Kesu linjaa lähivuosien koulutuspolitiikan
Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003-2008 hyväksyttiin
valtioneuvoston istunnossa joulukuun alussa. Kehittämissuunnitelmasta
tuttavallisemmin kesusta on tullut yksi tärkeimmistä koulutuspolitiikkaa
linjaavista asiakirjoista.
Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmasta vuosille 2003-2008
annettiin viime syksynä opetusministeriölle ennätykselliset
250 lausuntoa. Monissa lausunnoissa ja kannanotoissa kesua on kritisoitu
toiveiden tynnyriksi, koska rahoituksesta ei puhuta juuri mitään.
Yliopistoille ollaan sälyttämässä paljon lisää
tehtäviä, mutta lisäresursseista ei ole takeita.
Kehittämissuunnitelman tärkeimpiä yliopistoja koskevia
kohtia on sivuttu monissa Acatiimin jutuissa (Professoriliiton ja Tieteentekijöiden
liiton yhteinen julkilausuma lokakuun lehdessä, Yliopistopäivistä
kertovan jutun yhteydessä joulukuun numerossa), mutta suunnitelman
varsinaista sisältöä ei ole esitelty.
Tässä kesun keskeisiä korkeakoulujärjestelmää,
yliopistoja ja tutkimusta koskevia kohtia.
Korkeakoulujärjestelmä
Aiemmassa vuosien 1999-2004 kehittämissuunnitelmassa korkeakoulujärjestelmää
kuvaavassa kappaleessa esiintyi vielä sana duaalimalli. Uudesta kesusta
se puuttuu.
• Tutkintojen ja opintosuoritusten hyväksilukemisen käytäntöjä
yhdenmukaistetaan alakohtaisesti opetusministeriön, ammattikorkeakoulujen
ja yliopistojen välisenä yhteistyönä. Korkeakoulujen
mitoitusperusteet uudistetaan eurooppalaisia käytäntöjä
vastaavaksi lukuvuodesta 2005-2006 alkaen.
• Ammattikorkeakoulututkinto ja alempi korkeakoulututkinto tuottavat
tasollisesti samanlaisen muodollisen jatko-opiskelukelpoisuuden. Tutkintojen
tavoitteissa ja sisällöissä olevien erojen vuoksi samalla
alalla tutkinnon suorittaneelle, korkeakoululaitoksen sektorilta toiselle
siirtyvälle opiskelijalle voidaan asettaa enintään vuoden
opintoja vastaava määrä täydentäviä opintoja
jatko-opinto-oikeuden saamisen edellytykseksi.
• Ammattikorkeakoulujen jatkotutkintokokeilujen arvioinnon huomioon
ottaen eduskunnalle annetaan hallituksen esitys ammattikorkeakoulujen
tutkintojärjestelmän kehittämisestä siten, että
uudet säädökset ovat voimassa jatkotutkintokokeilun loppuessa
vuonna 2005.
• Tavoitteeksi asetetaan, että vuosikymmen lopulla vuosittain
8000 ammattikorkeakouluopiskelijaa ja 6000 yliopisto-opiskelijaa opiskelee
osan tutkinnostaan ulkomailla ja että vastaava määrä
ulkomaisia vaihto-opiskelijoita opiskelee Suomessa.
• Ammattikorkeakoulut ja yliopistot lisäävät ulkomaisten
tutkinto-opiskelijoiden määrää niin, että vuonna
2008 Suomessa opiskelee yhteensä 12 000 tutkintoa suorittavaa ulkomaalaista.
Tätä tarkoitusta varten korkeakoulut järjestävät
oman profiilinsa mukaista vieraskielistä opetusta.
• Korkeakoulut lisäävät kansainvälistä
opettajavaihtoa ja helpottavat ulkomaisen opetushenkilökunnan rekrytointia.
Yliopistot
Tehostaminen on sana, joka ehkä parhaiten kuvastaa yliopistoihin
kesussa kohdistuvia vaatimuksia.
• Yliopistokoulutuksen joustavuuden lisäämiseksi ja tutkintojen
kansainvälisen vertailtavuuden parantamiseksi kaksiportainen tutkintorakenne
otetaan käyttöön kaikilla koulutusaloilla lukuvuoden 2005-2006
alussa. Samalla opintojen mitoitusperusteet uusitaan eurooppalaisia käytäntöjä
vastaaviksi.
• Opintojen mitoituksen uudistamisen yhteydessä tutkintovaatimusten
kuormittavuus arvioidaan ja mitoitetaan työmäärää
vastaavaksi. Tutkintovaatimusten ajanmukaisuus tarkistetaan.
