Tiellä kohti uutta palkkausjärjestelmää
Yliopistojen uutta palkkausjärjestelmää on suunniteltu
useiden vuosien ajan. Uudessa järjestelmässä kokonaispalkka
määräytyy tehtävien vaativuuden ja henkilökohtaiseen
suoriutumisen pohjalta. Työn vaativuuden arviointi tulee perustumaan
tehtävien vaativuustasokuvauksiin. Nämä kuvaukset
muodostavat niin sanotun vaatikartan, joka on järjestelmän
keskeinen työväline. Viime vuoden keväällä
akavalaiset henkilöstöjärjestöt esittivät
järjestelmän valmistelua erikseen opettajille ja muulle
henkilöstölle. Opettajien osalta vaatikarttojen suunnittelu
on ollut akavalaisissa opettaja- ja tutkijajärjestöissä
työläs prosessi, sillä muutos nykyiseen virkanimikkeisiin
pohjautuvaan järjestelmään on melkoinen. Muun henkilökunnan
osalta järjestelmiä ovat olleet kehittämässä
myös muut henkilöstöjärjestöt.
Tällä hetkellä ollaan siinä tilanteessa, että
akavalainen neuvottelujärjestö JUKO hyväksyi viime
kuun lopulla yhteisen esityksen yliopistojen opetushenkilöstön
vaatikartaksi. Lähtökohtana kartan tehtäväkuvauksissa
on ollut se, että niiden täytyy kyetä esittämään
eri opettajaryhmien työtehtävät pähkinänkuoressa.
Esitetyssä vaatikartassa on kymmenen tasoa. Kartan neljän
alimman tason kuvaukset ovat tyypillisesti tutkijakoulutukseen liittyviä
tehtäviä sisältäviä. Tasolta toiselle edettäessä
ratkaisevia tekijöitä ovat tehtävien monipuolistuminen
sekä tieteellisen pätevyyden saavuttaminen. Kolme seuraavaa
tasoa muodostavat vaatikartan keskikategoriatason. Tasot viisi ja
kuusi on jaettu tutkimus- ja opetuspainotteisiin tehtäviin.
Tutkimuksessa korostuu itsenäinen tutkijantyö sekä
tieteellinen pätevyys. Opetuspainotteisissa tehtävissä
edellytetään hyvää opetustaitoa. Tasolta toiselle
edettäessä opetustehtävien vaativuuden ohella myös
koulutusvastuu kasvaa. Seitsemännellä tasolla mukaan tulee
vastuuta tieteenalasta, tutkimushankkeiden suunnittelua ja organisointia.
Tasolla edellytetään myös monipuolista opetuskokemusta
sekä perus- että jatkokoulutukseen liittyen.
Kolmella ylimmällä tasolla on laaja vastuu tieteenalasta
ja sen kehittämisestä. Perus- ja jatkokoulutusvastuu sekä
vastuu tutkimus- ja opetusresursseista kasvavat näillä
tasoilla. Opetus- ja tutkimustyöt tulevat vaativammiksi ja
verkostoitumista edellytetään. Näillä tasoilla
korostuvat akateemiset ja yhteiskunnalliset asiantuntijatehtävät
sekä tehtävän edellyttämä professorin kelpoisuus.
Yleispätevä ja kaikille aloille soveltuva vaatikartta
on parhaimmillaankin ohje, jota sovelletaan eri alojen erityispiirteet
huomioiden. Muun henkilöstön osalta vaatikartan rakentaminen
on vielä kesken. Viime aikoina neuvotteluryhmä, jossa
ovat edustettuina niin työnantajan kuin työntekijöidenkin
edustajat, on keskittynyt niin sanottujen yleisten tasokuvausten
luomiseen. Yhteinen näkemys näistä yleisistä
tasokuvauksista näyttää kuitenkin olevan löytymässä.
Palkkausjärjestelmän rakentamisessa seuraavana vaiheena
ovat neuvottelut työnantajan kanssa vaatikartasta ja sopiminen
henkilökohtaisen palkanosan määräytymisperiaatteista.
Tässä vaiheessa odotetaan myös riittävää
rahoitustarjousta, jotta palkkausjärjestelmän peruslähtökohta,
kannustavuus, on toteutettavissa. Tätä edellyttää
myös viimeisimmässä Valtiotyönantaja-lehdessä
julkaistu selvitys, jonka mukaan korkeakoulujen johto- ja asiantuntijatehtävien
palkkakilpailukyky on edelleen huono. Uudella palkkausjärjestelmällä
olisi nyt mahdollista parantaa tätä johto- ja asiantuntijatehtävien
palkkausta, mutta se edellyttää riittävää
panostusta valtion taholta.
Uuden palkkausjärjestelmän toteutuminen edellyttää
vielä runsaasti suunnittelua ja neuvotteluja. Opettaja- ja
tutkijajärjestöjen yhteinen näkemys palkkausuudistuksesta
antaa jatkoneuvotteluille tukevan selkänojan työntekijäpuolella.
Työnantajapuolella paras selkänoja taasen olisi valtiovarainministeriön
selkeä ilmoitus riittävästä uudistuksen rahoituksesta.
Tapani Pakkanen,
puheenjohtaja, Professoriliitto
Antero Puhakka,
puheenjohtaja, Tieteentekijöiden liitto
Vesa Kulmala,
puheenjohtaja, Yliopistonlehtorien liitto
(painetun lehden s. 3) |