Ulkomaalaisten tutkinto-opiskelijoiden mielestä Suomi on turvallinen
ja hiljainen maa
Ulkomaalaisille tutkinto-opiskelijoille tehty kysely osoittaa, että
he arvostavat Suomessa eniten turvallisuutta ja korkeaa teknologiaa. Ihmisten
sulkeutuneisuus ihmetyttää. Kyselyssä oli mukana myös
useita jatko-opiskelijoita. He kritisoivat opetuksen luentomaisuutta.
Ulkomaalaisia tutkinto-opiskelijoita opiskelee suomalaisissa yliopistoissa
tällä hetkellä nelisen tuhatta. Opetusministeriön
kansainvälisen toiminnan strategian mukaan heidän sekä
ulkomaalaisten opettajien ja tutkijoiden määrä pyritään
kaksinkertaistamaan vuosikymmenen loppuun mennessä (ks. Aalto 2003).
Tulevaisuudessa yhä useampi akateeminen osaaja harkitsee jäämistä
Suomeen. Uuden lakiesityksen mukaan tutkinto-opiskelijoiden jäämistä
maahan valmistumisen jälkeen pyritään helpottamaan. Lain
lisäksi päätöksentekoon vaikuttavat kokemukset Suomesta,
joita selviteltiin hiljattain opetusministeriön rahoittamassa tutkimuksessa
(Kinnunen 2003).
Tavoitteena oli saada tietoa opiskelijoiden mielipiteistä laitoksensa
opetuksen ja tutkimuksen laadusta sekä opiskelijoiden toimeentulosta,
sosiaalisesta elämästä ja tulevaisuudensuunnitelmista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, joka suunnattiin
yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin. Vastaukset jakaantuivat 20 yliopiston
ja 21 ammattikorkeakoulun kesken. Helsingin yliopisto ei kuulunut kyselyn
piiriin siellä aiemmin tehdyn selvityksen takia (ks. Ally 2002).
Jatko-opiskelijoita oli tutkimusjoukossa huomattava määrä:
reilu kolmannes yliopisto-opiskelijoista. Kaiken kaikkiaan kyselyyn vastaajia
oli 873 ja he edustivat 95 eri kansalaisuutta. Lisäksi 16 henkilöä
haastateltiin.
Työ ratkaisee asuinpaikan valmistumisen jälkeen
Tutkimusjoukkoon kuului erityisesti teknillisten tieteiden ja luonnontieteiden
alan pärjääjiä, jotka sanoivat valitsevansa tulevan
asuinmaansa parhaimman työtarjouksen perusteella. Monella heistä
oli jo aiempaa ulkomaankokemusta ja sopeutuminen uusiin ympäristöihin
tuntui vaivattomalta.
Kaikkiaan vastaajista vajaa viidennes oli jäämässä
Suomeen ja lähes yhtä moni aikoi muuttaa maasta pois valmistumisensa
jälkeen. Loput olivat epävarmoja aikeistaan. Heistä valtaosa
haluaisi jäädä Suomeen, jos saisi tyydyttävää
työtä. Jatko-opiskelu merkitsi monelle pätevyyttä
vastaavaa työtä, mutta jatkomahdollisuuksiin suhtauduttiin epäillen.
Suomea kuvattiin vieraspelkoiseksi maaksi, jossa ulkomaalaisen on vaikea
edetä urallaan. Toisaalta lisäulkomaankokemuksen uskottiin vauhdittavan
uraa:
…Jos ulkomaalainen saa Suomessa työn, hänellä on
rajoitetut ylenemismahdollisuudet “huipputason” johtajaksi.
Alhaiset palkat, korkea verotus. (Teknillisten tieteiden tohtoriksi opiskeleva
yhdysvaltalainen)
Suunnittelen post doc - tutkimusta USA:ssa, koska se on tärkeää
uralleni tulevaisuudessa. Laitoksessamme kaikilla vanhemmilla tutkijoilla
on tutkimuskokemusta USA:sta. Tämän huomioon ottaen vaikka työskentelisin
Suomessa tulevaisuudessa, minun täytyy kuitenkin työskennellä
USA:ssa vähintään 3 vuotta. (Lääketieteen tohtoriksi
opiskeleva kiinalainen)
Kaikki jatko-opiskelijat eivät saaneet palkkaa tutkimuksestaan.
He elättivät itsensä lähinnä osa-aikatyöllä:
… Minulla on BA, MBA ja kolmen vuoden esimiestyökokemus kotimaastani
ja siivoan iltaisin. (Kauppatieteiden tohtoriksi opiskeleva bangladeshilainen)
Suomalaisten sulkeutuneisuus ihmetyttää
Suomalaisten sulkeutuneisuus ei ole pelkkä myytti, vaan tutkittavien
kokemaa todellisuutta. Lähes puolet piti sitä Suomen kielteisimpänä
piirteenä. Sen sijaan esimerkiksi ilmasto, hintataso ja verotus eivät
nousseet merkittäviksi viihtymistä haitanneiksi tekijöiksi.
Hyväksi kakkoseksi negatiivisissa asioissa ylsi suomalainen juomakulttuuri.
Suomalainen tosin puhuu humalassa ja saunassa, mutta ei tervehdi seuraavana
päivänä. Ystäviä kaivattiin enemmän. Iranilaisen
luonnontieteiden tohtoriksi opiskelevan haastateltavan sanoissa kuvastuu
yksinäisyys:
TK: Millaista sosiaalinen elämäsi on… ?
XX: ... Yleisesti ottaen sanoisin, että sosiaalista elämää
ei ole, joten ei ole mitään kerrottavaa... Jotkut suomalaiset
ovat olleet muissa maissa, he ovat erilaisia... Käyn heidän
kanssaan lounaalla mutta he ovat harvassa...
