Professori Riitta Pyykkö:
Laadunvarmistus yliopistolaisen silmin
Käynnissä oleva Bolognan prosessi on tarjonnut pontimen
ryhtyä opetussuunnitelmien uudistustyöhön, joka muutenkin
olisi ollut tarpeen. Aivan samoin se patistaa korkeakouluja työhön
laadunvarmistuksen kehittämiseksi: prosessissa mukana olevien
40 maan opetusministerit sitoutuivat Berliinissä viime syyskuussa
kehittämään maissaan laatujärjestelmät
ja raportoimaan niistä jo toukokuussa 2005 Bergenissä
pidettävässä seuraavassa seurantakokouksessa. Yhtä
hyvä syy laatutyöhön löytyy kuitenkin omasta
takaa, kovenevasta kilpailusta ja oman toiminnan kehittämisen
tarpeista.
Monta mallia varmistaa laatu
Jo nyt on nähtävissä, että Bolognan prosessin
päätyttyäkin Euroopassa on monen näköisiä
tutkintoja. Samoin on selvää, että eri maiden korkeakouluilla
on jatkossakin erilaisia laadunvarmistusjärjestelmiä.
On maita, joissa on vankka akkreditoinnin tai sertifioinnin perinne,
ja ne varmasti pyrkivät myös pitämään siitä
kiinni. Erilaiset ranking-listat ovat varmasti myös tulevaisuutta.
Suomessa on totuttu korostamaan kehittävää arviointia:
maamme korkeakoululaitos on varsin vakiintunut ja tasalaatuinen,
ja yleinen toimintakulttuurimme luottamukseen perustuva. Ammattikorkeakoulujen
osalta toimilupaprosessi oli eräänlainen akkreditointi,
mutta yliopistot voivat sanoa vain eduskunnan ne toistaiseksi akkreditoineen.
Suomen tavoitteena on säilyttää kehittävän
arvioinnin hyvät puolet. Siten pyritään malliin,
jossa yliopistot tekevät itselleen laadunvarmistusjärjestelmät,
jotka Korkeakoulujen arviointineuvosto sitten auditoi. Vuosina 2004
ja 2005 toteutetaan auditoinnin kehittämis- ja pilotointivaihe,
jonka jälkeen alkavat varsinaiset auditoinnit. Jatkossa auditointi
uusitaan 5-6 vuoden välein. Kehitettävänä ovat
myös seuraamusmallit: tuleeko “punaista, keltaista ja
vihreää korttia”, ja mitä ne tuovat mukanaan.
Alustavissa suunnitelmissa painotetaan sitä, että järjestelmien
arvioinnissa kuten muussakin kehittävässä arvioinnissa
lähdetään kyseisen korkeakoulun toimintaympäristöstä
ja -tavoitteista, ja järjestelmissä voi siten olla keskinäisiä
eroja. Yliopistoilla näyttää tällä hetkellä
olevan kovin erilaisia näkökulmia laatuun: yhdet lähtevät
yliopistonsa strategiasta ylhäältä alaspäin,
toiset oppimistuloksista, kolmannet palautejärjestelmien kehittämisestä.
Jotta järjestelmiä voitaisiin arvioida yhteisin kriteerein,
ne eivät kuitenkaan voi olla täysin toisistaan poikkeavia.
Laatujärjestelmässä ei ole passiivia
Turun yliopiston opetusneuvoston laatujaos on lähtenyt liikkeelle
hyvin pragmaattisesta mallista: pyrimme kuvaamaan eri alueiden toiminnot,
aikataulut ja vastuut mahdollisimman tarkasti. Näkökulmana
on kuvauksen kautta vahvistaa tietoisuutta yliopistossa tapahtuvista
prosesseista, ja toimintaa dokumentoimalla paikantaa kehittämiskohteet.
Järjestelmän on siis tarkoitus olla luonteeltaan toiminnan
luotettavuutta vahvistava ja toimintaa kehittävä.
Pisimmällä Turussa ollaan opetusta koskevan kuvausmallin
valmistelussa, mutta siihen tulee varsin pian saada yhdistetyksi
tutkimushankkeiden organisointia, yliopiston hallintoa ja tukipalveluja
koskevat osuudet. Varsinaisena tavoitteena on yksi, yliopiston kaikki
toiminnot kattava kuvausmalli.
Esimerkiksi opetussuunnitelmien hyväksymisessä yliopistoissa
on hyvin täsmällinen “laadunvarmistus” siitä
lähtien, kun suunnitelmat tulevat kollegiaalisen päätöksenteon
piiriin, laitosneuvostoihin ja tiedekuntaneuvostoihin. Todellisuudessa
niiden sisältö syntyy kuitenkin ennen muodollista päätöksentekoa.
Kovin monella, toisinaan myös hämärällä,
tavalla.
Nyt aikataulut ja vastuut on tarkoitus saada selvästi kuvatuiksi.
