Henkilöstön hyvinvointi on menestyksen perusta
Yliopistojen toiminta on juuri nyt poikkeuksellisen myllerryksen
kohteena. Opiskeluaikoja halutaan lyhentää, opiskelijavalintaa
uudistaa, lisätä vuorovaikutusta ympäröivän
yhteiskunnan kanssa, tehostaa toimintaa ja lisätä tuottavuutta,
sopeuttaa yliopistot uuteen tutkintorakenteeseen, laajentaa innovaatiotoimintaa,
kansainvälistyä, nostaa toiminnan laatua ja valmistautua
kiristyvään kansainväliseen kilpailuun. Tuskin koskaan
aiemmin on oltu toteuttamassa samanaikaisesti näin monia merkittäviä
uudistuksia.
Muutokset olisivat piirun verran helpompia, jos yliopistoilla olisi
suurempi autonomia ja jos niiden resursseja olisi nostettu tuntuvasti.
Kehittämislain tuomat lisäeurot hupenevat kuitenkin valtaosin
kiinteistökustannusten nousuun. Uusien luovien ihmisten palkkaamiseen
toteuttamaan muutoksia jää vain rippeet. Yliopistot ovat
tästä huolimatta venyneet lähes “sankarillisiin”
suorituksiin työhönsä sitoutuneen ja osaavan henkilöstönsä
ansiosta. Resurssit kehittämiseen on otettu pääosin
henkilöstön omasta selkänahasta. Kokonaistyöaika
on kuin kuminen pussi. Se näyttää venyvän loputtomiin,
kuten yliopisto-opettajien työaikaa selvittänyt tutkimus
äskettäin osoitti.
Tämän tilanteen jatkuminen kuluttaa yliopistojen kivijalan,
tunnollisen opettajakunnan, pian loppuun ja romahduttaa samalla
toiminnan laadun. Vaara tähän on todellinen.
Paineen ja uusien haasteiden kasvaessa, eivätkä ne lopu
varmasti tähän, on erityisen tärkeää kiinnittää
huomiota henkilöstön hyvinvointiin. Kovan paineen kohteena
ovat usein lehtorit, joiden harteille kasautuu merkittävä
osa yliopistojen ydintehtävistä ja hallinnostakin.
HENKI-ohjelma henkilöstön hyvinvoinnin edistämiseksi
Taideteollisessa korkeakoulussa on käynnistetty monia kehittämistoimia,
joilla parannetaan yliopiston kykyä suoriutua ydintehtävistään
ja huolehtia henkilöstöstään. Olemme toteuttaneet
mittavan organisaatiouudistuksen ja käynnistäneet henkilöstön
hyvinvoinnin ja kehittämisen HENKI -ohjelman. Kummankin toteuttamisessa
ovat olleet mukana kaikki henkilöstöryhmät. Uusi
organisaatio parantaa kykyämme luoda verkottuvia tiimejä
ja HENKI -ohjelma pyrkii tarkastelemaan kokonaisvaltaisesti hyvinvointiin,
työssä jaksamiseen ja osaamisen kehittämiseen liittyviä
kysymyksiä. Osaamisen kehittämiseen on varattu erillinen
lisämääräraha. Onhan uudelle osaamiselle ja
uudistumiselle vuolaasti virtaavassa muutostilanteessa erityisen
suuri tarve.
Olemme sopineet, että luottamus- ja hallintotehtävät
sisältyvät kokonaistyöaikaan, ovathan nämä
tehtävät arvokas osa yliopiston toiminnan kehittämistä.
Hyvinvointiin vaikuttavat myös työympäristön
laatu, työyhteisön arvot ja johtajien kyky johtaa muutosprosesseja.
Kaikkiin kolmeen on panostettu ja samalla sovittu, että koko
henkilöstön kanssa käydään kehityskeskustelut.
Erityisen tärkeäksi olen itse kokenut säännölliset
keskustelut henkilöstön kanssa. Näihin keskusteluihin
liittyy myös henkilöstöltä saatu rakentava kritiikki,
joka kuuluu terveen ja avoimen työyhteisön kulttuuriin.
Lehtorikunnan palkkoihin, joiden kehitys ei ole seurannut kohoavaa
työmäärää ja kasvavia vaatimuksia, on korkeakoulussa
tehty tasokorotus. Nämä ovat selviä haasteita ensi
vuonna toteutuvassa palkkausjärjestelmän uudistuksessa.
Kannustava ja oikeudenmukainen palkkaus motivoi henkilöstöä
työssä, mutta suurempi motivaatio syntyy kuitenkin luovasta
kehittyvästä työyhteisöstä ja mielekkäästä
työstä. Niiden luomiseen tarvitaan lisää resursseja
ja henkilökuntaa. Ilman tätä yliopistot eivät
voi täyttää kansallista tehtäväänsä
tiedon ja osaamisen kehittäjänä, eikä säilyttää
vetovoimaansa kansainvälistyvässä koulutusympäristössä.
Yrjö Sotamaa, professori
Taideteollisen korkeakoulun rehtori
(painetun lehden s. 11-13) |