TK: Työn ulkopuolella et tapaa ketään suomalaisia?
XX: En...
Liiallinen yksilöllisyys ja yksinäisyys oli ylipäätään
koettu suomalaisen yhteiskunnan ongelmiksi. Vastaajat arvelivat, suomalaiset
eivät kommunikoi keskenään sen enempää kuin ulkomaalaisten
kanssa.
Teknologian taso vetovoimana
Suomen vetovoiman uskotaan usein perustuvan korkeaan teknologiseen osaamiseen.
Tässä tutkimuksessa se osoittautui harvinaiseksi mutta joillekin
merkittäväksi maahan muuttamisen syyksi. Usein Suomi miellettiin
vain yhdeksi monista vaihtoehdoista; ulkomaankokemus sinänsä
koettiin merkittävämmäksi kuin yksittäinen maa. Teknologisen
osaamisen hyvä maine saattoi yhdistyä muihin houkutustekijöihin,
kuten koulutuksen maksuttomuuteen tai muihin asioihin:
Kymmenen, kaksitoista vuotta sitten... äidilläni... oli lehti
nimeltä World Review. Tuohon aikaan Kiina ei ollut kovin avoin ja
emme tienneet ulkomaailmasta paljon... Siinä oli yksi artikkeli Suomesta,
jossa sanottiin, että Suomessa on internet-yhteydet, joustavat työajat
ja mahdollisuus työskennellä kotona. Ajattelin, että onpa
hyvä! Ja muistan erityisesti yhden kuvan naisesta, jolla oli vaalea
tukka ja joka näytti hyvin asiantuntevalta. Ajattelin, että
tämän maan täytyy olla oikein hyvä, naiset ovat niin
itsevarmoja. (Kiinalainen IT-alan tohtoriopiskelija)
Suomalaiset korkeakoulut voivat olla ylpeitä tietokone-, kirjasto-
ja laboratoriopalveluistaan. Niihin oltiin opetuksessa selvästi tyytyväisimpiä.
Opetuksen taso sen sijaan jakoi mielipiteet. Osa oli hyvin tyytyväisiä,
kun taas osa piti sen kehnoutta korkeakoulunsa kielteisimpänä
asiana. Opetusmenetelmissä kritisoitiin erityisesti vuorovaikutuksen
puutetta:
Opettajat eivät ole kiinnostuneita todellisesta yhteistyöstä
opiskelijoiden kanssa. Kaikki sujuu enemmän tai vähemmän
automaattisesti: osallistuminen kurssille, opiskelu, tentin läpäiseminen
tai reputtaminen ja näkemiin. Yliopistossa ei huomata ulkomaalaisiin
opiskelijoihin sisältyvää mahdollisuutta. (Teknillisten
tieteiden tohtoriksi opiskeleva ranskalainen)
(Pitäisi olla) paremmat opetusmetodit - luento ei ole metodi. (Kasvatustieteiden
tohtoriksi opiskeleva britti)
Ihmiset tekevät maan
Suomen vahvuuksiksi osoittautuivat yhteiskunnan toimivuus ja turmeltumattomuus
sekä ympäristön rauhallisuus ja turvallisuus. Ihmisten
ominaisuudet saivat kuitenkin jälleen eniten mainintoja. Tutkimuksen
perusteella voi siis sanoa, että viime kädessä ihmiset
tekevät maan.
Reilu neljännes kehui suomalaisia rehellisiksi, luotettaviksi tai
suoriksi ja lähes yhtä moni ystävällisiksi ja kohteliaiksi.
Vastaajien kokemuksen suomalaisesta saa ikuisen ystävän, jos
häneen onnistuu jollain tavalla tutustumaan.
Suomi olisi siis houkutteleva kotimaa useille jatkotutkinnon suorittaneille,
mikäli heille tarjoutuisi kiinnostavia työtilaisuuksia (ilman
huippupalkkaakin) ja suomalaiset puhuisivat ja jopa hymyilisivät
heille useammin. Niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin. Kokemukset
Suomesta olivat useimmille olleet voittopuolisesti myönteisiä.
Suomen vahvuus on asioissa, joita suomalaiset ehkä pitävät
itsestään selvinä:
… Demokratia toimii ja asioista puhutaan kaikilla tasoilla (ystävät,
yliopisto, kaupunki, poliittiset ryhmät, valtio). Perinteet ovat
tärkeitä ja ne ovat eläviä. Erinomaisuutta arvostetaan,
keksijöitä ja “saavuttajia” kunnioitetaan. (Sveitsiläinen
tohtoriopiskelija)
Kulttuuri arvostaa elämän perusasioita. Asioiden ei tarvitse
olla niin suureellisia. Olettaakseni suomalaiset eivät ole kovin
materialistisia korkeiden verojen vuoksi. Suomalaiset myös arvostavat
kovasti luontoa. (Yhdysvaltalainen kaupallisen alan opiskelija)
Taina Kinnunen
FT, tutkija
LÄHTEET
Aalto, Pirjo 2003: Ulkomaalaiset tutkinto-opiskelijat Suomen korkeakouluissa
- Korkeakoulujen politiikat ja käytännöt. Helsinki: CIMO.
Ally, Kulsoom 2002: Making a New Life A Study of Foreign Degree Students
in the University of Helsinki. Helsinki: Student Union of the University
of Helsinki.
Kinnunen, Taina 2003: “If I can find a good job after graduation,
I may stay” Ulkomaalaisten tutkinto-opiskelijoiden integroituminen
Suomeen. Helsinki: CIMO.
Korkeakoulutuksen kansainvälisen toiminnan strategia. Opetusministeriön
työryhmien muistioita 23: 2001. Helsinki.
|