Tulosohjaus yliopistossa
seurustelua modernin tilivelvollisuuden aikakaudella
Tulosohjauksen käyttöönotto on aiheuttanut muodonmuutoksen
kaikissa suomalaisissa yliopistoissa. Kyse on volyymiltään
ja vaikutuksiltaan merkittävästä ilmiöstä,
jota on ajankohtaista tarkastella sen oltua johtamisen, suunnittelun
ja seurannan välineenä kokonaisen vuosikymmenen ajan.
Suomen yliopistot siirtyivät tulosohjaukseen vuoteen 1994 mennessä.
Kehittämispäällikkö Leena Treudthardt kirjoittaa
ohessa asiasta väitöskirjansa tulosten pohjalta.
Olen tarkastellut tutkimuksessani tulosohjausprosessia Jyväskylän
yliopiston sisällä, yliopiston johdon/keskushallinnon
ja tiedekuntien sekä tiedekuntien ja ainelaitosten välisillä
tasoilla ja näkökulmista. Saksalaisen sosiologin Georg
Simmelin ajatteluun nojautuen olen tarkastellut tulosohjausta eri
näkemysten sovitteluun tähtäävänä
kahden tai useamman toimijan välisenä vuorovaikutuksena
-seurusteluna. Ainelaitokset ovat yliopistoissa toiminnan tärkein
taso, koska niissä toteutetaan yliopiston ydintoimintoja, opetetaan
ja tutkitaan. Tästä syystä tiedon ja kokemusten kerääminen
tulosohjauksesta, sen soveltamisesta ja siihen suhtautumisesta on
ollut kiinnostavaa ja tärkeää tutkia juuri ainelaitostasolla
ja siihen kytköksissä olevilla tasoilla yliopiston sisällä.
Tulosohjauksen käyttöönotolla pyrittiin lisäämään
organisaatioiden tehokkuutta ja tuloksellisuutta. Tulosohjauksen
myötä yliopistojen toimintavapautta lisättiin, mutta
toisaalta ne joutuivat aiempaa huomattavasti tarkempaan tuloksellisuuden
valvontaan. Rahan käyttö julkisyhteisössä tulee
olla tavalla tai toisella kontrolloitua. Tulosohjauksessa tämä
organisoitiin hierarkkisesti ylhäältä alaspäin.
Tietoa tuotetaan ja sitä vaihdetaan hierarkkisesti taloudellisia
voimavaroja vastaan. Arviointi ja arviointitieto ovat keskeinen
osa tulosohjausta niin yliopistoissa kuin muuallakin valtionhallinnossa.
Tulosohjauksen keskeiset elementit hierarkkisuus ja arviointi näyttäytyivät
kuitenkin tutkimuksessani ongelmallisilta yliopiston kyseessä
ollen.
Yliopiston hierarkkisuuden suhde tulosohjaukseen ongelmallinen
Tulosohjauksessa oletetaan arviointitiedon ja asetettujen tulostavoitteiden
siirtyvän hierarkian ylemmiltä tasoilta alemmille ilman
katkoksia etenevänä jatkumona. Tutkimuksessani nousi kuitenkin
selvästi esiin, ettei yliopisto toimi tällaisella tulosohjauksen
edellyttämällä hierarkkisella tavalla. Yliopistossa
hierarkkisuus on - muusta kuin hallinnollisten prosessien näkökulmasta
tarkasteltuna ennen kaikkea eri tieteenalojen ja oppiaineiden sisäistä,
asiantuntijuuteen perustuvaa hierarkkisuutta. Yliopistoissa on edustettuna
erilaisia tieteenala- ja osakulttuureita, joihin ihmiset ovat eri
tavoin kiinnittyneitä. Myös toiminta jakautuu erilaisiin,
yhtä aikaa vaikuttaviin osiin.
