Jotain vanhaa, jotain uutta yliopistojen
kolmas tehtävä
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton joka toinen vuosi
järjestämän Communicatio Academican aiheena oli nyt Jotain
vanhaa, jotain uutta yliopistojen kolmas tehtävä. Yli sata kuulijaa
koonnut tilaisuus pidettiin 16. tammikuuta Joensuun yliopistolla. Antoisan
seminaaripäivän puheenvuorot osoittivat, että kolmannen
tehtävän kirjaamisesta yliopistolakiin lakiin ollaan vähintäänkin
kolmea eri mieltä.
Professoriliiton puheenjohtaja Tapani Pakkanen avasi
seminaarin.
- Yliopistojen kolmas tehtävä mielletään monesti yhteiskunnalliseksi
palveluksi ja vaikuttamiseksi. Uuden yliopistolain myötä se
on tulossa myös yliopistojen viralliseksi tehtäväksi. Kyse
ei ole kuitenkaan mitenkään uudesta asiasta yliopistot ovat
vaikuttaneet voimakkaasti myös lähialueidensa sivistykselliseen
ja aineelliseen kehitykseen kautta vuosisatojen.
- Professorin ja tutkijan toimenkuvassa alueellinen vaikuttaminen on hyvin
alakohtaista. Voimakkaasti kansainvälistyneillä tieteenaloilla
tutkija voi vaikuttaa koko tiedeyhteisön alueella, mutta silti toimia
myös alansa kehityksen moottorina omalla paikkakunnalla. Ulospäin
annettava on kuitenkin ammennettava omasta luovasta tieteellisestä
työstä. Perustutkimuksen, soveltamisen ja ulkoisen vaikuttamisen
tulee olla tasapainossa, terve itsekkyys tieteen hyväksi on välttämätöntä,
Pakkanen tähdensi.
Avauksen jälkeen oli vuorossa Vuoden Professorin 2003 julkistaminen.
Akatemiaprofessori Risto Nieminen otti omassa puheenvuorossaan
esille myös kolmannen tehtävän.
- Kolmas tehtävä on mielestäni alisteinen tutkimukselle
ja opetukselle. Vain jos tutkimus on korkeatasoista ja opetus kunnolla
hoidettu, voi kolmas tehtävä onnistua, tarkoitettiinpa sillä
sitten täydennyskoulutusta, tilaustutkimusta tai innovaatioiden ja
teknologian siirtoa yrityksiin. Parhaimmillaan kolmannen tehtävän
alleviivaaminen voi muokata yliopistoväen asenteita entistä
positiivisimmaksi yrittäjyyttä kohtaan. Huonoimmillaan se voi
ohjata yliopistoja toisarvoiseen näennäistoimintaan, varsinkin
jos kolmannen tehtävän suorittamista ryhdytään arvioimaan
huonosti valituilla mittareilla, Nieminen huomautti.
(Ks. tammikuun Acatiimissa Risto Niemisen haastattelu.)
Lainmuutos vain legitimoi tosiasiallisen kehityksen
Joensuun yliopiston rehtori Perttu Vartiainen puhui otsikolla
Yliopistojen yhteiskunnallinen vaikuttavuus: uusia vuorovaikutuksen muotoja
vai uusia tehtäviä. Aluetieteilijänä Vartiainen pohti
teemaa sekä rehtorin että tutkimusalansa näkökulmasta.
Suhtautumisessa kolmannen tehtävän kirjaamiseen yliopistolakiin
Vartiainen erotti kolme perustapaa:
1. Lainmuutos vain legitimoisi sen tosiasiallisen kehityksen, joka yliopistolaitoksessa
on tapahtunut erityisesti viime ja tällä vuosikymmenellä
ja jota myös opetusministeriö on korostanut tulosohjauksessaan
jo vuosien 2001-2003 sopimuskaudella.
