Opetusministeri Tuula Haatainen yliopistolain
muuttamista:
Yliopistojen johtajuus uudelle tasolle
Yliopistojen rehtorin valinta ollaan siirtämässä
hallituksille ja taloudellista autonomiaa ei laajenneta. Lainvalmistelussa
opetusministeriössä painoi enemmän valtiovarainministeriön
kanta kuin yliopistojen ja järjestöjen lähes yksimieliset
lausunnot.
Lausuntokierroksella olleessa yliopistolakiesityksessä yliopistojen
taloudellista autonomiaa oltiin laajentamassa siten, että
yliopistot olisivat saaneet päättää itse mm.
lahjoitusvarojen käytöstä. Eduskunnalle annettavasta
esityksestä kaikki autonomian laajentamiseen viittaava on
unohdettu tyystin.
Lähes kaikki yliopistot halusivat, että rehtorin valinta
säilyy laajalla vaalikollegiolla. Myös yliopistoalan
järjestöt katsoivat, että rehtorin valinnan siirtäminen
yliopiston hallitukselle kaventaisi demokratiaa.
Opetusministeri Tuula Haataisen mukaan tämä asia liittyy
yhteen ns. kolmannen tehtävän kanssa.
- Yliopistot kohtaavat uusia haasteita ja johtajuus nousee aivan
toiseen ulottuvuuteen kuin aiemmin, Haatainen totesi 5. helmikuuta
järjestetyssä toimittajatapaamisessa.
Opetusministerin mielestä vaalitavan muutos vaikuttaa rehtorin
toimeen sekä yhteistyöhön hallituksen kanssa.
- Uskon, että hallituksessa pystytään isoa vaalikollegiota
paremmin puntaroimaan eri ehdokkaiden välillä. Joissakin
maissa yliopistojen rehtorit valitsee opetusministeriö tai
yksityisten yliopistojen kohdalla rahoittaja, Haatainen huomautti.
Yliopistolakiesityksen yleisperustelujen kohdassa Lausunnot lukee
“Yliopiston rehtorin valinnan siirtämistä vaalikollegiolta
yliopiston hallitukselle vastustettiin eräitä poikkeuksia
lukuun ottamatta. Valtiovarainministeriö kannatti lausunnossaan
yliopistojen johtamisen voimakasta ammattimaistamista ja ulkopuolisten
jäsenten valitsemista nykyistä laajemmin yliopiston
hallitukseen sekä rehtorin valinnan siirtämistä
yliopiston hallitukselle”.
Ilmeisesti superministeriön kanta vaikutti myös siihen,
miksi taloudellisen autonomian laajentamiseen liittyvä kohta
on pyyhitty pois lakiesityksestä. Toimittajatapaamisessa
Haataiselta ei saatu selvää vastausta siihen, miksi
näin on tehty.
- Yliopistojen budjettikäytöntöihin liittyviä
neuvotteluja, mm. yliopistojen omistamista yrityksistä on
käyty valtiovarainministeriön kanssa, mutta lakitekstiin
asiaa ei kirjata sellaisessa muodossa, jossa se oli ensimmäisessä
versiossa, opetusministeri sanoi.
Resurssipykälä ja opintoaikojen lyhentäminen
Yliopistolain muuttamiseen liittyvän esityksen ohella eduskuntaan
annetaan esitys myös korkeakoululaitoksen kehittämislain
resurssipykälän jatkamisesta. Resurssipykälä
on voimassa vielä vuoden 2004. Lain mukaan yliopistojen toimintamäärärahat
kasvavat vuonna 2004 palkankorotusten lisäksi vähintään
20 miljoonaa euroa. Yliopistojen rahoitus turvataan hallitusohjelman
mukaan lainsäädännöllä. Molemmat edellä
mainitut hallituksen esitykset on tarkoitus antaa eduskunnalle
kevätkauden 2004 kuluessa.
Opintoaikojen lyhentämisen toimenpideohjelmaa valmistellut
työryhmä sai työnsä valmiiksi joulukuussa
2003. Tähän liittyy myös opintotuen uudistamista
miettineen selvitysmies Eero Kurrin esitys. Tästä kokonaisuudesta
annetaan Haataisen mukaan esitys tämän kuun aikana.
(Näistä enemmän maaliskuun Acatiimissa, joka on
opiskeluasioihin painottuva numero.)
Kirsti Sintonen
Edellä mainuttujen lisäksi OPM:n valmistelussa on useita
yliopisto- ja tiedepolitiikan aiheita:
• |
Vuoden 2004 aikana laaditaan kansallinen
korkeakoulututkintojen viitekehys, jota käytetään
yleisen eurooppalaisen tutkintorakenteen osana. |
|
|
• |
OPM laatii yliopistojen tekemien kehittämisstrategioiden,
yhteisvalintaselvityksen sekä vuonna 2002 laaditun
opiskelijavalintojen arvioinnin pohjalta toimenpideohjelman
valintojen kehittämiseksi hallitusohjelman tavoitteiden
suunnassa. Tarkoituksena on tehdä valintojen uudistamista
koskevat linjaukset vuoden 2004 aikana. |
|
|
• |
Yliopistokeskukset saivat eduskunnan päätöksen
mukaisesti vuonna 2004 yhteensä 3 miljoonan euron
lisämäärärahan, joka kohdennetaan
yliopistokeskusten oppimisympäristöjen kehittämiseen.
Yliopistojen esitykset saadaan helmikuun 13. päivään
mennessä ja hankkeista päätetään
vuoden 2005 tulosneuvottelujen yhteydessä huhtikuussa. |
|
|
• |
Yliopistojen rakennerahastovaroin käynnistämiä,
tutkintoon johtavia koulutusohjelmia arvioi toiminnan
laadun ja aluevaikutusten osalta selvitysmies Jaana
Puukka. Jatkoarviointiin on valittu 12 ohjelmaa kuudesta
yliopistosta. Selvitys valmistuu vuoden 2004 helmikuussa. |
|
|
• |
Suomen tutkimusjärjestelmän rakenteiden
arviointi on käynnistetty tiede- ja teknologianeuvoston
suositusten mukaisesti. Opetusministeriö ja kauppa-
ja teollisuusministeriö ovat asettaneet professori
Jussi Huttusen laatimaan selvityksen tutkimuslaitosten
rakenteellisen kehittämisen haasteista 31.7.2004
mennessä. Opetusministeriö on jo käynnistämässä
selvitystä korkeakoululaitoksen rakenteista. |
|
|
• |
Opetusministeriön työryhmän esitys
kansalliseksi toimintaohjelmaksi tieteen ja yhteiskunnan
vuorovaikutuksen edistämiseksi valmistuu keväällä
2004. |
|
|
• |
Suomen Akatemia kansainvälinen arviointiraportti
julkistetaan 24.3.2004. |
|
|
• |
Tutkijankoulutuksen laatua koskevat suositukset laaditaan
vuoden 2004 loppuun mennessä. |
|
(painetun lehden s.20-21) |