja yritysten innovaatiotoiminnan keskeisin este ei useinkaan ole
tiedonpuute vaan osaavan työvoiman puute. Yliopistojen suurin
vaikutus vaikuttaisi yhä edelleen tulevan osaavan työvoiman
kouluttamisen kautta. Ne kouluttavat tutkimusmatkailijoita, ongelmien
uudelleentulkitsijoita, ongelmanratkojia ja rakenteiden kehittäjiä
yhteiskuntaan.
Yliopistoilla on toki paljon annettavaa myös konkreettisessa
ongelmanratkaisussa, mutta parhaimmillaan ne luovat alueille monipuolista
ja vapaata ajattelun ja toiminnan kulttuuria. Ne eivät tällöin
toimi vain kehittämisen tukena ja ongelmien ratkojina vaan
analyyttisinä sparraajina, kriittisinä vastavoimina
sekä mediakeskustelun laajentajina ja syventäjinä.
Local Innovation Systems -projektia johtavan professori Richard
Lesterin mukaan näkemys yliopistojen roolista paikallistalouksien
kehityksessä on puristumassa aivan liian kapeaksi; kysymys
ei ole vain teknologian ja osaamisen työntämisestä
yliopistoista yrityksiin, vaan parasta mitä yliopistot voivat
yrityksille tarjota on altistaa ne mahdollisimman laajalle uusien
ideoiden kirjolle ja siten auttaa yrityksiä löytämään
aivan uudenlaisia polkuja tulevaisuuteen. Parhaimmillaan yliopistot
vievät kumppaninsa tutkimusmatkalle tuntemattomaan.
Professori Alok Chakrabartin LIS-projektiin liittyvien
tutkimusten mukaan suuret yritykset eivät pääosin
edes ole kiinnostuneita yliopistojen tarjoamista konkreettisista
ongelmanratkaisupalveluista. Ne eivät etsi apua johonkin
sen hetkisen kilpailutilanteen esille nostamaan konkreettiseen
ongelmaan tai haasteeseen, vaan ne haluavat olla mukana eräänlaisessa
"esi-kilpailutilanteessa", jossa luodaan täysin uusia kilpailuasetelmia.
Tutkimusmatkoille mukaan lähtevät yritykset ovat myös
kiinnostuneita mahdollisuudesta osallistua keskusteluun yliopistojen
opetusohjelmista ja siten mahdollisuudesta vaikuttaa tulevan työvoiman
tieto- ja taitotasoon. Tällaiset yritykset arvostavat strategista
kumppanuutta yliopistojen kanssa.
Vahvistammeko jo ennestään vahvaa?
Moniin muihin maihin verrattuna suomalaisten yliopistojen ja
käytännön väliset yhteydet ovat todella tiiviit.
Yliopistojen ja erityisesti tieteenalojen välillä lienee
kuitenkin suuria eroja, mikä taas osaltaan korostaa sitä,
että erilaisilla yliopistoilla on erilaisia rooleja. Chakrabartin
tutkimusten mukaan USA:n toisen ja kolmannen tason yliopistot
ovat yleensä hyviä konkreettisten ongelmanratkaisupalvelujen
tuottamisessa pienille ja keskisuurille yrityksille, kun taas
ykkösketjun ylipistot ovat hyviä tutkimusmatkailussa.
Suomalaiset yliopistot ovat nopeasti avautuneet aiempaa vahvemmin
yhteiskuntaan ja hyvä niin. Kaikkien yliopistojen ja/tai
laitosten ei kuitenkaan tarvitse osata konsultoida, patentoida
ja lisensoida, ja silti niillä voi olla merkittävä
vaikutus käytäntöön. Yliopistot ovat parhaimmillaan
merkittävä osa paikallista pörinää eli
ne voivat olla monipuolisia inspiraation ja innovaatioiden lähteitä.
Pörinä viittaa tietyn toimialan yritysten sekä
kyseiseen toimialaan liittyvän tutkimuksen ja käytännön
kehittämistoiminnan rinnakkaiselosta nousevaan informaatio-
ja kommunikaatioympäristöön. Pörinä luo
eräänlaisen "tiedon tihkusateen", jossa toimijoille
välittyy paljon tietoa ilman, että ne aina edes itse
tunnistavat mistä tietoa milloinkin ovat saaneet.
Pelkkä paikallinen pörinä ei kuitenkaan välttämättä
synnytä vahvoja paikallisia innovaatioympäristöjä,
koska vain paikallisiin oppimisprosesseihin perustuvat innovaatioympäristöt
kääntyvät ennemmin tai myöhemmin sisäänpäin.
Tällöin ajattelu- ja toimintamallit saattavat lukkiutua
kiinni menneeseen kehitykseen ja osaamisen, ideoiden ja innovaatioiden
lähteet saattavat kuivua. Näin ollen erilaiset globaalit
tiedon kanavat ovat keskeinen osa kehittyviä alueita ja niiden
innovaatioympäristöjä, ja yliopistot ovat paikallisia
solmukohtia globaaleissa verkostoissa..
Yliopistojen roolia kehitettäessä, olisi syytä
analyyttisesti pohtia alkaako Suomen innovaatio- ja kehittämisjärjestelmä
olla liiankin koordinoitu ja orkestroitu - syleileekö se
aikaa myöten yksilön uteliaisuuden ja aktiivisuuden
kuoliaaksi ja tekee monista lupaavista tutkimusmatkailijoista
suuren koneiston pieniä ongelmanratkaisijoita. Tämä
on tulevaisuuden kannalta yksi kaikkein polttavimmista kysymyksistä,
koska uudet ideat syntyvät usein marginaaleissa, ja jos lyhyen
aikavälin hyödyn tavoittelun paineessa Suomen yliopistoihin
ei jää riittävästi mahdollisuuksia vakiintuneiden
ajatusten ulkopuolisiin älyllisiin tutkimusmatkoihin, voi
kysyä mikä enää tekee yliopistosta yliopiston.
Yliopistossa partaansa mumiseva outo hahmo saattaa osana kansainvälistä
verkostoa kehitellä sellaista uutta ajattelua, jonka varaan
monet asiat tulevaisuudessa kehittyvät. Hän saattaa
elää meidän muiden sitä huomaamatta jo nyt
tulevaisuudessa.
Jos Suomen korkeakoulujärjestelmä tungetaan yhtenä
kokonaisuutena ongelmanratkaisumoodiin, ja jos tutkimusmatkailua
ja ongelmien uudelleenmäärittelyn perustaa eli perustutkimusta
ja koulutusta ei vahvisteta nykyisestä, niin vaarana on,
että yliopistoilla ei pian ole mitään annettavaa
sen paremmin käytäntöön kuin kansainvälisiin
tieteellisiin verkostoihinkaan.
Markku Sotarauta
professori, aluetiede
Tampereen yliopisto
Tämä artikkeli perustuu MIT:n johtaman
Local Innovation Systems (LIS) -projektin alustaviin huomioihin.
LIS-projektissa tutkitaan yliopistojen roolia yritysten, alueiden
ja teknologian kehityksessä runsaalla 20 alueella USA:ssa,
Isossa-Britanniassa, Japanissa ja Suomessa. MIT:n lisäksi
projektissa on mukana tutkimusryhmät Teknillisestä korkeakoulusta,
Tampereen yliopistosta, Cambridgen yliopistosta ja Tokion yliopistosta.
(painetun lehden s. 16-18) |