Apurahojen verotus
Tieteenharjoittajien osalta erinäiset verotuskysymykset
tulevat aika ajoin esille. Eräs tällainen kokonaisuus
on apurahojen ja stipendien verotus. Vaikka näiden verotuksesta
on hyvä olla perillä erityisesti veroilmoituksen jättöaikana,
ja vaikka asiaa on suppeasti selvitetty myös Acatiimin veroliitteessä
(www.acatiimi.fi), asiaa on syytä käsitellä jo kertauksenkin
vuoksi hieman laajemmin.
Apurahojen, stipendien ja tunnustuspalkintojen verotusta koske
tuloverolain (=TVL) 82 §, jonka mukaan veronalaista tuloa ei
ole mm.:
1) stipendi tai muu apuraha, joka on saatu opintoja tai tieteellistä
tutkimusta tahi taiteellista toimintaa varten
2) tieteellisen, taiteellisen tai yleishyödyllisen toiminnan
tunnustukseksi saatu palkinto
Muulta kuin julkisyhteisöltä ja Pohjoismaiden neuvostolta
edellä mainittuihin tarkoituksiin saadut stipendit, opintorahat
ja muut apurahat sekä tunnustuspalkinnot ovat kuitenkin veronalaista
tuloa siltä osin, kuin niiden sekä julkisyhteisöltä
ja Pohjoismaiden neuvostolta saatujen stipendien, opintorahojen
ja muiden apurahojen sekä muiden palkintojen yhteenlaskettu
määrä tulon hankkimisesta ja säilyttämisestä
johtuneiden niistä menojen vähentämisen jälkeen
verovuonna ylittää valtion taiteilija-apurahan vuotuisen
määrän (ks. TVL 82.2 §).
Tässä pääpiirteittäisessä esityksessä
ei käsitellä 2) - kohdan mukaista tilannetta eli tieteellisen,
taiteellisen tai yleishyödyllisen toiminnan tunnustukseksi
saatua palkintoa eli ns. tunnustuspalkintoa. Lähtökohtana
on myös se, että apurahan antaja ja saaja ovat yleisesti
verovelvollisia suomalaisia. Mielenkiinnon kohteena 1) - kohdankin
osalta on vain stipendi tai muu apuraha, joka on annettu tieteellistä
tutkimusta varten. Tarkemman esityksen osalta viittaan muutoinkin
verohallituksen vuosittain julkaisemaan Henkilöverotuksen käsikirjaan.
Verovapauden edellytykset
Valtiolta, kunnalta tai muulta julkisyhteisöltä taikka
Pohjoismaiden neuvostolta tieteellistä tutkimusta varten saatu
stipendi tai muu apuraha ovat näin kokonaan verovapaita tuloja.
Keskeinen seikka tällöin on se, mitä tarkoitetaan
julkisyhteisöllä. Julkisyhteisöjä ovat mm. valtio,
läänien taidetoimikunnat, kunnat, kuntainliitot, evankelisluterilainen
kirkko, ortodoksinen kirkkokunta, valtion yliopistot ja korkeakoulut,
Suomen pankki, Kansaneläkelaitos, taiteen keskustoimikunta
ja valtion tieteelliset toimikunnat, joista käytetään
yhteisnimitystä Suomen Akatemia sekä STM:n valvonnassa
toimiva työsuojelurahasto. Ulkomainen valtio tai ulkomainen
julkisyhteisö ei ole tässä tarkoitettu julkisyhteisö.
Julkisyhteisöjä eivät ole myöskään
esim. yksityistaloudelliset yhdistykset tai säätiöt,
rekisteröidyt yhdistykset tai poliittiset puolueet. Valtion
ja kunnan omista yhteisö esim. osakeyhtiö ei ole julkisoikeudellinen
oikeussubjekti. Maatalousyrittäjäin eläkelaitosta
ei pidetty julkisyhteisönä (ks. KHO 1987 B 560 ).