2. Tässä kehityksessä ei ole sinällään mitään
uutta eikä muutosta ole tarpeen tehdä lakiin, koska se olisi
väärä signaali jostain ratkaisevasta yliopiston tehtävien
muutoksesta.
3. Lain suojan saava kolmas tehtävä kuvastaa koko yliopiston
perusidean rapautumista ja vain kiihdyttäisi sitä.
Vartiainen itse tunnustautui ykköskäsityksen kannattajaksi.
- Vuorovaikutus- ja vaikuttavuustehtävä ei saa olla mikään
perustehtävästä irrallinen tehtävä; siksi olen
alkanut vierastaa koko nimitystä kolmas tehtävä. Toiseksi
vuorovaikutus ja vaikuttavuus näyttää redusoituvan helposti
yhteydestä riippuen joko pelkäksi aluetehtäväksi tai
yritysyhteistyöksi.
- Yliopistot eivät ole mitään alueviranomaisiin rinnastuvia
organisaatioita eikä niiden tehtävä voi rajautua esimerkiksi
yhteen maakuntaan. Esimerkiksi Joensuun yliopistolla on monilla aloilla
selvästi valtakunnallinen ja aina vähintäänkin itäiseen
Suomeen ulottuva koulutusvastuu. Tässä on selvä ero ammattikorkeakouluihin
nähden; nehän ovat jo tiheän oppilaitosverkkonsa ja usein
maakunnallisen ylläpito-organisaationsa kautta vahvasti maakunnallisia
instituutioita.
- Tietynlaisesta jatkuvuudesta huolimatta olen kuitenkin taipuvainen näkemään
yliopiston ja ympäristön vuorovaikutuskentässä myös
monia tärkeitä institutionaalisia muutoksia. Se, missä
määrin kyse on yliopiston idean rapautumisesta ja vaihtoehtoisesti
ajanmukaistumisesta tai joka kirkastumisesta, on jo paljon monisyisempi
kysymys.
Muutosteesinsä tueksi Vartiainen esitti neljä kehityskulkua.
- Ensinnäkin voidaan väittää, että valtion suojeluksessa
olevan ns. sivistysyliopiston riippumattomuus yhteiskunnallisista intresseistä
on aina ollut vain suhteellinen illuusio. .. Elämme monitasoisessa
verkottuneessa vuorovaikutusyhteiskunnassa, jossa yliopisto ei luo yksipuolisesti
valoa ympäristöönsä. Tällöin myös julkisen
ja yksityisen välillä tapahtuva läpivirtaus on entistä
monimuotoisempaa. Vaikka pitäisimmekin (niin kuin henkilökohtaisesti
pidän) tärkeänä nähdä yliopisto periaatteessa
julkisena laitoksena ja korostaisimme sen yhteiskunnallista vastuuta,
niin se ei välttämättä tarkoita sitä, että
yliopiston tulisi toimia perinteiseen tapaan osana valtioinstituutiota
ei ainakaan tavanomaisena tilivirastona.
- Toiseksi kansallisvaltion menettäessä suhteellista merkitystään
yhteiskunnan ohjausjärjestelmässä nousevat kansainväliset
yhteydet ja paikallinen aloitteellisuus entistä tärkeämmiksi
alueen kilpailutekijöiksi. Alue- ja elinkeinopolitiikassa tämä
on merkinnyt ns. uuden ohjelmaperusteisen aluepolitiikan esiinnousua.
Yliopistojen, elinkeinoelämän ja hallinnon vuorovaikutusta on
alettu nimittää termillä “Triple helix” (kolmoiskierre).
- Kolmanneksi yliopistojen ohjausjärjestelmän muutos on tehnyt
yhteiskunnallisesta palvelutehtävästä entistä läpinäkyvämmän.
Se on osa opettajan työvelvollisuutta tai vaihtoehtoisesti sille
on haettava sivutoimilupa.
