Millaista on työskennellä yliopistokeskuksessa
- yliopiston nk. kolmannen
tehtävän ytimessä?
Kokkola on yksi uusista yliopistokeskuksista. Millaista on
yliopisto-opettajan ja tutkijan arki tällaisessa maakunnallisessa
keskuksessa? Omista kokemuksistaan kirjoittaa erikoistutkija Eila
Aarnos Chydenius-Instituutista.
Chydenius-Instituutti, jossa työskentelen, on Jyväskylän
yliopistoon kuuluva erillislaitos Kokkolassa. Chydenius-Instituutin
toiminnan perustana on yhteistyösopimus, jossa sopijaosapuolina
ovat Jyväskylän yliopisto, Oulun yliopisto, Vaasan yliopisto,
Kokkolan kaupunki, Kokkolan seutukunta, Keski-Pohjanmaan liitto,
Pietarsaaren kaupunki, Chydenius-Instituutin kannatusyhdistys
ja Keski-Pohjanmaan korkeakouluyhdistys. Tällainen yhteistyö
muodostaa näkemykseni mukaan erittäin hyvän kasvupohjan
yliopistokeskukselle. Chydenius-Instituutti kasvu kohti yliopistokeskusta
on alkanut jo vuonna 1967, jolloin tänne perustettiin korkeakouluyhdistys
ja kesäyliopisto. Chydenius-Instituutin kannatusyhdistyksen
myötä perustettiin tutkimuslaitos v. 1977, täydennyskoulutus
v. 1985, opettajankoulutus 1987. Viime vuosina on solmittu yhteistyösopimukset
Oulun ja Vaasan yliopistojen kanssa.
Chydenius-Instituutista muodostuu ensi vuoden alusta kolmen
yliopiston yhteinen Kokkolan yliopistokeskus, jonka tärkeimmät
tehtävät ovat alueen yliopistollisen koulutustarjonnan
monipuolistaminen sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan
volyymin kasvattaminen. Yliopistojen yhteiskunnallinen palvelutehtävä
on löytämässä kolmen yhteistyöyliopiston
rehtoreiden näkemysten mukaan yliopistokeskusten myötä
uusia käytännön muotoja.
Opettajankoulutuksen kehittäminen sopii hyvin yhteen yliopistokeskusajatusten
kanssa. Olemme pyrkineet kehittämään opetussuunnitelmaa
vastaamaan yhteiskunnallisten muutosten tuomiin haasteisiin. Yliopistokeskuksen
eräs teema on opettajankoulutuksen laajentaminen. Ensi vuonna
alkaa erityisopettajakoulutus täyttämään tämän
alueen opettajavajetta. Luokanopettajan aikuiskoulutuksen opiskelijat
tulevat kokeneina työelämästä ja monilta eri
aloilta, jolloin yhteydet ympäröivään yhteiskuntaan
ovat koulutuksemme elävinä lisäresursseina ja pedagogisina
haasteina. Olemme saaneet juuri opetusministeriön laatutunnustuksen
korkeatasoisesta yliopisto-opetuksesta.
Henkilökohtaisesti olen kokenut mielekkääksi
siirtymiseni kymmenen vuotta sitten Jyväskylän yliopiston
campukselta tänne Kokkolaan "pienoisyliopistoon", yliopiston
erillisyksikköön. Spesifi opetusalani ja tutkimusaiheeni
saattaisivat olla kutakuinkin samat kuin "emoyliopistolla", mutta
muiden tehtävien luonne ja aikuisopetuksen kehittäminen
tarjoavat mieluisan ja haastavan tehtävän, jollaisesta
en aiemmin osannut unelmoidakaan. Erittelen seuraavassa muutamia
keskeisiä näkökulmia muuttuneesta toimenkuvastani.
Alueeseen perehtyminen tärkeää
Heti tänne siirryttyäni minut ohjattiin pitkäkestoiseen
Maakunta-strategiat -koulutukseen, jossa eri alojen edustajat
kuuntelivat asiantuntijoita ja kävivät keskusteluja
maakunnan nykyisistä ja tulevaisuuden haasteista ja vahvuuksista.
Koulutuksen aikana laadittiin yhteinen visio maakunnan tulevaisuudesta.
Katson näin jälkikäteen, että tämä
koulutus oli minulle erittäin hyvää perehdyttämistä
yliopiston nk. kolmannen tehtävän kenttään.
Myös tuleviin yhteistyökumppaneihin ja toimintamme tukijoihin
tutustuminen oli tärkeää.