• Tavoitteena on, että kaikilla aloilla vähintään
75 prosenttia aloittaneista opiskelijoista suorittaa ylemmän korkeakoulututkinnon
tavoiteajassa. Tutkintojen suorittamisaikoja lyhennetään ja
keskeyttämistä vähennetään erityisesti matemaattis-luonnontieteellisellä,
humanistisella ja teknis-tieteellisellä koulutusalalla.
• Yliopistot ottavat kaikilla koulutusaloilla käyttöön
opiskelijoiden henkilökohtaiset opintosuunnitelmat, joiden toteuttamiseen
sekä opiskelija että yliopistot sitoutuvat.
• Yliopistot tehostavat opetusjärjestelyjä siten, että
opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa opintoja koko lukuvuoden ajan.
• Tavoitteeksi asetetaan, että opiskelijavalintoja kehitetään
niin, että vuonna 2008 vähintään 55 prosenttia uusista
opiskelijoista on samana vuonna toisen asteen koulutuksen päättäneitä.
• Yliopistot kehittävät tutkimukset ja työelämän
uusiin vaatimuksiin vastaavia maisteriohjelmia ja vahvistavat kaikkien
tutkintojen työelämäkytkentöjä. Tutkintojen yliopistollista
luonnetta vahvistetaan kytkemällä tutkintoon johtava koulutus
alusta lähtien kiinteästi tieteelliseen tutkimukseen. Taideyliopistoissa
koulutus kytketään alan tutkimukseen ja ammattikäytäntöihin
niin, että opiskelijoiden kehittyminen itsenäiseen taiteelliseen
työhön toteutuu.
Tieteellinen ja taiteellinen jatkokoulutus ja tutkimus
Tutkijankoulutusjärjestelmää kehitetään ja tohtoritavoite
nostetaan 1600 tohtoriin vuodessa.
• Tutkijanuran houkuttelevuutta lisätään. Yliopistot
ja Suomen Akatemia vahvistavat yhdessä ammattimaisen tutkijanuran
edellytyksiä ja kiinnittävät erityistä huomiota tasa-arvon
toteuttamiseen tiedeyhteisössä. Tutkijoiden työmahdollisuuksia
ja -olosuhteita tutkijanuran eri vaiheissa kehitetään suunnitelmallisesti.
Tutkijankoulutuksen kansainvälistymistä vahvistetaan.
• Tutkijakoulut ovat tärkein väylä tohtorintutkintoon.
Tutkijakoulujärjestelmää kehitetään niin, että
tutkijakoulutus luo toisaalta vahvan perustan ammattimaiselle tutkijanuralle
ja antaa toisaalta monipuoliset valmiudet muuhun työelämään.
Tutkijakoulujen määräaikaisuus sekä kilpailuun perustuva
valintaprosessi säilytetään. Tohtorintutkintojen määrä
nostetaan 1600 tutkintoon vuodessa.
Alueellinen vaikuttavuus
• Yliopistolakia muutetaan siten, että yliopistojen tehtäväksi
tulee myös yhteistyö ympäröivän yhteiskunnan
kanssa.
• Yliopistot vahvistavat aluevaikutustaan nykyisten toimintojensa
puitteissa kehittämällä yhteistyötä ja työnjakoa
ammattikorkeakoulujen ja alueen muiden toimijoiden kanssa. Yliopistojen
aluevaikutuksia vahvistetaan osaltaan kuuden yliopistokeskuksen (Kajaani,
Kokkola, Lahti, Mikkeli, Pori ja Seinäjoki) toimintaa kehittämällä.
Alueellisia yliopistokeskuksia ei perusteta lisää, vaan nykyiset
kootaan riittävän laajoiksi kokonaisuuksiksi, joilla on edellytykset
saavuttaa toiminnassaan korkea laatutaso.
• Yliopistojen aluestrategioiden mukaista toimintaa tuetaan yliopistojen
toimintamenorahoituksella ja ulkopuolisella rahoituksella. Toiminnassa
suositaan yhteisrahoitteista toimintamallia.
Tutkimusjärjestelmän kehittäminen
Korkeakouluissa harjoitettava tutkimuksesta todetaan seuraavaa:
• Yliopistoissa harjoitettavan tieteellisen tutkimuksen ja ammattikorkeakouluissa
tehtävän tutkimus- ja kehitystyön perusedellytyksiä
vahvistetaan. Tutkimustoiminnan kehittämisessä painotetaan korkealaatuista,
kansainvälisesti kilpailukykyistä ja eettisesti kestävää
tutkimusta.
• Yliopistojen tutkimustoiminnassa painotetaan tieteellistä
perustutkimusta. Ammattikorkeakoulujen tutkimus- ja kehitystyöllä
vahvistetaan erityisesti alueellista innovaatiotoimintaa.
• Tutkimustulosten kaupallisen hyödyntämisen menettelyä
selkeytetään.
Kehittämissuunnitelman yliopistojen kannalta keskeisimmät kohdat
koosti
Kirsti Sintonen
|