Jan-Håkan Öberg
Kehityskeskustelusta palkkakeskusteluun
Kehityskeskustelu on työntekijän ja hänen esimiehensä
välistä säännöllistä yhteydenpitoa
ja hyvin valmisteltua keskustelua. Aikaa keskustelulle tulisi varata
puolestatoista tunnista aina kolmeen tuntiin, jotta se vastaisi
todellista ja hengeltään aitoa keskustelua. Olen kuullut
15 minuutin rupattelutuokioista silloin tällöin, mikä
on ajallisesti liian vähän. Toisaalta on laitoksia, jossa
esimiehellä on kymmenittäin alaisia, jolloin kolmen tunnin
keskustelu tuntuu esimiehen kannalta jo epäinhimilliseltä.
Keskustelu tulisi myös järjestää säännöllisesti
vähintään kerran vuodessa. Eräskin lehtori kertoi
kysyneensä esimieheltään kehityskeskustelun ajankohdasta,
johon esimies oli tokaissut, että juurihan ne pari vuotta sitten
käytiin, ei kai niitä nyt ihan vielä tarvitse käydä.
Minusta on kuitenkin mahdollisuuksien hukkaamista, mikäli kehityskeskustelut
käydään vain muodon vuoksi tai niillä ei ole
mitään säännöllistä jatkuvuutta.
Kehityskeskustelun tulisi olla hyvin valmisteltu, jotta se hyödyntäisi
yksilön ja koko työyhteisön toimintaa ja hyvinvointia.
Siksi esim. Helsingin yliopistossa on yhdessä henkilöstöhallinnon
ja henkilöstöjärjestöjen kanssa laadittu kehityskeskustelulomake
käytävän kehityskeskustelun pohjaksi. Opetushenkilökunnan
kannalta tärkeä työväline keskustelun substanssin
kannalta on myös vuotuinen 1 600 tunnin työsuunnitelma,
koska siitä käy ilmi, mitä on ollut tarkoitus tehdä.
Ei vain johtamisen väline
Hyvä ja aito kehityskeskustelu ei ole vain johtamisen väline,
vaan se on työkalu, jonka tarkoituksena on arvioida työn
tuloksia ja sopia tavoitteista sekä varmistaa osaamisen kehittyminen.
Alaisen mahdollisuus vaikuttaa omaan työkuvaansa on yksi tehokkaimmista
keinoista tukea työhyvinvointia ja oikeudenmukaisuuden kokemista.
Onnistumisen edellytys on kuitenkin luottamuksellisen ja molempien
osapuolten kantoja huomioon ottava keskusteluilmapiiri. Myös
esimiehen tulisi siis olla valmis ottamaan vastaan alaisensa arvio
omasta johtamistavastaan. Palautteen vastaanottaminen, niin positiivisen
kuin negatiivisen, onkin meille suomalaisille ollut perinteisesti
hankalaa ja siinä meillä on vielä paljon opittavaa.
On myös muistettava, että ongelmia ei saa kerätä
kehityskeskusteluun, vaan ne tulee käsitellä ohjaus-ja
kriisi ynnä muissa sen tyyppisissä keskusteluissa.
Organisaatiotasolla kehityskeskustelu luo paremmat edellytykset
yhteisten pelisääntöjen kehittymiselle. Se viestii
myös organisaation yleisistä linjauksista ja toimii näin
osaltaa hyvän työilmapiirin ylläpitämisessä
sen kautta, että se lisää työntekijöiden
osallistumista ja vaikutusmahdollisuuksia. Kehityskeskustelussa
voidaan myös katsoa pidemmälle kuin yksi vuosi kerrallaan.
Sekä työyhteisön että yksilön kannalta
saattaisikin olla hyväksi tehdä tällainen pidemmänaikavälin
katsaus esimerkiksi joka kolmas vuosi.
Siirryttäessä uusiin palkkausjärjestelmiin on hyvä
muistaa, että kehityskeskustelussa on mahdollisuus saada esiin
työn vaativuus ja sen muutokset. Työn vaativuuden ja henkilökohtaisen
suoriutumisen läpikäynti voivat toimia runkona siirryttäessä
kehityskeskustelusta palkkakeskusteluun. Helsingin yliopiston luottamusmiehille
järjestetyssä kehitys- ja palkkakeskustelukoulutuksessa
kouluttaja Seppo Heino kuitenkin totesi, että ainakin alussa
kehityskeskustelut ja palkkakeskustelut tulisi pitää toisistaan
erillään.
Koko palkkausjärjestelmä on muuttumassa, ja vielä
ei tiedetä, millaiselta se lopulta tulee näyttämään.
Oli lopputulos mikä tahansa, tulee uuden järjestelmän
käyttöönotto vaatimaan paljon työtä ja
ennen kaikkea asennemuutosta monellakin tavalla. Erimielisyydet
palkan muodostuksesta tulevat todennäköisesti olemaan
ainakin alussa riidanaiheita. Tästä on lukuisia kokemuksia
aikaisemmista palkkausjärjestelmien uudistamisista. Siksi onkin
luotava järjestelmä, johon yhtenä elementtinä
kuuluu riitoja ratkaiseva arviointilautakunta tai vastaava. Työntekijöillä
tulee olla mahdollisuus valitustiehen. Jo yksistään sellaisen
olemassa olo luo turvallisuutta ja on omiaan poistamaan henkilökunnan
pelkoja uudessa tilanteessa.
Jan-Håkan Öberg on lehtori Helsingin yliopistossa.
|