Pekka Tuisku Tulvakesän opetuksia
Sateinen kesä ja tulvat ovat ohi. Huomasimme toki, että
tulvasta on vahinkoa, viljasadot, rakennukset ja irtaimistot pilaantuvat.
Kesän jäljiltä korkeakouluissa valmistutaankin uudenlaiseen
eli tutkintotulvaan, jota yliopistot pyrkivät kasvattamaan
strategiavalintojensa mukaan. Lienee syytä pohtia tämänkin
tulvan seurauksia, koska kyseessä on valinta eikä hallitsematon
luonnonilmiö.
Tilanne on seurausta taannoisesta yliopistojen siirtymisestä
tulosvastuuseen sekä käytettävistä tulosmittareista.
Opetuksessahan mittariksi on valittu yksikäsitteisesti perustutkinnot
ja tutkimustuloksiakin on alettu mitata tohtorintutkintojen määrällä
sen jälkeen, kun laatukriteerien määrittäminen
osoittautui ylipääsemättömän vaikeaksi.
Tällaiset mittarit ovat ainakin opetusministeriön kannalta
helppoja, koska tutkintojen määrä on yksikäsitteisesti
laskettavissa. Lisäksi etenkin maisterimittari sopii maan hallituksen
90-luvulla tekemään periaatepäätökseen,
jonka mukaan kolmannen asteen tutkinnon suorittaneiden määrän
tulisi olla peräti 65 % ikäluokasta.
OECD:n arvio moisesta tavoitteesta oli vuoden 1999 raportissa vähintäänkin
ihmettelevä sillä teollisissa vertailumaissa luku oli
korkeimmillaankin vain 40 %. Samoin OECD totesi, että Suomessa
tutkintojen tuottaja- ja työmakkinatahot eivät näytä
olevan sanottavasti yhteistyössä tutkintosuunnitelmia
tehtäessä. Esim. palkansaajajärjestöistä
lääkäriliitto lienee ainut, joka on pystynyt vaikuttamaan
alansa tutkintojen määrään.
Yliopistojen ja niiden opetuksen kannalta yksinomaan määrälliset
mittarit ovat ongelmallisia. Pääasiallisin pyrkimys on
tutkintojen määrän kasvattaminen, niin että
tästä tehdään strateginen tavoite, jolla ajatellaan
pärjättävän kilpailussa mm. toisten korkeakoulujen
kanssa. Ongelma syntyy, kun kaikki korkeakoulut laativat samanlaisen
tavoitteen eikä käytettävissä oleva kokonaisrahamäärä
opetusministeriön suunnasta kuitenkaan kasva kasvaneitten tavoitteiden
suhteessa. Jos kaikki onnistuvat kasvattamaan tavoitteita tietyn
prosenttiosuuden, mutta käytettävä rahamäärä
pysyy samana, on tuloksena on että kaikki valmistavat kyseisen
määrän enemmän tutkintoja täsmälleen
samoilla resursseilla kuin ennenkin. Vaikka me yliopiston opettajat
tekisimme kuinka paljon töitä, ei tämä voi olla
vaikuttamatta opetuksen ja tutkintojen riman alentamiseen ja laatuun.
Asiasta ovatkin esittäneet viimeaikoina huolestumisensa niin
kansleri Raivio (HS), rehtori Lajunen (Kaleva 21.8), akateemikko
Jauho (Kaleva 11.8.) kuin eräät yksityishenkilötkin
(FT Mikkonen, Kaleva 8.8.). Asia ei selvästikään
ole ongelmaton ainakaan yliopistojen toiminnan laadun kannalta.
Se ei ole ongelmaton myöskään yliopisto-opettajien
työn kannalta. Joudummehan samoilla tai jopa vähentyneillä
resursseilla ja samalla palkalla tekemään käytännössä
entistä enemmän työtä.
Ongelmia seuraa myös opiskelijoiden ja työmarkkinoiden
kannalta. Ainakin OECD:n mielestä tutkintotavoitteet ovat ylimitoitettuja.
Paitsi että tästä seuraa valmistuneiden kannalta
työllistymisongelmia ja siten henkilökohtaisia vaikeuksia,
seuraa siitä yleisellä tasolla akateemista työttömyyttä
ja työmarkkinoiden ylikyllästymistä. Tämä
luo myös paineita ansiotason laskuun, kun kilpailu työpaikoista
kiristyy. Tilanteessa ovat häviäjiä niin opiskelijat
kuin jo työmarkkinoilla toimivat, mukaanlukien yliopistojen
opetushenkilökunta.
Työnantaja-, esimerkiksi yliopistotyönantajapuolella
tämä näyttää ehkä alkuun hyvältä,
sillä seurauksenahan näyttäisi olevan työvoimakustannuksien
lasku ja suurempi valinnan vapaus eli ns.”tulijoita riittää”
mentaliteetti. Tarkemmin tarkasteltaessa myös työnantajapuoli
on häviäjä, sillä tilannehan johtaa tutkintojen
huonompaan tasoon, enkä usko työnantajienkaan lopulta
haluavan itselleen huonompia työntekijöitä, vaikkakin
heidän palkkansa olisi hieman pienempi. Erityisen huolestunut
tästä pitäisi olla yliopistotyönantajan ja opetusministeriön
sekä maan hallituksen, etteivät tulevaisuuden innovaatiot
syntyisi maamme sijasta globalisoituneen pallomme toisella puolella.
Dosentti Pekka Tuisku toimii lehtorina Oulun yliopiston geotieteiden
laitoksella.
|