Työmarkkinatilanne
Tulopoliittiseen kokonaisratkaisuun perustuvat
valtionsektorin neuvottelut ovat tätä kirjoitettaessa
täydessä käynnissä, tätä luettaessa
jo ratkaisussa. Palkkausjärjestelmäuudistuksen
eli UPJ:n painopiste on siirtynyt yliopistoihin.
Keskusjärjestö AKAVA ja muut keskustason toimijat
saavuttivat 29.11.2004 neuvottelutuloksen tulopoliittiseksi
sopimukseksi ajalle 16.2.2005-30.9.2007. Neuvottelutuloksen mukaisten
alakohtaisten sopimusten tulee olla valmiina
viimeistään 15.12.2004 mennessä. Tuolloin katsotaan,
onko tupo todella syntynyt ajalle 16.2.2005-30.9.2007.
Tupon mukaiset korotukset
Oheisesta kuviosta näkyy tupon neuvottelutuloksen
mukaiset korotukset.
Maaliskuussa 2005 tuleva yleiskorotus on ns. sekalinjainen.
Koska euromääräisen korotuksen taitepiste
on 1582 euroa kuukaudessa on yleiskorotus AKAVAn tavoitteiden mukaisesti käytännössä lähes
prosentuaalinen ollen 1,9 %. Vuoden
2006 kesäkuussa tulevayleiskorotus
on akavalaisen mallin mukaan puhtaasti prosentuaalinen ollen
1,4 %.
Nyt tupon neuvottelutulokseen sisältyy 1.3.2005 alkaen 0,6 % liittoerä ja
1.6.2006 alkaen 0,4 % liittoerä ja samasta ajankohdasta
tasa-arvoerä, jonka suuruus määräytyy sopimusalan
naisten ja matalapalkkaisten suhteellisen
osuuden perusteella. Tasa-arvoerän vaikutus 1.6.2006 alkaen
tulee olemaan melko vähäistä.
Tupon neuvottelutulokseen sisältyy indeksiehto ja ansiokehityksen tarkistuslauseke,
jonka perusteella eri alojen palkkakehitys tulee olla suunnilleen samanlainen.
Neuvottelutulos tulopoliittiseksi sopimukseksi
vuosille 2005-2007
Sopimuskausi:
|
16.2.2005
- 30.9.2007 |
Korotuserä: |
1.3.2005 |
1.6.2006 |
Yleiskorotus:
euroa/vähint.%
Yleiskorotuksen taitepiste
Yleiskorotuksen kust. yht., %
|
30,06 e/kk,
vähint. 1,9 %
1 582 e/kk
1,9 % |
1,4 %
1,4 % |
Liittoerä, % |
0,6 % |
0,4 % |
Tasa-arvoerä yhteensä:
Matalapalkkaerä, % ¹)
Naispalkkaerä, % ²) |
|
0,3 %
0,1 %
0,2 % |
Kustannusvaikutus yht., % |
2,5 % |
2,1 % |
1) Matalapalkkakerroin 2006 0,15 %; raja 1782 e/kk
2) Naispalkkakerroin 2006 0,45 %
Tupon muut vaikutukset
Tupon neuvottelutulokseen sisältyy työelämän kehittämistä,
mikä tarkoittaa ennen kaikkea työllistymisen
ja muutosturvan toimintamallia. Mikäli työsuhde on
päättynyt taloudellisesta tai tuotannollisista
syistä tai työsuhde on muodostunut yhdestä tai useammasta
keskeytymättömänä tai
vain lyhytaikaisessa keskeytyksin yhteensä vähintään
kolme vuotta saman työnantajan jatkuneessa määräaikaisessa
työsopimuksessa, tulee palvelusuhteen
päättyessä laatia työllistämisohjelma ja maksaa tarvittaessa
korotettua kouluttamistukea, jonka rahoittaa
työnantaja. Tällä saattaa olla suuria vaikutuksia
myös yliopistojen määräaikaisiin.
Neuvottelutulokseen sisältyy myös mainintoja harmaan talouden
vaikutusten rajaamisesta samoin kuin henkilöstön edustajien aseman
vahvistamisesta ja tasa-arvon lisäämisestä.
Keskeistä on myös osaamisen vahvistaminen ja kehittäminen. Useimmat
tähän liittyvät kohdat eivät suoranaisesti koske akateemisia
aloja. Neuvottelutuloksen mukaan
korkeakoulujärjestelmää on kuitenkin kehittävä entistä suunnitelmallisemmin.
