Professoriliitto 35 vuotta – Professorin monet roolit
Professoriliitto täytti 35 vuotta 11. lokakuuta. Sen kunniaksi
liitto järjesti seminaarin Professorin monet roolit. Seminaaripuheenvuoroissa
käsiteltiin professorin tehtäviä historian valossa,
perinteisiä tutkijan ja opettajan rooleja, jatkuvasti kasvavaa
johtajan ja esimiehen työtä sekä kolmannen tehtävän
mukanaan tuomia haasteita. Seuraavilla sivuilla käsitellään
seminaarin keskeistä sisältöä.
Seikko Eskola:
Professorin tehtävät historian valossa
Yliopistojen historioissa professorien tehtäviä on käsitelty
vähän. Sen sijaan niissä on kiinnitetty paljon huomiota
yliopistojen tehtäviin. Professorien tehtävät täytyykin
hahmottaa yliopistojen kautta. On katsottava mikä yliopistojen
tehtävä eri aikoina on ollut ja miten ne ovat käytännössä
toimineet. Siitä selviää myös professorin tehtävä
ja rooli. Yliopisto oli näet pitkälle 1900-lukua sama
kuin sen professorikunta, sillä muuta henkilökuntaa oli
hyvin vähän. Toinen osa yliopistoa olivat ylioppilaat
ja heidän organisaationsa. Ne olivat yhteiskunnassa usein vaikutusvaltaisia.
Kun nyt puhun historiasta, liikun ajassa ennen viime vuosisadan
puolta väliä. Viime vuosikymmenet luen siihen nykyisyyteen,
mitä muut esitelmät käsittelevät.
Suomalainen yliopistolaitoshan laajeni 1960-luvulla valtavasti,
niin alueellisesti kuin opettajien ja opiskelijain lukumäärän
osalta. Mutta sitä ennen oli muodostunut se kuva yliopistosta
ja professorista, mikä sitten heijastui uusiinkin korkeakouluihin.
Esitykseni joutuu siten liikkumaan vanhan Turun Akatemian ja myöhemmän
Helsingin yliopiston piirissä.
Eurooppalainen yliopistolaitos tunnetusti syntyi sydänkeskiajalla.
Opetus ei silloin vielä ollut varsinaisesti ammattimaista.
Professori määrätyn oppialan korkeinta opetusta antavan
opettajan nimenä vakiintui vasta 1500-luvulla.
Suomessa yliopistoelämä virisi Turun Akatemian aloittaessa
toimintansa vuonna 1640. Sen perustamisvaiheessa esitetyt näkökohdat
valaisevat kuvaa niin yliopiston kuin professorien tehtävistä.
Akatemian perustamisasiakirjoihin merkittiin 1637 kreivi Per Brahen
lausunto, jolla tuli olemaan ratkaiseva merkitys hankkeen läpimenolle.
Suomeen kenraalikuvernööriksi lähtevä kreivi
antoi lausunnossaan kuvan, että suomalaiset ovat vielä
barbaareja, yksinkertaista kansaa, jota välttämättä
on opetettava. Perustamisjuhlassa 1640 hän totesi, että
suuriruhtinaskunnan pellot olivat tulvillaan viljavuutta, karja
ylitsevuotavan runsasta, vedet täynnä kalaa ja metsät
villieläimiä sekä muuta hyödyllistä. Kansa
oli hedelmällistä ja ahkeraa, jos sai elää rauhassa.
Mutta mieleltään se oli juroa, eivätkä tavat
kaikkialla taltutettuja. Sivistyksen tietä sekä maanviljelys
että monenlainen käsityö ja teollisuus kuitenkin
kehittyisivät.
Yliopisto siis perustettiin, jotta barbaariset suomalaiset sivistyisivät
ja maan talous kehittyisi. “Kolmas tehtävä”
oli heti mukana. Vaikka Kreivin sanoissa on yhtä ja toista
edelleen pätevää, mietin niitä lukiessani aikojen
muuttumista. Siinä suuressa taistelussa, mitä 40 vuotta
sitten käytiin Itä-Suomen yliopiston sijoituspaikasta,
käytettiin miltei kaikkia muita argumentteja, mutta kukaan
ei koskaan perustellut Kuopion, Joensuun tai Lappeenrannan paremmuutta
sillä, että savolaiset tai pohjoiskarjalaiset ovat niin
barbaareja, että he sivistyäkseen tarvitsevat yliopiston.
Turun Akatemian avajaisissa kiitospuheen kenraalikuvernöörille
piti filosofisen tiedekunnan dekaani, professori Michael Wexionius
(1609-70). Hänen barokin akateemisella mahtipontisuudella pitämänsä
puheen loppurukous ansaitsee nyky-yliopistossakin siteerauksen:
Salli Sinä oi ikuinen Jumala, että tätä Turkulaista
Akatemiaa ylistettäisiin koko maailmassa kuin Kreikkalaisten
Ateenalaista; että se Teologisissa opinnoissa olisi Wittenbergin,
Helmstedtin ja Rostockin veroinen. Ettei se Lainopin opinnoissa
jäisi Marburgin, Altdorfin, Leipzigin tai Jenan jälkeen.
Että se Lääketieteellisessä tiedekunnassa vastaisi
Padovaa, Strasbourgia ja Pariisia. Että se filosofian puhtaudessa
kilpailisi kaikkien näiden ja muiden mainitsematta jääneiden
kanssa.
Vertauskohteet vastasivat nykyajan yliopistorankingien top ten
-ryhmää. Ajan korkein akateeminen taso asetettiin tavoitteeksi.
Neljä vuotta myöhemmin professori Wexionius julkaisi
yliopistolaitosta tarkastelevan teoksen. Siinä hän totesi,
että akatemia-sana johtuu sanoista acas joka tarkoittaa lääkettä
ja demos, joka tarkoittaa kansaa. Siitä seuraa, että “akatemiat
kansanlääkkeinä puhdistavat kansan tietämättömyyden
sumusta”. Wexionius jatkoi: “Akatemian tarkoitus ja
päämäärä on Jumalan ja luonnon tuntemus
ja kunniallinen toiminta”. Ne ovat kansan, siis yhteiskunnan
lääke ja parannuskeino. Ne valtiot, joissa yliopistot
kukoistavat, elävät kauimmin.
Wexionius tarttui myös palkkakysymykseen. Hän totesi,
että professorien palkkojen ei ainoastaan tule riittää
heidän elantoonsa, vaan niiden tulee myös korottaa heidän
kunniaansa. Palkkoja piti voida korottaa, “jotta helpommin
siihen tehtävään voitaisiin kiinnittää
oppineita ja eteviä miehiä”. -- Siinä asiassa
Professoriliitto varmasti on samoilla linjoilla kuin arvon virkaveli
Wexionius kolme ja puoli vuosisataa sitten.
Komeat olivat siis tavoitteet. Yliopiston perusidea oli ymmärretty
niin hyvin, että meidän päiviemme rehtoreillakin
olisi oppimista. Mutta tavoitteet jäivät unelmiksi pitkiksi
ajoiksi. Virkamieskoulutus tosin pääsi hyvään
alkuun. Suuri saavutus oli opettajakunnan, akateemisen koulutuksen
ja opiskelijain kotimaistuminen. Mutta Akatemia jäi sisäänlämpiäväksi
seuraavalle vuosisadalle asti. Kansainväliset yhteydet kapenivat
ajasta, jolloin maan nuorukaiset olivat suorittaneet opintonsa ulkomailla.
Tämän ongelman huomasi myös varakansleri, piispa
Johannes Gezelius. Kansleri Per Brahelle vuonna 1667 lähettämässään
kirjeessä hän pohti erään teologian professuurin
täyttämistä seuraavasti:
“Hyvä ruotsalainen mies, joka ei olisi vain kunnollisesti
oppinut, vaan myös jonkin verran maailmaa nähnyt, olisi
toivottavin, sillä täällä on tuskin hyötyä
niistä, jotka ovat täällä syntyneet, täkäläisessä
koulussa ja yliopistossa varttuneet, ja tuskin ovat enempää
nähneet kuin Turun linnan ja tuomiokirkon.” -- Ajankohtainen
on kunnon piispan ohje tänäänkin.
Professorin päätehtävä oli opetus. Se oli sekä
julkisia luentoja että yksityisten kollegioitten pitämistä.
Edelliset olivat maksuttomia, jälkimmäiset maksullisia.
Niiden pitäminen riippui sekä professorien innokkuudesta
ja velvollisuudentunnosta että opiskelijain ilmoittautumisesta
ja varallisuudesta. Ne pidettiin professorin kotona. Toinen tulolähde
olivat julkiset väitökset. Professori sai väittelijältä
maksun tilaisuuden johtamisesta ja väitöskirjan ohjaamisesta
-- usein myös sen kirjoittamisesta
Julkista opetusta professorin tuli antaa yksi luento joka maanantai,
tiistai, torstai ja perjantai. Keskiviikot ja lauantait oli varattu
väittelyille. Siinä oli siten se viiden tunnin opetusvelvollisuus,
joka säilyi viime vuosikymmenelle, kokonaistyöaikaan saakka.
