Opiskelijavalintoja talkootyönä
On jälleen opiskelijavalintojen aika. Kokeiden laatimisesta
ja korjaamisesta maksettava korvaus vaihtelee eri yliopistoissa,
tiedekunnissa ja laitoksissa, mutta usein se on ns. laitostehtäväpalkkio
eli noin 13 euroa tunnissa.
Yksi merkittävimmistä yliopiston järjestämistä
kokeista arvioidaan siis yhtä vaativaksi työksi kuin
esim. toimistoapulaisen monistustehtävät. Miten yliopistoilla
on tällaiseen varaa? Valinnan onnistuminen tai epäonnistuminen
näkyy laitoksen toiminnassa seuraavat 7-10 vuotta.
Valitseminen on vaikeaa…
Keskustelu yliopistojen opiskelijavalinnoista käy vilkkaana,
ei vähiten lehtien yleisönosastoissa. Kiistellään
keinoista saada uudet ylioppilaat nopeasti opiskelemaan, siitä,
onko tällainen tavoite edes järkevä, mietitään
pääsykokeiden yksinkertaistamista ja koemäärän
vähentämistä. Eräs näkökulma keskustelusta
on unohtunut: miten valintakokeet käytännössä
laitoksilla järjestetään.
Yliopistot on pantu altavastaajan asemaan: niiden on perusteltava,
että opiskelijoita yleensäkin valitaan, eivätkä
kaikki pääse opiskelemaan haluamaansa alaa. Pääsykoekirjallisuudesta
on tullut yleinen paheksunnan aihe. Vastauskirjoituksista voisi
päätellä, että yliopistot jo nyt panostavat
päättäväisesti valintoihin ja niiden kehittämiseen.
Onko asia näin?
Seuraavassa haluan tuoda esille yhden tavan, jolla pääsykokeiden
laatua taatusti voitaisiin parantaa. Kyse on, kuten monessa muussakin
asiassa, rahasta.
… mutta sitä ei arvosteta
Ketkä laitoksilla laativat ja korjaavat valintakokeet? Tavallisimmin
päätoimiset opettajat, oli heidän nimikkeensä
mikä tahansa valintakoe usein “kuuluu virkaan”
ja se on hoidettava, oli siitä kiinnostunut tai ei. Joskus
myös sivutoimiset opettajat osallistuvat talkoisiin. Pieni
kysely paljastaa, että into kokeiden laatimiseen ja korjaamiseen
ei ole suuri, alkukesästä tähän uhrattu aika
irtoaa vain pakollisen tehtävän kierrätyksen kautta.
Mistä moinen nihkeys johtuu? Katsotaan, että korvaus
tästä työstä ei vastaa työmäärää.
Jos tehtävä “kuuluu virkaan”, se pitäisi
sijoittaa kokonaistyöaikaan. Useimmat kuitenkin saavat merkitä
suunnitelmaansa vain osan todellisesta tuntimäärästä,
ettei 1600 tunnin raja ylittyisi, eikä ylimääräistä
työtä erikseen korvata. Erityisen onnettomassa asemassa
ovat ne, jotka eivät vieläkään tee koko työsuunnitelmaa,
vaan vain uumoilevat, ettei tämäkään työ
mahdu 1600 tunnin puitteisiin.
Jos taas tehtävästä maksetaan erilliskorvaus,
on tulos vieläkin masentavampi. Korvaus vaihtelee eri yliopistoissa,
tiedekunnissa ja laitoksissa, mutta ainakin Helsingin yliopistossa
se usein on ns. laitostehtäväpalkkio, siinä 13
euroa tunnissa. Yksi merkittävimmistä yliopiston järjestämistä
kokeista arvioidaan siis yhtä vaativaksi työksi kuin
esim. toimistoapulaisen monistustehtävät. Miten yliopistoilla
on tällaiseen varaa? Valinnan onnistuminen tai epäonnistuminen
näkyy laitoksen toiminnassa seuraavat 7-10 vuotta.
