Yliopistoissa kehittämis-
suunnitelma otettiin vastaan
hyvin kriittisinä
Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma on väline,
jolla keskeiset tavoitteet muunnetaan ministeriön tehtäviksi.
Tehtävät pannaan aikanaan toimeen säätämällä
lakeja, rakentamalla budjetteja tai asettamalla uusia työryhmiä.
Mistä tahansa kehittämissuunnitelmasta tulee helposti epärealistinen
ja raskas. Kaikkea pitää edistää ja tehostaa, mutta
käytännössä entisin voimavaroin. Olisi onnellista,
jos suunnitelma olisi samalla resurssisuunnitelma ja ministeriön
alaiset instituutiot näkisivät myös, mikä on nyt muuttumassa
toisarvoiseksi.
Yliopistot ottivat tämänkertaisen kehittämissuunnitelman
vastaan hyvin kriittisinä. Niiden kannalta suunnittelutyön pääsisältönä
on, että opetusministeriö hankkii itselleen valtuudet nostaa
tutkintotavoitteita
edelleen. Vuoden 2002 todellisiin tutkintomääriin verrattuna
on vuonna 2008 aikomus tehdä 24 prosenttia enemmän maistereita
ja 31 prosenttia enemmän tohtoreita.
On viimeinen aika käydä kansallista keskustelua siitä,
miten vähällä rahalla ja työvoimalla Suomi aikoo maisterinsa
ja tohtorinsa kouluttaa? Miksi maailman suhteellisesti suurin korkeakouluttaja
haluaa vielä paisuttaa korkeakoulutustaan, vaikka valtion omat tulot
supistuvat? Jotta kukaan ei kuvittelisi, että valtio aikoo järjestää
tilalle yksityistä rahaa, se vielä ilmoittaa varmistavansa opiskelijoille
tutkintoon johtavan koulutuksen maksuttomuuden nykyisellä tasolla.
Pienen viitteen lisärahoituksen mahdollisuudesta antaa lause: ikäluokkien
pienentyessä vapautuvat voimavarat käytetään koulutuksen
kehittämiseen. Toinen vastaus tutkintomäärien kasvattamiseen
lienee suunnitelmaan lausuntojen jälkeen ilmestynyt lause: koulutuspaikkojen
käyttöä tehostetaan ohjaamalla kolmannen asteen koulutuksen
suorittaneet opiskelijat pääsääntöisesti maisteriohjelmiin.
Periaatteessa järkevää, kunhan tähän ei sisälly
oletusta automaattisesta siirtymisestä ammattikorkeakoulusta yliopistoon.
Ministeriö haluaa myös vahvistaa väylää avoimesta
yliopistosta tutkintoon.
Suunnitelma suhtautuu hämmentävästi suureen strategiseen
kysymykseen: onko meillä edelleen aikomus rakentaa selkeästi
kansallista yliopistojärjestelmää, jonka keskeinen tehtävä
on alueellinen tasaus, vai pitäisikö meidän ottaa huomioon
yliopistomaailman nopea kansainvälistyminen ja siihen liittyvä
kilpailu
opiskelijoista, opettajista ja tutkimusmenestyksestä. Poliittisesti
on mukavinta valita molemmat. Niinpä suunnitelmassa yhtäällä
pienennetään kansallisia eroja korkeakoulutuksen alueellisessa
tarjonnassa esittämättä kysymystä, missä opiskelijat
oikeastaan tahtoisivat opiskella. Toisaalla vahvistetaan korkeakoulujen
asemaa kansainvälisillä koulutusmarkkinoilla.
Lausuntokierros on ollut valtavan laaja ja tuottanut odotetun sadon.
Eri tahot ovat puolustaneet omia ja kuviteltuja intressejään.
Huippusuorituksena muutama oppilaitos on katsonut asiakseen vastustaa
yliopistojen työelämäyhteyksien vahvistumista. Ilmeisesti
ne kaipaavat ammattitaidottomia lääkäreitä, diplomi-insinöörejä
ja opettajia.
Lausunnot eivät ole juuri vaikuttaneet lopulliseen suunnitelmaan
silloinkaan, kun kaikki lausunnonantajat vetävät samaan suuntaan.
Esimerkiksi yliopistojen tutkintotavoitteita piti sopivina ainoastaan
Suomen Akatemia, muut liian suurina. Tavoitteet eivät kuitenkaan
alentuneet. Opintotukea koskevasta kannanotosta
on lausuntokierroksen jälkeen poistettu vaatimus tuen riittävyydestä,
vaikka kukaan ei näytä sitä ainakaan julkisesti esittäneen.
Suunnitelma sisältää monta toivottavaa asiaa. Esimerkiksi
ulkomaisten tutkinto-opiskelijoiden määrää on tarkoitus
lisätä ja korkeakoulujen mahdollisuuksia osallistua kumppanina
kehitysyhteistyöhankkeisiin vahvistaa. Jälkimmäinen kannanotto
on siitä poikkeuksellisen sympaattinen, että rahoittajakin taitaa
olla tiedossa.
Suurin ilonaihe on kuitenkin, että lausuntokierroksen jälkeen
on suunnitelmaan tullut tarve käynnistää korkeakoulujärjestelmän
tulevaisuuden haasteiden kokonaistarkastelu, jossa kohteina ovat rakenteiden
toimivuus, toiminnan laatu, rahoitus ja korkeakoulujen kilpailukyky. On
todella aika käydä keskustelua siitä, miten Suomi aikoo
osallistua globaaliin yliopistomaailmaan 2010-luvulla!
Jorma Sipilä
rehtori, Tampereen yliopisto
|