Statuutit määräsivät varsin tarkasti millaisia
kursseja kunkin oli opetettava. Ne oli kirjoitettu vastustamaan
keskiajan skolastista opetustyyliä. Varoitettiin käyttämästä
kokonaisia tunteja pelkästään kommentaareihin. Professorin
tuli esittää asiansa keskitetysti. Luentojen päämuotona
tuli olla hyviksi todettujen ja yleensä jo statuuteissa määrättyjen
teosten lukeminen ja selittäminen. Helsingin yliopiston historiassaan
Matti Klinge korostaa, että “itse opetuksen idea painottui
keskeisten asioiden ymmärtämiseen enemmän kuin erillisten
tietojen noukkimiseen ja talteen saamiseen”.
Tärkeän tehtävän antoi 1643 annettu säädös,
että ylioppilaat oli maakunnittain asetettava professorien
valvontaan. Heidät jaettiin virallisesti osakuntiin. Osakuntalaitoksen
tärkeimpänä tehtävänä oli ylioppilaitten
opintojen ja tapojen valvonta. Konsistori toimi myös tuomioistuimena.
Sen päätöksiä varten yliopistolla oli oma vankila.
Rehtorin tehtävää hoiti kukin vuorollaan vuoden.
Vasta 1828 siirryttiin kolmeksi vuodeksi valittuun rehtoriin.
Suurta Pohjan sotaa edeltäneen ajan professuuri oli selkeästi
opetusvirka. Kuten jo mainitsin, statuuteissa oli määrätty
ne teokset, joiden mukaan opetusta tuli antaa. Uutta luovaa työskentelyä
katsottiin karsaasti. Niinpä rehtori vuonna 1642 muistuttikin,
“että jokaisen professorin oli pidettävä huolta
siitä, ettei hän esitä mitään uutta siinä
tarkoituksessa, että hän näyttäisi tekevän
jotakin enemmän ja paremmin kuin muut, sillä siitä
aiheutuisi epäilemättä vain epäsopua.
Tieteellinen kilpailu ei siis rasittanut. Oli pysyttävä
tiukasti oikeassa opissa. Mutta tuota 1600-luvun Akatemian henkistä
ahtautta paheksuvalle tekee mieli huomauttaa, että näinä
viikkoinahan joutui Suomessakin tunnettu tiedemies -- vieläpä
pääministerin isä -- oikeusviranomaisten käsittelyyn
ja yleisen paheksunnan kohteeksi, kun oli esitellyt vallitsevan
valtionuskonnon pyhistä opeista poikkeavia tutkimustuloksiaan.
Tutkimuksen vapauden osalta tilanne parani Ison vihan jälkeen.
Varakansleri ja piispa Witte julisti avajaisissa 1722, että
oli siirryttävä vapaan tieteen aikaan ja paneuduttava
uusien totuuksien etsimiseen, sillä vanhat eivät enää
riittäneet. Mutta tieteen varsinainen legitimaatioperusta oli
kuitenkin siitä valtiolle ja kirkolle tuleva hyöty. N.s.
vapauden aika kyllä lisäsi tieteitten vapautta, mutta
rajansa kaikella. Oikean luterilaisen uskon vastaisia ajatuksia
ei saanut esittää, eikä -- mikä oli ainakin
yhtä tärkeää -- yhteiskuntaa ja valtiopäiviä
ei saanut arvostella. Niinpä professorit varoivat ottamasta
missään asiassa kriittistä poliittista kantaa.
Nyky-yliopistoissa olemme tottuneet siihen, että opetuksen
ja tutkimuksen yksikkönä on laitos. Näin ei kuitenkaan
ollut ennen kuin vasta kun tultiin 1900-luvulle, ja monissa aineissa
vasta sen puolivälin jälkeen. Alunperin yliopiston yksikkö
oli professuuri, ja kussakin tieteessä vain yksi. Sen haltijalla
saattoi jo Turun Akatemiassa olla apulainen, mistä sitten kehittyi
myöhempi apulaisprofessori. Toisin sanoen yhden henkilön
professuuri on myöhemmin kehittynyt laitokseksi.
Jos vapauden ajan professorit varoivat vaarallisten poliittisten
kantojen ottamista, se ei merkinnyt yliopiston eristäytymistä
yhteiskunnasta. Päin vastoin juuri aika 1740- luvulta 1760-luvulle
oli yliopistossa ja tieteessä hyödyn aikakausi. Tiede
sidottiin käytännön ongelmien ratkaisemiseen. Lähes
kaikessa toiminnassa keskeiseksi tuli mahdollisimman suuren taloudellisen
hyödyn aikaan saaminen.
Näitä tavoitteita varten Turun akatemiaan perustettiin
talousopin oppituoli, haltijanaan Pohjois-Amerikassa tutkimuksiaan
tehnyt Pehr Kalm. Mutta kun uusien oppituolien perustaminen tuli
kalliiksi, säädyt katsoivat, että merkityksettömiä
tulisi lakkauttaa. Turussa sellaiseksi katsottiin runous. Sen professuuri
lakkautettiinkin, ja aineen opetus annettiin kaunopuheisuuden professorille.
Runouden paikalle saatiin sitten talousoppi. Pian perustettiin myös
kemian oppituoli.
Hyödyn aikakausi vaihtui 1700-luvun lopulla uushumanismin
aikakaudeksi. Koko vuosisadan kestäneen alennuskauden jälkeen
klassiset kielet ja ihanteet nousivat taas arvostettuun asemaan.
Tämä kausi toi myös Henrik Gabriel Porthanin. Hänessä
professorista tuli koko aikakauden keskushahmo, puhutaan Porthanin
ajasta. Porthan tunsi aikansa uusimmat tieteelliset virtaukset ja
yhdisti ne kotimaiseen tutkimusperinteeseen.
Aika 1770-luvulta Ruotsin vallan loppuun oli Turun akatemian kukoistuskausi.
Siellä harjoitettu tutkimus nousi niin humanistisilla kuin
luonnontieteellisillä aloilla merkittäväksi koko
valtakunnankin puitteissa. Luonnontieteistä on mainittava kemisti
Johan Gadolin. Silloin olivat toteutuneet ne toiveet, jotka Akatemiaa
perustettaessa oli esitetty.
1800-luvun alussa Saksassa kehittyi uusi yliopistoihanne. Toteuttajansa
Preussin sisäministerin, tunnetun filologin Wilhelm von Humboldtin
mukaan sitä nimitetään humboldtilaiseksi. Sen prototyyppinä
oli 1810 perustettu Berliinin yliopisto. Tähän asti yliopistot
olivat olleet pääasiassa tietoa jakavia ja sivistysperintöä
sukupolvelta toiseen siirtäviä opetuslaitoksia. Uudessa
uushumanistisen yliopistoihanteen mukaisessa yliopistossa monitieteinen
opiskelu tuli korvata syvällisellä perehtymisellä
johonkin rajattuun aihepiiriin. Ylioppilaille tuli opettaa tieteellistä
ajattelutapaa ja opettajanvirkojen toimenkuvaa. täsmentää.
Kehitys johti tiedeyliopistoon. Tutkimus tuli opetuksen rinnalle.
Uushumanistinen ihanne painotti tieteen ja sivistyksen autonomista
asemaa. Samalla yliopistojen kansallinen sivistystehtävä
korostui.
Turun Akatemia oli 1827 siirretty Helsinkiin keisarin määräyksellä,
vastoin sen omaa tahtoa. Pääkaupungissa se olisi paremmin
viranomaisten valvonnassa kumouksellisia virtauksia vastaan. Mutta
paradoksaalisesti juuri pääkaupungissa se sai entistä
paljon suuremman merkityksen ja kasvoi todelliseksi mahdiksi yhteiskunnassa.
Yliopiston asemaa korosti jo uuden pääkaupungin asemakaava.
Sen päärakennus seisoi senaatin veroisena torin toisella
laidalla. Turun Akatemian tradition kautta yliopisto vahvisti Suomelle
yhteyttä vuotta 1809 edeltäneeseen aikaan ja eurooppalaiseen
kulttuuriin.
Suomessa nouseva kansallismielisyys löysi henkisen perustansa
ja toteuttajansa juuri yliopistossa. Suomalainen kansallisen identiteetin
perustana oleva ideologia ja ajattelu luotiin juuri siellä.
Ja innokkaat kannattajansa se sai opiskelevasta nuorisostaan. Suomen
poliittista elämää hallitsi 1800-luvun loppuvuosikymmeninä
kielitaistelu. Yliopisto oli keskeinen forum niin suomalaisen puolueen
kuin ruotsalaisuusliikkeen synnyssä. Ei tarvitse mainita kuin
filosofian professori J. W Snellman ja historian professori G. Z.
Yrjö-Koskinen sekä kielitieteilijä A. O. Freudenthal.
