Jäähyväiset työaikasopimukselle?
Yliopisto-opettajia koskeva 1600 tunnin kokonaistyöaika ei
toimi. Tieteentekijöiden liiton tekemä selvitys osoittaa,
että noin viidesosa opettajista ei laadi työsuunnitelmaa
ollenkaan ja noin puolet suunnitelman laatineista ei pysty sitä
noudattamaan. Vessi ja illuusio -raportin keskeisistä kohdista
kirjoittavat ohessa selvityksen tekijät Antero Puhakka ja
Juhani Rautopuro.
Tarkentava virkaehtosopimus tutkimuspohjaisen opetuksen edellytysten
kehittämisestä tunnetaan yliopistoissa paremmin 1600
tunnin työaikasopimuksena. Tämä sopimus astui voimaan
kaikissa Suomen yliopistoissa ja korkeakouluissa syyslukukauden
1998 alussa ja tarkoituksena oli päästä eroon opettajien
työtä tarkkaan rajanneista opetusvelvollisuuksista.
Työaikasopimuksen ylevämpi tavoite oli lisätä
työjärjestelyiden joustavuutta, parantaa tutkimuksen
ja taiteellisen toiminnan edellytyksiä sekä tutkimuspohjaisen
opetuksen kehittämistä. Ennen kuin sopimus astui voimaan
valtakunnallisesti sitä testattiin Helsingin kauppakorkeakoulussa
(1988) sekä Jyväskylän (1989) sekä Joensuun
(1992) yliopistoissa. Myös muilla yliopistoilla oli halukkuutta
lähteä kokeiluun mukaan, mutta ammattijärjestöt
eivät halunneet laajentaa kokeilua.
Kuvio 1. Muutoksia yliopistomaailmassa 1997–2002. Lähde:
Kota-tietokanta.
Taulukko 1. Vastaajien virkarakenne. |
Virka |
Lkm |
Prosenttiosuus
(vastanneet) |
Prosenttiosuus
(lähetetyt) |
Prosenttiosuus
(Kota 2002) |
Professori |
188 |
31,9 |
32,9 |
28,0 |
Yliassistentti |
58 |
9,8 |
10,4 |
8,9 |
Lehtori |
191 |
32,4 |
29,8 |
28,2 |
Assistentti |
96 |
16,3 |
18,6 |
17,6 |
Muut opettajat |
57 |
9,7 |
8,3 |
*** |
Yhteensä |
590 |
100,0 |
100,0 |
|
Vaikka työaikasopimuksen tarkoituksena oli mm. opettajien
tutkimusedellytysten parantaminen, ei sen toteutumista ja toimivuutta
ei ole seurattu kokeiluvaiheen jälkeen. Kokeiluvaiheessa
asiaa toki seurattiin ja kokeilun tiimoilta julkaistiin raportteja
(Konttinen & Välimaa (toim.) 1990, Välimaa &
Vuorinen (toim.) 1991, Välimaa (toim.) 1993, Joensuun yliopisto
1996). Kun kokeilu vakinaistettiin ja toiminta ulotettiin koskemaan
koko Suomen yliopistolaitosta, selvitysinto kuitenkin loppui,
eikä tutkimuksia tarkentavan virkaehtosopimuksen toimivuudesta
ole tehty. Kentältä kantautuneiden tietojen pohjalta
näytti varsin selvältä, että työaikasopimuksen
noudattamisessa on ongelmia. Tämän vuoksi Tieteentekijöiden
liitto päätti kartoittaa tilannetta Survey-tutkimuksella,
jonka perusjoukkona olivat kaikki työaikasopimuksen soveltamisen
piirissä olevat Suomen yliopistojen opettajat. Selvitys toteutettiin
postikyselynä toukokuussa 2003. Varsinainen otoskoko oli
1728. Vastauksia palautettiin 597, jolloin vastausprosentiksi
muodostui 34,5 %. Taulukossa 1 esitetään vastanneet
viroittain. Tutkimuksen tulokset on tarkemmin julkaistu raportissa
“Vessi ja illuusio. Opettajien työaikasopimuksen noudattaminen
yliopistoissa”. (Raportti on Tieteentekijöiden liiton
nettisivuilla www.tieteentekijoidenliitto.fi.
Painettua versiota voi myös tilata liiton toimistosta.)
Opettajia on liian vähän
Kun työaikasopimuksen toimivuutta arvioidaan, on välttämätöntä
ottaa huomioon se lähes täydellinen muutos, joka suomalaista
yliopistomaailmaa on kohdannut ensimmäisen kokeiluvirkaehtosopimuksen
solmimisen jälkeen. Vuosien 1988 ja 2002 välisenä
aikana tohtorin tutkintojen määrä lisääntyi
205 prosenttia, opiskelijoiden määrä 66 prosenttia,
ylempien korkeakoulututkintojen määrä 49 prosenttia,
mutta opettajahenkilöstön määrä henkilötyövuosina
laskettaessa vain 3 prosenttia. Tehoja opetushenkilöstöstä
on siten ainakin puristettu irti. Myös vuoden 1997 jälkeen
ovat muutokset olleet melkoisia, kuten kuviosta 1 voidaan havaita.
