Valtion eläkeuudistus
Hallitus on antanut eduskunnalle valtion eläkeuudistusesityksen,
joka tulee voimaan 1.1.2005. Esitys vastaa yksityissektorin jo hyväksyttyä
eläkeuudistusta. Kaikille lasketaan 31.12.2004 karttunut eläke
nykysääntöjen mukaan. Tuon jälkeen jokainen
ansaittu euro kartuttaa eläkettä karttumaprosentin ollessa
ikäsidonnainen. “Lopullinen” eläke muodostuu
näiden kahden osan summasta. Uudistus merkitsee joustavaa 63-68
vuoden eläkeikää. Pakollinen eroamisikä nousee
myös 68 vuoteen.
Maan hallitus on antanut 16.4.2004 eduskunnalle esityksen valtion
eläkelainsäädännön uudistamiseksi. Yksityissektorin
eläkeuudistus on hyväksytty eduskunnassa jo aikaisemmin.
Valtionsektorin eläkeuudistus vastaa pääpiirteittäin
yksityissektorin eläkeuudistusta. Tarkoituksena on, että
eläkeuudistus tulisi eduskunnasta lakina ulos vielä ennen
juhannusta. Eläkeuudistus tulee voimaan 1.1.2005 lukien.
Eläkkeen laskutavan muutos
Kaikille, myös nuoremmille, eläke lasketaan nykysääntöjen
soveltaen tilanteen 31.12.2004 mukaan. Toisin sanoen tuohon hetkeen
karttunut eläke lasketaan erikseen, vaikka tosiasiallisesti
eläkkeelle siirtyminen tapahtuisi vuosien tai vuosikymmenienkin
kuluttua. Tämä eläke lasketaan enintään
kymmenen viimeisen vuoden indeksitarkistettujen ansioiden perusteella.
Myös eläkkeen ns. yhteensovitus toteutetaan tämän
hetken mukaisesti. Toimenpide on melko monimutkainen. 31.12.2004
saakka karttunutta eläkettä maksetaan luonnollisesti vasta
sen jälkeen kun eläkkeelle siirtyminen tapahtuu.
1.1.2005 alkaen jokainen euro kartuttaa eläkettä tietyn
prosentin mukaisesti. Eläkekarttuma on 1,5 % alle 53-vuotiaana
suoritetun työn osalta. Ikävälillä 53-62 suoritetun
työn osalta eläkekarttuma on 1,9 % (karttuma on kuitenkin
2 % 40-luvulla syntyneillä). 63-vuotiaana ja sitä vanhempana
suoritetun työn osalta eläkekarttuma on 4,5 %. Tämä
ns. kannustinkarttuma merkitsee, että vanhemmalla iällä
ansaittu euro on eläkemielessä kolme kertaa arvokkaampaa
kuin nuoremmalla iällä ansaittu euro. Yksi keskeinen tavoitteista
uudistuksella on eläkkeelle siirtymisen myöhentäminen,
johon pyritään eri keinoin. Myös tässä
laskutoimituksessa tulee eri vuosien ansioille indeksitarkistus.
“Lopullinen” eläke saadaan laskemalla yhteen vanhojen
sääntöjen mukainen 31.12.2004 saakka karttunut eläke
ja uusien sääntöjen mukainen 1.1.2005 alkaen karttuva
eläke. Mitään euromääräistä tai
prosentuaalista kattoa ei tälle “lopulliselle”
eläkkeelle tule enää tässä vaiheessa (yhteensovitus
voi vaikuttaa laskettaessa 31.12.2004 mennessä karttunutta
eläkettä).
Joustava eläkeikä 63-68 vuotta
Valtion palveluksessa olevilla nykyinen eläkeikä on 63-65
vuotta. Nykyinen eläkeikä määräytyy henkilökohtaisesti
sen mukaan, kuinka paljon oli valtion palvelusta 31.12.1994 mennessä.
Uusi 1.1.2005 voimaan tuleva eläkeuudistus merkitsee joustavaa
eläkeikää 63 vuotta - 68 vuotta.
Lisäksi on mahdollista varhentaa eläke vuodella eli siis
saada vanhuuseläke 62-vuotiaana. Varhennus merkitsee lopullisessa
eläkkeessä eläkkeen määrän alenemista,
joka on vakuutusmatemaattisesti laskettu kustannusneutraalisti.
