Korkeakouluopettajien aikanyrjähdys
Keskiluokkaisessa tietotyössä työajat tuppaavat venymään.
Tuore tutkimus osoittaa, että kaikkein yleisintä venyminen
on korkeakouluopettajilla. Heidän työviikkonsa keskipituus
on 47 tuntia. Tuore kirja “Aikanyrjähdys keskiluokka
tietotyön puristuksessa” osoittaa, että korkeakouluopettajat
työskentelevät noin 12 tuntia viikossa kotona.
Kansainvälisissä vertailuissa pitkälle koulutetut
asiantuntijat ja johtajat tekevät muita ryhmiä pidempää
työaikaa. Työaikojen venyminen on herättänyt
huolta viime vuosina myös Suomessa. Tutkimuskohteenamme onkin
ollut se, miten todellista työaikojen venyminen on keskiluokkaisessa
tietotyössä ja missä määrin työ valtaa
muun elämän. Pääasiallisena tutkimusaineistona
on ollut Tilastokeskuksen keräämä kysely korkeakoulututkinnon
suorittaneille keväällä 2001. Vastausprosentti oli
63 ja työllisiä vastanneita oli 1653 henkeä. Keskeiset
tulokset on julkaistu Raija Julkusen, Jouko Nätin ja Timo Anttilan
kirjassa “Aikanyrjähdys keskiluokka tietotyön puristuksessa”
(Vastapaino, 2004).
Tässä artikkelissa tarkastelen sitä, missä määrin
korkeakouluopet-
tajien (ml. tutkijoiden) työajat mahdollisesti poikkeavat muusta
keskiluokasta. Korkeakouluopettajien lukumäärän vähäisyyden
(n=51) vuoksi tulokset ovat heidän osaltaan lähinnä
suuntaa-antavia.
Työajan rajaaminen ja venyminen
Työajan käsite on keskiluokkaisessa työssä
usein epäselvä. Puolet vastanneista katsoi, että
voi ilmoittaa työaikansa yksiselitteisesti eli vetää
rajan työn ja ei-työn välille. Ongelmallisena rajanvetoa
piti joka kolmas ja vaikeana joka seitsemäs vastaaja. Ongelmia
ja vaikeuksia työajan rajaamisessa oli eniten korkeakouluopettajilla.
Keskiluokan työajat eivät mahdu yhteen muottiin. Vajaa
kymmenesosa työskenteli osa-aikaisesti. Puolet teki jokseenkin
säädeltyä ja normaalimittaista (3540 tuntia), vajaa
kolmannes venyvää 4149 tunnin työaikaa, ja kuudesosa
ylipitkää, vähintään 50 tunnin työaikaa.
Korkeakouluopettajista 40 % työskenteli vähintään
50 tuntia viikossa. Työviikon keskipituus oli 42 tuntia, korkeakouluopettajilla
47 tuntia. Päätyön ohella korkeakouluopettajat tekivät
lääkäreiden ohella muita useammin sivutyötä.
Vastaavasti vain reilu neljäsosa vastanneista katsoi, että
työaika pysyy sovitussa. Muilla työaika venyi joko silloin
tällöin tai säännöllisesti. Venyminen oli
yleisintä korkeakouluopettajilla. Venymisen syitä vastaajat
selittivät kolmenlaisilla tekijöillä. Yleisin perustelu
työajan venymiselle oli työn luonne, sen rajattomuus ja
haastavuus, oma innostus ja sitoutuminen, halu tehdä työnsä
kunnolla. Nämä tekijät korostuivat korkeakouluopettajilla
ja johtajilla. Toisena syyryhmänä olivat työn huono
organisointi ja henkilöstön vähäisyys. Nämä
tekijät korostuivat naisilla, johtajilla ja insinööreillä.
Kolmantena syyryhmänä olivat uraorientaatio, halu menestyä
ja vaurastua, jotka korostuivat miehillä, nuorilla, tietoliikenteessä
ja rahoitusalalla.
Yksilötekijöiden ohella työorganisaatiolla, sen kulttuurilla
ja yhteisillä työaikanormeilla on väliä. Korkeakouluopettajat
luonnehtivat organisaation työkulttuuria muita useammin sekä
työkeskeiseksi ja paljon vaativaksi (84 % oli samaa mieltä)
että kaoottiseksi, jossa työt ja työajat eivät
ole hallinnassa (29 %). Työkulttuurin kokeminen joko työkeskeiseksi
tai kaoottiseksi venyttää työaikaa ja lisää
työn paineisuutta. Vastaavasti korkeakouluopettajat katsoivat
muita useammin, että työaikojen venymistä pidetään
työpaikalla suotavana.
Työnteon paikat
Työnteon paikat ovat moninaisia. Edellisen työviikon
aikana vastaajat olivat työskennelleet varsinaisen työpaikan
ohella kotona (62 %), muissa tiloissa kokouksissa tai koulutuksessa
(52 %), asiakkaan tiloissa (24 %), kotimaan matkoilla (23 %), junassa,
bussissa tai lentokoneessa (19 %), kutsuilla, lounailla tai päivällisillä
(15 %). Muina työnteon paikkoina mainittiin ulkomaan matkat,
vapaa-ajan tai loma-asunto sekä sukulaisen tai omaisen luona.
