|
Kuvio 1 Tutkijakoulutettujen työttömyys Lukuihin sisältyvät lisensiaatit ja tohtorit. Lähde: Työvoimaministeriö Kaikki luvut ovat ao. vuoden syyskuun lukuja. Kuvio 2 Ylemmän korkea-asteen suorittaneiden työttömyys Lukuihin sisältyvät vain ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneet. Lähde: Työvoimaministeriö. Työttömyys ja valmistuneiden määrä Siksi voi olettaa, että palkkojen joustavuuteen liittyy tässä tapauksessa omat ongelmansa ja siksi voi olla, että kysyntä ja tarjontašokit voivat muodostua huomattava pitkäaikaisiksi. Siksi työttömyysongelmaanon suhtauduttava vakavasti. Vakavuutta lisää tietenkin se, että työtön tai väärin sijoittunut koulutettu edustaa suurta koulutusinvestointien tuottojen menetystä niin yhteiskunnalle, valtiolle kuin yksilölle itsellekin. Taulukko 2 Työttömät työnhakijat 2001 ja 2004: muutama valikoitu luku alemmalta ja ylemmältä korkea-asteel
Kuvio 3 Työttömyys eri koulutusaloilla Luvuissa ovat mukana vain ylemmän kandidaattitutkinnon suorittaneet Lähde: Työvoimaministeriö Tätä taustaa vasten tuntuu hyvin arveluttavalta, että opetusministeriö kaiken aikaa panostaa koulutukseen määrälliseen kasvuun eikä näytä reagoivan mitenkään kaiken aikaa huononevaan työllisyystilanteeseen. Tyypillinen esimerkki opetusministeriön politiikasta 1 on tohtorien määrän tavoitteeksi asetettu luku 1600. Se on kolminkertainen 1990-alun tasoon nähden ja edustaa vuoden 2003 (ennätysmäiseen) tasoonkin verrattuna yli neljänneksen kasvua.Vastaavasti korkea-asteen tutkinnon suorittaneiden määrä aiotaan nostaa nykyisestä noin 40 prosentista vähintään 50 prosenttiin. Työllisyystilanteen heikkenemisestä saanee jonkinlaisen käsityksen taulukoista 1 ja 2 sekä kuvioista 1-3. Ne kertovat kehityksestä aivan viime vuosilta (2001-2004) sekä hieman pitemmältä ajanjaksolta 1991-2004 (yksityiskohtaisemmat tiedot löytyvät kotisivultani matvir@utu.fi). Lukujen perustella voidaan tehdä seuraavat johtopäätökset: 1) Absoluuttinen työttömyys on 1990 laman tasolla, suhteellinen työttömyys on kasvanut voimakkaasti etenkin viimeisen 2-3 vuoden aikana. hyvin työllistyvistä akateemisista on häviämässä 3) Työttömyys reagoi selvästi valmistuneiden määriin 2 . Siten yhä kasvat valmistuneiden määrät nostavat työttömyysasteet vääjäämättä keskimääräiselle tasolle ja ylikin. Tilastolliset analyysit viittaavat siihen, että valmistuneiden määrän muutos kasvattaa työttömien tohtorien (tai vastaavasti maistereiden) määrää suhteessa kaikkien työttömien määrään vähintäänkin kertoimella yksi. Korrelaatiokertoimet näissä joustoregressioissa ovat luokkaa 0.9. 4) Työttömyys ei enää ole vain humanistien ja yhteiskuntatieteilijöiden “etuoikeus”. Myös insinöörit ja kauppatieteilijät ovat selvästi vaikeuksissa työmarkkinoilla. Ammattikorkea- ja opistotasolta valmistuu kaiken aikaa suuret määrät ylemmän korkeakoulutason suorittaneiden kanssa kilpailevia. 5) Keskiasteen ja alemman korkea-asteen koulutuksen jatkuva laajeneminen estää tavallaan korkeakoulutettujen hakeutuminen “keskiasteen” töihin, siten esimerkiksi palkkojen lasku ei välittömästi auta työllistymisessä. Seurauksena voi olla muita sopeutumistapoja: siirtolaisuus, opintojen venyminen ja jatko-opinnot. Työllistymättömät kandidaatit hakeutuvat jatko-opintoihin ja he taas työllistyvät entistä huonommin. Tutkijakoulutettavien “laatu” heikkenee ja tutkijakoulutuksen arvostus laskee.Loppuhuomautus Lukuja tutkiessa ei voi olla päätymättä siihen johtopäätökseen, että Työministeriön ja Opetusministeriön koulutetun työvoiman tarvearviot 3 ovat hyvin huteralla perustalla ja niihin liittyy huomattava riski vääristä koulutuksen määrällisistä tavoitteista. Ministeriöiden tarve-arviot heijastavat menneiden vuosen kehitystrendejä, eikä niiden ennustekyvystä ei ole mitään taetta. Tilannetta pahentaa koulutuksen määrätavoitteiden ylikorostettu asema laadullisten tavoitteiden sijaan tai jopa kustannuksille. Matti Viren Lähdeviitteet: 1 Ks. Opetusministeriö (2004) “Koulutus ja
tutkimus 20032008” . 2 Valmistuneiden määristä todettakoon
sen verran, että valmistuneiden tohtoreiden määrä kasvoi
vuosina 1991-2003 524:stä 1257:ään ja kandidaattien 8410:sta
12411:een. 3 Suomen Akatemia (2003) Tohtorien työllistyminen, sijoittuminen
ja tarve. Suomen Akatemian julkaisuja 4/03 ja Työministeriö (2003)
Työvoima 2020. Osaamisen ja täystyöllisyyden Suomi. (painetun lehden s. 12-14) |