Ulkomaalaisten tutkinto-opiskelijoiden
mielestä Suomi on turvallinen ja hiljainen maa
Ulkomaalaisille tutkinto-opiskelijoille tehty kysely osoittaa, että
he arvostavat Suomessa eniten turvallisuutta ja korkeaa teknologiaa.
Ihmisten sulkeutuneisuus ihmetyttää. Kyselyssä oli
mukana myös useita jatko-opiskelijoita. He kritisoivat opetuksen
luentomaisuutta.
Ulkomaalaisia tutkinto-opiskelijoita opiskelee suomalaisissa
yliopistoissa tällä hetkellä nelisen tuhatta. Opetusministeriön
kansainvälisen toiminnan strategian mukaan heidän sekä
ulkomaalaisten opettajien ja tutkijoiden määrä
pyritään kaksinkertaistamaan vuosikymmenen loppuun mennessä
(ks. Aalto 2003).
Tulevaisuudessa yhä useampi akateeminen osaaja harkitsee
jäämistä Suomeen. Uuden lakiesityksen mukaan tutkinto-opiskelijoiden
jäämistä maahan valmistumisen jälkeen pyritään
helpottamaan. Lain lisäksi päätöksentekoon
vaikuttavat kokemukset Suomesta, joita selviteltiin hiljattain
opetusministeriön rahoittamassa tutkimuksessa (Kinnunen 2003).
Tavoitteena oli saada tietoa opiskelijoiden mielipiteistä
laitoksensa opetuksen ja tutkimuksen laadusta sekä opiskelijoiden
toimeentulosta, sosiaalisesta elämästä ja tulevaisuudensuunnitelmista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, joka
suunnattiin yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin. Vastaukset
jakaantuivat 20 yliopiston ja 21 ammattikorkeakoulun kesken. Helsingin
yliopisto ei kuulunut kyselyn piiriin siellä aiemmin tehdyn
selvityksen takia (ks. Ally 2002).
Jatko-opiskelijoita oli tutkimusjoukossa huomattava määrä:
reilu kolmannes yliopisto-opiskelijoista. Kaiken kaikkiaan kyselyyn
vastaajia oli 873 ja he edustivat 95 eri kansalaisuutta. Lisäksi
16 henkilöä haastateltiin.
Työ ratkaisee asuinpaikan valmistumisen jälkeen
Tutkimusjoukkoon kuului erityisesti teknillisten tieteiden ja
luonnontieteiden alan pärjääjiä, jotka sanoivat
valitsevansa tulevan asuinmaansa parhaimman työtarjouksen
perusteella. Monella heistä oli jo aiempaa ulkomaankokemusta
ja sopeutuminen uusiin ympäristöihin tuntui vaivattomalta.
Kaikkiaan vastaajista vajaa viidennes oli jäämässä
Suomeen ja lähes yhtä moni aikoi muuttaa maasta pois
valmistumisensa jälkeen. Loput olivat epävarmoja aikeistaan.
Heistä valtaosa haluaisi jäädä Suomeen, jos
saisi tyydyttävää työtä. Jatko-opiskelu
merkitsi monelle pätevyyttä vastaavaa työtä,
mutta jatkomahdollisuuksiin suhtauduttiin epäillen. Suomea
kuvattiin vieraspelkoiseksi maaksi, jossa ulkomaalaisen on vaikea
edetä urallaan. Toisaalta lisäulkomaankokemuksen uskottiin
vauhdittavan uraa:
…Jos ulkomaalainen saa Suomessa työn, hänellä
on rajoitetut ylenemismahdollisuudet “huipputason”
johtajaksi. Alhaiset palkat, korkea verotus. (Teknillisten tieteiden
tohtoriksi opiskeleva yhdysvaltalainen)
Suunnittelen post doc - tutkimusta USA:ssa, koska se on tärkeää
uralleni tulevaisuudessa. Laitoksessamme kaikilla vanhemmilla
tutkijoilla on tutkimuskokemusta USA:sta. Tämän huomioon
ottaen vaikka työskentelisin Suomessa tulevaisuudessa, minun
täytyy kuitenkin työskennellä USA:ssa vähintään
3 vuotta. (Lääketieteen tohtoriksi opiskeleva kiinalainen)
Kaikki jatko-opiskelijat eivät saaneet palkkaa tutkimuksestaan.
He elättivät itsensä lähinnä osa-aikatyöllä:
… Minulla on BA, MBA ja kolmen vuoden esimiestyökokemus
kotimaastani ja siivoan iltaisin. (Kauppatieteiden tohtoriksi
opiskeleva bangladeshilainen)
Suomalaisten sulkeutuneisuus ihmetyttää
Suomalaisten sulkeutuneisuus ei ole pelkkä myytti, vaan
tutkittavien kokemaa todellisuutta. Lähes puolet piti sitä
Suomen kielteisimpänä piirteenä. Sen sijaan esimerkiksi
ilmasto, hintataso ja verotus eivät nousseet merkittäviksi
viihtymistä haitanneiksi tekijöiksi. Hyväksi kakkoseksi
negatiivisissa asioissa ylsi suomalainen juomakulttuuri. Suomalainen
tosin puhuu humalassa ja saunassa, mutta ei tervehdi seuraavana
päivänä. Ystäviä kaivattiin enemmän.
Iranilaisen luonnontieteiden tohtoriksi opiskelevan haastateltavan
sanoissa kuvastuu yksinäisyys:
TK: Millaista sosiaalinen elämäsi on… ?
XX: ... Yleisesti ottaen sanoisin, että sosiaalista elämää
ei ole, joten ei ole mitään kerrottavaa... Jotkut suomalaiset
ovat olleet muissa maissa, he ovat erilaisia... Käyn heidän
kanssaan lounaalla mutta he ovat harvassa...
