Virkajärjestelmästä urakehitykseen?
Suomen yliopistojen rehtorien neuvosto on äskettäin hyväksynyt
asettamansa työryhmän loppuraportin, joka koskee erityisesti
yliopistojen tutkimus- ja opetusvirkarakenteen kehittämistä.
Se on omiaan selkeyttämään asiasta yliopistoissa
käytävää keskustelua, jonka pohjalta tehtyjä
toimenpide-ehdotuksia opetusministeriö ei näytä halunneen
millään tavalla ohjata.
Raportin mukaan opetusministeriö on yhtä mieltä yliopistojen
kanssa yleisperiaatteesta, että yliopistot tarvitsevat palvelussuhderakenteen
ja palkkausjärjestelmän, jotka antavat yliopistolle edellytykset
huolehtia työvoimastaan, tekevät yliopistollisen urakehityksen
ja yliopistoon sitoutumisen mahdolliseksi, vahvistavat yliopistojen
kilpailukykyä työvoiman rekrytoinnissa sekä vielä
edistävät valtakunnallista ja kansainvälistä
liikkuvuutta. Näihin tavoitteisiin koko yliopistoväki
yhtyy. Jos kysytään, tulisiko tavoitteisiin päästä
ensisijaisesti virkarakenneuudistuksen vai palkkausjärjestelmäuudistuksen
kautta, niin mielipiteet hajoavat. Muun muassa Yliopistonlehtorien
liiton mukaan virkarakenne olisi pitänyt ratkaista ensin, valtiovarainministeriön
mielestä taas tulee kiirehtiä kannustavan palkkausjärjestelmän
uudistusta kaiken muun edelle.
Opetusministeriön kantana näyttää olevan, että
uudistukset on syytä tehdä yhtaikaa.
Opetusministeriö katsoo, että yliopistot tulee nähdä
erilaisina kuin valtion virastot yleensä ja ne tarvitsevat
siksi joustavan palvelussuhdejärjestelmän, jossa yhtä
virkaehtosopimusta voidaan joustavasti soveltaa eri yliopistoissa.
Tähän on syytä huomauttaa, että jo nykyisenkin
virkaehtosopimuksen mukaan sopimuspalkkoja voidaan teoriassa ja
joustavasti ylittää. Se ei vain näytä käytännössä
useinkaan toteutuvan. Sen sijaan joissakin yliopistoissa on edelleenkin
halua alittaa virkaehtosopimuksen mukaiset palkat kiertoteitse.
Esimerkkejä tästä ovat Teknillisen korkeakoulun nimikkeet
opettava tutkija ja yliopisto-opettaja, Åbo Akademin nimike
amanuenssi ynnä Jyväskylän yliopiston ehdotuksessa
oleva avoimen yliopiston ja kielikeskuksen ym. tarpeisiin ajateltu
maisterin tutkintoa edellyttävä lehtorin virka, mikä
on ainakin vastoin sopimuksen henkeä vaikkei ehkä sen
kirjainta.
Raportin virkarakenne-ehdotus ei ota tässä vaiheessa kantaa
virkanimikkeisiin, mutta se ilmaisee osin nykyisiä nimikkeitä
käyttäen kantansa erittäin selkeästi. Alimmat
portaat ovat määräaikaisesti täytettävät
koulutusvaiheen virat (tohtorikoulutettavat tai post doc -vaiheen
tohtoriassistentti tahi tutkijatohtori). Kaksi ylempää
porrasta ovat varsinaisia yliopistollisia opetusvirkoja ja ne täytetään
pääsääntöisesti toistaiseksi. Portaille
sijoitettaisiin ehdotuksessa nimikkeet tutkijaopettaja, yliopistonlehtori
tai kliininen opettaja sekä ylimpään portaaseen professorinimike.
Varsinaiseen opettajanvirkaan ja post doc -virkaan olisi vähimmäisvaatimuksena
pääsääntöisesti tohtorin tutkinto. Uuteen
järjestelmään siirryttäessä tulisi kuitenkin
soveltaa riittävän pitkää siirtymäkautta.
Taidealoilla tulisi säilyttää mahdollisuus pätevöityä
myös taiteellisilla ansioilla.
Mainio ehdotus unohti oikeastaan vain yhden asian. Varsinaiseen
yliopistolliseen opetusvirkaan valittavalta tulisi edellyttää
lisäksi, ja viimeistään siirtymävaiheen jälkeen,
yliopistonopettajan opetusasiantuntemusta vahvistavat, ainakin aluksi
vähintään 15 ov:n laajuiset opinnot, joista osan
voisi suorittaa tohtorikoulutuksen yhteydessä.
Raportti otti kantaa myös ns. Kekäleen työryhmän
esityksiin vaativuustasokartaksi ja henkilökohtaisen palkanosan
jakamiseksi, joiden se pelkää johtavan nykyistäkin
byrokraattisempaan, lokeroivaan ratkaisuun. Onkin toivottavaa, että
opetusneuvos Juhani Dammertin johdolla toimivassa työryhmässä
saadaan, yhdessä työmarkkinajärjestöjen kanssa,
työstetyksi vastaavat menetelmät, jotka toisivat tarpeellista
joustoa raportin erityisesti mainitseman urakehityksen suuntaan.
Onko ratkaisuna sitten sitouttava ja kannustava, tuloksen perusteella
palkitseva järjestelmä samaan tapaan kuin yksityisellä
sektorilla, niin kuin raportin mukaan tavoitteena pitäisi olla,
onkin kokonaan toinen kysymys. Periaatteessa kuitenkin vaativuuden
ja henkilökohtaisen suoriutumisen arviointimenettely on omiaan
tuottamaan urakehitystä, edellyttäen tietenkin, että
kannustuksen hengessä tehdyn, objektiivisen arvioinnin jälkeen
työnantajalla on todella varaa maksaa tuloksen tuottamaa korkeampaa
palkkaa. Tätähän ei kukaan epäile, eihän?
Vesa Kulmala
puheenjohtaja
opistonlehtorien liitto
(painetun lehden s. 3) |