- Neljäntenä näkökulmana viittaan yhteiskunnan perustavaa
laatua olevaan muutokseen olemme siirtymässä teollisesta yhteiskunnasta
tietointensiiviseen talouteen, jossa tietoa ja osaamista on tapana pitää
keskeisimpinä tuotannontekijänä. Jatkossa on tärkeää
teknologian ja muun osaamisen (liiketoimintaosaaminen, muotoiluosaaminen,
sosiaalisten innovaatioiden, mutta myös humanistisen perussivistyksen)
yhdistäminen.
- Kaiken kaikkiaan yliopistojen on syytä suhtautua entistä kriittisemmin
niihin odotuksiin, joita niiden aluevaikutuksiin juuri nyt helposti etenkin
paikallisesti, mutta myös keskushallinnossa asetetaan. Näin
uskon, että vältämme molemminpuoliset pettymykset ja samalla
emme ryntää tehtäväalueille, joissa yliopistoinstituutiolla
ei ole suhteellista etua, Vartiainen päätti esityksensä.
Aktiivinen ote muuhun yhteiskuntaa ei ole aina yliopistoille
itsestään selvää
Kansanedustaja Säde Tahvanaisen (sd.) aiheena oli
Alue, palvelu, vaikuttaminen mistä kolmannen tehtävän ydin.
Tahvanaisella alkoi yhdeksäs vuosi eduskunnan sivistysvaliokunnassa.
Yliopistolain muutos tulee valiokunnan käsittelyyn heti kevätistuntokauden
alussa.
Tahvanainen oli tutustunut Tieteentekijöiden liiton ja Professoriliiton
lausuntoihin yliopistolain muuttamisesta sekä asiasta annetun tiedotteen.
Lisäksi hän oli lukenut viime lokakuun Acatiimi-lehden, joka
oli teemanumero yliopistojen alueellisesta vaikuttavuudesta.
- Lausuntonne mukaan “Vuorovaikutus ympäröivän yhteiskunnan
kanssa voidaan kirjata yliopistolakiin, mutta sen toissijaisuus tutkimukseen
ja opetustoimintaan nähden tulisi kirjata lakitekstissä selkeästi”.
… Poliitikkona näen kolmannen tehtävän kirjaamisen
yliopistolakiin aiheellisena. Se missä muodossa se lopulta sinne
kirjataan, lienee semantiikkaa, mutta itse tehtävän tulee olla
paitsi riittävän selkeästi myös toimijoita velvoittavasti
ilmaistu.
- Kolmannen tehtävän toteuttaminen ei ole yliopistoille uusi
asia. Johdonmukainen ja aktiivinen ote muuhun yhteiskuntaan ja alueen
kehittämiseen ei silti ole kaikille korkeakouluille itsestään
selvyys. Siksi tarvitaan lainsäädäntöä ja alueellista
ohjausta.
- Yhteiskunnallisen palvelutehtävän ja muiden motiivien välille
on syytä vetää selkeä raja muotoiltaessa yliopistojärjestelmäämme.
Siksi kolmannen tehtävänannon seuraamukset tulisi jo tässä
vaiheessa osata ennakoida ja analysoida. Yliopistolakia säädettäessä
on kyettävä hahmottamaan se todellisuus, mitä muutoksilla
haetaan. Mikä on yliopistojen lopullinen hallinto, mikä ulkopuolisen
rahan tehtävä ja mm. taloudellisen autonomian määrä?
- Taloudellisen autonomian muutoksia on syytä pohtia, mutta täydellistä
itsesäätelyä budjetin suhteen en ole valmis antamaan edes
kolmannen tehtävän toteuttamisen nimissä. Yhteiskunnan
tulee säilyttää riittävä ohjausmahdollisuus korkeimpaan
opetukseen. Mikäli joitakin muutoksia taloudellisen autonomian suhteen
sitten tehdään, edellyttää se muutoksia hallintoon
ja johtamiseen. Näitä opetusministeriön yliopistolakia
koskevissa luonnoksissa ilmeisesti tavoitellaan. Henkilökohtaisesti
pidän välttämättömänä, että tässä
tapauksessa yliopistohallinnossa on ns. omistajan edustus. Näinhän
toimitaan jo ammattikorkeakoulujen puolella, omistajan edustus on ollut
joko hallituksessa tai johtokunnan kautta järjestettynä.
