Universitetens antagningspraxis - anhopningen av de sökande
bör avvecklas
Under de senaste åren har universitetens antagningspraxis
hört till de ständigt återkommande diskussionstemana,
och det har tillsatts ett flertal arbets-grupper för att
dryfta olika problem i anslutning till antagningsförfarandet.
Numera dröjer det rätt länge innan de studerande
funnit sin slutgiltiga studieplats, vilket leder till diverse
problem på olika håll. Fenomenet förklaras ofta
med att de studerande är osäkra på sitt yrkesval,
eller med andra faktorer, som för sin del leder till att
den studerande tar sig ett sabbatsår. Däremot har de
i antagningssystemen inbyggda strukturella faktorerna inte tilldragit
sig någon större uppmärksamhet i diskussionen.
Gymnasieundervisningens främsta syfte är att bygga
upp en god allmänbildning. Hur goda färdigheter den
ger för urvalsproven till universiteten varierar beroende
på branschen. Merparten av dem som gått ut gymnasiet
får konstatera att det är svårt att bli antagen
till ett universitet. Å andra sidan har de som skrivit lång
matematik i studentprovet mångsidiga valmöjligheter
inom olika branscher. Beträffande utvecklandet av studentexamen
är den nya ämnesrealen ett steg i rätt riktning,
för den kan tillämpas på ett mångsidigt
sätt vid elevantagningen.
De nybakade studenterna utgör i medeltal cirka 30 % av dem
som blivit antagna till universiteten, men skillnaderna är
stora mellan olika branscher. Inom många branscher är
antalet sökande och antalet antagna i balans. Det uppstår
ingen särskild anhopning av sökande, eftersom merparten
av de antagna är årets studenter. I andra branscher,
där antalet sökande är högt jämfört
med antalet antagna, har situationen lett till en anhopning av
sökande, då andelen av årets studenter t.o.m.
kan vara mindre än tio procent.
För att kunna sålla fram de bästa studerandena
har man inom många branscher utvecklat krävande urvalsprov,
eftersom studentexamen inte anses åt-skilja de sökande
i tillräckligt hög grad. I praktiken har detta i värsta
fall lett till en situation där framgång i samband
med antagningen förutsätter att den sökande läser
facklitteratur, deltar i prepkurser och t.o.m. skaffar sig erfarenhet
av studier på universitetsnivå. Typiskt är att
den sökande blir antagen först flera år efter
sin studentexamen, eftersom den nuvarande antagningspraxisen diskriminerar
årets studerande. Mellanåren blir obligatoriska för
nästan alla sökande, även för dem som gått
ut gymnasiet med utmärkta vitsord. En del av dem som blivit
utan studieplats inom de mest populära branscherna blir ändå
antagna till andra akademiska utbildningsprogram. Dessa enheter
får då ofta ofrivilligt axla tränarens roll,
eftersom deras undervisning utnyttjas som förberedelse för
nästa års inträdesprov.
Anhopningen av de sökande till universiteten är ett
samhälleligt problem som i åratal håller ett
stort antal studenter i en trollcirkel av åtföljande
urvalsprov. Förutom en nationalekonomisk förlust leder
den på individuell nivå till frustration och utslagning
samt slösar bort värdefull studietid och potential.
Om merparten av de antagna är årets studenter uppstår
inga anhopningar, då de som blivit utan studieplats söker
sig snabbare till andra branscher. Enligt utredningarna är
problemet med mellanår i hög grad beroende av antagningspraxisen,
eftersom endast en av sex som håller sabbatsår verkligen
vill hålla en paus i studierna.
När elevantagningen utvecklas är det av ytterst stor
vikt att situationen för årets studenter skall förbättras.
Undervisningsministeriet har satt som mål att hälften
av de antagna skall vara årets studenter. Detta är
ett steg i rätt riktning men räcker inte till att förhindra
en anhopning av de sökande. Förvisso skall det också
vara möjligt att byta studieinriktning, men för detta
torde ett litet antal studieplatser räcka.
Elevantagningarna bör utvecklas på så sätt
att man avskaffar de element i urvalskriterierna som diskriminerar
årets studenter. Urvalssystemet bör förändras
gradvis så att de redan existerande anhopningarna av sökande
skall avvecklas under kontrollerade former. För att uppnå
målet behöver vi en mer omfattande diskussion om situationen
för årets studenter, men också ekonomiska sporrar,
med tillhjälp av vilka universiteten numera styrs. Antagningspraxisen
utvecklas naturligast inom universitetens olika enheter.
Tapani Pakkanen
Professorsförbundet ordförande
(painetun lehden s.4) |