Keskimäärin vastaajat olivat työskennelleet kolmessa
erilaisessa paikassa, päätoimen työpaikka mukaan
luettua. Työn monipaikkaisuus oli yleisintä korkeakouluopettajilla
ja johtajilla.
Ne korkeakouluopettajat, jotka työskentelivät kotona,
käyttivät siihen aikaa 12 tuntia viikossa eli lähes
puolet enemmän kuin keskiluokka keskimäärin. Vaikka
kotona työskentely oli yleistä, vain harva vastaaja (4
%) oli erikseen sopinut etätyöstä työnantajansa
kanssa.
Keskiluokan suhtautuminen kotona tehtävään työhön
vaihteli. Neljäsosa piti työt työpaikalla. Tämä
korostui insinööreillä. Puolet pyrki pitämään
työt työpaikalla, mutta töiden ruuhkautuessa toi
niitä kotiinkin. Tämä näkemys korostui lääkäreillä
ja johtajilla. Neljäsosa katsoi, että on yhtä luonnollista
tehdä työtä sekä työpaikalla että
kotona. Tämä näkemys korostui korkeakouluopettajilla.
Kotiin tuodun työn hyvä puoli on oma rauha työn tekemisessä,
haittana työajan venyminen. Työajan muodollisista rajoista
on helpompi pitää kiinni työpaikalla. Kotiin tuotava
työ merkitsi työajan venymistä, ei niinkään
sitä, että osa norminmukaisesta työajasta tehtäisiin
kotona. Täten lienee ymmärrettävää se,
että kotiin tuotuun työhön liittyi enemmän työn
ja perheen välisiä ristiriitoja. Tämän tuloksen
valossa näyttää kuin työn ja kodin ajallisessa
ja paikallisessa eristämisessä olisi mieltä.
Työ ja muu elämä
Kun vastaajia pyydettiin asettamaan järjestykseen kolme elämänaluetta,
tärkeimpänä elämänalueena oli odotetusti
perhe (56 %), sen sijaan muut elämänalueet (26 %) ohittivat
työn (18 %). Poikkeuksena olivat korkeakouluopettajat, jotka
muita useammin (39 %) asettivat työn ja uran tärkeimmäksi
elämänalueeksi. Tulokset olivat samansuuntaisia tiedusteltaessa
elämän keskeisiä tavoitteita ja nautintoja. Korkeakouluopettajat
korostivat muita useammin yhtäältä menestymistä
työssä ja uralla etenemistä sekä oman työn
tekemistä kunnolla, toisaalta myös taidetta ja kulttuuria.
Työn ja uran vuoksi oli tingitty kotitöistä, omista
ystävistä ja harrastuksista, sukulaissuhteista sekä
yhteisestä ajasta ja tekemisestä puolison kanssa. Näin
oli tehnyt 2535% vastanneista usein tai jatkuvasti. Tinkiminen oli
yleisintä korkeakouluopettajilla.
Työasiat eivät pysy työpaikalla. Korkeakouluopettajat
miettivät muita useammin kotonakin työasioita ja työt
tunkeutuvat myös uniin: mielessä pyörivät työasiat
vaikeuttavat nukahtamista tai herättävät kesken unen.
Työstä irrottautumiseen korkeakouluopettajat käyttävät
muita useammin liikuntaa, muita harvemmin puolestaan löhöämistä
ja television katselua.
Korkeakouluopettajien työ on sekä vaativaa että antoisaa.
Korkeakouluopettajat kokevat yhtäältä muuta keskiluokkaa
enemmän työssä tietotulvaa, aikapaineita ja uupumista,
toisaalta he ovat tyytyväisempiä ja sitoutuneempia työhönsä
ja heillä on enemmän vaikutusmahdollisuuksia työaikoihinsa.
Samalla pula ajasta on ilmeinen.
Ajan puute rajaa rahan puutetta useammin keskiluokkaa tekemästä
sellaista mitä todella haluaa. Työ sitoo enemmän
kuin pidetään toivottavana. Omaan elämäntilanteeseen
sopivan ihanteellisen työviikon pituutena pidettiin keskimäärin
34,1 tuntia (kysymyksessä ei huomautettu tulojen riippuvan
työajasta vaan kysymyksessä on puhdas aikaideaali). Kun
nykyisen viikkotyöajan keskiarvo oli 41,6 tuntia, aikakuilu
on siis noin yhden normaalin työpäivän mittainen
(7,4 t). Korkeakouluopettajilla aikakuilu oli 12 tuntia. Toivotun
ja nykyisen työajan suurta kuilua selittää korkeakouluopettajilla
työn luonne ja haasteellisuus. Myös organisaation työaikakulttuuri
suosii työajan venymistä. Tällaisessa tilanteessa
rajan asettaminen työnteolle näyttää jäävän
suurelta osin yksilön omalle vastuulle.
Jouko Nätti
akatemiatutkija
Jyväskylän yliopisto
(painetun lehden s. 21-22) |