Laissa ei tarkemmin määritellä sitä, mitä
tarkoitetaan stipendillä tai muulla apurahalla. Kun apurahojen
ja stipendien verotuskohtelu jo pitkän aikaa pysynyt asiallisesti
lähes muuttumattomana, näiden seikkojen vuoksi asiaa koskevalla
oikeuskäytännöllä, lähinnä korkeimman
hallinto-oikeuden (=KHO) päätöksillä ja oikeuskirjallisuudessa
esitetyillä kannanotoilla on suurta merkitystä. Tässä
esityksessä voidaan KHO:n ratkaisuista esitellä ainoastaan
lyhyet ratkaisuselosteet.
Keskeinen kysymys on se, mitä pidetään tieteellisenä
tutkimuksena. Tätä käsitettä on tulkittava laajasti.
Tieteellinen tutkimus on tieteellistä tutkimusta alasta riippumatta.
Ratkaisevana voitaneen lopulta pitää lähinnä
sitä, joudutaanko käyttämään tieteellisiä
metodeja. Joskus voi olla helpompi todeta, milloin kysymys ei ole
tieteellisestä tutkimuksesta.
Seuraavissa tapauksissa kysymys ei joka tapauksessa ole ollut tieteellisestä
tutkimuksesta:
KHO 1952 II 489: Apuraha ei ollut annettu tieteellistä tutkimustyötä
varten, kun lehtori oli saanut sen Suomalaiselta Liikesivistysrahastolta
ajanmukaisen talousmatematiikan oppikirjan laatimista varten kauppakoulujen,
opistojen ja oppikoulujen yläluokkien talousmatematiikan tarpeeseen.
KHO 1958 II 178: Filosofian maisteri oli saanut Kirjapaino Oy:ltä
rahasumman sanomalehtihistoriallisia tutkimuksia varten. Maksettua
määrää ei katsottu tieteellistä tutkimusta
varten myönnetyksi stipendiksi.
KHO 1978 II 554: Säätiö, joka sääntöjensä
mukaan tukee tieteellistä tutkimustyötä, antoi kauppakorkeakoulun
kirjastossa toimivalle bibliografiatyöryhmälle sen anoman
apurahan Suomen kansantaloustieteellisen kirjallisuuden bibliografian
laatimiseksi. Työryhmän jäsenet laativat bibliografian
työaikansa koulutukseltaan kirjastotoimihenkilöitä
ulkopuolella ja jakoivat apurahan keskenään tehtävään
käytettyjen työtuntien mukaan. Apurahaa ei katsottu tieteellistä
tutkimustyötä varten annetuksi stipendiksi, eikä
se ollut saajiensa verosta vapaata tuloa. Äänestys 5-3.
Seuraavassa tapauksessa kysymys puolestaan on katsottu olevan kysymys
ollut tieteellisestä tutkimuksesta:
KHO 1963 II 334: Kenraali Mannerheim-säätiöltä
marsalkka Mannerheimin elämäkerran kirjoittamista varten
saatu apuraha oli tieteellistä tutkimusta varten annettuna
verovapaa. Apuraha ei ollut riippuvainen siitä, tuliko tutkimuksesta
julkaisukelpoinen.
Muuhun tarkoitukseen kuin tieteellistä tutkimusta varten saadut
apurahat ja stipendit ovat myöntäjästään
riippumatta veronalaista ansiotuloa. Tuloverolaissa vallitsee laaja
tulon käsite ja poikkeuksia tulon veronalaisuudesta tulkitaan
suppeasti. TVL 29.1 §:n mukaan veronalaista tuloa ovat verovelvollisen
rahana tai rahanarvoisena etuutena saamat tulot, jollei laissa nimenomaisesti
säädetä toisin.
Apuraha (stipendi) on maksajan kannalta vastikkeeton suoritus, ja
se myöntämisestä ei aiheudu maksajalle taloudellista
eikä muutakaan hyötyä. Jos apurahan myöntää
työnantaja, suoritus on yleensä korvausta tehdystä
työstä. Tästä syystä sitä pidettäneen
yleensä palkkana, vaikka se maksettaisiin apurahan nimellä.