Vakuuttuakseen yliopiston merkityksestä autonomian ajan yhteiskunnassa
ei tarvitse lukea tutkimuksia. Riittää pistäytyminen
Helsingin yliopiston päärakennuksen opettajainhuoneen
lehtisalissa. Siellä seiniltä katsovat vierailijaa entiset
professorit J. W. Snellman, Elias Lönnrot ja Matias Aleksanteri
Castrén sekä dosentti J. L. Runeberg. Viime kevääseen
asti siellä oli myös rehtori Zacharias Topelius. -- Siis
koko kansallisen heräämisen suurmiesgalleria.
Professorit osallistuivat aktiivisesti politiikkaan säätyvaltiopäivien
aikana. Viimeisillä säätyvaltiopäivillä
vuonna 1906 viidennes pappissäädyn edustajista oli professoreita
-- säätyhän käsitti myös koululaitoksen.
Kun vielä useita oli mukana aatelissäädyssä,
joka neljäs yliopiston silloin 64 professorista istui valtiopäivillä.
Ensimmäisessä yksikamarisessa eduskunnassa professorien
aktiivisuus jatkui, heissä oli monia sen keskeisistä vaikuttajista.
Professorit myös organisoivat ulkomaisen mielipiteen maan
aseman tueksi sortovuosina. Heistä rekrytoitiin merkittävä
osa itsenäistyneen maan ulkomaanedustuksestakin.
Professoreilla oli huomattava vaikutus, kun suomalaisuusliike lähti
tunkeutumaan ruotsinkielisten silloin hallitsemaan talouselämään.
Useat professorit vaikuttivat olennaisesti n.s. sinivalkoisen pääoman
syntymiseen. He olivat perustamassa Kansallis-Osake-Pankkia, sanomalehti
Uutta Suomea, Kustannusosakeyhtiö Otavaa ja vakuutusyhtiö
Pohjolaa.
Itsenäisyyden ensi vuosikymmeninä professorien vaikutus
maan politiikkaan oli hyvin huomattava. Monet kuuluivat hallitusten
ykkösketjuun. Puolet pääministereistä ns. ensimmäisen
tasavallan aikana oli professoreita -- ja hallituksia oli 22 --
silloinhan hallitusten keski-ikä oli vain vuoden paikkeilla.
Ja maassa oli vain yksi hallitus, jossa ei ollut ainoatakaan professoria.
Kun puhun professoreista politiikan ykkösketjussa, ei kysymys
ollut yhdestä tai kahdesta miehestä. Professoripääministereitä
oli kaikkiaan seitsemän eri henkilöä, ja neljästä
tiedekunnasta. Heistä mainittakoon 20-luvun politiikan voimamies,
teologi Lauri Ingman, metsätieteen tutkija A. K. Cajander,
rikosoikeuden professori T. M. Kivimäki ja Rooman kirjallisuuden
Edwin Linkomies. Jatkosodan pääministeri Linkomies oli
yliopistoon palattuaan vielä niin rehtori kuin kansleri.
Politiikan rinnalla useat professorit vaikuttivat maan kehitykseen
oman ammattialansa puitteissa. Voisi mainita lasten terveyden uudelle
tasolle nostaneen Arvo Ylpön, hammaslääketieteen
ja hammashoidon perustajan Matti Äyräpään, metsien
hoidon uusille urille vieneet Cajanderin ja Yrjö Ilvessalon
sekä energiapolitiikassa teknillisen fysiikan Erkki Laurilan.
Ei ihme, että professorien status on monien mielipidemittausten
mukaan ollut Suomessa korkea. Hyvä osoitus siitä on professori
Heikki Wariksen ja erään amerikkalaisen ammattiveljen
keskustelu. Se kertoo myös, että palkka ja status eivät
aina korreloi sataprosenttisesti. Heikki Waris oli monipuolinen
yhteiskunnallinen vaikuttaja, Helsingin yliopiston sosiaalipolitiikan
professori, ja Yhdysvaltain yliopistojen tuntija, myöhempi
akateemikko. Joskus viisikymmenluvulla eräs amerikkalainen
professori kysyi häneltä, mikä hänen palkkansa
oli. Waris vastasi: minun palkkani on puolet siitä kuin Teidän,
mutta minun nauttimani arvonanto yhteiskunnassa on kaksi kertaa
se kuin Teidän.
Hyvät kuulijat,
Mitä siis olisi sanottava professorin tehtävistä
historian valossa?
Itse opetukseen ja tutkimukseen kuuluvat tehtävät ovat
säilyneet aika samoina Turun Akatemiasta lähtien. Muutoksia
ovat tuoneet opiskelijamäärien paisuminen, muun opettajakunnan
syntyminen ja tekniikan antamat mahdollisuudet.
Suuri muutos on tapahtunut hallinnossa -- kysymysryhmässä
johtaja - esimies. Ennen 1960- luvulta alkanutta kehitystä
professorit eivät muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta johtaneet
yliopiston laitoksia, koska laitoksia ei ollut. Aika ei mennyt rahojen
hankkimiseen tutkimusohjelmille eikä laitoksen johtajan osastopäällikön
työhön. Emeritus ei voi tätä nykytouhua katsellessaan
välttää ajatusta, että jääkö
tutkimukselle ollenkaan aikaa. Mieleen tulee, miten joskus vuosisata
sitten joku professori virkaanastujaistensa jälkeen totesi:
“nu får det vara slut med den där satans vetenskap”.
Tällä hetkellä tuntuu siltä että tutkijan
professorin viran saadessaan täytyy huokaista: nu måste
jag lämna den där härliga vetenskapen.
Hallintoon kyllä oli osallistuttava. Mutta se tapahtui tiedekuntakollegion
jäsenenä. Se velvollisuus seurasi suoraan virasta. Patres
academici, varsinaiset professorit, kokoontuivat joka toinen viikko
päättämään tiedekuntansa asioista. Kukin
edusti tiedettään. Kollegio oli tieteitten, eikä
sosiaalisten ryhmien, kokonaisuus. Tällä eri tieteistä
vastaavien säännöllisellä kokoontumisella oli
todennäköisesti myös tieteidenvälisyyttä
edistävä vaikutus.
Monimutkaisempaa on vastata kysymykseen kolmannesta tehtävästä.
Uskallan väittää, että se Suomen yliopisto,
joka alkoi Turun Akatemiana ja jatkoi Aleksanterin ja Helsingin
yliopistona, on vaikuttanut omaan yhteiskuntaansa enemmän kuin
mikään muu yliopisto. Väite koskee toiseen maailmansotaan
päättynyttä aikaa. Niin merkittävä oli
yliopiston vaikutus kansalliseen heräämiseen, itsenäisyystaisteluun
ja itsenäisyyden muotoutumiseen.
Yliopistolla on siis ollut kolmas tehtävä, ja sen se
on hoitanut kunniakkaasti. Mutta siitä tuskin saa suoraa mallia
nykypäivään. Tuota kolmatta tehtävää
näet toteutettiin tavalla, jota opetusministeriössä
tuskin tarkoitetaan. Yliopisto ei vaikuttanut niin, että konsistori,
hallitus, olisi päättänyt, että tämä
ja tämä yhteiskunnan hanke olisi pantava alulle, nämä
ja nämä reformit toteutettava. Itse asiassa juuri tuollainen
vaikuttaminen oli kielletty.
“Kolmas tehtävä” toteutui, jos niin sanoisi,
tuottamuksellisesti, professorien aktiivisen osallistumisen kautta.
He tekivät sen sekä tietopääomallaan että
henkilökohtaisella innostuksellaan ja velvollisuudentunnollaan.
Siinä heitä auttoi viran nauttima arvovalta.
Kolmanteen sektoriin kuului myös professorien vaikutus ylioppilaitten
järjestöjen, nimenomaan osakuntien, kautta. Se tapahtui
erityisesti osakuntien inspehtoreina. Jos Helsingin yliopistolla
oli aikanaan suuri vaikutus yhteiskunnassa, samaa on sanottava sen
ylioppilaskunnasta. Sen osakunnissa nuori sivistyneistö omaksui
uudet aatteet ja niiden kautta levitti niitä koko maahan.
Ehkä sallitaan, että otan esimerkin isästäni.
Hän johti kolme vuosikymmentä Suomen Kunnallisliittoa,
silloiselta nimeltään Maalaiskuntien Liittoa. Hän
oli maatalon poika Satakunnasta, ensimmäinen ylioppilas Lapin
Kaukolan kylästä -- ja seuraavaa kylä sai odottaa
monta vuosikymmentä. Koulu käytiin kortteerissa Raumalla.
Hän suoritti maisteriopinnot 1920-luvulla yhteiskunta- ja
humanistisissa tieteissä, normaalilla vauhdilla. Satakuntalainen
Osakunta oli elämän keskipiste. Sen inspehtorina oli slavisti
Juuse Mikkola. Yhdessä puolisonsa kirjailija Maila Talvion
kanssa inspehtori järjesti osakuntalaisille kulttuurikodissaan
Meilahden Laaksolassa osakuntalaisille kirjallisia iltoja, joissa
maalta tulleet ylioppilaat saattoivat tutustua taiteen ja tieteen
johtaviin nimiin. Nämä illat ja inspehtoriparin luoma
idealistinen ilmapiiri vaikuttivat maalaistalon poikaan kautta elämän,
vaikka hän toimi käytännön kunnalliselämässä,
valtakunnallista etujärjestön johdossa. Osakunta kasvatti
elämänuralle ainakin yhtä paljon kuin opinnot, joita
hän toki ei moittinut.
