Teollista tohtorituotantoa
Roolipelaajat sonnustautuvat asuihinsa ja kokoavat tarvikkeensa. Kaikki
käyvät vielä mielessään läpi roolejaan,
vuorosanojaan ja tehtäviään ennen siirtymistään
pelipaikalle. Peli on alkamassa ja vuorossa on uusi kamppailu: “Väitöskirjan
puolustus, osa 1255.” Tämäkin tilaisuus on osa laajempaa
kampanjaa, jossa pelinjohtajina toimivat yliopistot yhdessä opetusministeriön
kanssa.
Vuonna 2003 valmistui alustavien tietojen mukaan 1254 tohtoria (HS 18.1.2004).
Onnea valmistuneille! Samalla muistutan myös siitä, että
onnistuneen väitösvaiheen jälkeen kamppailu siirtyy toisiin
skenaarioihin: tutkimusrahoituksen, viranhakujen, julkaisujen ja pätevöitymisen
kentille. Näissä peleissä ei aina ole aivan niin selvää
kuin väitellessä, ketkä ovat kanssapelaajia tai mitkä
ovat säännöt.
Joidenkin arvioiden mukaan reilusti yli puolet kaikista Suomessa koskaan
väitelleistä on tällä hetkellä elossa. Nykyisellä
vauhdilla voidaan päästä jonain päivänä
vielä lähelle sataa prosenttia. Tohtorin tutkintoa on totuttu
pitämään jonkinlaisena tiedeyhteisön
ajokorttina. Kielikuvana käsite ei ole oikein onnistunut, tai ainakin
se on vajavainen. Oli kuinka oli, tämä ajokorttiluonne on entisestään
hämärtynyt, kun tohtoreiden määrä on lyhyessä
ajassa kasvanut hurjasti.
Lupa olisi, mutta jonot ajoneuvoihin ovat välillä kuin lasten
liikennepuistossa.
Tohtorien koulutuksessa nyttemmin puhuttaessa käytetään
usein termiä tohtorituotanto. Se on hyvin kuvaavaa ajattelumallille,
jossa itseisarvoisesti mahdollisimman lyhyt valmistumisaika merkitsee
hyvää
tulosta. Tämä ajattelu on toki vallalla myös perusopintovaiheen
opintojen suhteen, vaikka esimerkiksi nykyministerien
omat opintoajat ovat olleet jopa 12 vuotta (pääministeri Vanhanen
ja opetusministeri Haatainen; ks. Aviisi 1/04).
Tohtorin tutkinto ei enää ole aina selkeä valintakriteeri
edes yliopiston virkoihin, yliopistojen ulkopuolella tilanne on vieläkin
kärjistyneempi. Toisaalta kaikkiin opetus- ja tutkimusluonteisiinkaan
tehtäviin ei valita hakijoiden joukosta välttämättä
tohtoria, vaikka sellaisia olisi tarjolla.
Monasti tohtorihakijoita on myös niin paljon, että tutkinto
ei sinänsä erottele hakijoita tarpeeksi. Liekö seuraava
askel sitten tuoda suomeen saksalaismallinen habilitaatioväitöskirja,
eräänlainen dosenttitutkinto. Se jää nähtäväksi.
Nyt tohtorin tutkintoa on esimerkiksi Kuopion yliopiston selvityksen mukaan
pidetty osittain jopa työllistymisen esteenä.
Joka tapauksessa tohtoroituvien lisääntyessä heidän
(meidän) työllistymisensäkin vaikeutuu. Tämä
on ollut nähtävissä siinä, että vuosia suhteellisen
tasaisena pysynyt työttömyys on lähtenyt nousuun:
puolessatoista vuodessa työttömien tohtoreiden lukumäärä
on kasvanut 65 prosentilla: 152:sta 250:een (Acatiimi 6/2002 & 6/2003,
HS 18.1.2004). Yliopistoja tiedepolitiikasta Helsingin Sanomiin kirjoittavan
Marjukka Liitenin mukaan “työttöminä tohtoreita ei
vielä pariasataa suurempia määriä ole ollut.”
Se on sentään hyvä, vaikka tämäkin määrä
on liikaa - ajatellaan sitten henkilökohtaisia uhrauksia tai yhteiskunnan
panostusta.
Minä kirjoittaisin mielelläni mukavista asioista. Tekisin mielenkiintoisia
juttuja. Ja tokihan on sinänsä mukavaa ja mielenkiintoista kirjoittaa
vaikkapa tohtoreista. Valitettavasti vain tässäkin konteksti
on
turhan ankea. Kun juhlan jälkeen koittaa aina, lopulta, arki, yritetään
tehdä siitä kiinnostava ja palkitseva - tohtoreillekin.
Lisää näihin asioihin liittyvistä kysymyksistä
voi lueskella vaikkapa Suomen Akatemian selvityksistä:
- Tohtoreiden työllistyminen, sijoittuminen ja tarve
(Suomen akatemian julkaisuja 4/03) ja
- Suomen tieteen tila ja taso: katsaus tutkimustoimintaan
ja tutkimuksen vaikutuksiin 2000-luvun alussa, toim. Timo Oksanen, Annamaija
Lehvo & Anu Nuutinen (Suomen akatemian julkaisuja 9/ 03).
FT Joel Kuortti toimii erikoistutkijana Suomen Akatemian
projektissa Joensuun yliopiston vieraiden kielten laitoksessa.
Hänen erikoisalansa on jälkikolonialistinen englanninkielinen
- erityisesti intialainen - kirjallisuus ja kulttuuri.
|