Ökat stöd för universitetsundervisningen
I vårt land finns 51 enheter som ger högskoleutbildning,
21 universitet och 30 yrkeshögskolor. Utbudet är regionalt
heltäckande. Av åldersklassen får redan över
70% studieplats. När man bortser från studerande som
avlägger många examina får ungefär hälften
av årskullen en utbildning på antingen universitets-
eller yrkeshögskolenivå eller bådadera. Det finns
alltså en god färdighet att både söka fram
och utnyttja förmågorna så effektivt som möjligt.
Det finns emellertid uppenbara brister i fördelningen av resurser till den
högre utbildningen.
Det finns högskolor som inte har råd att
anställa permanent arbetskraft att ta hand om den obligatoriska undervisningen
på grundexamensnivå och det sker till och med i vissa
fall brott mot tjänstemannalagen. Innovationer är möjliga endast
genom nedläggning av etablerade verksamheter. Det tycks inte finnas resurser
att för lärare satsa på universitetspedagogisk fortbildning inom
tjänsten. Det är fråga om en stor brist och den påverkar
också rekryteringen av nya lärare på så sätt att
det av dem inte krävs några meriter inom vuxenpedagogiken.
Kravet på att undervisningen på universitetsnivå skall basera
sig på de nyaste forskningsrönen kan inte bestridas.Varje lärare
borde ha möjlighet att forska i tjänsten och följaktligen få reducerad
undervisning. Frågan är om man inte till och med borde tala om forskningsplikt.
Tjänstekollektivavtalet om totalarbetstid kom till för att stöda
och främja universitetslärarens möjlighet att forska. Det har
emellertid inte givit så god utdelning, undervisningen hålls i allt
stramare tyglar på grund av att budgetramarna inte ger institutionerna
möjlighet att tillämpa avtalet på ett korrekt sätt och den
goda modellen fungerar ofta endast på pappret. De institutioner och/eller
enheter som drabbats av den största resursbristen kommer i framtiden att
ställas inför det faktum att de tvingas svara på generande frågor
om huruvida de överhuvudtaget förmedlar undervisning som når
upp till universitetsnivå.
I rimlighetens namn måste tillstås att undervisningsministeriet som
skall följa budgetramarna har försökt rädda situationen genom
att tala för kortare studietider och på så sätt för
att resurser befrias för ovannämnda ändamål. Till och med
Bologna-processen vars syfte är att förenhetliga de europeiska examina
har satts att stöda denna målsättning. Våra dagars studerande är
emellertid vana att tillgodose sig olika ekonomiska stöd i sina studier
och de har svårt att acceptera att
de är till och med förpliktade att acceptera samhällets bud om
att avlägga
examen inom utsatt tid.
Det bästa alternativet skulle givetvis
vara att medge att högskoleutbildningens
och speciellt universitetsutbildningens finansiering är otillräcklig,
att problemet snarast borde lösas
med budjetmedel och att härvid universiteten skulle prioriteras. Den kommersiella
reklamen lämpar sig för studerandens overall men den skall inte förekomma
i universitetens utrymmen. Ifall budgetmedlen visar sig vara knapphändiga
gäller det att satsa rätt och uttryckligen
på universiteten, för att produktionen av topputbildade skall kunna
säkras.
Lönereformen har förberetts under drygt tio år och den ser nu
ut att bli verklighet. INPO-avtalet borde ge en tillräckligt stor lönepott
för justeringar, bland annat för finansieringen av lönereformen.
Om det inte tillskjuts mera medel till finansieringen av reformen är organisationerna
inte motiverade att underteckna något slutligt avtal. Kravet är skäligt
och helt i linje med slutsatserna och rekommendationerna i statens VALPAS-utredning,
enligt vilken sakkunniga och tjänstemän i ledande ställning vid
universiteten de facto är underbetalda. Till dessa kategorier hör den
undervisande personalen. Mera pengar för lönereformen skulle också påskynda
en lösning av problemen i tjänstestrukturen, nämligen det skeva
förhållandet
mellan å ena sidan de tjänstebaserade arbetsuppgifternas
kvalitet och kvantitet och å andra sidan den till tjänsten bundna
lönen, ett förhållande där den anställda nästan
alltid blir lidande.
När jag nu efter 14 år slutar som ordförande för
Universitetslektorernas förbund vill jag rikta ett varmt tack till förbundets
medlemmar, till våra samarbetspartner och till alla övriga läsare
av Acatiimi samt önska alla en god jul och ett gott nytt år.
Vesa Kulmala
ordförande
Universitetslektorernas förbund
(painetun lehden s. 4)
|