Isä joutui ottamaan palvellukseen suuren määrän
akateemisia kansalaisia. Oli mielenkiintoista seurata hänen
kriteerejään virkojen täytössä. Opintojen
kesken jääminen oli hakijalle tavaton miinus. Mutta aika
vähän oli merkitystä sillä, mitä asianomainen
oli opiskellut. Kun itse jo olin kotiutumassa yliopistoon, tuo asenne
minua hiukan harmitti.
Kerran kysyin häneltä, että miksi ihmeessä
Sinusta opintojen keskeyttäminen on niin raskauttavaa, jos
sillä sitten ei ole suurtakaan merkitystä, mitä tiedettä
joku on loppututkintoonsa opiskellut. Vastaus oli: tutkinnon suorittaminen
osoittaa, että mies pystyy viemään ottamansa tehtävän
loppuun. Mutta itse työtehtävänsä hän oppii
täällä. Ja kokemusta ylioppilasjärjestöissä
hän painotti paljon, usein ohi opintojen. Kun haettiin juristia,
osakunnan kuraattorina toiminut varatuomari oli ilman muuta vahvemmassa
asemassa kuin se, jolla oli lisensiaatin tutkinto vailla ylioppilasjärjestökokemusta.
-- siinäkin siis kolmas sektori vaikutti.
Edellä kuvailemaani entisajan monitoimiprofessoria, kansakunnan
ideologista ja poliittista johtajaa, on nykyisin vaikea kuvitella.
Professorit ovat kadonneet politiikasta. Viimeinen professori ministerinä
oli Gustav Björkstrand, ja hänenkin pestinsä päättyi
jo 1987. Nykyisessä eduskunnassa on kolme professoria. Mutta
kukaan heistä ei kuulu ykkösketjuun.
Syy professorien katoamiseen politiikasta tuskin löytyy professorien
laadun heikentymisestä. Syynä on, että itse aika
on muuttunut. Yhteiskunta on spesialisoitunut. Politiikka, kuten
urheilukin, on muuttunut kokopäivätyöksi. Sitä
on eduskunnan jäsenyyskin. Tieteellistä pätevöitymistä
professuuriin asti ja kannusten hankkimista virassa ei voi yhdistää
siihen tiehen, joka vie poliittiseen johtoasemaan. Toisin oli silloin,
kun eduskunta oli koolla paljon lyhyemmän ajan, ja sen kokoontumispaikka
Heimola sekä Yliopiston päärakennus ja valtioneuvoston
talo muodostivat lähes pihapiirin. Saattoi pitää
luennon ja kiirehtiä eduskuntaan, ja välillä olla
ministerinäkin. Tiedekään ei kehittynyt niin huimaa
vauhtia, että politiikassa touhutessa olisi pudonnut kärryiltä.
Kunnon professori Wexionius ehkä liioitteli uskoessaan, että
yliopistot puhdistavat kansan tietämättömyyden sumusta.
Mutta kyllä ne sitä sumua ovat vähentäneet ja
näkyvyys on parantunut.
Risto Nieminen:
Suomalainen tutkimus näkyy maailmalla
Suomalaisten urheilijoiden menestys jäi hyvin vaatimattomaksi
Ateenan olympiakisoissa. Mitalitaulukossa Suomi on sijaluvun 60
paikkeilla 200 osallistujamaan joukossa. Historiallisen huono sijoitus
on saanut monet huolestumaan tilanteesta. Huippu-urheilu nähdään
lieveilmiöistään ja viihdeteollisista piirteistään
huolimatta tärkeänä kansallisen identiteetin ja Suomi-kuvan
kannalta.
Tieteellinen tutkimus on jossain määrin huippu-urheiluun
verrattava alue, jolla Suomi kamppailee kansainvälisestä
menestyksestä ja näkyvyydestä. Miten Suomi pärjää
?
Thomson-konserniin kuuluva Institute for Scientific Information
(ISI) kerää tietoa maiden tieteellisestä julkaisutoiminnasta.
Tieteenalakohtaisten julkaisutietojen lisäksi ISI:n tietokannat
kertovat julkaisujen saamista viittauksista, joiden määrää
voidaan ainakin karkealla tasolla pitää kansainvälisen
julkaisutoiminnan laatuindikaattorina.
Kymmenvuotiskaudella 1993-2003 suomalaiset tutkijat julkaisivat
yhteensä n. 70000 artikkelia vertaisarviokäytäntöä
noudattavissa kansainvälisissä tieteellisissä sarjoissa
ja lehdissä. Viittauksia suomalaisten tutkijoiden kirjoittamiin
artikkeleihin kertyi kymmenkertainen määrä, yli 700000.
Näillä luvuilla Suomi sijoittuu julkaisujen määrässä
sijalle 24, viittausten määrässä sijalle 19
ja julkaisua kohti laskettujen viittausten määrässä
sijalle 17. Jos viimeksi
mainittuun vertailuun otetaan mukaan vain maat, joilla on vähintään
50000 julkaisua (“high-impact countries”), Suomi sijoittuu
sijalle 9. Jos taas julkaisutoiminnan määrä- ja laatuindeksit
suhteutetaan väkilukuun, Suomi nousee aivan ranking-listojen
kärkisijoille, yhdessä Ruotsin, Tanskan ja Sveitsin kanssa.
Kaikkiaan listalla on 148 maata.
Suomi on siten vahva tieteellisen julkaisemisen toimija, jopa absoluuttisin
termein mutta ennenkaikkea kokoonsa verrattuna. Kyseessä on
myös laaja-alainen tutkimusaktiviteetti, jonka indikaattoreita
eivät yksittäiset suoritukset kovin paljoa heiluttele.
Olympiakisoissa muutama mitali saattaa muuttaa taulukkosijoitusta
huomattavasti.
Suomi on eniten siteerattujen “valioliigassa”
Suomi julkaisee keskimäärin yhden prosentin kaikista
maailman tieteellisistä artikkeleista. Aktiivisuus vaihtelee
tieteenaloittain. Suomalainen julkaisutoiminta on suhteellisesti
vilkkainta ekologian ja ympäristötieteiden alueella, hiljaisinta
matematiikan ja kemian alueilla. Eri tieteenalojen laatuindikaattorina
voidaan taas pitää viittausten määrää
verrattuna alan artikkelien keskimääräiseen sitaatioiden
määrään koko maailmassa. Vahvoina suomalaislajeina
näkyvät maatalous- ja metsätieteet, fysiikka ja kliininen
lääketiede. Huonoimmat vertailuindeksit saavat avaruustutkimus,
taloustiede ja immunologia.
Amos Pasternack, emeritusprofessori:
Professori – tutkija ja opettaja
Professorikunta on nykyään hyvin laaja ja osittain epäyhtenäinen.
On tutkimukseen tarkoitettuja akatemiaprofessorin ja tutkimusprofessorin
virkoja. Näiden tehtäviin ei kuulu akateeminen perusopetus,
mutta jatkokoulutus kylläkin. Virat sijoittuvat yliopistojen
erillislaitoksiin tai yliopistojen ulkopuolelle esimerkiksi valtion
sektorilaitoksiin. Näitä en käsittele, vaan keskityn
esityksessäni etupäässä tarkastelemaan niitä
perinteisiä yliopistojen professuurien haltijoita ja hoitajia,
joiden tehtäviin kuuluu toteuttaa laajasti yliopistolain edellyttämiä
velvoitteita.
Yliopistojen tehtävät, uuden tiedon luominen, osaavien
ihmisten kasvattaminen isänmaan ja ihmiskunnan palvelukseen
ja yhteyksien luominen ympäröivään yhteiskuntaan,
määritellään yliopistolaissa, jonka uusi versio
on voimassa vajaan vuoden kuluttua. Yliopistomme ovat siis suomalaisen
yhteiskunnan keskeisiä kehittäjiä. Yliopistojen professoreille
lankeaa kyseisten tavoitteiden toteutumista ajatellen hyvin laaja
ja hyvin erilaisia kykyjä ja taitoja edellyttävä
tehtävä. Voidaan syystä kysyä onko inhimillisesti
ajatellen mahdollista, että kovin monessa professorissa yhdistyisivät
etevä tutkija, hyvä opettaja ja taitava suhdetoiminta-asiantuntija.
Vai onko niin, että kyseiset kyvyt ovat yleensä jopa toisensa
poissulkevia. Tulevista professoreista vain harvat ovat saaneet
ne syntymälahjana. Useimpien on, jos haluavat tehtävänsä
hyvin hoitaa, kehitettävä niitä hyvälle tasolle
opiskelemalla ja harjoituksella. Jos mielikuva professorista kammioonsa
tai laboratorioonsa eristäytyvänä tutkijana, vähän
kummallisena originellina ihmisenä on oikea, ei ainakaan yhteiskunnallisten
suhteiden kehittäminen tule ensimmäisenä mieleen.