Yliopistot muodostuvat käytännössä moninaisista
elementeistä, jotka ovat vain löyhästi toisiinsa
kytkeytyneitä. Näin olleen tulostavoitteiden ja tiedon
jalkauttaminen hierarkian ylemmiltä tasoilta alemmille, keskushallinnon
tasolta tiedekunnan tasolle tai tiedekunnan tasolta ainelaitosten
ja oppiaineiden tasolle ei tapahdu suoraviivaisesti tulosohjauksen
edellyttämällä tavalla. Erityisesti laadullisiksi
tavoitteiksi määriteltävät ohjausimpulssit,
joita ei ole sidottu taloudellisten voimavarojen saamisen ehdoiksi
tai jotka eivät ole opetusministeriön, kaikkiin yliopistoihin
ja tiedekuntiin kohdistamia tulosvaatimuksia, toteutuvat tai jäävät
toteutumatta tutkimukseni perusteella ainakin osittain sattumanvaraisesti
riippumatta siitä, ovatko ne julkilausuttuina tulossopimuksissa
tai tulosneuvotteluissa.
Vastaavasti myöskään hierarkian alemmalla tasolla
tehtyjen esitysten tai suunnitelmien saaminen ylemmän hierarkkisen
tason tulostavoitteiksi tai suunnitelmiksi ei näyttänyt
tutkimuksessani olevan systemaattista tai ennustettavaa. Ei voida
väittää, etteikö tulosohjausprosessissa hierarkioiden
alemmilla tasoilla tehdyillä esityksillä olisi lainkaan
vaikutusta ylempiin tasoihin, mutta toiminnan eri tasot näyttäisivät
kuuntelevan valikoidusti vain sellaisia alemmalta tasolta tulevia
ohjausimpulsseja tai vaatimuksia, jotka ovat vastaanottavan tason
intressien tai edun mukaisia. Tässä mielessä tulosohjaus
näyttäisi ainakin jossain määrin elävän
riippumattomana yliopiston muusta toiminnasta, eikä siinä
mielessä vaikuttaisi systemaattisesti tukevan yliopiston muita
toimintoja ja niiden kehittämistä.
Tulosohjaus ja arviointi
Kuvasin tutkimuksessani tulosohjausta yliopiston modernina, muotina,
joka on luonut uuden kerrostuman yliopiston vanhan ja entisen päälle.
Tilivelvollisuus ja arviointi ovat perinteisesti yliopistojen toimintaan
liittyviä elementtejä. Yliopistot ovat arvioineet itseään
ja jäseniään tutkimuksen määrällä
ja laadulla ja raportoineet tuotoksistaan tiedeyhteisöinä
tiedeyhteisöille. Tilivelvollisuuden täyttäminen
on ollut siten sisäsyntyistä. Sisäsyntyisellä
tarkoitan, että arvioinnin luonne ja arviointikriteerit on
määritelty yliopistoyhteisön sisällä ja
arviointia on tehty sen omista lähtökohdista käsin
ja omiin tarpeisiin perustuen.
Modernin aikakaudelle on tunnusomaista tilivelvollisuuden korostaminen
uudella tavalla. Yliopistoilta edellytetyn tuloksellisuuden laatu
ja määrä on määritelty yliopistojen ja
niiden päärahoittajan, opetusministeriön välisen
vuorovaikutuksen tuloksena, ei enää tiedeyhteisön
sisällä. Tulosohjauksen aikakaudella yliopistoja on alettu
määrittää uudella tavalla. Niiden on alettu
edellyttää olevan entistä tuottavampia ja läpinäkyvämpiä.
Yliopistoilla on annettu ymmärtää olevan olemassaolon
oikeus, jos ne organisaatioina tuottavat tietynlaisia tuotoksia
ja myös osaavat raportoida tuotoksistaan oikealla tavalla.
Tulosohjausjärjestelmä muodostaa kokoelman käännöksiä.
Ainelaitoksilla ja tiedekunnissa tutkijoiden ja opettajien tekemä
työ käännetään toimintakertomuksiin ja
tulossopimustarjousten tulosanalyysilukuihin tekstimuotoisiksi kirjoituksiksi
ja numeraalisiksi esityksiksi tuloksesta: tuotetuista tutkinnoista,
opintoviikoista ja julkaisumääristä. Vastaavilla
kriteereillä laaditaan myös tuotantosuunnitelmia: toiminta-
ja taloussuunnitelmia ja tulossopimustarjousten tulostavoitelukuja.