Tulopoliittisen neuvottelutuloksen
liittyen maan hallitus on tehnyt periaatepäätöksen siitä,
että ensi keväänä tehtävässä valtion
talousarvion kehyspäätöksessä otetaan huomioon korostetusti
koulutus-, tutkimus- ja innovaatiotoiminta.
Tämä voi merkitä yliopistoille ja tutkimukselle
voimavaralisäyksiä, jotka kuitenkaan eivät kohdistune
perusvoimavaroihin.
Valtion neuvottelutoiminta
Tulopoliittisen kokonaisratkaisun mukaisesti valtiolla on
käynnissä hektinen neuvottelutoiminta, joka johtanee
neuvottelutulokseen 15.12.2004 mennessä.
Valtiolla neuvottelutoiminnassa keskeistä on tupon raamien puitteissa
valtion palkkakilpailukyvyn lisääminen. Ainakin akavalaisiin tavoitteisiin
kuuluu käytännössä myös aidosti valpashankkeen käynnissä pitäminen.
Valtion tuponmukaiseen neuvottelutoimintaan liittyy käytännössä myös
A-palkkaluokista luopumisen hanke. Tähän
saattaa liittyä käytännössä suuria ongelmia.
Tupon mukaiset liittoerät on siirretty valtiolla uuden palkkausjärjestelmän
(UPJ) rahoittamiseen.
UPJ siirtynyt yliopistoihin
UPJ:n keskeisistä aineosista vallitsee suurelta osin yhteisymmärrys,
joka on saavutettu opetusministeriön
tasolla. Liitot ovat vaikuttaneet ratkaisevasti tähän yhteisymmärrykseen.
UPJ:n painopiste on siirtynyt yliopistoihin. UPJ koostuu pääasiassa
kahdesta elementistä: 1) Tehtävien
vaativuuteen perustuvasta osasta ja 2) henkilökohtaisen
suoriutumisen arvioinnista. Yliopistojen UPJ:ssä on
kaksi erillistä järjestelmää. Opettajilla on oma järjestelmänsä ja
muulla henkilökunnalla on oma järjestelmänsä. Järjestelmien
välinen keskinäinen suhde on ainakin
osittain vielä auki. UPJ:n siirtyminen yliopistoihin merkitsee tässä vaiheessa
sitä,
että yliopistoissa jokainen tehtävä tullaan tehtävän
luonteen mukaisesti sijoittamaan omalle vaativuustasolleen, joita opetushenkilökunnalla
on kymmenen ja muulla henkilökunnalla on kaikkiaan neljätoista. Tässä yhteydessä suorittamaan
myös kunkin henkilön henkilökohtaisen suoriutumisen
arviointi. Tasosijoittelu ja arviointi tullaan tässä vaiheessa
tekemään ilman euroja.
UPJ:n eteneminen
Yliopistojen osalta UPJ etenee siten, että vaativuustasosijoittelun
ja henkilökohtaisen suoriutumisen arvioinnin
tulisi olla pääsääntöisesti valmiina ainakin
opetusministeriön mukaan huhtikuussa 2005. Tuon jälkeen alkavat varsinaiset
neuvottelut UPJ:tä koskevasta sopimuksesta. Neuvotteluissa tulee korostetusti
esiin myös UPJ:n lisärahoitus.
Opetusministeriö tullee antamaan valtiovarainministeriön
siunauksella UPJ:tä koskevan varsinaisen tarjouksensa loppukesästä 2005.
OPM:n kaavailujen mukaan neuvottelutulos olisi valmis loppuvuonna 2005, jolloin
myös siirryttäisiin uuteen järjestelmään.
UPJ ei tulle merkitsemään mitään kovin suuria muutoksia
suurten henkilöstöryhmien välisiin palkkasuhteisiin.
Suurin osa työntekijöistä tulee saamaan UPJ:n myötä ainakin
jonkinlaisen palkankorotuksen. Kenenkään palkka ei tule laskemaan
UPJ:n myötä. Tästä pitää huolen takuupalkkasäännöstö.Työnantajalla
ja erityisesti järjestöillä on mittava tehtävä jäsenkunnan
informoimiseksi ja kouluttamiseksi
UPJ:tä silmällä pitäen.
Jorma Virkkala
Professoriliiton toiminnanjohtaja
Itsenäisyyspäivänä 2004
(painetun lehden s. 20-22)
|