Se mitä ajattelen professorista tutkijana ja opettajana perustuu
30 vuoden omakohtaisen kokemukseen päätoimisena yliopiston
professorina. On siis kokemusta, mutta objektiivisesta näkemyksestä
en voi olla varma. Lähtökohtaisesti katson, että
esitelmäni otsikon sanajärjestys – tutkija ja opettaja
– sisältää tärkeän arvovalinnan.
Siinä on kiteytettynä perinteisen sivistysyliopiston idea
tutkimuksen ja opetuksen yhteydestä. Se sopii myös modernin
yliopistoajatuksen taustaksi – yliopisto on sen mukaan vapaan
tutkimuksen ja sen pohjalta toteutetun vapaan opetuksen tyyssija.
Semanttisesti käsitettynä tekijää kuvaava otsikon
ensimmäinen sana – professori ( alun perin ammattimies,
mutta nykysuomessa alan ylin opettaja) – painottaa opetuksen
roolia. Yliopistojen asioista keskusteltaessa nousevat tietenkin
tutkimuksen edellytykset ja kehittäminen etusijalle. On kuitenkin
perusteltua yhä enemmän pohtia myös opetuksen asemaa
tässä ideologisesti tärkeässä tutkimuksen
ja opetuksen parisuhteessa. Olisi myös tarvetta luoda yliopisto-opetukselle
nykyistä paremmat edellytykset toteutua tavalla, joka vastaa
ajan käsityksiä oppimisesta. Pelikenttä ei ole tyhjä,
sillä varsinkin viime vuosien aikana monet yliopistot ovat
sisäisen ja ulkoisen arvioinnin pohjalta tarkastelleet opetustaan
ja lähteneet sitä kehittämään.
Minkälaisia ominaisuuksia pitäisi olla niillä ihmisillä,
joita yliopisto on kasvattanut isänmaan ja ihmiskunnan palvelukseen?
Ehkä tärkeintä on, että he ymmärtävät
vapaan tieteellisen tutkimuksen merkityksen uuden tiedon luomisessa
ja kyseenalaistavat olemassa olevan. He ovat sisäistäneet
tieteen etiikan tärkeimmän olemuksen eli rehellisyyden,
mikä ohjaa heitä missä tietojaan ja osaamistaan soveltavatkin.
Heitä luonnehtii avoin mieli, uteliaisuus ja kyky itsenäiseen
ajatteluun. Tältä pohjalta nousee uusien ideoiden rohkea
testaaminen, tavallaan tieteen harppauksenomaisen edistymisen edellytys.
Kiteytettynä on kyse kriittisestä ja itsenäisestä
ajattelusta; myös tieteellisen ajattelun ja ammatillisen osaamisen
yhdistämisestä.
On tärkeätä ymmärtää ja hyväksyä
yliopisto-opetuksen erityispiirteet. Edellä tuli jo korostettua,
että kaiken opetuksen on perustuttava tutkimukseen. On siis
ilmeistä, että tutkijalla on tässä mielessä
luonnostaan lankeava tehtävä, mutta vaarana on, että
rakkaus omaan yleensä melko suppeaan alaan voi estää
avaramman näköalan välittämistä opiskelijoille.
Toinen yliopisto-opetuksen erityispiirre on, että oppijat
ovat aikuisia, joilla on jo paljon pohjatietoa ja ennakkokäsityksiä.
Elämänkokemus voi olla vähäinen ja useimmiten
puuttuu selkeä kuva tulevan työn kehyksistä ja professiosta.
Tiedollisten tavoitteiden ohella on siis muitakin tärkeitä
asioita, jotka olisi otettava huomioon opintojen yhteydessä.
Oppimisen tavoitteena on kyky ymmärtää ja soveltaa
uutta tietoa. Opiskelijan on opittava ajattelemaan, ei vain toistamaan
annettua tietoa. Tämän vuoksi opiskelijan on muodostettava
itselleen uusia tiedon rakenteita, jotka ovat hänelle mielekkäitä
ja merkityksellisiä. Uusi tieto rakentuu vanhan päälle
ja oppijalta vaaditaan tiedon aktiivista työstämistä.
Puhutaan konstruktivistisesta näkökulmasta oppimiseen.
Tieto on myös merkityksensä ja soveltuvuutensa osalta
voitava sijoittaa siihen maailmaan johon se kuuluu. Lääketiede
on hyvä esimerkki alasta, jossa käytännön toiminta
on moniammatillista yhteistyötä; tarvitaan siis yhteisen
tiedon oppimista aidossa ympäristössä.
Käytännössä se tarkoittaa, että annetun
tai jaetun opetuksen sijasta tulisi käyttää aktivoivia
oppimismenetelmiä, joissa erilaisilla opiskelijoiden suorittamilla
tehtävillä on keskeinen sija. Tätä periaatetta
on mahdollista toteuttaa erilaisissa oppimisympäristöissä,
ehkä parhaiten pienryhmissä, mutta myös luennoilla.
Hyvä luento on inspiroiva ja mieleenpainuva kokemus, mutta
yksisuuntainen luennoiminen ei taida tuottaa juuri lainkaan sisäistettyä
tietoa kotiin vietäväksi. Ajattelu- ja päättelytehtävien
kautta kehitetään ajattelua. Tiedon soveltamista puolestaan
kehitetään oikeassa käytäntöä vastaavassa
ympäristössä. Opiskelijoiden itseohjautuvuus ja omaehtoinen
tiedonhaku on keskeisellä sijalla. Varsinkin nopeasti kehittyvillä
tieteenaloilla, joissa tieto karttuu ja vanhenee pikavauhtia, professoreilla
saattaa olla sellainen harha, että he parhaiten hoitavat opetustehtävänsä
kun kertovat opiskelijoille luennoilla kaiken minkä tietävät.
Tärkeämpää olisi ydinainestiedon tunnistaminen
ja opiskelijoiden valmentaminen aktiiviseen tiedonhakuun ja sen
kriittiseen arviointiin.
Hiljaisen tiedon välittyminen mallioppimisen kautta on tärkeä
elementti, joka asettaa professorin erityisen vastuulliseen asemaan.
Omakohtaisia kokemuksia on sekä hyvistä että huonoista
malleista. Uskon, että molemmat voivat olla opiskelijalle yhtä
hyödyllisiä. Opettajien ja opiskelijoiden välinen
välitön ja kollegiaalinen suhde auttaa jälkipolven
sosiaalistumisessa. Lääketieteellisissä tiedekunnissa
on tässä pitkä perinne.
Opiskelijat tulisi myös ottaa varhaisessa vaiheessa mukaan
tutkimukseen ryhmien tasavertaisina jäseninä. Käsittääkseni
tämä perinne on toiminut lääketieteellisissä
tiedekunnissa hyvin ja turvannut suhteellisesti laajan nuoren tutkijapolven
rekrytoinnin. Tällä hetkellä on niin Suomessa kuin
muuallakin Euroopassa vaikeuksia rekrytoida lääkäriksi
opiskelevia tai nuoria tutkinnon suorittaneita lääkäreitä
lääketieteelliseen tutkimukseen. Enemmän tutkijoita
tulee luonnontieteellisen perustutkinnon suorittaneista. Syitä
on useita, joista epävarma tulevaisuus varmasti on yksi tärkeimmistä.
Taustalla näen yliopistosairaaloiden muuttumisen akateemisen
kliinisen tutkimuksen tyyssijoista tulosta tuottaviksi terveystehtaiksi.
Siitä ympäristöstä nuoren on vaikea löytää
akateemisen uran tehnyttä opettajaa samastuksensa kohteeksi.
Tuskin kukaan kieltää, että opetus ja sen kehittäminen
ovat yliopistoissa yleensä olleet toissijaisia tutkimukseen
tehdyn panostuksen rinnalla. Syitä on useita, ja ne on useimmiten
helppo ymmärtää joskaan eivät välttämättä
aina hyväksyttäviä. Ensinnäkin perinteistä
suhtautumista opetukseen välttämättömänä
pahana, joka häiritsee tutkimustyötä ottamalla siltä
aikaa, on vaikea katkaista. Resurssien ollessa rajallisia tehdään
ensisijaisesti sitä mistä tulee kunniaa ja kiitosta. Kun
professorin virkaan tullaan käytännössä yksinomaan
tieteellisten ansioiden perusteella, ei ole odotettavissa, että
virassa oleminen muuttaisi kiinnostuksen kohdetta.