Merkityksellistä on näin erottaa tieteen harjoittaminen
toisen lukuun tehdystä työstä, jolloin suoritus on
palkkatuloa. Veronalaisuutta arvioitaessa huomiota kiinnitetään
mm. seuraaviin seikkoihin: kuka on apurahan saaja, onko apuraha
yleisesti haettavissa, onko apurahan myöntäjän ja
saajan välillä työsuhde, onko apuraha vastike tehdystä
työstä, onko apuraha myönnetty ilman hakemusta, mitä
selvityksiä apurahan hakijan on täytynyt esittää,
onko apurahan myöntämiseen liitetty tiettyjä erityisiä
ehtoja, ja onko apurahan myöntäjä yleishyödyllinen
yhteisö.
Jos esim. apuraha on ollut yleisesti haettavissa, jos apurahan myöntäjän
ja saajan välillä ei ole työsuhdetta, jos apuraha
ei ole vastiketta tehdystä työstä, jos apurahan myöntäminen
edellyttää hakemusta, jos apurahan myöntämiseen
ei ole liitetty tiettyjä erityisiä ehtoja, ja jos apurahan
myöntäjä on yleishyödyllinen yhteisö, apuraha
on todennäköisesti veroton ja päinvastaisessa tapauksessa
verollinen.
Vastikkeettomuus ei häviä sillä, että hakija
esittää työsuunnitelman, jonka toteutumista apurahan
myöntäjä haluaa tukea. Apuraha saatetaan esim. julistaa
haettavaksi tiettyyn tarkoitukseen, joka on myöntäjää
lähellä. Jos apurahasta on tällöin ollut vapaa
kilpailu eikä saaja ole esim. työmenetelmien suhteen riippuvainen
myöntäjästä, lähtökohtaisesti voidaan
katsoa, että kysymys on verovapaasta apurahasta. Mitä
kaupallisempi on apurahan myöntäjä samoin kuin tarkoitus,
johon se myönnetään, sitä lähemmäksi
toimeksiantosuhdetta (tilaustyötä) tullaan. Jos saaja
on työ- virka- tai vastaavassa suhteessa maksajaan, voidaan
yleensä puhua veronalaisesta lisäpalkkiosta.
Jonkin määrätyn työn tekemistä varten stipendin
nimellä saatu korvaus on veronalaista tuloa. Tällaisesta
on ollut kysymys esim. tapauksessa KHO 1976 T 4136:
Sosiaalihuollon alalla toimiva valtakunnallinen yleishyödyllinen
säätiö oli myöntänyt eräälle
tutkijalle vuosiksi 1975-1977 apurahan, jonka turvin tutkijan tuli
selittää suomalaisen yhteiskunnan sosiaalihuollon nykytila
ja tulevaisuuden tavoitteet ja tehtävät. Säätiön
ja tutkijan välillä tehdyssä erityisessä tutkimussopimuksessa
oli mm. määräys, että tutkimus suoritettiin
säätiön hyväksymän tutkimussuunnitelman
mukaisesti. Samoin oli sovittu, että säätiö
sai eräin rajoituksin rajoittamattoman käyttöoikeuden
tutkimustuloksiin ja sen aikana kertyvään tutkimusmateriaaliin.
Säätiö valvoi ja ohjasi tutkimusta tätä
tehtävää varten asettamansa erityisen neuvottelukunnan
avulla. Kun tutkimussopimus vielä oli tutkimusajaksi varatun
määräajan kuluessa molemminpuolisesti irtisanottavissa,
apuraha katsottiin ennakkoperintälain tarkoittamaksi palkaksi
eikä TVL:n mukaiseksi verovapaaksi apurahaksi.