Tulosohjauksessa tutkijoiden ja opettajien ainelaitoksilla tekemä
työ käännetään opintoviikko-, tutkinto-
ja julkaisumääriksi - numeroiksi ja sanoiksi - tiedekuntien
ja keskushallinnon käyttöön ja opetusministeriötä
varten.
Tulosohjauksen aikakaudella tiedekuntia ja ainelaitoksia on alettu
kohdella toistensa kanssa yhdenvertaisina tulosvastuullisina tulosyksiköinä.
Samalla laitosjohtajien ja dekaanien merkitys organisaatioiden ja
yksilöiden johtajina ja työnantajina näyttää
korostuneen. Tässä uudessa seurustelukulttuurissa myös
yksilön merkitys yliopistoyhteisön jäsenenä
on muuttunut. Yksilöiden tuloksellisuutta ei enää
arvioida kuten ennen, suhteessa tiedeyhteisöön, vaan suhteessa
yliopistotyönantajaan. Tämä kehityspiirre tullee
korostumaan myös muiden yliopistoille tiedeyhteisöinä
vieraiden, yliopistoja organisaatioina; tulosyksiköinä
ja työnantajina kohtelevien uusien muotien tulemisen myötä.
Tällaisia yliopistolaitokseen jo rantautuneita uusia muoteja
ovat mm. valtion uusi palkkausjärjestelmä ja laatuohjaus,
jotka muovaavat ja uudistavat tulosohjausmuodin rinnalla - ja myös
osana sitä vuorovaikutusta ja valtasuhteita yliopistoissa.
Uudet muodit eivät syrjäytä toisiaan, vaan ne ovat
kerrostumia, jotka täydentävät ja jopa vahvistavat
toisiaan. Tulosohjauksen myötä yliopistoissa on omaksuttu
tavoitteellinen ja tehokkuuteen pyrkivä toimintatapa. Vaikka
uutena muotina laatuohjauksen merkitys yliopistoissa lähivuosina
tulleekin korostumaan, toimitaan yliopistoissa tulevaisuudessa silti
myös tulosohjauksen mukaisesti kustannustietoisesti ja tutkintomääriä
laskien.
Modernin aikakaudella yliopistot ovat paitsi tilivelvollisuuden,
myös kasvavien tulosvaatimusten kohteita. Yliopistojen perinteisten
perustehtävien, tutkimuksen ja opetuksen, rinnalla yhteiskunnallisten
palvelutehtävien merkitys on korostunut ja korostuu edelleen.
Yliopistoihin on tullut uusia toimintoja, jotka ovat tuoneet yliopistot
lähemmäs markkinoita. Yliopistoissa toimitaan markkinaehtoisesti
kilpailtaessa hyvätasoisista opiskelijoista ja budjetin ulkopuolisesta
rahoituksesta, kaupallistettaessa tuotettuja innovaatioita ja harjoitettaessa
maksullista palvelutoimintaa. Yliopistojen ulkoisen rahoituksen
osuus kokonaisrahoituksesta on kasvanut merkittävästi.
Yliopistot ovat tilanteessa, jossa niiden on pystyttävä
vastaamaan kasvaviin kansallisiin, kansainvälisiin, markkinoiden,
kansalaisten ja valtion odotuksiin ja osoitettava tilivelvollisuutensa
kaikille niille, jotka ovat asettaneet odotuksia ja/tai sijoittaneet
rahaa yliopistoihin - ei vain opetusministeriölle. Kyetäkseen
olemaan niille kaikille tilivelvollisia, yliopistojen, tiedekuntien
ja ainelaitosten tulisi voida arvioida toimintaansa omaa kehittymistään
palvellen, kullakin toiminnan tasolla sisäsyntyisesti omista
lähtökohdistaan käsin, myös tiedeyhteisöinä
tieteenalakulttuurien eroavaisuudet huomioon ottaen ei pelkästään
tilivelvollisuutta hierarkian ylemmällä tasolla olevalle
täyttäen. Nähtäväksi jää, onko
tämä, ja miten tämä on mahdollista.
Leena Treuthardt
(painetun lehden s. 28-30) |