Professoriliitto 35 v.
– uudet haasteet
Professoriliiton perustaminen tapahtui 1960-luvun lopulla ylioppilasradikalismin
ja yliopistojen muutospaineiden keskellä. Opiskelijoiden vaatimukset
yliopistojen perinpohjaisesta muuttamisesta saivat vastakaikua maan
ylintä johtoa myöten kulminoituen kamppailuun mies ja
ääni -periaatteesta eduskunnassa. Hallinnonuudistuslakia
vastustavat puolueet pyrkivät lain käsittelyn siirtämiseen
yli vaalien jarrutuspuheenvuoroja pitämällä. Professoriliiton
asema jarrutuksessa ja lakihankkeen kaatumisessa oli keskeinen.
Sen nopeasti organisoiman puheiden kirjoittamisen ansiosta lakihanke
saatiin kaadettua. Professoriliiton toiminta laajeni nopeasti professorien
edunvalvonnan suuntaan ja vuosien saatossa liitto onkin kehittynyt
moderniksi ammattiyhdistykseksi.
Professoriliitto on ammattijärjestö, jolla palkka-asioiden
ja yleisen edunvalvonnan lisäksi on tänä päivänä
myös paljon muita tehtäviä. Liitto vaikuttaa aktiivisesti
tieteen, tutkimuksen ja koulutuksen kehittämiseen osallistumalla
keskusteluun, julkistamalla kannanottoja ja antamalla lausuntoja
yliopistoihin kohdistuvista lakien, asetusten ja muiden hallintohankkeiden
valmistelusta.
Opetusministeriö ohjaa yliopistoja tehokkaasti. Tulosneuvotteluissa
ja tutkintotavoitteiden asettelussa ministeriö on yliopistoihin
nähden täysin ylivoimainen. Yliopistot yksittäisinä
neuvottelutahoina voivat vain yrittää saada omalle yliopistolle
edullinen neuvottelutulos. Yliopistojen yhteinen ääni
kuuluu huonosti. Esimerkki tilanteesta on tulosjohtamismalli, jossa
yliopistot on asetettu kamppailemaan resursseista lupaamalla enemmän
ja enemmän tutkintoja. Resurssit eivät kuitenkaan kasva
samassa suhteessa joten yliopistot on saatu keskinäisellä
kilpailulla tuottamaan enemmän ja enemmän. Tämä
vaarantaa tieteellisen perustutkimuksen ja koulutuksen laadun ja
aiheuttaa alati kasvavan työkuorman yliopistojen henkilöstölle.
Professoriliitto yhdessä muiden yliopistojen ammattijärjestöjen
kanssa pitää tätä yliopistoja vahingoittavana
ja ponnistelee järjestelmän muuttamiseksi.
Professoriliiton tämän päivän haasteet kohdistuvat
yliopistojen tulevaisuuteen. Kilpailu osaajista ja osaajien kouluttamisesta
kiristyy edelleen. Yliopistojen täytyy pystyä kehittämään
omaa osaamispohjaa siten, että niillä on edelleen uutta
annettavaa yhteiskunnalle ja elinkeinoelämälle. Resurssipulassa
painiskelevasta yliopistosta tulee nopeasti oppilaitos, jonka tieteellinen
pohja on rapautunut.
Tutkimuksen resursointi on Suomessa kansainvälisesti kohtuullisella
tasolla. Tutkimusrahoitus kanavoituu pääosin Suomen Akatemian
ja Tekesin kautta. Rahoituksen kilpailuttaminen on hyödyllistä,
mutta jos yliopistojen perusvoimavarat ovat riittämättömät,
ei kilpailutetustakaan rahasta saada kunnollista hyötyä.
Yliopistojen ulkoisen rahoituksen suuri osuus johtaa lyhytjänteisyyteen,
lyhyisiin määräaikaisiin työsuhteisiin ja on
merkittävä este yliopistojen tehokkaan virkarakenteen
luomisessa. Yliopistojen tulisi houkutella etevimpiä tutkijoita
akateemiselle uralle rakentamaan Suomen tieteen tulevaisuutta. Tähän
ei nykymeno erityisesti kannusta.
Yliopistojen uuden palkkausjärjestelmän rakentaminen on
Professoriliiton ja muiden yliopistojärjestöjen sekä
työnantajan tämän hetken merkittävin työsarka.
Palkan määräytyminen työn vaativuuden ja siinä
suoriutumisen perusteella on tärkeä ja haastava tavoite.
Palkkausjärjestelmän kytkeytyminen virkarakenteen uudistamiseen
vaikeuttaa yhteisen näkemyksen löytymistä. Avain
uuden järjestelmän onnistumisessa on kuitenkin kannustavuudessa,
joka ei toteudu ilman merkittävää lisärahoitusta.
Tapani Pakkanen
Professoriliiton puheenjohtaja
(painetun lehden s. 3) |