Eurooppa nostaa profiiliaan koulutus- ja tiedepolitiikassa
Korkeakoulupolittinen keskustelu Euroopassa lainehtii vilkkaana.
Bolognan julistuksesta 1999 alkaneeseen kymmenvuotiskauteen ajoittuu
kokonainen muutosprosessien ketju, jonka perimmäinen tavoite
on nostaa Euroopan korkeakoululaitos ja tiede nykyistä merkittävämmäksi
tekijäksi kansainvälisessä kilpailussa henkisistä
ja aineellisista resursseista koko maailman tasolla. Uuden kaksiportaisen
perustutkinnon käyttöön ottoon on sitoutunut tällä
hetkellä yli 40 maata Euroopassa. Tutkintorakenteen tarkoitus
on mm. selkiyttää tutkintojen kansainvälistä
vertailtavuutta sekä monipuolistaa opiskelijoiden valinnanmahdollisuuksia
ja siten edistää liikkuvuutta yliopistojen välillä.
Samalla kiristyy korkeakoulujen välinen resurssikilpailu. Tähän
myötävaikuttaa jatkossa osaltaan
koulutuksen ja tutkintojen laadun arviointi, joka on olennainen
osa kansainvälistä vertailtavuutta. Arviointikäytänteitä
ja niihin mahdollisesti liittyvien akreditointitoimenpiteiden toteuttamisedellytyksiä
pohditaan parhaillaan monella taholla.
Myös tutkijankoulutus on tulossa osaksi edellä kuvattua
prosessia. Tohtorin tutkinnon suorittamista pyritään tehostamaan
samalla tavoin kuin perustutkintokoulutustakin: asettamalla selkeitä
aikatavoitteita ja strukturoimalla koulutus- ja tutkimusohjelmia.
Tieteen kansainvälisen kilpailun kannalta menestyminen tutkijankoulutuksessa
on Euroopalle avainkysymys. Tämän tiedostaen EU:n komissio
on tehnyt joukon toimenpide-ehdotuksia, joiden tavoitteena on mm.
tutkijan urakehityksen edistäminen ja tutkijan imagon ja statuksen
vahvistaminen. Nämä tähtäävät mm.
tutkijoiden liikkuvuutta vaikeuttavien esteiden poistamiseen Euroopan
maiden välillä sekä tutkijoiden yleiseurooppalaisia
työmarkkinoita edistävien käytänteiden luomiseen.
Ensiaskeleina nämä ovat tärkeitä tavoitteita,
mutta syvälliseen uudistamiseen tarvitaan paljon muutakin.
Yliopistoille keskeisen tärkeän julkisen resurssoinnin
lisäämiseksi tarvitaan ennen muuta päättävien
tahojen asenteiden muutosta koulutukselle ja tutkimukselle suopeammaksi.
Euroopan unionin visio vahvasta, kilpalukykyisestä Euroopan
tutkimusalueesta voi toteutua vain voimakkaalla lisäresurssoinnilla.
Voimavarojen osalta Eurooppa on tällä hetkellä vahvimpaan
kilpailijaansa Yhdysvaltoihin nähden pahasti jäljessä.
Toki monessa mielessä Euroopalla on tässä suhteessa
selvästi heikommat kortitkin käsissään. Yliopistojen
vakaat resurssit ja laaja taloudellinen riippumattomuus samoin kuin
koko yhteiskuntarakenne suosii Amerikassa korkeakoululaitosta toisella
tavoin kuin Euroopassa. Miten Eurooppa kykenee kohentamaan asemiaan
Yhdysvaltoihin nähden on mittava haaste maanosallemme. Julkisuudessa
toistaiseksi näkyvin esimerkki meneillään olevasta
keskustelusta on Saksassa esillä ollut ajatus erillisten huippuyliopistojen
perustamisesta ja niiden eriyttämisestä ns. massakoulutuksesta
amerikkalaisen mallin mukaan. Pelkkä vieraan systeemin kopiointi
tuskin kuitenkaan toimisi sellaisenaan. Tarvitaan moniarvoisempaa
debattia ja omista vahvuuksista lähtevää ajattelua.
Silti, peruseroista huolimatta, mikään ei estä miettimästä
Suomessa ja Euroopassa mitä opittavaa meillä voisi olla
Yhdysvaltojen huippuyliopistoista.
Globalisaation vaikutukset
Koulutus- ja tiedepolitiikka ei kuitenkaan ole pelkästään
Euroopan ja Yhdysvaltojen asia, vaan siihen kytkeytyy vahvasti myös
globaali näkökulma, jossa keskeistä on kolmansien
maiden rooli. Yhtenä kehittyneiden ja kolmansien maiden koulutuksen
solmukohtana mainitaan usein aivovuoto. Yhdysvaltojen yliopistojen
vetovoima puree edelleen siinä määrin, että
yhä voidaan puhua Euroopasta Amerikkaan suuntautuvasta aivovuodosta,
mutta monista muista maanosista tulevasta kapasiteetista Yhdysvallat
hyötyy vielä merkittävästi enemmän. Käytännössä
huomattava osa kolmansien maiden Yhdysvalloissa opiskelleista ja
väitelleistä tutkijoista, siis niiden parhaista resursseista,
jää sinne jopa pysyvästi opintojen päätyttyä.
Tämä ei voi olla heijastumatta kyseisten maiden oman talouden
kehitysedellytyksiin negatiivisesti. On ymmärettävää,
että myös Eurooppa haluaa tulevaisuudessa olla nykyistä
enemmän koulutuksen nettohyötyjä Yhdysvaltojen tapaan.
Globaalisaation vaikutukset koulutuspoliittisiin ratkaisuihin ovat
monitahoinen ja vaikea kysymys niihin liittyvien kaupallisten intressien
ja eettisten näkökohtien välisten ristiriitojen vuoksi.
Ammattiliittojen rooli näitä ongelmia ratkaistaessa on
erittäin tärkeä. Kansainvälisen yhteistyön
kautta niiden tulee valppaasti seurata kehitystä ja puuttua
virheellisinä pitämiinsä ratkaisuihin. Liittojen
kansainvälisiin tehtäviin kuuluu myös kolmansien
maiden korkeakoulujen henkilökunnan aktivoiminen omaan ammattiyhdistystoimintaan,
jonka keskeinen tavoite on kaikkialla yhteinen: jäsenistön
aseman ja etujen turvaaminen.
Risto Hiltunen, professori
Professoriliiton kansainvälisten asioiden vastaava
(painetun lehden s. 26) |