Jos eläisimme täydellisessä maailmassa
Valintakokeiden laatiminen ja korjaaminen ei mitenkään
eroa opettajan muusta työstä. Se siis tulisi myös
korvata samalla tavalla kuin mikä tahansa muu virkatyö,
virkaehtosopimuksen hengen ja kirjaimen mukaan.
Jos tehtävä sisältyy kokonaistyöaikaan, on
työsuunnitelmaan merkittävä tarpeellinen määrä
tunteja. Kokemus on varmasti jo osoittanut, mikä on suunnilleen
oikea mitoitus. Monet mainitsevat, että valintoihin osallistuminen
vastaisi työmäärältään yhtä
lukukauden mittaista kurssia, n. 100 tuntia. Lisäksi kokeen
vastuuhenkilön osalle tulee tulosten laskenta, selitysvastaanotot
ja vastaaminen oikaisuvaatimuksiin, sekä yleinen varallaoloaika.
Keskeistä tietysti on, että yleensä laaditaan työsuunnitelma
1600 tunnin käytöstä.
Virkaehtosopimuksen antama malli erilliskorvauksen maksamiseen
on aivan selvä, ainakin päätoimisten osalta: tehtävään
käytetyistä tunneista maksetaan palkka, joka saadaan,
kun vuosipalkka jaetaan 1600:lla. Tämä tuntipalkkio
on jotakin aivan muuta kuin 13 euroa.
Suu säkkiä myöten
Monien laitosten taloudellinen ahdinko ei ole uutinen kenellekään.
Valintakokeiden mallikas hoito taitaakin edellyttää,
että yliopisto ottaa kokonaisvastuun valinnoistaan eikä
odota tiedekuntien tai laitosten hoitavan niitä oman vuosittaisen
maksukykynsä varassa.
Voisi ajatella, että kokeen kalleus se maksaisi yliopistoille
vielä nykyistäkin enemmän, jos palkkiot maksettaisiin
oikein puoltaisi yhteisvalintoihin siirtymistä ja yleensäkin
kokeiden yhdistelemistä. Toisessa vaakakupissa painaa kuitenkin
se, että monissa aineissa järkevä valinta voidaan
suorittaa vain omalla, erillisellä kokeella. Näitä
aineita ei pitäisi tästä erityisesti rangaista.
Ei voi odottaa, että valintojen korvaamisessa voitaisiin
kovin nopeasti siirtyä laitostehtäväpalkkiosta
yksilölliseen tuntipalkkaan, mutta korotuksia summiin ainakin
olisi syytä saada.
Uudistusta uudistuksen perään, kehittämistä
kehittämästä päästyä
Valintakokeita on syytä kehittää, siitä vallinnee
laaja yhteisymmärrys. Laitostasolla vain toivoisi, ettei
ensi lukuvuonna jouduttaisi suunnittelemaan yhtaikaa uusien kaksiportaisen
tutkinnon opintojen sisältöjä ja uusia valintakokeita.
Uudet palkkausjärjestelmätkin kolkuttelevat ovella.
Toivoisi, että ministeriössä ja yliopistojen hallinnossa
muistettaisiin, että monella laitoksella kaikkea mahdollista
suunnittelutyötä tekemässä ovat kaikissa projekteissa
ne samat harvat opettajat. He eivät enää jaksa.
Varsinkaan he eivät jaksa sitä, että suuria uudistuksia
usein suunnitellaan “talkootyönä”, täyden
1600 tunnin lisäksi.
Valintakokeidenkin suunnittelu ja kehittäminen vaativat
aikaa. Hyvä tulos saadaan vain, jos kokeiden lopputoteuttajille
annetaan siihen resurssit, mahdollisuus luoda jotakin aidosti
uutta. Väsyneet aivot eivät siihen pysty.
Pia Mänttäri
Lehtori, Helsingin yliopisto
Helsingin yliopiston lehtorit ry:n puheenjohtaja
(painetun lehden s. 8-9) |