Määräaikaiset työsuhteet yliopistot syytettyjen
penkillä
Valtion laitoksissa on runsaasti määräaikaisia työsuhteita.
Työntekijän ja työn tuottavuuden kannalta lyhytaikaiset
työsuhteet ovat ongelmallisia. Yliopistot ovat nousseet keskustelussa
silmätikuiksi: määräaikaisten osuus on todettu
niissä erityisen suureksi.
Yliopistotyön erityisluonne jää usein keskustelussa
taka-alalle. Esimerkiksi jatkokoulutus on muuttunut viime vuosikymmeninä
apurahavetoisesta pääosin täyspäiväisesti
palkatuksi työksi. Päätoimiseen jatko-opiskeluun
ei kuitenkaan voi osoittaa eläkevirkaa. Yliopistojen jatko-opiskelijat,
assistentit ja yliassistentit ovatkin järjestelmän mukaisesti
aidosti määräaikaisissa työsuhteissa. Jos nämä
ryhmät vähennetään yliopistojen määräaikaisista
nimityksistä, jäljelle jäävä prosentti
on edelleen huomattava, tosin lähestyen muiden valtion virastojen
tilannetta.
Perussyy määräaikaisongelmaan löytyy yliopistojen
rahoitusrakenteesta. Viimeisen vuosikymmenen aikana yliopistojen
perusrahoitus on reaalisesti pienentynyt kun samalla tutkintotavoitteet
ja tutkintotulokset ovat huomattavasti nousseet. Ulkopuolisen rahoituksen
osuus yliopistojen budjeteista on jo lähes kolmannes. Tämä
rahoitus on lähes kokonaan kilpailutettua rahaa, jossa rahoituskaudet
vaihtelevat muutamista kuukausista muutamaan vuoteen. Kilpaillussa
rahoituksessa ei ole taetta jatkosta, joten vakinaisten virkojen
perustaminen ulkopuolisen rahoituksen varaan on hyvin vaikeaa. Projekteihin
palkataankin tutkijaksi opiskelija tai jatko-opiskelija, jonka työn
luonne on opiskelun vuoksi määräaikainen. Näihin
työsuhteisiin liittyy monia ongelmia, erityisesti silloin kun
projektien rahoitusjaksot ovat lyhyitä. Pitkissäkin ohjelmissa
rahoittajat harrastavat usein jopa vuosittaista kilpailuttamista,
jolloin tutkijat ovat jatkuvassa epävarmuudessa tulevaisuudestaan
ja tutkimusryhmän vetäjät ovat haku- ja raportointikierteessä.
Yliopistojen määräaikaisista työsuhteista huolestuneiden
päättäjien tulisi puuttua rahoitusrakenteesta johtuviin
syihin eikä vain päivitellä surkeaa lopputulosta.
Rahoitusrakenteesta johtuvan määräaikaisongelman
polttopisteessä on yliopistojen nuori väitellyt tutkijajoukko,
joiden panos tieteellisessä tutkimuksessa ja tutkijakoulutuksen
apuna on erittäin tärkeä. Heitä ei yleensä
voi palkata lyhyisiin määräaikaisiin tutkimushankkeisiin,
mutta toisaalta perusvoimavarojen niukkuus estää vakinaisten
virkojen perustamisen. Ratkaisu useaan yliopistoja vaivaamaan ongelmaan
on tutkimusrahoituksen rakenteen korjaamisessa. Jos osa ulkopuolisesta
valtion määrärahoin tuetusta rahoituksesta siirrettäisiin
yliopistojen perusvoimavaroihin, voitaisiin tohtoritutkijoita palkata
tutkimusryhmiin pitkäjänteisemmin. Kilpaillusta rahoituksestakin
saadaan tällöin suurempi hyöty, sillä tutkimusta
on ohjaamassa ja tekemässä suurempi ammattitaitoisten
vakinaisten tutkijoiden joukko.
Määräaikaisongelma ulottuu yliopistojen virkahierarkiassa
professoreihin saakka. Professorin virkanimikkeen pitäisi aina
edellyttää vakinaista määräystä. Professoriliiton
tuoreen selvityksen mukaan professoreista on määräaikaisia
kuitenkin noin kolmannes. Osa tästä määrästä
selittyy avoimien virkojen hoidoista ja viransijaisuuksista, mutta
näiden lisäksi esiintyy enenevästi pätkänimityksiä,
jotka perustellaan määräaikaisella tehtävällä.
Taustalla on usein rahoituksen määräaikaisuus, joka
sinällään ei kelpaa määräaikaisuuden
perusteeksi.
Määräaikaisessa professuurissa on vaikeaa generoida
nopeasti uusia resursseja tuloksellisuuden perusteella. Tohtorintutkintojen
ohjaamisessa pisinkin määräaikaisuus, viisi vuotta,
on lyhyt aika, vaikka jatkokoulutusresurssit määräaikaisprofessorin
pöydälle heti virkakauden alussa ilmestyisivätkin.
Määrätietoinen tutkimusryhmän ja jatkokoulutusorganisaation
rakentaminen vie aikaa useita vuosia, määräaikaisella
professorilla nimitys päättyy juuri kun tulosta alkaa
syntyä.
Tapani Pakkanen
puheenjohtaja
Professoriliitto
(painetun lehden s. 3) |