Tapauksessa oli useita palkkatyöhön viittaavia piirteitä
kuten tutkimussopimuksen erityinen laatu (eräänlainen
tilaustutkimus), laaja käyttöoikeus tutkimustuloksiin
ja sen aikana kertyvään tutkimusmateriaaliin, säätiön
valvonta ja ohjaus sekä irtisanomismahdollisuus. Tapauksessa
asiallisesti on ollut kysymys apurahan nimikkeellä tehtävästä
palkkatyöstä. Ratkaisussa KHO 1974 T 382 säätiön
antama stipendi erästä sukututkimusta varten katsottiin
palkaksi, koska säätiö sai julkaisuoikeuden sekä
provisiota myynnin perusteella.
Rajatapauksena voitaneen pitää KHO:n ratkaisua 1991 B
524 (vrt. KHO 1978 II 554):
Suomen Kulttuurirahaston Keski-Suomen rahasto ja X:n läänin
taidetoimikunta olivat myöntäneet kirjastonhoitaja A:lle
15.000 markan ja 10.000 markan suuruiset apurahat X:n bibliografian
laatimista varten. A:lle oli myönnetty palkatonta virkavapautta
varsinaisessa työstään puheena olevan työn tekemistä
varten. A:lla ei ollut toimeksiantosuhdetta hanketta varten perustettuun
neuvottelukuntaan, eikä A saanut myöskään muuta
korvausta suorittamastaan työstä. Apurahoja oli pidettävä
tieteellistä työtä varten annettuina apurahoina.
Äänestys 5-2.
KHO perusteli päätöstään viittaamalla
mm. seuraaviin seikkoihin: Bibliografian laatiminen ei kuulunut
yliopiston kirjaston tehtäviin eikä siten myöskään
verovelvollisen varsinaisiin työtehtäviin; kysymyksessä
oli usean eri tahon yhteistyöhanke; kaupunginhallitus oli asettanut
hankkeen toteuttamista varten neuvottelukunnan, johon verovelvollisella
ei ollut toimeksiantosuhdetta; verovelvollinen oli saanut palkatonta
virkavapautta noin kahden kuukauden ajaksi työn suorittamista
varten; elantokustannusten peittämiseksi verovelvollinen oli
hakenut yleisesti haettavissa olevia em. apurahoja.
Uudehkossa ratkaisussa KHO 1999 T 2045 päädyttiin päinvastaiseen
lopputulokseen kuin vuoden 1976 tapauksessa:
Yleishyödyllisen yhteisön tarkoituksena oli suomalaisen
kulttuuriperinteen, erityisesti maamme kaupunkikulttuurin historiallisten
rakenteiden säilyttäminen, taiteen tukeminen koti- ja
ulkomaista taidetta hankkimalla sekä tieteellisen tutkimustyön
ja taiteen tukeminen apurahoja myöntämällä.
Säätiön kiinteistöä rakennettaessa tehtiin
merkittävä arkeologis-historiallinen löydös,
jota kaivamalla havaittiin voitavan saada merkittävää
lisäaineistoa keskiajan kaupunkielämän tutkimiselle.
Tulokset haluttiin esittää myös yleisölle, mitä
varten päätettiin rakentaa museo. Museon rakentamista
ja siihen liittyvää tutkimusta valvomaan perustettiin
toimikunta, jonka jäsenet edustivat opetusministeriötä,
museovirasto, kaupunkia ja säätiötä.
Säätiö on myöntänyt toimikunnan esittämällä
tavalla vuosina 1994-1995 apurahoja ja stipendejä museohankkeeseen
liittyvään tieteelliseen tutkimukseen, taiteellisen toimintaan
ja opinnäytteisiin.