Kun tutkimuksen pitkäjänteinen jatkuminen on enenevästi
turvattava ulkopuolisella kilpailutetulla rahoituksella on ymmärrettävää,
että tutkimukseen on panostettava ja apuraha-anomuksiin on
käytettävä paljon aikaa. On mielenkiintoista todeta,
että hiljan kaksi hyvin erilaista huippututkijaa käyttivät
samantapaiset puheenvuorot. Akatemiaprofessorina toimiva molekyyli-
ja syöpäbiologi Kari Alitalo kiinnitti Helsingin Sanomien
haastattelussa huomiota siihen kuinka paljon tehokasta työaikaa
on käytettävä tutkimuksen rahoituksen hankkimiseen.
Suurimpana harmina hän pitää rahoituksen kangistumista:
vaaditaan pitkän ajan suunnitelmia ja niiden noudattamista
vaikka tutkimuksessa tehdyt yllättävät havainnot
voivat viedä sitä aivan uuteen suuntaan. Sosiaalipsykologian
emeritusprofessori Antti Eskola puolestaan ihmetteli Aamulehdelle
antamassaan 70-vuotispäivänsä haastattelussa sitä
kuinka nyt yliopistolla kaikki puhuvat rasittuneina tutkimussuunnitelman
teosta. Yhä harvempi kertoo, että on saanut tutkimuksen
valmiiksi ja että on saanut niitä ja niitä tuloksia.
Tutkimus ohjautuu hänen mielestään liikaa rahoituksen
myötä, joka yhä enemmän on hankittava ulkopuolelta.
Eskolan mielestä tutkimuksen pitäisi johtaa tutkijaa ideasta
ja aiheesta toiseen. Nyt tutkija tekee työn ja alkaa miettiä
uutta aihetta, johon saisi rahoitusta. Edellistä tutkimusta
ei ehdi kunnolla analysoida , eikä voi rauhassa miettiä
tulosten merkitystä. Nämä puheenvuorot heijastavat
käsittääkseni aika hyvin sitä ilmapiiriä
mikä yliopistoissa tällä hetkellä vallitsee.
Ei voi välttyä ajatukselta, että tämä kaikki
uhkaa tutkijan luovuutta ja tutkimuksen iloa. Kun tähän
vielä lisätään se työ mikä on tehtävä
ulkopuolisen rahoituksen kanavoimiseksi ja sen oikeudellisuuden
turvaamiseksi ja eettisten toimikuntien edellyttämien velvoitteiden
täyttämiseksi, voi kulua vuosi tai kaksi ennen kuin suunniteltuun
tutkimukseen voidaan ryhtyä.
Tutkimustyö on kiehtovaa ja jännittävää,
luovuuden kaipuuta toteuttavaa, kunnian ja palkitsevuuden kautta
potentiaalisesti huumaavaa. Tutkimustyön tuloksia on helpompi
mitata kuin opetustyössä saatuja tuloksia. Kiitoksen saaminen
on todennäköisempää tutkimustyön tuloksista
kuin opetussuorituksesta. Mutta professoreiden tulisi ehkä
yrittää nähdä voimavarana opiskelijan ja opettajan
välisen vuorovaikutuksen. Opettaminen on vaikeata jos sen oikein
haluaa taitaa. Kyse on useinkin itsensä likoon panemisesta.
Pelko siitä, että tietämättömyys, avuttomuus
tai kyvyttömyys välittää tietoa paljastuisi
voi olla raskas taakka. Olisi hyvä muistaa, että nöyryys
on tässäkin niin kuin vaatimattomuus: se pukee ja saa
myötätuntoa osakseen. Opettamisen taito ei ole myötäsyntyistä,
vaan sen saavuttaminen edellyttää kouluttautumista, oppimisteorioiden
omaksumista ja usein ajattelun ja omien asenteiden muokkaamista
uuteen uskoon.
Aika tavallista on, että professori on halukkaampi ottamaan
hallintotehtävän kuin kehittämään oman
alansa yliopisto-opetusta. Ehkä tuntuu jotenkin siltä,
että hallinto häiritsee vähemmän tutkimusta
kuin opetus. Totuus on useimmiten aivan toinen. Mutta voihan olla,
että hallinnossa toimiminen tuo oman alan tarpeisiin lisää
resurssia, vaikka epäilen ettei tämäkään
yleensä toteudu. Päinvastoin, omien etujen hoitaminen
katkaisee kyllä yleensä hallintouran lyhyeksi.
Vielä koskettelen asiaa, joka laajemmin tarkastellen liittyy
tutkimus- ja oppimisympäristöön. Rauhallinen ja harmoninen
ympäristö, jossa myös henkilösuhteet ovat kunnossa,
on olennaisen tärkeä, kun ajatellaan uusien ideoiden syntyä
ja opettajien ja opiskelijoiden hedelmällistä vuoropuhelua.
Mutta onko tulosjohtaminen myötäjäisineen tullut
yliopistoon nakertamaan tätä perustaa? Miten tulokseen
tuijottaminen soveltuu yliopistoideologiaan? Yliopiston tutkimuksen
ja opetuksen kytkeminen tulokseen on ilman muuta ongelma. Herää
paljon kysymyksiä. Miten voidaan yhdistää toisiinsa
tavoite nopeasti syntyvistä tuloksista ja vapaa tutkimus, joka
pohjautuu monipuoliseen ajatteluun ja sen edellyttämään
rauhallisen ilmapiirin? Onko mitenkään mahdollista, määritellä
tutkimuksen välittömästi näkyvän tuloksen
merkitystä pitkällä aikavälillä edes vertaisarvion
pohjalta? Tai ehkä juuri vertaisarvio tekee sen erilaisista
inhimillisistä syistä johtuen mahdottomaksi. Kun tiede
etenee sattuman harppauksin, tärkeintä on ilmapiiri, jossa
uutta voi syntyä. Tarvitaan samassa tilassa toimivia, mutta
eri tavoin ajattelevia lahjakkaita ihmisiä – paljon puhuttu
kriittinen massa - uusia ideoita ja uutta tietoa luomaan ja keksimään
suuria asioita. Opettamisessakin voi olla liian kova vauhti. Ei
taida olla viisasta pitkällä tähtäimellä
pakottaa kaikkia opiskelijoita suorittamaan tutkintonsa tietyssä
määräajassa, vaikka siihenkin on perusteensa. Oppiminen
ja tiedon sisäistäminen vaatii aikaa ja sellainenkin on
sallittava
Lopuksi totean, että en osaa ennustaa miltä näyttävät
yliopistoprofessorin tehtävät 10-15 vuoden kuluttua. En
osaa vastata siihenkään miten hyvin yliopistot voivat
jatkossa vaalia tutkimuksen ja opetuksen yhteyttä korostavan
idean toteutumista. Voi olla, että yhteiskunnan rakenteita
ja toimintoja koskettavat muutokset edellyttävät yliopistojen
sopeutumista uudenlaisten koulutusohjelmien tuottamiseen. Oli niin
tai näin, yhteiskunta tarvitsee ammattilaisia, jotka eivät
ole elämälle vieraita. Opetuksen kehittäminen ja
oppimisen edellytysten luominen tulee siksi olemaan entistä
tärkeämpää. Käytännön ratkaisu
saattaisi olla luoda yliopistoihin ansioitumisputket, joissa vankan
tutkijakokemuksen omaavat voisivat halutessaan tehdä uraa opetuksen
alalla. Ryhmässä tai oppialalla voisi siis olla rinnan
ja yhteistyössä tutkimusprofessoreita ja opetusprofessoreita.
Satu Lähteenmäki:
Professorijohtajan tärkein työkalu on terve itsetunto
Takana ovat ne ajat, jolloin professorin tärkein tehtävä
oli oma tutkimustyö. Nykypäivän professori on oman
oppiaineensa toimitusjohtaja, jonka kontolla on sekä oman tieteenalan
eteenpäinvieminen ja kaikkinainen edistäminen että
henkilöstön hyvinvointi.
Etenkin yhden professorin oppiaineessa johtaja kantaa vastuuta sekä
tieteenalastaan että hallinnosta. Ihmisten ja resurssien hankinta
ja ylläpito ja akateeminen sisällöntuotanto eli opetuksen
ja tutkimuksen suunnittelu ja ylläpito kulkevat arjessa käsi
kädessä, mutta vetävät joskus konkreettisesti
eri suuntiin.
Surutyötä, oman arvon ymmärtämistä
ja yhteispeliä
- Tärkein professorijohtajaa arjessa kantava ominaisuus on
terve itsetunto, tiivistää johtamisen ja organisoinnin
professori Satu Lähteenmäki. Akateemisen johtajan päivittäin
hallittava pelikenttä on poikkeuksellisen laaja ja monihaarainen.
– Akateemiset johtajat valitaan tehtäviinsä pääasiassa
muiden kuin johtajanominaisuuksiensa perusteella. Niin toimitaan
usein yrityselämässäkin, jossa parhaat asiantuntijat
valikoituvat yleensä johtajantehtäviin. Onnistuakseen
akateemisen johtajan on oivallettava, kuinka hänen roolinsa
muuttuu. Tutkijan identiteetti siirtyy sivuun johtajuuden tieltä.
Muutos on monelle iso mentaaliharppaus. Et olekaan enää
automaattisesti “viisain omalla asiantuntemusalueellasi”.
