Määräaikaisia palvelussuhteita vähennetään
valtiolla
Valtiovarainministeriö on antanut ohjeet määräaikaisten
palvelussuhteiden käytöstä valtionhallinnossa ja
siihen liittyvistä toimenpiteistä. Tarkoituksena on,
että määräaikaisten palvelussuhteiden osuus
suhteessa pysyviin palvelussuhteisiin vähenee.
Valtiovarainministeriö kehottaa käymään läpi
määräaikaisten palvelussuhteiden perusteita ja
suosittelee, että virastot käyvät läpi määräaikaisia
palvelussuhteitaan myös tapauksittain. Pysyväisluonteisissa
tehtävissä on käytettävä toistaiseksi
voimassa olevia palvelussuhteita.
Määräaikaistyöryhmän raportti
Kesäkuussa 2003 julkaistiin valtion määräaikaisia
palvelussuhteita käsittelevä raportti. Työryhmän
jäseninä olivat valtiovarainministeriön ja pääsopijajärjestöjen
edustajat sekä Teknillisen korkeakoulun hallintojohtaja.
Raportissa käsiteltiin määräaikaisen työsopimuksen
ja määräaikaisen virkasuhteen perusteita ja oikeuskäytäntöä,
määräaikaisia tilastojen valossa, määräaikaisten
palvelussuhteiden käyttöä yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa
sekä työryhmän johtopäätöksiä
ja ehdotuksia.
Määräaikaiset yliopistoissa
Määräaikaisten palvelussuhteiden suuri määrä
valtiolla johtuu pitkälti yliopistojen suuresta määräaikaisten
palvelussuhteiden määrästä. Yliopistojen henkilöstöstä
62,6 % oli määräaikaisessa palvelussuhteessa vuonna
2002. Osalla määräaikaisista palvelussuhteista
on selkeästi perusteena sijaisuus tai avoinna olevan viran
tehtävien hoito. Yliopistoissa työn luonne oli määräaikaiseen
virkasuhteeseen nimitettyjen osalta syynä noin 60 prosentissa
tapauksista. Työn luonne on virkamieslain 9 §:n mukainen
laillinen peruste. Käytännössä työn luonne
-perustetta käytetään yliopistoissa väljästi,
vaikka riittävää perustetta määräaikaiseen
virkasuhteeseen ei olisikaan.
Yliopistojen ulkoinen rahoitus on kasvanut jatkuvasti. Vuonna
2000 yliopistojen kokonaisrahoituksesta tuli 64 % suoraan yliopiston
budjetista ja 35 % oli ulkoista rahoitusta. Suuri osa yliopistojen
määräaikaisten palvelussuhteiden ongelmista painottuukin
ulkopuolisella rahoituksella palkattuun henkilöstöön.
Tämän ongelman valtiotyönantaja on aiheuttanut
osittain omilla päätöksillään. Valtiolta
tulevaa merkittävää rahoitusta kierrätetään
kilpailutettuna Suomen Akatemian ja TEKESin kautta. Ulkoisella
rahoituksella toimiviin projekteihin palkataan sitten henkilöstöä
toistuvasti lyhyisiin määräaikaisiin palvelussuhteisiin
miettimättä sitä, onko määräaikaisille
palvelussuhteille riittävät perusteet.
Yliopistojen opetushenkilökunnasta osa on asetuksen perusteella
määräaikaisia, kuten assistentit ja yliassistentit.
Määräaikaisia virkasuhteita ja virkoja käytetään
kuitenkin paljon myös professoreiden ja lehtoreiden kohdalla,
samoin päätoimisten tuntiopettajien ja yliopistonopettajien
kohdalla. Huolestuttavana piirteenä viime aikoina on ollut
se, että uusiin maisteriohjelmiin ja koulutusohjelmiin palkataan
opetushenkilökunta pääsääntöisesti
määräaikaisina. Uskooko yliopisto, että sen
aloittama diplomi-insinöörikoulutus ei olekaan pysyvää?
Tieteenalan muuttuvuutta ei valtiovarainministeriö ohjekirjeessään
pidä riittävänä syynä määräaikaiseen
virkasuhteeseen.
Mitä ohjekirje sanoo työn luonne -perusteesta?
Ulkopuolinen rahoitus liittyy usein projektiluonteiseen työskentelyyn.
