Universiteten mitt i internationaliseringsprocessent
I juni publicerades en mellanrapport av utredningen Finland i den
globala ekonomin. I mellanrapporten dryftas de utmaningar som arbetet
och produktionen här på hemmaplan står inför.
För universitetens del är rapporten intressant främst
för frågorna kring förnyandet av den ekonomiska
strategin som av hävd baserat sig på kunnande. Grundanalysen
av universitetsväsendets betydelse för uppbyggandet av
detta kunnande träffar mitt i prick. Utan våra universitet
skulle det finländska samhället vara mycket annorlunda.
Detta konstaterande utgör nuförtiden en bestående
del av den finländska politiska festtalsretoriken. Tyvärr
verkar uppskattningen av universiteten stanna på det retoriska
planet. Utmärkande för denna djupa klyfta mellan retorik
och verklighet är det hur t.ex. undervisningsministeriet förhöll
sig till de enstämmiga förslagen i mellanrapporten: resurserna
för offentlig forskning och produktutveckling bör ökas,
likaväl bör den för centrala branscher viktiga undervisningen
och forskningen få ökade resurser samtidigt som utbildningsresurserna
skall tryggas. Arbets-gruppens rekommendationer skulle prioriteras
vid förberedandet av budgeten för år 2005, men åtminstone
för undervisningsministeriets del har detta inte skett.
Ett stort problem är enligt mellanrapporten bl.a. det att
universiteten inte i full skala kan konkurrera med utländska
universitet på den internationella utbildnings- och forskningsmarknaden.
Skall de finländska universiteten alltså inte vara tillräckligt
internationella? Om vi mäter internationaliseringsgraden med
antalet vetenskapliga publikationer som utgivits utomlands och med
hänvisningar till finska publikationer kan vi skönja en
klar stegring. Mellan åren 1996 och 2003 har antalet vetenskapliga
publikationer som lärare och forskare vid våra universitet
utgivit utomlands ökat med en fjärdedel.
De övriga dimensionerna inom internationaliseringen har det
inte lika bra ställt. Till exempel lärarnas eller forskarnas
besök vid utländska universitet eller forskningsanstalter
har tydligt minskat i antal. I fjol gjordes nästan hälften
färre över en månad långa vistelser utomlands
än sju år tidigare. Även antalet kortare besök
har minskat med nästan en femtedel.
Internationaliseringen betonas starkt, men uppenbarligen finns
det ingen vilja att resa utomlands? En sannolikare förklaring
till raset i antalet vistelser utomlands torde dock vara det att
arbetstakten vid universiteten är så uppskruvad nuförtiden
att det helt enkelt inte är möjligt att ens under en månad
vistas någon annanstans. Arbetsuppgifterna skulle i så
fall axlas av kollegerna som redan nu är överbelastade,
och vetskap om detta dämpar onekligen reslusten.
Till all lycka är det dock lätt att finna en lösning
till det ständigt ökande internationaliseringstrycket
– internationalisering på hemmaplan. Då de finländska
lärarna och forskarna inte har tid eller möjligheter att
resa utomlands, kan internationalisering-en förverkligas på
så sätt att vi lockar utländska studerande till
Finland. Sedan år 1997 har antalet utländska utbytesstuderande
fördubblats, likaså ges nästan dubbelt så
många kurser på främmande språk, och antalet
avlagda studieveckor har ökat med 176%. Samtidigt har antalet
lärare ökat med t.o.m. två och en halv procent.
Således ger samma lärarkår allt mer undervisning
på främmande språk vid sidan av den traditionella
undervisningen på båda inhemska.
Om vi ytterligare vill utöka vår konkurrenskraft i utbildningsutbudet,
innebär det att vi fortfarande måste utvidga undervisningen
på främmande språk. I den allmänna internationaliseringsyran
håller vi alltså på att skapa strukturer som försvagar
det vetenskapliga språkbrukets utveckling, vare sig det gäller
finskan eller svenskan. Redan i detta nu kan vi skönja hur
det egna språket hos dem som huvud-sakligen skriver på
engelska utarmas. När universi-tetens nya lärarkår
vänjer sig vid att skriva sina vetenskapliga alster på
främmande språk, finns det inte längre något
behov att använda de inhemska språken i undervisningen
heller. På så sätt gör man såväl
studerandena som hela det finländska samhället en björntjänst.
Universiteten ansvarar också för det att studerandena
förkovrar sig i det egna vetenskaps-områdets språkbruk
även på de inhemska språken.
Antero Puhakka
ordförande
Forskarförbundet
|