Päivi Atjonen Laadusta tinkimättä
YO
Akkreditointi, auditointi, benchmarking, sertifiointi; laadunvarmistus,
laatukoordinaattori, laatukäsikirja; arviointipaneeli, arviointikriteeri,
arviointiprosessi. Mitä te siellä yliopistoissa nykyään
oikein touhuatte, kysyy tuttavani lehteillen pöydälläni
olevaa korkeakoulutuksen laadunvarmistustyöryhmän muistiota.
Eikö teidän pitäisi tutkia ja sen perusteella opettaa
eikä keikaroida sivistyssanoilla?
Punastun ja selitän, että toki annamme edelleen tutkimukseen
perustuvaa opetusta, mutta kaikkien huippuosaajien tapaan meidänkin
tulee tiuhenevin välein pohtia, mitä asetettiin tavoitteeksi
ja miten siihen yllettiin. Arvioimme tutkimustoimintamme hyvyyttä
tai opiskelijoiden tyytyväisyyttä opetukseen. Seuraamme
valppaasti henkilökunnan ammattitaidon karttumista ja yhteiskunnallisten
sidosryhmiemme tyytyväisyyttä. Siis vahdimme, ettei syntyisi
laatuvajetta.
Ai-niin, tehän laskette tohtoreita, maistereita ja raportteja,
montako kappaletta olette niitä tuottaneet, havahtuu tuttava.
Väri poskillani syvenee, mutta myönnän urheasti,
että niissä onnistuminen ja tulos tietysti konkreettisimmin
ilmenevät. Kiiruhdan puolustamaan, ettei se ole toki koko totuus
siitä monimuotoisesta aherruksesta, jota yliopistoverhojen
takana tapahtuu ja josta laatu aidosti kutoutuu. Yksi laadun kulmakivistä
on opettajien ja tutkijoiden sisäsyntyinen palo tehdä
asiat aina piirun verran entistä paremmin, mitä voidaan
vaalia inhimillisillä kannustinporkkanoilla eikä teknisillä
mittakepeillä. Kuulijani ynähtää hyväksyvästi.
Jatkan, että keräämme palautetta opiskelijoilta
ja järjestämme kehittämisseminaareja. Paraikaa väsäämme
uusia opetussuunnitelmia, mikä on oiva tsekkauspiste menneen
ja tulevan rajapinnassa. Teemme yhteistyötä kollegojemme
kanssa maassa ja maailmalla. Seuraamme, miten opiskelijoiden opintopolku
yliopistossa kulkee, millaisia kompastuskohtia siihen kätkeytyy
ja kauanko opiskeluun menee aikaa. Laskemme siis läpivirtauskertoimia.
Keskustelukumppanini ontto katse läpäisee pääni
ja sanat tajuntani: “Ihmiset niinkuin hihnalla virtaavat lenkkimakkarat,
hmn.”
Itse asiassa pomomme eli opetusministeriö ei ole lopulta kiinnostunut
laadustamme vaan siitä, miten me laatua arvioimme. Siis tehdään
arvioinnin arviointia ja raportoidaan siitä laskujemme maksajille.
Kuten muistiosta näet, osoitan sormella, otamme käyttöön
korkeakoulujen laadunvarmistusjärjestelmien arvioinnin ja solmimme
sen somasti tavoite- ja tulosohjausprosesseihimme. “En ymmärtänyt
puoliakaan, mitä sanoit, mutta taitaa siis euro konsultoida
hommianne entistä enemmän”, summaa tuttavani. Ääh...
Laadun kyllä varmasti haistaa sen kohdatessaan, mutta sen
mittaaminen ja osoittaminen sekä ennen kaikkea edistäminen
hengentuotteita tekevässä firmassa on vaikea temppu. Siinä
saattavat virkaintoiset laatukoordinaattorit ja pilviä hipovat
hallinnolliset laatukäsikirjat olla haitaksi asti jaloissa
pyörimässä. Silti on päivänselvää,
että laadusta ei saa tinkiä, mikä yliopistossa tarkoittaa
aluksi ja lopuksi sitä, että tutkimustyö tehdään
vimpan päälle hyvin.
Hehkutan, että suomalaisen yliopistolaitoksen on vaalittava
asemaansa instituutiona, jonka houkuttelevuuteen ja laatuun voi
luottaa. Sen on oltava siis kuin kaikkien tuntema kansallisvihannes
HK:n sininen, vertailee tuttavani. YO:n perusainesosina on jatkossakin
oltava vankat tutkijantaidot hallitseva tohtorikunta ja sivistystä
janoava opiskelijanuoriso, joille suodaan rauha yhdessä rakentaa
akateemista asiantuntijuutta. Hallinnollisia mausteita siihen taikinaan
pitää ripotella taiten.
Yliopiston kokonaislaatu on yhtä hyvä kuin sen heikoin
lenkki; pätkähuippulaadun tavoittelusta kepulikonstein
ei laadun tasaajaksi eikä etenkään sen tason nostamiseksi
pitkässä juoksussa ole. Tosi on, kuittaa tuttava.
Kirjoittaja työskentelee kasvatustieteen professorina
Joensuun yliopiston kasvatustieteen laitoksessa
(painetun lehden s. 11) |