K I R J A - A R V O S T E L U
Oppimisen palapeli
Amerikkalainen neurofysiologi ja kouluttaja Carla Hannaford
johdattaa ymmärtämään oppimista ja opettamista
syvällisemmin 32 erilaisen oppimistyylin
avulla, joita hän kutsuu dominanssiprofiileiksi. Ne selvitetään
määrittämällä, kumpi ihmisen silmä,
korva, käsi, jalka ja aivopuolisko on dominoiva.
Hannafordin mukaan dominoivuus on pohjimmiltaan synnynnäistä.
Kirja antaa välineet dominoivuuden tutkimiseen.
- Silmät, korvat, kädet ja jalat ovat myös oppimiselimiä,
tiedonhankintaan erinomaisesti sopeutuneita
aistimia, jotka kaikki tuovat aivoille havaintoja ulkopuolisesta maailmasta,
Hannaford laajentaa oppimiskäsitystämme.
- Oppiessaan uutta tai varsinkin stressitilanteessa
ollessaan ihminen kykenee parhaiten ottamaan vastaan viestit niiltä aistielimiltä,
joilla on suora yhteys hänen hallitsevaan aivopuoliskoonsa.
Kun ihminen tuntee oman dominanssiprofiilinsa, hän voi konkreettisesti
helpottaa oppimistaan esimerkiksi valitsemalla itsensä kannalta
oikean istumapaikan. Jollekin dominanssiprofiilille
hyvä istumapaikka on edessä keskellä,
toiselle oikealla melko takana.
Erilaiset dominanssiprofiilit reagoivat eri tavoin stressitilanteissa. Jos
esimerkiksi ihminen on profiililtaan auditiivisesti
vajaatehoinen, eli hallitseva korva ja aivopuolisko ovat kehon samalla
puolella, hän ei kykene stressitilanteissa käyttämään
kuuloinformaatiota tehokkaasti
hyväkseen.
- Tutkimukseni mukaan yli puolet kaikista oppijoista
on auditiivisesti vajaatehoisia, ja kuitenkin suuri osa opetuksesta
annetaan suullisesti, Hannaford toteaa.
Käytännön eheyttämisohjeita
Hannaford antaa hyvin monenlaisia ohjeita, joiden avulla
erilaiset dominanssiprofiilit voivat kompensoida
puutteitaan stressitilanteissa.
Näin hän kertoo itsestään:
- Koska olen kouluttaja ja työskentelen suurten ryhmien kanssa, minun
täytyy pystyä näkemään, kuulemaan
ja puhumaan myös stressitilanteissa. Oman dominanssiprofiilini heikkouteen
kuuluu, että stressitilanteissa
olen kykenemätön hyödyntämään aistitietoa,
eli ensisijainen reaktioni stressitilanteissa on sulkeutua kokonaan itseeni.
Niinpä olen ajan mittaan kehittänyt itselleni mukautuneita toimintatapoja
stressitilanteissa käytettäviksi.
- Eheyttävistä keinoista minua näyttää parhaiten auttavan
liikkuminen. Liikun paljon pitäessäni kurssia. Olen huomannut
liikkumisen hyväksi myös yksityiselämän
ristiriitatilanteissa. Jos kävelemme tyttäreni
kanssa kiistellessämme, tunnelataus purkaantuu ja näemme
ja ymmärrämme toisiamme paljon selvemmin.
Muita eheyttäviä keinoja ovat esim. kirjoittaminen
ja piirtäminen ei-hallitsevalla kädellä, musiikin kuuntelu,
ristikkäisliikkeiden tekeminen, ensimmäisen askeleen
ottaminen ei-hallitsevalla jalalla, laulaminen, sydämenlyöntien kuunteleminen
hyvin hiljaa jne.
Kokeilin itse kirjan avulla oman dominanssiprofiilini
testausta, ja lähinnä jäi epäilyttämään
se, voiko dominanssiprofiilin luotettavasti määrittää suhteellisen
vähäisellä tutkimuksella.
Kirja antaa kiinnostuneelle lisälähdetietoja. Kirjaa lukiessa
tulee kyllä mieleen, että tapa, jolla kohtaamme ihmisen
opiskelu- ja opettamistilanteissa on kyllä nykyisin hyvin kehittymätön.
Lähdemme ajatuksesta, että kaikki yksilöt
ovat samanlaisia, ja oppivat samalla tavalla.
Yksilöitä kunnioittavampi ja sensitiivisempi opettamisen
tapa epäilemättä johtaisi yhteiskuntaan, jossa yhä useampi
onnistuisi oppimisessaan.
Tuula-Maria Ahonen
Carla Hannaford: Oppimisen palapeli
yksilölliset aivoprofiilit
Kehitysvammaliitto ry, 2004
(painetun lehden s. 29) |