Laatujärjestelmässä ei tule olla ilmauksia tyyppiä
“valmistellaan”, vaan selvästi sanottuna, kuka
ja milloin valmistelee. Työtavat on tarpeellista tehdä
näkyviksi myös nykyisin melko epämääräisillä
eri toimintayksiköiden rajapinnoilla, esimerkiksi yhteisesti
toteutetuissa opetusohjelmissa.
Kuvauksesta ja sen mukaisesta toiminnasta kerätään
palautetta sekä opiskelijoilta ja sidosryhmiltä että
vertaispalautteena ja johdon palautteena. Tätä kautta
päästään toiminnan ja myös itse laadunvarmistusjärjestelmän
- jatkuvaan kehittämiseen.
Laatutyön haasteet
On ongelmallista luoda järjestelmä, joka kattaa korkeakoulun
koko toiminnan. Tavoitteena oleva laatu kun ymmärretään
eri alueilla eri tavoin. Hallinnon ja tukipalveluiden puolella se
voi olla staattista tasalaatuisuutta, tutkimuksessa poikkeuksellisen
erinomaista ja kaiken aikaa dynaamisesti kehittyvää laatua,
oppimisessa muutosta tai tarkoituksenmukaisuutta. Miten kehittää
sellaiset kriteerit, että niillä voidaan mitata kaikkea
tätä?
Toinen vaara, joka tuli mieleeni erityisesti yliopistojen laatujärjestelmätyöpajassa
huhtikuun lopulla, on laadunvarmistuksen kokeminen jälleen
yhdeksi ylhäältä määrätyksi byrokratian
muodoksi. Sinänsä erittäin mielenkiintoiseen ja hyödylliseen
seminaariin kun osallistui vain kourallinen opettajien ja tutkijoiden
edustajia, ja pääosa yleisöstä oli hallintoväkeä.
Laadunvarmistusjärjestelmien valmistelutyössä olisikin
pyrittävä mahdollisimman selvästi löytämään
ne hyödyt, jotka se tuo yksittäiselle opettajalle ja tutkijalle
ja koko yliopiston päätehtäville. Tämä
asettaa myös suuria vaatimuksia johdon toiminnasta vuosittain
antamalle palautteelle, joka ei saa jäädä muodolliseksi
ja kaavamaiseksi.
Yliopisto on asiantuntijayhteisö, jossa keskeistä on
toimijoiden henkilökohtainen osaaminen ja vastuu. Laatukeskusteluissa
on siten usein myös pelätty valistuneen akateemisen harkinnan
mahdollisuuden katoamista, kaiken muuttamista liian valvotuksi.
Jos ajatellaan vaikkapa opiskelijan muualla tekemien suoritusten
hyväksymistä korvaavina, on jatkossakin siten voitava
soveltaa vastaavan opettajan harkintaa. Olennaista on, että
tehty korvaavuuspäätös dokumentoidaan mahdollista
myöhempää tarkistamista varten. Samoin tilaa on jätettävä
opettajan luovuudelle opetustilanteissa ja oman opetuksensa kehittämisessä.
Laadunvarmistus mahdollisuutena
Nyt luotavat laadunvarmistusjärjestelmät voidaan mielestäni
nähdä myös osana kehittävää arviointia:
kun löydämme tarkkojen kuvausten kautta “sumeat”
alueet, voimme niitä kohentaa.
Laadunvarmistusjärjestelmä vahvistaa lisäksi sekä
opiskelijoiden että henkilökunnan oikeusturvaa. Kun vastuut
ja aikataulut ovat selvät, niihin voi mahdollisissa ongelmatilanteissa
vedota.
Yliopistojen henkilöstössä on eläkkeelle jäämisen
takia lähivuosina suurta vaihtuvuutta, ja laadunvarmistusjärjestelmä
tarjoaa erinomaisen keinon perehdyttää uutta henkilöstöä
työhönsä. Nykyisinhän valitettavan monet tiedot
ja toimintamallit lähtevät haltijansa mukana eläkkeelle
tai toisiin tehtäviin lähes jälkeä jättämättä.
Laadunvarmistuksesta saa siten myös työnohjauksen välineen.
Laatutyö koetaan varmasti ensimmäisellä kertaa rasituksena,
ja on selvää, että yksityiskohtaisten kuvausten tekeminen
vie sisäänajovaiheessa runsaasti aikaa. Jatkossa riittää
kuitenkin kevyempi kehittäminen ja päivittäminen,
ja laadunvarmistusjärjestelmä voi päinvastoin toimia
aikaa säästävänä “muistilistana”.
Ihannetapauksessa hyvä laatujärjestelmä siis antaa
aikaa yliopiston perustehtäville, tutkimukselle ja opetukselle.
Riitta Pyykkö
professori
Turun yliopisto
(painetun lehden s. 8-9) |