- Kuten Professoriliitto ja Tieteentekijöiden liitto ovat kannanotoissaan
lausuneet, tutkimuksen ja koulutuksen tulee säilyä yliopistojen
päätehtävänä. Korkeakouluopetuksen tulee olla
tarpeeksi riippumatonta ympäröivän yhteiskunnan painostuksesta.
Tutkijan kammioihin ei kuitenkaan enää voi sulkeutua, tulosvastuu
on tullut jäädäkseen myös yliopistosektorille. Uskon,
että oikealla tavoitteenasettelulla ja pysyvien käytänteiden
luomisella kolmannen tehtävän toteuttaminen on luonnollinen
osa yliopistojen toimintaa, ei pelkkä retoriikan väline, Tahvanainen
totesi puheenvuoronsa lopuksi.
Käydyssä keskustelussa Säde Tahvanaiselta
kysyttiin, miten kolmas tehtävä otetaan jatkossa huomioon yliopistojen
tulosneuvotteluissa. Millä painoarvolla se tulee tuloskriteereihin,
on Tahvanaisen mukaan harkittavana sivistysvaliokunnassa. Asiasta pitäisi
hänen mielestään myös ottaa maininta lakiesityksen
perusteluosaan.
Tutkimustulokset pystyttävä hyödyntämään
nopeammin
Ison, kansainvälisen metsäkoneita valmistavan Ponssen toimitusjohtaja
Tommi Ruha puhui seuraavaksi aiheesta Yliopiston merkitys
yrityksille tieteen kehto, opinahjo, yhteistyökumppani. Ponsse tekee
yhteistyötä Joensuun yliopiston metsätieteellisen tiedekunnan
kanssa ja Ruha on itse sieltä aikoinaan valmistunut.
Yrityksen osaamisen taustalla on Ruhan mielestä huipputuotteet, informaatioteknologia,
koulutus ja tutkimus ja ennen kaikkea menestyminen kulminoituu tekijöihin.
Ponsse haluaa rekrytoida parhaita mahdollisia ihmisiä. Ruhan mukaan
myös tohtoreita palkattaisiin mieluusti enemmän nyt palkkalistoilla
on vain yksi tohtori.
Ruha löysi suomalaisesti koulutusjärjestelmästä myös
hieman moitittavaa yritysten näkökulmasta.
- Käytännönläheisyys on kadonnut liian kauaksi nykyisestä
koulutusjärjestelmästä. Tieteellinen näkökulma
korostuu nykyisin ehkä jopa hieman liikaa verrattuna esimerkiksi
siihen, kuinka valmistuneet sijoittuvat työelämään,
Ruha totesi.
Lisäksi hän toivoisi yliopistoihin opettajiksi enemmän
henkilöitä, jotka ovat olleet töissä yrityksissä.
Ruha piti arveluttavana kehitystä, jonka mukaan tuotetut tutkinnot
ovat rahoituksen perustana. Tämä voi johtaa laadun heikkenemiseen.
- Opetuksen laatuun pitää kiinnittää koko ajan huomiota,
mutta myös opiskelijoilta voi vaatia enemmän.
Ruha on seurannut ilolla viimeaikaista Suomen t&k-rahoituksen kehitystä.
Mutta yhä enemmän hän toivoisi tutkimuksia, joita pystyttäisiin
hyödyntämään nopeammassa tahdissa.
- Jokaisen tutkijan olisi hyvä kysyä, miten juuri tätä
tutkimusta pystyttäisiin hyödyntämään.
