|
Stress i universitetsarbetet
Under de tio senaste åren har arbetsförhållandena
vid universiteten förändrats radikalt, vilket också
har lämnat sina spår i universitetens personal. För
dem har förändringarna i arbetsförhållandena
inneburit bl.a. att antalet studenter har ökat och befattningsbeskrivningarna
blivit allt mer splittrade och snuttifierade, samtidigt som de anställda
upplever att de arbetar under ett ständigt tryck att visa allt
bättre resultat.
Det fåtal nationella och internationella undersökningar
som gjorts om universitetsarbetet visar att det finns ett flertal
för universitetsvärlden typiska drag som kan påverka
de anställdas hälsa, välmående och trivsel
på arbetsplatsen. Bland dessa drag räknas t.ex. ovissheten
om möjligheterna att få fortsättning på tjänsteförhållandet,
det stora antalet studenter per lärare, de tidsbundna förordnandena,
bristen på tid och resurser samt den därigenom allt snabbare
arbetstakten, likväl som den ständigt minskande personalen,
de allt knappare övriga resurserna och stressen i an-knytning
till forskning och publikationsverksamhet. De utredningar som gjorts
om finländska universitet antyder för sin del att det
finns tydliga symptom på stress och utbrändhet i universitetssamfunden,
att de anställda inte får feedback för sitt arbete,
och att informationen löper trögt och samarbetet haltar
på de olika institutionerna.
Det finns faktiskt en hel del potentiella stressfaktorer och utmaningar
på universiteten. Till dessa hör såväl de
motstridiga kraven, den otillräckliga lönen, den långsamma
karriärutvecklingen, trycket på att få något
publicerat, tvånget att skaffa finansiering, tids-bristen,
de ständiga avbrotten och de långa mötena som de
överdimensionerade förväntningar som man riktar mot
sig själv. Hur stor stressen i arbetet är just i universitetssamfunden
påvisas av vissa undersökningar där t.o.m. 84 %
av universitetslärarna har framhållit att stressen i
arbetet haft en negativ inverkan på deras produktivitet. Det
är således inte fråga om en bagatell.
I den internationella litteraturen förs en diskussion om huruvida
stressen i universitetsarbetet skiljer sig från den stress
som man upplever i andra yrken. Det verkar vara uppenbart att en
del av stressfaktorerna vid universiteten är universella, såsom
t.ex. tidsfristerna, konflikterna mellan olika personer och den
överdimensionerade arbetsbördan. Som speciellt för
universiteten karakteristiska stressfaktorer betecknas bl.a. faktorer
i anknytning till belöning och erkännande, den professionella
identiteten och kontakterna till studenterna.
Med sin senaste medlemsenkät som utgångspunkt beslöt
Forskarförbundet att göra en mer ingående analys
av stressen i universitetsarbetet och alla dess dimensioner. Till
dimensionerna räknades brådska, tidsbundenhet, personkemi,
splittring i arbetsuppgifterna samt forskning. Åtminstone
vid de finländska universiteten verkar stressen i arbetet innehålla
unika dimensioner. Till exempel tidsbundenheten som stressfaktor
talar sitt tydliga språk om verkligheten inom dagens universitetsvärld.
Splittringen i arbets-uppgifterna återspeglar i synnerhet
det hur splittrad men också mångsidig universitetslärarnas
och forskarnas befattningsbeskrivning i själva verket är.
Stressen i forskning associerades i första hand med bristfällig
handledning och otillräckliga möjligheter att kontrollera
sitt eget arbete, vilket innebär att man anser sig sakna möjlighet
att påverka beslutsfattandet gällande såväl
den egna befattningsbeskrivningen och karriären som själva
forskningen och publicerandet.
Däremot verkar brådskan och personkemin på arbetsplatsen
vara universella stressfaktorer. Brådskan leder till skadlig
stress i arbetet dels när det finns för litet tid för
att sköta arbetsuppgifterna, dels när man börjar
använda sin fritid till att sköta dessa upp-gifter. Personkemin
i arbetsgemenskapen är också den en stressfaktor som
omnämns i ett flertal undersökningar. Typiska drag för
denna dimension är konflikter mellan de anställda samt
dålig atmosfär på arbetsplatsen.
För att över huvud taget kunna fungera bör en expertorganisation
ta hand om sin personal, för de mätbara resultaten är
lika med de anställdas prestation. På sistone har arbetsklimatet
vid universiteten präglats av utpressning i form av krav på
allt större effektivitet. Så länge en sådan
mentalitet råder verkar de universitetsanställda dock
inte vinna gehör för sin syn på saken åtminstone
hos de instanser som ställer sina oskäliga krav på
ökad effektivitet på universiteten.
Antero Puhakka
ordförande
Forskarförbundet
(painetun lehden s.4) |
|