Olet kuitenkin tärkein, jos pystyt luomaan onnistumisen edellytyksiä
työyhteisösi muille jäsenille. Hyvä johtaja
kestää muutoksen ja ymmärtää oman arvonsa
uudessa tilanteessa. – Omasta aktiivisesta kokopäivätutkimuksesta
luopuminen vaatii meiltä professoreilta yleensä surutyötä.
Professorilla on kuitenkin jatkossa oikeus odottaa, että tutkimusryhmä
huolehtii tiedonhankinnasta ja tuottaa uutta tietoa ryhmän
jalostettavaksi. Tässä jalostuksessa ja uuden tiedon markkinoille
viemisessä professorilla on taas ryhmän nimekkäimpänä
edustajana tärkeä tehtävänsä hoidettavanaan,
muotoilee Lähteenmäki.
Kaksintaisteluista yhteispeliksi
Ihmisten johtamisessa akateemisella johtajalla on paljon pelissä.
Akateeminen työyhteisö koetaan usein poikkeuksellisen
repiväksi. Professoriksi tullakseen
hakijan on voitettava jokainen kisa ja perille päästyään
taas opittava häviämään samoissa tiedonhankintakisoissa,
eli annettava muiden mennä ohitse. Itsetunnon uudet elementit
ja uuden yhdessä tuotetun tiedon esillepanon mekanismit on
tiedostettava. Professori ei ole tieteellinen varas esittäessään
oman tutkimusryhmänsä tietoa, jonka jalostamiseen hän
on osallistunut. Korrekti copy right -käytäntö on
kaiken perusta eli viittaukset oikeisiin lähteisiin on muistettava.
Yhteinen tiedontuotanto edellyttää myös uudenlaista
yhteisöllisyyden kokemusta, joka on monille yksilösuorituksia
ihannoineille tieteenaloille ollut vieras.
Yliopistomaailma on kisailukulttuuriltaan keskimääräistä
rankempi ympäristö myös johtajalle. Eri kilpailuasetelmista
johtuen johtajalla on usein alaisenaan aiemmin samaan maaliin kirineitä
yksilösuorittajia – ehkä myös omia kilpahakijoitaan,
jotka pitäisi uudessa tilanteessa valjastaa pelaamaan yhteiseen
maaliin. Johtajan on kyettävä pitämään
huolta ihmisistä, jotka ovat henkisesti vereslihalla monista
syistä ja siksi vaativia johdettavia. Pienen maan ongelmista
johtuen takana voi olla myös monia aiempia gradeerauksia, joissa
on jouduttu julkisesti arvioimaan toisen tieteellistä panosta.
Inhimillinen muisti on tunnetusti pitkä ja se rasittaa yhteistyötä.
Vanhoja luurankoja löytyy oppiaineiden kaapeista joskus runsaanpuoleisesti
eikä kukaan välttämättä edes muista kaikkien
kaunojen syntyhistoriaa. Pitkät työurat lisäävät
näiden luurankojen määrää ja akateemisiin
työyhteisöihin hiipinyt pakkotahtisuus lisää
hankalasti poistettavaa kollektiivisen riittämättömyyden
tunnetta.
Pitkien työurien vastapainona on hyvin lyhyeksi jääviä
määräaikaisia työuria. Tieteen tekemiseen, opetukseen
ja yhteiskunnan moninaiseen palvelemiseen riittävän kriittisen
massan synnyttäminen jatkuvasti muuttuvalla pelaajamiehityksellä
onkin professorijohtajan arkisia pulmia. Samalla hänen pitäisi
pystyä olemaan esimiehenä kunnioitettavissa työyhteisössään
ja kannettava hyvin erilaisia ihmisiä henkisesti.
Tuloksen puute ei vie ulos – eikä tulos tuo
aina palkintoa
Ei-tuotannollisen, tutkimuksen ulkopuolisen työn määrä
on moninkertaistunut professorin arjessa ja tuottanut paljon pakkotahtisuutta
ja uutta hallinnollista työtä, jota kukaan ei haluaisi
tehdä, jos voisi vapaasti valita. Omat lisänsä tuo
yliopistoihin istutettu tulosjohtaminen, joka on toteutunut puutteellisena.
Tavoitteita kyllä asetetaan ja niiden toteutumista mitataan,
mutta tuloksesta ei aina voida palkita eikä myöskään
sen puute vie ulos pelikentältä. Johtajan kontolle jää
monenlaista arviointia ja mittaamista.
- Varovainen siirtyminen uuteen palkkausjärjestelmään
on kuitenkin oikea suunta, vaikka siihen liittyvä arviointityö
onkin vaativaa eikä houkuta juuri ketään. Toiminnan
suuntaamiselle tulospalkkaus on kuitenkin positiivinen asia, valitettavasti
kannusteosan suuruus on toistaiseksi vain olematon. Palkkapottiin
täytyisi saada tuntuvasti lisää jaettavaa, että
se tarjoaisi todellisia kannustemahdollisuuksia ja auttaisi myös
kilpailemaan yksityissektorin kanssa. Tulospalkkio on kuitenkin
tulosohjauksen välttämätön edellytys ja meidän
on opittava sen kanssa elämään nyt kun mahdollisuus
siihen viimein on tulossa, vaikkakin puutteellisena, kannustaa Lähteenmäki.
Mistä tukea esimiestyöhön?
- Professorijohtajan elämää helpottaisi aika ajoin
taattu riittävän pitkä sapattivapaa, jolloin esimies
voisi ladata akkujaan ja tietovarastojaan omalla tieteenalallaan.
Se auttaisi kantamaan myös hallinnollisten velvoitteiden kuormaa.
Laitosjohtajuus, joka kehitettiin aikanaan keventämään
rinnakkaisten oppiaineiden esimiesten hallinnollista taakkaa, ei
monessakaan paikassa ole onnistunut tavoitteissaan ja sitä
pitäisi kehittää jotta hallintoportaita saataisiin
karsittua. Yliopistojen byrokratiaa pitäisi muutenkin kyetä
keventämään. Tarvitsemme lisää joustavuutta
yliopistojen arkeen, perää Lähteenmäki.
Valmista johtajakoulua akateemisille esimiehille Lähteenmäki
ei ole löytänyt, sillä jokainen akateeminen ryhmä
ja oppiaine on omanlaisensa johdettava. Esimiestyön problematiikkaan
sen sijaan voi perehtyä oppimalla ymmärtämään
yleisimpiä ihmisten johtamisen sudenkuoppia. Ratkaisukeskeiset
menetelmät auttavat syntyneiden pattitilanteiden aukomisessa
ja eteenpäin katsominen voittaa yleensä menneisyyteen
jämähtämisen. Tiedon lisääminen organisaatioiden
toiminnasta on hyvä asia, mutta ei sellaisenaan vielä
tee kenestäkään hyvää johtajaa. Oma johtamistapa
on edelleenkin etsittävä kantapään kautta, sanoo
Lähteenmäki ja alleviivaa jälleen akateemisen johtajan
tervettä itsetuntoa, sillä huonommuuden ja epäonnistumisen
kokemus säteilee väistämättä johdettavaan
yksikköön. Kokemus onnistumisesta auttaa jokaista johtajaa
kantamaan omat puutteensa ja näkemään alaistensa
onnistumisen arvon myös omalle työlleen.
Teksti: Tuula Vainikainen
Mauno Kosonen:
Professori ja kolmas tehtävä
Yliopistot ovat saaneet uudessa yliopistolaissa ns. kolmannen
tehtävän, joka voidaan tulkita yhteiskunnalliseksi vuorovaikutukseksi
(YVV). Pikemmin kuin tehtävä, varsinkaan uusi, se on lakitekstinkin
mukaan näkökulma, joka yliopistojen tulee ottaa huomioon.
Lain mukaan “Tehtäviään hoitaessaan yliopistojen
tulee toimia vuorovaikutuksessa muun yhteiskunnan kanssa ja edistää
tutkimustulosten ja taiteellisen toiminnan yhteiskunnallista vaikuttavuutta.”
Yliopistojen ns. kolmannen tehtävän sisältö
on valtakunnallisestikin vasta vähitellen muotoutumassa, niin
Helsingin yliopistossakin. Edelleen mietitään, mikä
on se lisä yliopistojen normaaliin toimintaan, jota lakitekstin
täydennyksellä halutaan erityisesti korostaa? Usein se
on tulkittu velvoitteeksi osallistua entistä voimakkaammin
yhteiskunnan alueelliseen kehittämiseen, mutta pitääkö
se sisällään muitakin lisävelvoitteita?
Mielenkiintoista on pohtia sitäkin, mitä käytännössä
tarkoittaa se, että yliopisto toimii vuorovaikutuksessa muun
yhteiskunnan kanssa. Miten tämä velvoite jakautuu esimerkiksi
eri henkilöstöryhmien kesken? Tuskin on ajateltu riittävän,
että rehtori pitää yhteyttä ympäröivään
yhteiskuntaan tai se, että opiskelijat ja nuoremmat tutkijat
askartelevat opinnäytetöissään elävästä
elämästä hankittujen aineistojen kanssa. Ilmeisesti
lakia säädettäessä on ajateltu, että velvoite
koskee koko yliopistoyhteisöä, sen kaikkia toimia ja toimijoita.
