Nopeuttaako tiedonhaun koulutus opiskelijan valmistumista?
• Lisääkö tiedonhaun opetus tietoa?
• Lisääkö taitoa?
• Lisääkö tutkimuksen tasoa?
Informaatikon, joka vastaa tiedonhaun koulutuksesta, valtaa usein
masennus.
Vanhemmat professorit kysyvät, tarvitseeko opiskelijoille syöttää
kaikki valmiina. Tehtiin sitä ennenkin graduja ilman ylenmääräistä
holhoamista ja neuvomista. Liikaa opiskelijoiden paapomista !
Yliopiston johto, suunnittelijat ja gradujen ohjaajat laskevat huolestuneina
keskimääräisiä valmistumisaikoja ja jumiin jääneitä
graduja. Pidetään kursseja, joilla innostetaan jatkamaan
pysähtynyttä gradua mainitsemattakaan kirjastoa ja niiden
antamaa tiedonhaun opetusta. (Tosin Turun kauppakorkeakoulussa saatiin
hyviä tuloksia gradunteon jatkamisesta vierihoidossa tiedonhaun
opetus tiukasti siinä mukana.)
Toisaalta yliopistojen kirjastoissa asiakaspalvelun henkilökunta
saa kädestä pitäen opettaa opiskelijoille, mikä
on kirja ja mikä on artikkeli. Artikkelit eivät ole riippukansioissa
jossakin varastossa tekijän mukaan, vaan ensin täytyy
hakea esiin kyseinen lehti, jossa artikkeli on.
Nyt on muodikasta puhua informaatiolukutaidosta. Informaatiolukutaidolla
on viisi osaamistavoitetta, joista kolme on selvästi kirjasto-tietopalvelun
osaamisaluetta ja kaksi opiskelijan ja opettajan vuorovaikutusta.
Opiskelijan tulee osata määritellä tarvittava tieto,
tunnistaa erityyppisiä tietolähteitä, hakea tarvittavaa
tietoa tehokkaasti, laatia ja käyttää tehokkaita
hakustrategioita, tarkentaa hakuaan tarvittaessa ja lopulta opiskelijan
tulee ymmärtää useita taloudellisia, oikeudellisia
ja yhteiskunnallisia kysymyksiä, jotka liittyvät tiedon
käyttöön ja tulee käyttää tiedonlähteitä
eettisesti ja laillisesti oikein. Yliopiston antama opetus taas
puolestaan antaa valmiudet arvioida tietoa ja sen lähteitä
kriittisesti ja liittää valitsemansa tiedon omaan tietopohjaansa
ja arvojärjestelmäänsä sekä käyttää
tietoja tehokkaasti hyväkseen saavuttaakseen tietyn tavoitteen.
(Informaatiolukutaidon osaamistavoitteet yliopisto- ja korkeakouluopetuksessa.
Vaasa, Tritonia, 2003)
Yliopistoissa gradunohjaajien tulee nyt mielestäni harkita,
kumpi on tärkeämpää, opiskelijoiden hemmottelu
aiheeseen mahdollisimman tarkasti pureutuvalla tiedonhaun koulutuksella
vai etsi ja kokeile menetelmä ja ohjaajien oven takana jonossa
apua pyytävä opiskelija.
Kirjasto ja sen tiedonhaun opetus valitsee välineet tiedonhakuun
ja opettaa käyttämään niitä mahdollisimman
tehokkaasti ja yliopistossa annettava opetus taas antaa valmiudet
arvioida löydettyä tietoa.
Ajattelen mielelläni, että kun opiskelija löytää
kymmeniä relevantteja, tieteellisiä artikkeleita tutkimusaiheestaan
sen sijaan, että hän käyttäisi vanhojen gradujen
lähdeluetteloita tiedonlähteinään, se nostaa
gradun tasoa.
Jokainen pitää omaa menetelmäänsä ja työtapaansa
parhaana. Mielestäni Turun kauppakorkeakoulussa on onnistuttu
hyvin, koska tiedonhaun koulutus on aina ollut osana kandidaatintutkielmaa
ja gradutyöskentelyä, yksi osa sitä.
Kukaan ei voi (ei kai?) tehdä gradua toisen puolesta ja saada
opiskelijat valmistumaan hyvissä ajoin, mutta olen varma siitä,
että hyvällä, tehokkaalla tiedonhaun opetuksella,
johon myös gradun ohjaaja myötämielisesti osallistuu,
saamme opiskelijoilta valmiita, korkeatasoisia graduja, joissa käytetään
mahdollisimman uutta ja relevanttia materiaalia.
Marjatta Jokinen on kirjastonhoitaja, informaatikko Turun kauppakorkeakoulussa.
Tieteentekijöiden liitto valitsi hänet Vuoden tieteentekijäksi
2003.
|