Käydyssä keskustelussa akatemiaprofessori Risto Nieminen
totesi, että kaksiportaiseen tutkintojärjestelmään
siirtyminen myös tekniikan alalla antaa mahdollisuuksia “turhan
sälän” kitkemiseen tutkintovaatimuksista.
- Koulutusjärjestelmän pitää pystyä vastaamaan
demografian kehitykseen, Nieminen muistutti.
Kulttuurinen vaikuttavuus ja sivistysyliopiston tehtävät
Seminaaripäivän viimeisenä puhujana oli dosentti Kaija
Heikkinen. Hänen otsikkonsa oli Yliopistojen kolmannesta
tehtävästä henkilökohtaisesti sinulle. Heikkinen on
toiminut lehtorina Joensuun yliopistossa viitisen vuotta ja noin 20 vuotta
tutkijana Karjalan tutkimuslaitoksessa. Hän edustaa humanistisia
tieteitä ja oli jäsenenä viime kaudella Suomen Akatemian
kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunnassa. Heikkinen puhui
kolmannesta tehtävästä nimenomaan oman tieteenalansa näkökulmasta.
- Humanististen ja yhteiskuntatieteiden edustajat ovat alusta alkaen varoitelleet
ettei vaikuttavuutta tulisi ymmärtää teollisuuden ja talouselämän
ehdoilla. Näin teki esimerkiksi akatemiaprofessori Simo Knuuttila
Acatiimissa helmikuussa 2003. Hän puhui suomenkielisen tieteellisen
kirjoittamisen puolesta. Tässä on hänen mielestään
yhteiskunnallista vaikuttamista.
- Niin sanotuille kansallisille tieteille on vanhastaan annettu kansallinen
tehtävä, mikä on jotakin sellaista kuin suomalaisen identiteetin
rakentamista yms. Isänmaallisuus on kirjattu yliopistolakiin jo aikoinaan
“yliopiston tulee kasvattaa nuorisoa palveleman isänmaata ja
ihmiskuntaa”. Tämä tuntuu oudolta retoriikalta nykyisissä
EU-oloissa, joissa tiede- ja korkeakoulupolitiikka samoin kuin työmarkkinat
kansainvälistyvät.
- Suomen Akatemian kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta otti
viime kaudella tutkimuksen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden pohdintaansa.
Niinpä viime vuonna julkistettu Suomen tieteen tila ja taso -raportti
ensimmäistä kertaa käsitteli asiaa ja voi sanoa varovaisen
pohdiskelevasti.
Saadakseen jotain käsitystä, mitä tutkijat em. asiasta
ajattelevat, tehtiin toimikunnan toimesta pienimuotoinen pilottitutkimus.
Siinä tuli esille mm. seuraavia näkökulmia:
- Tutkija saattaa katsoa koko toimintansa olevan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa.
Jotkut tutkijat näkevät tutkimusteemansa sinänsä niin
merkittävänä, etteivät pohdi muita toimintansa ulottuvuuksia.
Tieteellisen vaikuttavuuden arvio on yhteiskunnallisen vaikuttavuuden
arviointia selvempää. Lisäksi humanististen tieteiden edustajat
toivat esille käsitteen kulttuurinen vaikuttavuus, mikä on mielestäni
pätevä termi.
- Puheissa toistuvat yhdet ja samat yhteiskunnallisen vaikuttavuuden muodot:
eli koulutustehtävä, asiantuntijatehtävä, yhteistyö
median kanssa, tieteen popularisointi, kansalaistoiminta, toiminta tieteellisissä
seuroissa; mutta toki myös talouselämän edistäminen.
- Osittain CV:ssä löytyykin tämäntapaista jaottelua:
tieteellinen työ, yhteiskunnalliset luottamustehtävät,
keskusteluun osallistuminen, asiantuntijatehtävät, opetus- ja
ohjaustyö, tiedehallinto.