Kokemuksesta kuitenkin tiedetään että kaikkien tehtävä
ei välttämättä ole kenenkään tehtävä
ja pahoin pelkään, että vastuu tästä lakisääteisestä
lisäpainotuksesta yliopistojen normaalirutiineihin, tulkittiinpa
sen sisältö miten tahansa, lankeaa viime kädessä
professorikunnan harteille.
Tutkimus ja yhteiskunnallinen vuorovaikutus
Vuorovaikutus yhteiskunnan kanssa on sisältynyt yliopistolliseen
tutkimukseen sen syntymisestä lähtien. Tarve vuorovaikutukseen
on kasvanut voimakkaasti viime aikoina. Syynä tähän
on ollut tutkimusrahoitusrakenteen muutos ja julkisen vallan tiukentuneet
tuloksellisuus- ja tehokkuusvaatimukset. Myös yhteiskunta-
ja elinkeinorakenteen muutos ovat lisänneet tieteellisen tutkimuksen
merkitystä ja yhteiskunnan eri toimijoiden kiinnostusta sen
hyödynnettävyyteen.
Yliopistojen odotetaan toimivan entistä voimakkaammin innovaatioiden
synnyttäjänä, harjoittavan tutkimusta erityisesti
strategisesti tärkeillä teknologian ja talouden aloilla
ja käsittelevän yhteiskunnallisten muutosten mukanaan
tuomia ongelmia. Tämä kaikki edellyttää kiinteää
vuorovaikutusta eri toimijoiden kanssa, mutta ei vielä takaa
tieteellisen tutkimuksen vaikuttavuutta. Se edellyttää
paitsi tutkimustulosten sisällöllistä relevanssia
myös onnistumista tiedon siirrossa mahdolliselle hyödyntäjälle,
jolla tulisi lisäksi olla riittävä kyky tiedon hyödyntämiseen.
YVV:n näkökulmasta tutkimukseenkaan perustuva tieto sinänsä
ei vielä hyödytä ketään, vaikka se olisi
julkaistunakin olemassa.
Tutkimuksen vaikuttavuus ilmenee ainakin kolmella tavalla. Yliopistollista
tutkimusta voidaan hyödyntää 1) tutkimuksessa, mikä
kuuluu tieteellisen tutkimuksen luonteeseen, 2) opetuksessa, käsittäen
kaikki koulutuksen tasot perusopetuksesta tieteelliseen jatkokoulutukseen
ja aikuiskoulutukseen saakka, mukaan luettuna oppikirjojen tuottaminen
ja 3) kaupallisesti, elinkeinoelämän toimijoiden välityksellä.
Varmaan on muitakin tapoja olemassa. Tieteellisen tutkimuksen vaikutusten
todentamista vaikeuttaa se, että usein ne ovat epäsuoria
ja syntyvät hyvinkin pitkällä aikavälillä.
YVV:n haasteita tutkimuksen näkökulmasta on mm. tasapainoilu
erilaisten yhteiskunnassa ilmenevien intressien välillä.
Akateemiset intressit eivät aina käy saumattomasti yhteen
valtiovallan, yritysmaailman tai kansalaisyhteiskunnan odotusten
kanssa. Voimistuva kilpailu rahoituksesta saattaa johtaa siihen,
että edellytykset tutkimuksen tekemiseen yleensä ja erityisesti
kaupallisesti hyödynnettävissä olevan tutkimuksen
tekemiseen vaihtelevat suuresti tieteenaloittain. Käytännössä
tämä tarkoittaisi sitä, että yliopistollisen
tutkimuksen tekemisestä vastaavat professorit olisivat edustamistaan
aloista johtuen lähtökohdiltaan eriarvoisessa asemassa
lakipykälän loppuosan noudattamista ajatellen.
Koulutus ja yhteiskunnallinen vuorovaikutus
Koulutuksessa YVV alkaa opiskelijoiden rekrytoinnista. Yhä
enemmän ollaan yhteydessä myös mahdollisiin työllistäjiin
tekemällä tunnetuksi edustamiensa tutkintojen sisältöjä
ja valmistuneiden osaamista sen turvaamiseksi, että omat kasvatit
pääsevät valmistuttuaan kiinni työelämään.
Yhteistyötahoina ovat mm yritykset ja muut työnantajat,
tutkimuslaitokset, ammattijärjestöt ja – liitot,
ministeriöt ja alumnit.
Myös koulutuksen osalta YVV on tasapainoilua ympäröivän
yhteiskunnan ja yliopiston omien intressien välillä. Miten
suhtautua silloin tällöin esiin nouseviin akuutteihin
tarpeisiin kouluttaa nopeasti lisää ihmisiä tietylle
alalle tilapäisellä lisäresurssoinnilla? Miten varmistaa,
etteivät nämä tilapäiset käytännöt
pääse muodostumaan vallitseviksi, jolloin yliopistolliseen
koulutukseen oleellisesti liittyvä pitkäjänteisyys
vaarantuu. Tämäkin koskee mitä suurimmassa määrin
professorikuntaa.
Koulutuksen puolella isona haasteena on kansainvälisen vuorovaikutuksen
lisääminen. Opetuksen kehittäminen edellyttää
sitä ja lisäksi Suomi tarvitsee myös kansainvälisiä
osaajia kilpailukykynsä turvaamiseksi. Bolognan prosessin tavoitteena
oleva yhteinen eurooppalainen korkeakoulutusalue tulee työllistämään
suomalaistakin professorikuntaa lähivuosina varsin merkittävästi.
Kansallisen vuorovaikutuksen lisäämisessä riittää
myös tehtävää. Yhteistyö yliopistojen kesken
virtuaaliyliopistohankkeessa ja valtakunnallisen JOO sopimuksen
käyttöön otossa lisäävät professorienkin
työtaakkaa lähivuosina.
Yliopistojen osallistuminen alueelliseen kehittämiseen
Yliopistojen rooli alueellisessa kehittämisessä on ollut
esillä OPM:n tuottamissa asiakirjoissa jo muutaman vuoden ajan.
Tuorein on OPM:n asettama velvoite yliopistoille ja ammattikorkeakouluille
uusia niiden parin vuoden takaiset yhteiset alueelliset kehittämisstrategiat
ensi syksyyn mennessä. Aluestrategioiden tulee olla vähintään
maakuntatasoisia, mielellään maakunnan rajat ylittäviäkin.
Tehtävä koskee sekä emoyliopistojen että sivutoimipaikkojen
sijaintimaakuntia ja erityisesti sitä on korostettu yliopistokeskuspaikkakunnilla,
joilla urakkaan osallistuu useampia yliopistoja ja ammattikorkeakouluja.
Helsingin yliopistolle tämä toimeksianto merkitsee osallistumista
aluestrategioiden päivittämiseen vähintään
11 maakunnan alueella, mielellään useammankin.
Myös erillislaitosten ja verkostojen toiminta on viime kädessä
professorikunnan vastuulla. Professorit toimivat laitosten ja verkostojen
johtajina ja osallistuvat niiden hallintoelimiin, joissa usein on
myös ympäröivän yhteiskunnan edustajia. Ainakaan
nämä professorit eivät voi välttyä yhteiskunnalliselta
vuorovaikutukselta yliopistotehtävissään.
Professori ja yhteiskunnallinen vuorovaikutus
Se mitä edellä on todettu yliopistojen tehtäväksi
tai velvoitteeksi, lankeaa suurimmalta osalta professorikunnan vastuulle.
Yksittäisen professorin kohdalla se merkitsee toimenkuvan monipuolistumista
entisestään. Enää ei riitä, että vuorollaan
osallistuu oman laitoksensa tai tiedekuntansa hallintoon. Nyt edellytetään
lisäverkottumista niin yliopiston sisällä kuin sen
ulkopuolellakin erilaisten toimijoiden kanssa, niin tutkimuksessa
kuin opetuksessakin. Yhä harvempi professori voi keskittyä
vain sen tekemiseen mitä itse pitää tärkeimpänä,
myös muiden intressit pitää ottaa huomioon.
Perustehtävien hoitamisesta ei ole varaa tinkiä, mutta
työtuntejakaan ei ole juuri mahdollisuus lisätä.
Erityisesti johtotehtävissä toimiville professoreille
tämä asettaa mielenkiintoisen haasteen professorikollegojensa
kanssa käymilleen kehityskeskusteluille. Ennen kaikkea haaste
kohdistuu kuitenkin laitos-, tiedekunta/osasto- ja yliopistoyhteisöihin,
joiden tulisi jaksaa motivoitua tästä yhteiskunnallisen
vuorovaikutuksenkin näkökulmasta – ja professorikunnan
asennoituminen tässä on aivan ratkaisevaa.
(painetun lehden s. 8-19) |