Myös siirtyminen 63-vuotiaana eläkkeelle saattaa merkitä
eläkkeen määrän alentumista. Jos oma henkilökohtainen
eläkeikä on yli 63 vuotta, ja haluaa jäädä
eläkkeelle 63 vuotta täytettyään, eläkkeen
määrä saattaa olla pienempi kuin omassa henkilökohtaisessa
eläkeiässä. Eläkkeen määrää
laskettaessa palvelusajalta ennen vuotta 1995 voimassa oleva 2,2
tai 2 prosentin karttuma muutetaan niin sanotulla normeerauskertoimella
siten, että karttumaksi jää 1,8 prosenttia. Normeerauksen
merkitys on yksilökohtainen ja riippuu siis siitä, kuinka
pitkä palvelusaika on ennen vuotta 1995.
Eroamisikä 65 vuodesta 68 vuoteen
Eläkeikä määrittää sitä ikää,
jolloin voi normaalisti saada vanhuuseläkkeen. Nykyinen eläkeikä
vaihtelee siis sen mukaisesti, kuinka paljon oli palvelua vuoden
1994 loppuun mennessä.
Eroamisikä tarkoittaa sitä ikää, jolloin virkamiehen
on viimeistään erottava palveluksesta. Nykyinen eroamisikä
on 65 vuotta. Tätä voidaan nostaa erittäin poikkeuksellisissa
tapauksissa viranomaisaloitteisesti. Itse ei siis ole voinut hakea
pidennystä. Eläkeiästä säädetään
eläkelainsäädännössä ja virasta eroamisiästä
virkamieslainsäädännössä.
Eläkeuudistuksen keskeisiä tavoitteita on eläkkeellesiirtymisiän
tosiasiallinen myöhentäminen. Tämän kanssa on
täysin johdonmukaista, että virkamiesten eroamisikää
muutetaan. Vuoden 2005 alusta virkamiesten eroamisikä muuttuu
68 vuodeksi. Toisin sanoen tuolloin toistaiseksi palveluksessa olevat
voivat jatkaa niin halutessaan 68 vuoden ikään saakka.
Kyse on subjektiivisesta oikeudesta.
Palkattomat jaksot ja apurahat
Pääsääntöisesti vain palkallinen työ
kartuttaa valtion eläkettä. Tästä on eräitä
perhe-, sosiaali- ja koulutustarpeista johtuvia poikkeuksia, jolloin
tietyn etuuden saaminen kartuttaa eläkettä.
Apurahat eivät oikeuta lakisääteiseen eläketurvaan
nykysäännösten mukaan. Tämä koskee myös
aikaisempia varttuneiden tutkijoiden apurahoja. Valtiovarainministeriö
myöntää erityishakemuksesta oikeuden apurahapohjaisen
varttuneena tieteenharjoittajana toimitun ajan lukemisesta hyväksi
eläkkeeseen.
Uudessa 1.1.2005 voimaan tulevassa järjestelmässäkään
apurahakaudet eivät vireillä olevan lakiesityksen mukaan
oikeuta eläkkeeseen. Apurahakausien eläkkeeseen hyväksi
lukemista selvittää sosiaali- ja terveysministeriön
asettama työryhmä, jonka esitys tullee vielä ennen
juhannusta. Koska uudessa järjestelmässä jokainen
järjestelmän piiriin kuuluva euro vaikuttaa eläkettä
kartuttavasti, tulisi apurahat ehdottomasti saada järjestelmän
piiriin.
Voittajia ja häviäjiä
Elinikäisen eläkelaskennan vähittäinen käyttöönotto
1.1.2005 lukien tulee merkitsemään sitä, että
niillä henkilöstöryhmillä, joilla on vuosikymmenien
saatossa urakehitystä, eläketurva heikkenee verrattuna
nykyiseen tilanteeseen, jolloin eläke lasketaan vain palvelussuhteen
kymmenen viimeisen vuoden palkkojen perusteella. Yliopistoura on
tyypillisesti tällainen nousujohteinen. Uusi järjestelmä
tulee kuitenkin voimaan vuosien, itse asiassa vuosikymmenien kuluessa.
Järjestelmän sisään on rakennettu tasoittavia
tekijöitä, mm. eläkeindeksin uusi laskutapa, jotka
olennaisesti tasoittavat asetelmaa.
Joustavan eläkeiän käyttöönottaminen ja
siihen välttämättä kuuluva eroamisikäjärjestelmämuutos
merkitsevät pysyvässä palvelussuhteessa oleville
uusien valintamahdollisuuksien avautumista.
Jorma Virkkala
Professoriliiton toiminnanjohtaja
(painetun lehden s. 21-22) |