Kaiken kaikkiaan Heikkinen olisi varovainen ohjeistamaan yhteiskunnallisen
vaikuttavuuden arviointia. Vaikuttavuus on erilaista tieteen alasta ja
tieteen sisäisestä suuntautuneisuudesta riippuen.
- Nykyään ei juurikaan puhuta kriittisen tiedon tuottamisesta,
mikä katsottiin sivistysyliopiston tehtäväksi vielä
parikymmentä vuotta sitten. Onko kriittisyys unohdettu näkökulma?
… Näen tässä jälkiä kahden yliopistotradition
yhteentörmäyksestä. Toisaalta taustalla liikkuu kriittisen
intellektuaalin hahmo, ja toisaalta kuuluu vahvistuneen pragmaattisen
yhteiskuntaa välittömästi palvelevan yliopiston ääni.
Minun on mahdotonta saada tätä yhdistelmää tasapainoon.
Kyse ei voi ensisijaisesti olla tutkijoiden henkilökohtaisista ominaisuuksista,
vaan yhteiskunta- ja humanististen tieteiden sisäisestä kriittisyydestä.
- Tutkimuksen pitkäkestoista ja piiloista vaikuttavuutta on mahdoton
arvioida. Tällaisen tutkimuksen kohdalla tilanne on sama kuin taiteessa
tutkimuksessa joko nähdään arvo tai sitten ei. Humanistista
tutkimusta ja kulttuuria ei voida trivialisoida palauttamalla ne esimerkiksi
osaksi sosiaalipolitiikkaa tai kognitiivista oppimista tai psykologista
terapiaa jotta sille saataisiin arvoa.
- Kaikesta edellä mainitusta seuraa, että tutkimusrahoitusta
tuskin voidaan sitoa yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen. Eri asia on,
voidaanko yliopistojen muitakaan toimintoja priorisoida tältä
pohjalta. Näkemykseni siis on, että yliopistojen ns. kolmas
tehtävä ei voi mitenkään olla irrallaan muista perinteisistä
tehtävistä, vaan että kolmas tehtävä sisältyy
eriasteisesti sekä tutkimukseen että opetukseen.
- Yleensä kaikki puhujat myös tässä tilaisuudessa
korostivat sitä, ettei mikään oikeastaan muutu, jos kolmas
tehtävä kirjataan yliopistolakiin. Ihmettelen tätä
suuresti. Huolimatta tästä poliitikoille ainakin kansanedustaja
Säde Tahvanaiselle tuntuu olevan elintärkeää kolmannen
tehtävän saaminen lakiin. Hänen mukaansa on semantiikkaa,
miten asia kirjataan. Ihmettelen näin piittaamatonta sanakäyttöä.
Kannatan rehtori Vartiaisen esittämää toista teesiä:
eli kolmannen tehtävän mainitseminen laissa saattaa antaa ’väärän
signaalin’, Heikkinen totesi lopuksi.
Loppukeskustelussa yleisön joukosta esitettiin, että yliopistolain
maininta kasvattaa nuoriso palvelemaan isänmaata ja ihmiskuntaa on
liian vähän. Pitäisi ottaa enemmän huomioon globaalit
haasteet, teknologian vaikutukset ympäristöön jne. Think
globally act locally.
Tieteentekijöiden liitoon puheenjohtaja Antero Puhakka
veti lopuksi keskustelua yhteen. Hänen mielestään nykyinen
opetusresurssien vähäinen määrä haittaa suuresti
kolmannen tehtävän suorittamista. Kun kolmas tehtävä
tulee lakiin, sen kunnollinen hoitaminen vaatii lisäresursointia.
Communicatio Academica -tapahtuma päättyi Joensuun kaupungin
vastaanottoon, joka pidettiin yliopiston Aura-ravintolassa. Tilaisuutta
isännöi kaupunginjohtaja Juhani Meriläinen.
Kirsti Sintonen
(painetun
lehden s.8-13)
|