Apurahojen ja stipendin saajien tutkimustyö ja opinnäytteet
on tehty museoviraston, Taideteollisen korkeakoulun tai Teatterikorkeakoulun
ohjauksen ja valvonnan alaisena. Säätiöllä on
ollut oikeus saada käyttöönsä valmistunut kirjallinen
tai muu esitys, joka on ollut tarkoituksena julkaista jossain muodossa
säätiön museossa. Säätiöllä ei
ole kuitenkaan ollut yksinoikeutta aineistoon, vaan tutkimustulokset
ja raportti on luovutettu myös museovirastoon. Eräät
tutkimukset ovat liittyneet tekijöiden opintoihin, jolloin
tutkimustulokset on luovutettu asianomaiseen korkeakouluun. Katsottiin,
että kysymyksessä olevat stipendit ja apurahat olivat
opintoja tai tieteellistä tutkimusta tahi taiteellista toimintaa
varten saatuina verovapaita, minkä vuoksi niistä ei ollut
toimitettava ennakonpidätystä eikä niiden perustella
ollut suoritettava työnantajan sosiaaliturvamaksua.
Verrattuna vuoden 1976 ratkaisuun tapaukset oikeudellisilta faktoiltaan
ovat osittain erilaisia. Mahdollista on myös se, että
oikeuskäytännön linja on vähän lieventynyt
aikaisempaan verrattuna.
Ns. dosenttistipendit ovat verovapaita (ks. A 317/1952).
Veronalaisen määrän laskeminen
TVL 29.1 §:n mukaan verovelvollisella on oikeus vähentää
tuloistaan niiden hankkimisesta ja säilyttämisestä
aiheutuneet menot, ts. luonnolliset vähennykset. Säännös
on yleissäännös, eikä laissa ole lueteltu vähennyksiä
tyhjentävästi. Olennaista on menojen liittyminen joko
tulojen hankkimisen tai niiden säilyttämiseen. Elantomenot
eivät ole luonnollisia vähennyksiä; ne ovat vähennyskelvottomia
ja niiden vähentäminen on kielletty. Verovapaan tulon
hankkimisesta tai säilyttämisestä aiheutuneita menoja
ei saa myöskään vähentää (ks. TVL
31.4 §).
Luonnollisia vähennyksiä voivat olla esim. kirjallisuushankinnat,
apuhenkilöiden palkat, matkat ja muut välittömästi
tutkimustoimintaan liittyvät menot. Näihin voivat kuulua
myös laboratorion ja atk:n käytöstä aiheutuneita
menoja. Huomionarvoista on se, että aikaisemmin TVL:ssa olleen
säännöksen mukaan vähennyskelpoisia olivat tieteellisestä
työstä aiheutuneet kohtuulliseksi katsottavat menot. Nykyisin
tällaista kohtuullisuusvaatimusta ei TVL:ssa ole, minkä
vuoksi minkäänlainen kohtuulliseksi katsottava - tyyppinen
arviointi ei voi tulla verotusta toimitettaessa kysymykseen. Olennaista
on vain se, onko kysymys luonnollisesta vähennyksestä
vai ei. Se voi puolestaan olla uskottavuus- ja selvityskysymys etenkin
silloin, jos ne ovat hyvin suuret.
Syynä siihen, että tulon veronalaisuutta sääntelevään
lainkohtaan (TVL 82 §) on otettu menojen vähentämistä
koskeva maininta, on ollut halu korostaa, että menot on täysimääräisesti
vähennettävä apurahojen bruttomääristä
ennen kuin todetaan, ylittääkö niiden määrä
säädetyn rajan. Samalla on ehkä kysymys myös
siitä, ettei luonnollisen vähennyksen käsitettä
tulisi rajata apurahan kohdalla aivan yhtä tiukasti kuin esim.
tavallisten palkkatulojen kohdalla. Tieteelliseen toimintaan liittyy
käytännössä sellaisia menoja, joita ei esiinny
muiden verovelvollisten kohdalla.
