Helsingin yliopisto tehostaa opetustaan
Tutkintoajat ovat liian pitkiä ja opetusministeriön
syyttävä sormi osoittaa opiskelijoiden lisäksi
myös yliopistoihin. Helsingin yliopistossa lisää
tehoja haetaan parantamalla ohjausta ja lukukausien organisointia.
- Helsingin yliopiston päämääränä
on nyt ja tulevaisuudessa kouluttaa alansa hyvin hallitsevia maistereita
sivistysyliopiston perinteiden mukaisesti, toteaa Helsingin yliopiston
opetusasioista vastaava ensimmäinen vararehtori Hannele Niemi
tiukasti.
Niemellä on hyvä syy muistuttaa tavoitteista. Vuoden
2005 syksyllä siirrytään kaikissa Suomen korkeakouluissa
Bolognan prosessin mukaiseen kaksiportaiseen tutkintojärjestelmään.
Lisäksi opetusministeriö on myös väläytellyt
omia ehdotuksiaan liian pitkiksi koettujen tutkintoaikojen lyhentämiseksi.
Kun laadusta ei tingitä tarkoittavat uudet muutokset haasteita
opetukselle. Niemi vakuuttaa, että uudistuksiin on alettu
valmistautua hyvissä ajoin.
Konkreettisena esimerkkinä hän tarjoaa Helsingin yliopiston
ratkaisua lukuvuoden tehokkaammalle hyödyntämiselle.
- Lukuvuoden 2005 alusta jaamme lukuvuoden neljään 7-8
viikon mittaiseen periodiin, joiden puitteissa opetus järjestetään.
Jako auttaa opiskelijoita suunnittelemaan opintojaan, ja ennen
kaikkea eri tiedekuntien opetus voidaan hyödyntää
aikaisempaa paremmin.
Lisäksi periodijako auttaa hyödyntämään
paremmin koko lukuvuoden syyskuun alusta toukokuun loppuun. Kesälle
omaa periodia ei kuitenkaan ole suunnitteilla.
- Tarkoituksenamme ei ole pidentää lukuvuotta, vaan
yksinomaan ottaa se paremmin käyttöön, Niemi selittää.
Myös opettajille on periodijaossa oma täkynsä.
Suunnitteilla olevassa järjestelmässä opettaja
voidaan vapauttaa opetuksesta vuosittain yhden periodin ajaksi
oman laitoksen kanssa sovittavalla tavalla Näin syntyvän
ajan saa pyhittää yksinomaan tutkimukselle.
Henkilökohtainen opetus nopeuttaa opintoja
Toinen selkeä opintojen tehostamiseen tähtäävä
uudistus on henkilökohtaisten opintosuunnitelmien, eli HOPS:ien
ottaminen tutkintouudistuksen myötä käyttöön
syksyllä 2005. HOPS:illa tarkoitetaan opiskelijan itsensä
tekemää ja ohjaajan hyväksymää suunnitelmaa
siitä, miten hän aikoo opinnoissaan edetä.
Määräajoin järjestetyissä tapaamisissa
katsotaan sitä, ovatko opinnot edenneet suunnitelmien mukaisesti
ja miten opintoja tulisi sen pohjalta jatkaa.
Ajatus antaa opiskelijoille henkilökohtaista ohjausta kuulostaa
eittämättä tehokkaalta. Opiskelijamääriä
pohtiessa alkaa kuitenkin hirvittää. Helsingin yliopistossa
on yli 30 000 perustutkinto-opiskelijaa. Miten heille kaikille
aiotaan hoitaa omat opintosuunnitelmat muun toiminnan kärsimättä?
- On selvää, että opintojen ohjauksen tehostuessa
myös resursseja täytyy saada lisää, Niemi
vastaa.
Lisäksi Niemi huomauttaa järjestelmän olevan vasta
kehitteillä. Vielä ei esimerkiksi tiedetä missä
määrin opintosuunnitelmia voidaan ohjata ryhmätapaamisilla.
Esillä on ollut myös järjestelmä, joka mahdollistaisi
henkilökohtaisten opintosuunnitelmien tekemisen verkon välityksellä.
Sen suhteen Niemi on kuitenkin varovainen.
- Missään tapauksessa ohjaus ei verkonkaan välityksellä
saa mennä siihen, että ohjaaja vain rutiininomaisesti
hyväksyy oppilaan ehdotuksen. Siinä pitää
olla opettajan ja opiskelijan välistä henkilökohtaisuutta
aina mukana.
Henkilökohtaiseen opintosuunnitelman lisäksi kaavaillaan
SYL:nkin opintojen tehostamiseksi kuuluttamaa passiivirekisteriä,
jolla pidettäisiin kirjaa opiskelijoista joiden opinnot eivät
etene.
- Itse asiassa Helsingin yliopistossa on jo käytössä
passiivirekisteri, mutta toistaiseksi sen piirissä ovat vain
yli 10 vuotta opiskelleet. Tulevaisuudessa se olisi tarkoitus
ulottaa myös opiskelijoihin, joille on syntynyt ongelmia
opintosuoritusten kertymisessä jo aikaisemmin. HOPS tapaamisten
yhteydessä heitä tulisi sitten ohjata opintojen suunnittelussa
ja etsiä yhdessä keinoja tilanteen parantamiseksi.
Opetusministeriön ehdottamaa tutkintojen suorittamista vähintään
yhdeksässä vuodessa Niemi ei sinänsä pidä
kohtuuttomana, jos opiskelijoiden taloudellinen tilanne on kunnossa.
Nyt vain ei ole näin.
- Mielestäni tutkintoaikoja voidaan hyvin lyhentää
yliopiston ja opiskelijoiden itsensä hyvällä yhteispelillä.
Lisäksi tarvitaan vastuuntuntoa myös työelämältä,
jonka ei pitäisi houkutella puolivalmiita opiskelijoita kokonaan
mukaansa, hän huomauttaa.
Juha Merimaa
|