Rahoitus tai toiminnan organisoiminen projektiluonteiseksi ei
yksinään ole riittävä peruste määräaikaiselle
palvelussuhteelle. Yleensä vain poikkeuksellisesti pelkästään
ulkopuolinen rahoitus voi oikeuttaa määräaikaiseen
nimitykseen. Työn luonteen määrittely perustuu
kulloiseenkin yksittäistapaukseen ja tehtäväkokonaisuuteen.
Nimittäminen määräajaksi tulee ohjekirjeen
mukaan tehdä koko projektin tms. työn luonteen perusteen
ajaksi, eikä sitä tule perusteetta jaksottaa esimerkiksi
vuodeksi kerrallaan tarkoitukseen saatavan rahoituksen mukaisesti.
Projektihenkilöstö tulee edellytysten täyttyessä
palkata toistaiseksi voimassa oleviin palvelussuhteisiin.
Julkisen sektorin kilpailukyky puntarissa
Valtioneuvoston periaatepäätöksessä valtion
henkilöstöpolitiikan linjasta todetaan muun muassa,
että pysyväisluonteisissa tehtävissä käytetään
toistaiseksi voimassa olevia palvelussuhteita ja että valtion
hyvä toiminta- ja palvelukyky edellyttää, että
valtio työnantajana on kilpailukykyinen. Nykyisen hallituksen
hallitusohjelmassa todetaan, että julkisen sektorin työpaikkojen
kilpailukyvystä on huolehdittava ja ryhdyttävä
erityisiin toimenpiteisiin etenkin julkisella sektorilla toistuvien
määräaikaisten palvelussuhteiden vakinaistamiseksi.
Virastoilta toimenpidesuunnitelmat
VM:n ohjekirjeessä todetaan, että virastojen on ryhdyttävä
toimenpiteisiin määräaikaisten palvelussuhteiden
vähentämiseksi. Yhteistoimintamenettely antaa mahdollisuuden
käsitellä tarkemmin henkilöstön edustajien
kanssa viraston palvelussuhteiden määräaikaisuuden
perusteita. Tulos- ja kehityskeskusteluissa voidaan käydä
läpi henkilön määräaikainen tehtävä,
jotta työn luonteessa mahdollisesti tapahtuneet muutokset
voidaan ottaa huomioon. VM:n henkilöstöosasto suosittelee
myös, että virastot käyvät läpi määräaikaisia
palvelussuhteitaan tapauksittain.
Virastojen tulisi laatia virasto- ja/tai hallinnonalakohtainen
toimenpidesuunnitelma määräaikaisten palvelussuhteiden
vähentämiseksi vuoden 2003 loppuun mennessä. Tapauskohtainen
tarkastelu tulisi tehdä uusien määräaikaisten
palvelussuhteiden solmimisen ja jatkamisen yhteydessä sekä
kaikkien määräaikaisten palvelussuhteiden osalta
viraston toiminnan suunnitteluun liittyen vuoden 2004 huhtikuun
loppuun mennessä.
Valtiovarainministeriön henkilöstöosasto seuraa
erikseen päätettävällä tavalla määräaikaisten
palvelussuhteiden määrää ja mainittujen toimenpiteiden
vaikutuksia.
Toimenpiteet yliopistoissa
Yliopistojen johtavina määräaikaisten palvelussuhteiden
käyttäjinä odotetaan ryhtyvän VVM:n ohjekirjeen
mukaisiin toimenpiteisiin. Tämä tarkoittaa muutosta
myös yliopistojen toimintakulttuuriin. Esimiehet ja laitosten
johtajat täytyy kouluttaa siten, että he tietävät
määräaikaisten palvelussuhteiden lailliset perusteet.
Luottamusmiehet yliopistoissa voivat valvoa määräaikaisten
palvelussuhteiden käyttöä ja käydä yhdessä
hallinnon kanssa läpi määräaikaisten palvelussuhteiden
perusteita. Enää ei riitä, että laitetaan
määräaikaisuuden perusteeksi rasti ruutuun työn
luonne, eikä myöskään pelkästään
perusteeksi projekti. Määräaikaisuuden perusteet
on oltava aidosti tai sitten henkilö täytyy ottaa pysyvään
palvelussuhteeseen.
VM:n ohje: http://www.vm.fi/tiedostot/pdf/fi/43783.pdf
Eeva Rantala
asiamies
Tieteentekijöiden liitto
(painetun lehden s. 18-20) |