Tässä yhteydessä ei ole mahdollista ryhtyä kuitenkaan
selvittämään yksityiskohtaisesti erilaisia tieteenharjoittamista
koskevia luonnollisia vähennyksiä. TVL 31. 1 §:n
4 kohdan mukaan tulon hankkimisesta johtuneita menoja ovat mm. ammattikirjallisuuden
sekä tutkimusvälineiden ja tieteellisen kirjallisuuden
hankkimisesta sekä tieteellisestä työstä muutoin
johtuneet menot, jollei niitä ole suoritettu TVL 82.1 §:n
1 kohdassa tarkoitetulla stipendillä tai apurahalla. Tieteenharjoittajalla
voi joka tapauksessa olla monia sellaisia luonnolliseksi vähennykseksi
katsottavia menoja, joita ei ole katettava ensisijaisesti apurahalla.
Jos stipendi tai apuraha on annettu jotain tiettyä työtä
tai tutkimusta varten, siihen ei kohdisteta muita kuin tähän
työhön tai tutkimukseen liittyviä menoja.
Jos henkilö on saanut samaa tutkimusta varten sekä julkisyhteisöltä
että muulta kuin julkisyhteisöltä apurahaa, tutkimuksesta
aiheutuneet kustannukset jaetaan muun selvityksen puuttuessa apurahojen
suhteessa. Jos apurahat kohdistuvat eri tutkimuksiin, tulee kustannukset
kohdistaa erikseen kuhunkin tutkimukseen. Vähennysten tekeminen
apurahoista on tärkeää mm. siksi, että apurahan
verotettava määrä saadaan laskettua oikein.
Tutkimusryhmälle myönnetystä stipendistä vähennetään
ensin ryhmän menot ja sen jälkeen jäljelle jäänyt
osa jaetaan ryhmän jäsenille, jotka kukin voivat lisäksi
vähentää omat menonsa.
Jos julkisyhteisön myöntämän apurahan nettomäärä
jää alle taiteilija-apurahan määrän, on
muun kuin julkisyhteisön apurahasta veronalaista se osa, millä
apurahojen yhteismäärä ylittää taiteilija-apurahan.
(Ks. laatikko edellisellä sivulla.)
Taiteilija-apuraha on A 9 pl:n mukainen palkka. Tähän
peruspalkkaan ei kuulu mm. yhdistelmätaulukoihin valmiiksi
lasketut kalliinpaikanlisät.
Jaksotus
Jaksotuksessa on kysymys siitä, milloin eli minä verovuonna
apuraha otetaan verotuksessa huomioon. Apurahat ovat sen vuoden
tuloa, jona se on tosiasiallisesti nostettavissa eikä esim.
sen myöhemmän vuoden tuloa, jona se on nostettu. Tulon
jaksottamista koskevan yleissäännön mukaan (ks. TVL
110.1 §) tulo katsotaan sen verovuoden tuloksi, jona se on
nostettu, merkitty verovelvollisen tilille tai muutoin saatu vallintaan.
Edellä tarkastellun yhteenlaskusäännön johdosta
verovelvollisen saadessa apurahoja sekä julkisyhteisöiltä
että yksityisiltä yhteisöiltä viimeksi mainitut
saattavat tulla verotettaviksi. Tämä voi aiheuttaa tilanteen,
jossa verovelvollinen ei nosta koko apurahaa ja pyrkii näin
välttämään apurahan verottamisen. Jos kuitenkin
tämä erä on ollut verovelvollisen vallinnassa ja
hänellä on näin ollut siihen disponointioikeus, apuraha
verotetaan ao. verovuoden tulona, vaikka sitä kokonaisuudessaan
ei olisikaan nostettu. Menon jaksottamista koskevan yleissäännön
mukaan verovelvollisen suorittamaan menoon perustuva tulosta tehtävä
vähennys tehdään, jollei erityisestä syystä
muuta johdu, sinä verovuonna, jona maksu on suoritettu. Hankintamenon
jaksottamisesta ks. TVL 114 §.
Jos apuraha on myönnetty siten, ettei siihen kohdistuneita
menoja voi vähentää nostamisvuonna, voitaneen myöhempinä
vuosina syntyneet menot ottaa huomioon siten, että apurahasta
vähennetään kustannusvarauksia selvityksen perusteella.
