Paikallistoiminta on tärkeätä
Virkaehtosopimuslain syntymästä vuodesta 1970 alkaen
virastoissamme on vallinnut työsuhteen ehdoista neuvoteltaessa
ja sovittaessa varsin keskitetty menettelytapa. Edes yliopistolaitoksemme
huomattavan suuri autonomia ei ole, joidenkin mielestä jopa
onneksi ei, pystynyt vaikuttamaan neuvottelu- ja sopimusmekanismin
viemiseksi selvemmin paikalliselle tasolle. Tilanne on kuitenkin
vähitellen muuttumassa. Esimerkiksi työaikasopimuksen
väljyys yhdistettynä yliopistojen krooniseen rahapulaan
on yhä useammin houkuttamassa paikallisten innovaatioiden soveltamiseen.
Lähempi tarkastelu voi vielä osoittaa, ettei näitä
kaikkia ole ollut tarkoituskaan tehdä niin sanotusti luvan
kanssa.
Mikäli keskustasolla sovittavana oleva uusi palkkausjärjestelmä
aikanaan toteutuu, niin kuin nyt näyttää, se luo
erittäin suuria paineita siirtää järjestelmän
soveltamisen jatkoneuvottelut kokonaan paikalliselle tasolle. Periaate
on sinänsä hyvä. Paikallistaso osannee arvioida henkilöstön
työn vaativuutta ja varsinkin yksilöiden henkilökohtaista
suoriutumista keskustasoa asiantuntevammin. Arvioinnin luotettavuus
ja valtakunnallinen tasalaatuisuus jäävät kuitenkin
vielä toistaiseksi huomattavan suuriksi kysymysmerkeiksi.
Paikallisen neuvottelutoiminnan keskeinen idea on saada aikaan keskustason
sopimukset ylittäviä liukumia, jotka ovat yksityissektorilla
yleisiä mutta valtion virastoissa tuiki harvinaisia. Valtiotyönantajamme
on moneen otteeseen, mm. laatimiensa palkkausselvitysten yhteydessä
ja niiden perusteella maksettuihin lisärahoihin vedoten, halunnut
todistaa olevansa kilpailukykyinen palkanmaksaja. Me työntekijäpuolella
uskomme tämän ehkä siinä vaiheessa kun sanottujen
lisärahaprosenttien summa nousee toista kertaa kaksinumeroiseksi.
Enkä tarkoita tässä yhteydessä desimaaleja vaan
kokonaisia prosentteja.
Suomen valtion sitouduttua EU:ssa tiukkaan taloudenpitoon tästä
on seurannut likimain järkähtämätön ja
monivuotinen raamitus budjetin pääluokkiin. Yleissopimuksista
johtuvat palkkausmenojen lisäykset on toki luvattu valtion
virastoille kompensoida. Paikallisia ylityksiä toteutettaessa
tulee siis etsiä jostakin vastaavat säästöt
- ja vielä YT- lain hengessä. On tietenkin myös mahdollista
ja kolmannen tehtävän tultua yliopistolakiin jopa suotavaakin
hankkia budjettikehyksen ulkopuolista rahoitusta. Perustutkimusta
ja perusopetusta suorittavissa yliopistoissa tai niiden osissa tosiasialliset
mahdollisuudet saada hankituksi rahoitusta avoimilta markkinoilta
ovat todella pienet. Näitä perustehtäviä suorittavaa
henkilöstöä ei siksi tulisi kuormittaa enää
lisää rahoituksen hankkimisella. Sitä paitsi yliopistojen
kohdalla ulkopuolisina rahoituslähteinä usein mainitut
Suomen Akatemia ja TEKES eivät ole budjettikehysten ulkopuolisia
tahoja.
Edes EU- rahojen hakeminen yliopistolle tai sen johtamalle toimijaverkostolle
tahi projektille ei varsinaisesti ole paikallistoimintaa, vaan aluetoimintaa.
Suomen 20 maakunnassa on lähes jokaisessa ainakin yksi yliopisto
tai sen filiaali. Yliopistot ovat siten varmasti alueen sisäisessä
yhteistyössä mukana, onhan niitä jo pitkään
pidetty oman alueensa, joskus useammankin, henkisinä ja myös
aineellisina vetureina.
Mitä muuta sitten palkkausasioiden lisäksi voi paikallisen
tason neuvottelutoimintaan liittyä? Koulutuspolitiikkaa varmaan
halutaan jatkossakin johtaa eduskunnasta käsin. Työelämän
laatukysymykset taas ovat luonteeltaan sellaisia, että ainakin
aloitteiden ja useasti myös sovellusten on hyvä syntyä
paikallisessa neuvottelumyllyssä. Järjestöjen kannalta
taas paikallistoiminta on tärkeätä siksi, että
se kasvattaa oleellisesti niiden kontaktipintaa sekä jäsenistöön
että työnantajaan päin. Järjestön varsinaisesta
toiminnasta hyvin huomattava osa on tiedonhaluiselle jäsenistölle
suunnattua koulutustoimintaa. Järjestön kannattaa tämä
mielihyvin tehdä, sillä vastalahjaksi se saa, paitsi koulutetun
järjestötoiminnan reservin, myös korkeammantasoisen
paikallisen neuvottelukyvyn. Viimemainittu onkin sekä nykyisen
että erityisesti myös tulevan neuvottelujärjestelmämme
perusta.
Vesa Kulmala
puheenjohtaja
Yliopistonlehtorien liitto
(painetun lehden s. 3) |