TK: Työn ulkopuolella et tapaa ketään suomalaisia?
XX: En...
Liiallinen yksilöllisyys ja yksinäisyys oli ylipäätään
koettu suomalaisen yhteiskunnan ongelmiksi. Vastaajat arvelivat,
suomalaiset eivät kommunikoi keskenään sen enempää
kuin ulkomaalaisten kanssa.
Teknologian taso vetovoimana
Suomen vetovoiman uskotaan usein perustuvan korkeaan teknologiseen
osaamiseen. Tässä tutkimuksessa se osoittautui harvinaiseksi
mutta joillekin merkittäväksi maahan muuttamisen syyksi.
Usein Suomi miellettiin vain yhdeksi monista vaihtoehdoista; ulkomaankokemus
sinänsä koettiin merkittävämmäksi kuin
yksittäinen maa. Teknologisen osaamisen hyvä maine saattoi
yhdistyä muihin houkutustekijöihin, kuten koulutuksen
maksuttomuuteen tai muihin asioihin:
Kymmenen, kaksitoista vuotta sitten... äidilläni...
oli lehti nimeltä World Review. Tuohon aikaan Kiina ei ollut
kovin avoin ja emme tienneet ulkomaailmasta paljon... Siinä
oli yksi artikkeli Suomesta, jossa sanottiin, että Suomessa
on internet-yhteydet, joustavat työajat ja mahdollisuus työskennellä
kotona. Ajattelin, että onpa hyvä! Ja muistan erityisesti
yhden kuvan naisesta, jolla oli vaalea tukka ja joka näytti
hyvin asiantuntevalta. Ajattelin, että tämän maan
täytyy olla oikein hyvä, naiset ovat niin itsevarmoja.
(Kiinalainen IT-alan tohtoriopiskelija)
Suomalaiset korkeakoulut voivat olla ylpeitä tietokone-,
kirjasto- ja laboratoriopalveluistaan. Niihin oltiin opetuksessa
selvästi tyytyväisimpiä. Opetuksen taso sen sijaan
jakoi mielipiteet. Osa oli hyvin tyytyväisiä, kun taas
osa piti sen kehnoutta korkeakoulunsa kielteisimpänä
asiana. Opetusmenetelmissä kritisoitiin erityisesti vuorovaikutuksen
puutetta:
Opettajat eivät ole kiinnostuneita todellisesta yhteistyöstä
opiskelijoiden kanssa. Kaikki sujuu enemmän tai vähemmän
automaattisesti: osallistuminen kurssille, opiskelu, tentin läpäiseminen
tai reputtaminen ja näkemiin. Yliopistossa ei huomata ulkomaalaisiin
opiskelijoihin sisältyvää mahdollisuutta. (Teknillisten
tieteiden tohtoriksi opiskeleva ranskalainen)
(Pitäisi olla) paremmat opetusmetodit - luento ei ole metodi.
(Kasvatustieteiden tohtoriksi opiskeleva britti)
Ihmiset tekevät maan
Suomen vahvuuksiksi osoittautuivat yhteiskunnan toimivuus ja
turmeltumattomuus sekä ympäristön rauhallisuus
ja turvallisuus. Ihmisten ominaisuudet saivat kuitenkin jälleen
eniten mainintoja. Tutkimuksen perusteella voi siis sanoa, että
viime kädessä ihmiset tekevät maan.
Reilu neljännes kehui suomalaisia rehellisiksi, luotettaviksi
tai suoriksi ja lähes yhtä moni ystävällisiksi
ja kohteliaiksi. Vastaajien kokemuksen suomalaisesta saa ikuisen
ystävän, jos häneen onnistuu jollain tavalla tutustumaan.
Suomi olisi siis houkutteleva kotimaa useille jatkotutkinnon suorittaneille,
mikäli heille tarjoutuisi kiinnostavia työtilaisuuksia
(ilman huippupalkkaakin) ja suomalaiset puhuisivat ja jopa hymyilisivät
heille useammin. Niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin. Kokemukset
Suomesta olivat useimmille olleet voittopuolisesti myönteisiä.
Suomen vahvuus on asioissa, joita suomalaiset ehkä pitävät
itsestään selvinä:
… Demokratia toimii ja asioista puhutaan kaikilla tasoilla
(ystävät, yliopisto, kaupunki, poliittiset ryhmät,
valtio). Perinteet ovat tärkeitä ja ne ovat eläviä.
Erinomaisuutta arvostetaan, keksijöitä ja “saavuttajia”
kunnioitetaan. (Sveitsiläinen tohtoriopiskelija)
Kulttuuri arvostaa elämän perusasioita. Asioiden ei
tarvitse olla niin suureellisia. Olettaakseni suomalaiset eivät
ole kovin materialistisia korkeiden verojen vuoksi. Suomalaiset
myös arvostavat kovasti luontoa. (Yhdysvaltalainen kaupallisen
alan opiskelija)
Taina Kinnunen
FT, tutkija
LÄHTEET
Aalto, Pirjo 2003: Ulkomaalaiset tutkinto-opiskelijat Suomen
korkeakouluissa - Korkeakoulujen politiikat ja käytännöt.
Helsinki: CIMO.
Ally, Kulsoom 2002: Making a New Life A Study of Foreign Degree
Students in the University of Helsinki. Helsinki: Student Union
of the University of Helsinki.
Kinnunen, Taina 2003: “If I can find a good job after graduation,
I may stay” Ulkomaalaisten tutkinto-opiskelijoiden integroituminen
Suomeen. Helsinki: CIMO.
Korkeakoulutuksen kansainvälisen toiminnan strategia. Opetusministeriön
työryhmien muistioita 23: 2001. Helsinki.
(painetun lehden s. 25-27) |