Tärkeää on näin se, että verovelvollinen
oma-aloitteisesti esittää asiassa niin perusteellisen
selvityksen kuin siinä tilanteessa on mahdollista. Oikeuskäytännöstä
voidaan mainita seuraava ratkaisu:
KHO 1980 T 183: A oli vuonna 1976 nostanut erään säätiön
hänelle myöntämän apurahan, joka oli tarkoitettu
peittämään A:n ulkomailla vuosina 1976 ja 1977 suorittamista
opinnoista aiheutuneet kustannukset. Apuraha oli kokonaisuudessaan
luettava A:n vuoden 1976 tuloksi. A:lla oli kuitenkin oikeus ennen
TVL 22.1 §:n 2 kohdan mukaan veronalaiseksi tuloksi katsottavan
määrän vahvistamista vähentää jo vuonna
1976 myös tulevat apurahaan kohdistuvat tulon hankkimisesta
aiheutuvat matka- ja muut kustannukset
Jos menoja ole voitu stipendin saantivuonna vähentää
stipendistä, niistä voi aiheutua tappiontasauksin huomioonotettava
tappio.
Lopuksi
Eräs mahdollisuus välttää muilta kuin julkisyhteisöiltä
saatavien apurahojen verotusta on pyrkiä rytmittämään
apurahojen hakupolitiikka eri vuosille siten, että julkisista
lähteistä ja yksityisistä lähteistä saatavat
apurahat eivät sattuisi samalle vuodelle tai jos sattuisivat,
yksityisistä lähteistä saatavien apurahojen määrät
olisivat sen verran pieniä, etteivät ne menisi verolle.
Keinotekoisiin järjestelyihin voidaan puuttua yleisen veronkiertämistä
ehkäisevän lausekkeen nojalla (ks. VML 28 §)
Apurahat tulee ilmoittaa veroilmoituksessa. Verovelvollisen tulee
esittää tarvittaessa selvitys apurahan verovapaudesta.
Tärkeää on tällöin selvittää
mm. se, mistä apurahasta on kysymys. Apurahan myöntämistä
koskeva päätös tai ilmoitus, josta ilmenevät
apurahan myöntämiseen mahdollisesti liittyvät ehdot,
ovat tällöin keskeistä selvitysaineistoa. Maksajalla
on myös ilmoitusvelvollisuus veroviranomaisille vähintään
1.000 euron suuruisten stipendien ja muiden apurahojen osalta.
Kun apuraha on myönnetty tutkimusryhmälle, joudutaan verotuksessa
myös selvittämään, miten se jakaantuu apurahan
saajien kesken ja miten menot on vähennetty. Tietoja voidaan
tältä osin pyytää apurahan myöntäjiltä
sekä saajilta erityisesti työryhmän johtajalta. Tästä
on syytä joka tapauksessa olla valmiina asianmukainen selvitys
(laskelmat ja dokumentit).
Epäselvissä tapauksissa on syytä varmuuden vuoksi
hakea verottajalta ennakollinen sitova kannanotto (ennakkoratkaisu-
ja ennakkotietomenettely), joka on maksullinen.
Oma kysymyksensä on sitten se, onko tämäntyyppinen
tieteellistä tutkimusta varten annettujen stipendien tai muiden
apurahojen verottaminen tarkoituksenmukaista. Tämä on
veropolitiikan asia. On mahdollista esim. kysyä, miksi tiede
ja taide on rinnastettu näinkin pitkälle toisiinsa samoin
kuin sitä, onko ylipäänsä tiedestipendien ja
-apurahojen kytkeminen taiteilija-apurahaan tällä tavoin
ja tällä palkkaluokkatasolla perusteltua?
Matti Myrsky
vero-oikeuden professori, Joensuun yliopisto
(painetun lehden s. 30-34) |