Monipuoliset yhteydet maakuntaan
Tehtäviäni suhteessa maakuntaan voi tarkastella kolmen
aihepiirin kautta: koulutustason nostamisen, koulun kehittämisen
ja hyvinvoinnin lisäämisen kautta. Täydennyskoulutuksessa
mukana oleminen on hyvä peili ja vaikutusmahdollisuus: mm.
maaseutuneuvojien kouluttajakoulutus, jossa olin mukana kolmen
kouluttajan tiimissä, oli kuin yliopistokeskussuunnitelmasta:
yliopistolta tarjotaan pedagogista osaamista kriittisessä
tilanteessa oleville neuvojille.
Tietoa virtaa myös toiseen suuntaan: me saimme autenttista
tietoa maaseudun haasteista ja neuvojien työstä. Pyrimme
vahvistamaan peruskoulun opettajissa halua ja kykyä koulun
kehittämiseen ja myös yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.
Luottamukseni koulutuksen ja sivistyksen voimaan yleisen hyvinvoinnin
lisäämiseksi liittää minut arvoineni yliopistokeskuksen
lähtökohtiin.
Erityisedellytyksiä yliopistoasiantuntijoille
Yliopistokeskuksessa työskenteleminen asettaa mielestäni
joitakin erityisedellytyksiä yliopiston opettajalle ja tutkijalle.
Hänellä tulisi halua ja kiinnostusta suuntautua ympäröivään
yhteiskuntaan, ottaa siitä nousevia muutoksia tehtäväkuvaansa
ja olla myös valmis monenlaisiin asiantuntijatehtäviin
alueella, jossa yliopistotasoisia asiantuntijoita ei kovin paljon
ole. Olen muun muassa Kuntaliiton Kasvatus tulevaisuuteen -projektin
paikallisessa johtoryhmässä yhdessä eri alojen
edustajien kanssa.
Tehtäväkuvan muuttumisessa on kriittisesti huomioitava
myös taloudellisten ja inhimillisten resurssien riittävyys.
Kuinka paljon voidaan esimerkiksi olettaa yliopistokeskuksesta
nousevia tehtäviä toteutettavan opettajankoulutukseen
suunnatulla perusrahoituksella, joka ei sisällä kovinkaan
paljon resursseja yhteiskunnalliseen palvelutehtävään?
Miten yliopistokeskuksessa huolehditaan riittävät resurssit
myös toimintaan osallistuvan henkilön oman asiantuntijuuden
ylläpitämiseen ja kehittämiseen, johon campusalueella
toimiville tarjotaan kohtalaisen paljon tilaisuuksia?
Yhteistyö avaa uusia näkökulmia
Pidän arvokkaimpana antina yliopistokeskuksessa työskentelystä
omia ajatuksiani avartavia näkökulmia, joita saan mm.
tiimityöstä yli tieteenalojen ja yli yliopistojen rajojen.
Olen saanut myös uudenlaisia tulkintakehyksiä omiin
ja ohjaamiini tutkimuksiin: yhteiskunnallisia ja sosiaalisia tulkintakehyksiä
kasvatustieteelliseen tutkimukseen. Olen mukana hankkeessa, jossa
on tavoitteena tarjota opettajan pedagogisia opintoja Vaasan yliopiston
opiskelijoille. Chydenius-Instituutin julkaisutoimikunnassa käsittelemme
monien tieteenalojen tutkimuksia, onhan tutkimusyksikkömme
päätehtävä on tukea ympäröivän
alueen aineellista ja henkistä kasvua monitieteellisen tutkimuksen
keinoin.
Tietoa tuotetaan ja sovelletaan käytäntöön
erityisesti alue-, maaseutu-, kulttuuri- sekä uusmedia- ja
tietoverkkotutkimuksessa. Osana valtakunnallista virtuaaliyliopistoa
ja instituutin verkostoyliopistohanketta olen kehittänyt
verkkokurssin "Sosiaalipsykologiaa opettajille 2 ov", joka kuuluu
opettajan pedagogisiin opintoihin. Tänne Keski-Pohjanmaalle
onkin nousemassa laajapohjainen ja tiivis yliopistokeskus, jonka
erityiseksi vahvuudeksi kaavaillaan aikuisten verkostoyliopistomallia.
Odotan kiinnostuneena, millaisia uusia haasteita yliopistokeskus
tuo tullessaan!
Eila Aarnos
(painetun lehden s. 19-20) |