Opettajien määrä on pysynyt lähes samalla
tasolla. Itse asiassa opettajien työpanos väheni heti
sopimuksen solmimisen jälkeen. Vasta vuonna 2002 saavutettiin
Kota-tietokannan mukaan vuoden 1997 taso. Samaan aikaan opiskelijoiden
määrä on lisääntynyt, minkä voidaan
olettaa kuormittavan etenkin yliopistojen opetushenkilöstöä.
Samaan kuormitukseen vaikuttavat myös selvästi lisääntyneet
tuotokset niin ylemmissä korkeakoulututkinnoissa kuin tohtorin
tutkinnoissa. Uusina ilmiöinä yliopistoissa ovat sekä
vieraskielisen opetuksen tarjoamisessa tapahtunut selvä lisäys
että opetuksen virtuaalistaminen. Kuudessa vuodessa vieraskielisessä
perustutkinto-opetuksessa on tapahtunut selvä ja huomattava
kasvu niin tarjonnan kuin opintojen suorittamisenkin osalta. Myös
kansainvälisissä tieteellisissä julkaisuissa julkaistujen
kirjoitusten määrä on lisääntynyt 17
% vuosien 1997- 2002 välillä.
Sisältö - pelkkä muodollisuus?
Tutkimuksen tulokset eivät ole mairittelevia työaikasopimukselle.
Vastausten perusteella lähes viidesosa opettajista ei laadi
työsuunnitelmaa lainkaan, noin puolet suunnitelman laatineista
opettajista ei pysty noudattamaan laatimaansa suunnitelmaa ja
itse suunnitelman sisältö on lähinnä muodollisuus.
Työsuunnitelman laadinnassa ja toteumassa on toki selkeitä
yliopistojen, koulutusalojen ja virkakategorioiden välisiä
eroja. Hieman koomista on toki se, että kaikki kyselyyn vastanneet
opettajat eivät edes tienneet työaikasopimuksen olemassa
olosta mitään.
“Ei tullut mieleen, kukaan ei maininnut asiasta. En edes
tiennyt, että meillä on 1600 tunnin työaika.”
Erot työsuunnitelmien laadinnassa eri yliopistojen välillä
ovat varsin selkeitä, kuten kuviosta 2 nähdään.
Kuvio 2. Työsuunnitelmien tekemättömyys yliopistoittain,
prosentteina.
Yliopistojen väliset erot näkyvät luonnollisesti
myös koulutusaloittaisissa eroissa. Terveys- ja sosiaalialalla
(sisältää lääketieteelliset alat sekä
terveydenhuollon) 38 % vastanneista ei ollut tehnyt vuotuista
työsuunnitelmaa, teknisellä koulutusalalla vastaava
luku oli 30 %. Kasvatustieteellisellä koulutusalalla, jossa
työsuunnitelmat laaditaan 95 %:sti ja humanistisella alalla,
jossa yli 86 % laatii työsuunnitelman, tilanne on aivan toisenlainen.
Näyttää siis siltä, että työsuunnitelmien
tekemättömyys olisi yhteyksissä yksittäisiin
laitoksiin ja niissä vallitseviin toimintakulttuureihin.
Suunnitelma ja todellisuus eivät kohtaa
Mitä työsuunnitelmiin sitten laitetaan? Kuten seuraavan
kuvion mediaanituntitarkastelusta käy selvästi ilmi,
ei suurempia muutoksia virkatasoilla näytä tapahtuneen.
Lehtorit ja päätoimiset tuntiopettajat eivät näytä
pystyvän tekemään tutkimusta 1600 tunnin työajan
puitteissa. Heidän opetustaakkansa on edelleen hyvin korkea,
eikä työaikasopimus juurikaan näytä parantaneen
tätä asiaa. Vaikka assistentit ilmoittavatkin eniten
omaa tutkimusta työsuunnitelmissaan, huomio kiinnittyy siihen,
että tutkimukselle varattu osuus on kuitenkin yllättävän
pieni. Keskimääräisessä tarkastelussa tuntimäärät
muuttuisivat merkittävästi, sillä esimerkiksi vastanneista
assistenteista peräti 35 % antaa kontaktiopetusta vähintään
200 tuntia vuodessa. (Kuvio 3.)
Kuvio 3.
Opetus, oma tutkimus ja hallintotehtävät viroittain
mediaanitunteina.
Edes työsuunnitelmiin kirjattujen tehtävien osalta
työaikasopimus ei näytä saavuttaneen niitä
tavoitteita, joita sille aikanaan asetettiin. Käsitys muuttuu
vieläkin pessimistisemmäksi, kun huomataan, että
lähes puolet (49,5 %) työsuunnitelman laatineista yliopisto-opettajista
ilmoitti, ettei pysty noudattamaan laadittua suunnitelmaa. Jos
suunnitellut työtehtävät eivät vastaa todellisuutta,
tulisi työsuunnitelmia muuttaa, mutta peräti 66 % vastaajista
ilmoitti, ettei muutosta ollut tehty, vaikka suunnitelma ja todellisuus
eivät vastaakaan toisiaan.
Kuvio 4. Työsuunnitelmissa pysymättömyys yliopistoittain,
prosentteina.
Suurimpana ongelmana työsuunnitelmissa pidettiin 1600 tunnin
työsopimuksen fiktiivisyyttä. Työtehtäviä
ei vastaajien mukaan voida hoitaa 1600 tunnin aikana. Kyse ei
näytä olevan mistään yksittäisestä
yliopistosta, jossa työsuunnitelmat olisivat vain paperia.
Kuten kuviosta 4 nähdään suurimmassa osassa yliopistoja
on suuria ongelmia työsuunnitelmissa pysymisessä.
Professorit ja assistentit eroavat muista opettajista siinä,
että professoreista ja assistenteista selkeästi yli
puolet ilmoittaa, etteivät he kykene noudattamaan työsuunnitelmaansa
(taulukko 2).
Professorit ja assistentit näyttävät siten olevan
ryhmät, joilla ei ole mahdollisuutta pysyä etukäteen
suunnitelluissa työtehtävissä. Millekään
opettajaryhmälle työsuunnitelmat eivät kuitenkaan
näytä olevan kovinkaan toimiva suunnittelun väline.
Tämä viittaa siihen, että lukuvuoden mittaan tulee
vastaan ennakoimattomia tehtäviä, jotka on “pakko”
tehdä. Tämä tulkinta vahvistaa käsitystä
siitä, että työntekijät olisivat ainoat joustoelementit
järjestelmässä.
Taulukko 2. Työsuunnitelmissa pysymättömyys
viroittain |
Virka |
N |
% |
Professori |
157 |
59 |
Yliassistentti |
50 |
46 |
Lehtori |
170 |
42 |
Assistentti |
70 |
54 |
Muut opettajat |
42 |
40 |
Poikkeamat työsuunnitelmaan kirjatuissa työtunneissa
ja opettajien arvioimissa todellisissa työtunneissa ovat
suuria. Virkakategorioittain puhutaan keskimäärin 100
500 tunnin ylityksistä (kuvio 5). Työsuunnitelman ylittävät
tunnit eroavat hieman eri virka-asemissa, mutta pääsääntöisesti
“ylitunnit” muodostuivat opetuksesta, tutkimuksesta
ja hallintotehtävistä.
Kuvio 5. Työmääräarvio viroittain.
Lehtoreiden osalta 1600 tuntia ylittyy muita enemmän opetuksen
vuoksi, kun taas professoreilla ja assistenteilla ylityksen syy
on muita useammin tutkimus. Ylimääräiset hallintotehtävät
näyttäisivät rasittavan kaikkia virkakategorioita.
Assistentit arvioivat vuotuiset hallintotehtävänsä
keskimäärin 100 tuntia “alakanttiin”, lehtoreilla
ja muilla opettajilla vastaava “aliarvio” oli keskimäärin
noin 1030 tuntia vuotuista työaikaa. Yliassistenttien (80
tuntia) ja professorien (71 tuntia) alakanttiin menneet keskimääräiset
arviot hallintotehtävistä eivät poikkea merkitsevästi
muista ryhmistä.
Hallintotehtäviin käytettävä aika on siis
varsin suurta. Onkin varsin kummallista, että yliopisto-opettajat
joutuvat käyttämään näinkin paljon ajastaan
hallintotehtäviin. Yliopistolain mukaisesti tutkimus ja opetus
ovat kuitenkin yliopiston perustehtäviä. Opettajia kuormittavat
jo ennestään lisääntyneet opiskelijamäärät,
ja nyt myös hallintotehtäviin käytettävä
aika näyttää olevan viemässä aikaa varsinaisten
perustehtävien hoidolta.
Opetushenkilöstöä pian lisää!
Yleissävyltään vastaajien näkemykset työaikasopimuksen
suhteen ovat varsin pessimistisiä.
1600 tuntia toimi aluksi mutta nyt siitä on tullut välttämätön
paha, jonka täyttämiseenkin kuluu turhaa aikaa.
Kokonaistyöaika on hieno idea jos sen toteutumiselle vain
annettaisiin mahdollisuus. Kantoina kaskessa ovat yliopiston vanhentunut
virkarakenne ja rahapula.
Suurin este työaikasopimuksen tavoitteiden toteutumiselle
onkin yliopisto-opettajien liian vähäinen määrä.
Jos työaikasopimuksen tavoitetta tutkimuspohjaisen opetuksen
edellytysten kehittämisestä pidetään edelleen
tavoittelun arvoisena, tulee sen pikaisesti näkyä myös
henkilöstöresurssien lisäyksinä. Jos näin
ei tapahdu, on työaikasopimus todellakin vain turha paperi,
joka vain odottaa hautaamistaan.
Antero Puhakka & Juhani Rautopuro
(painetun lehden s. 8-12) |