Professorien palkkaus Saksassa
Saksan liittohallitus on ryhtynyt uudistamaan virkamiesten palkkausjärjestelmää.
Tämä koskee myös professorien palkkausta. Ensimmäiset
osavaltiot ovat jo ottaneet käyttöön uuden W-palkkausjärjestelmän,
mutta monessa osavaltiosssa prosessi on vielä kesken.
Saksassa on käyty jo hyvinkin pitkään debattia korkeakoululaitoksen
tuloksellisuudesta, ja juuri tällä hetkellä koko
koulutuspolitiikka (saksaksi Bildungspolitik) näyttää
olevan syvässä kriisissä. Ei vähiten siksi,
että julkista rahaa on entistä vähemmän jaossa.
Henkilökunnan palkat nielevät noin 70-80 % yliopistojen
budjeteista. Palkkoja ei voi supistaa, korkeintaan henkilökuntaa
voidaan vähentää ja onkin vähennetty. Pelastuksena
tarjotun ulkopuolisen rahoituksen hankkimisesta on tullut tärkeä
kriteeri professorin työpanosta arvioitaessa.
Saksassa toimii tällä hetkellä 87 yliopistoa, tekniset
korkeakoulut ja -yliopistot mukaan luettuina. Ammattikorkeakouluja
on huomattavasti enemmän: peräti 146. Lisäksi on
vielä koko joukko muunlaisia korkeakouluja. Valtaosa yliopistoista
ja ammattikorkeakouluista toimivat julkisen rahoituksen turvin.
Kulttuuri ja tiede, ja siten myös korkeakoulut ovat osavaltioiden
vastaavien ministeriöiden toimialaa. Liittovaltiolla on vain
kompetenssi linjaamiseen. Siten yliopistohallinto vaihtelee osavaltiosta
toiseen. Samoin vaihtelevat saatavilla olevat resurssit. Ongelmat
ovat aivan eri luokkaa köyhimpiin kuuluvissa osavaltioissa,
Saksi-Anhaltissa. Mecklenburg-Etupommerissa ja Berliinissä,
kuin kaikkein varakkaimmissa osavaltioissa, Baijerissa ja Baden-Württembergissä.
Palkoissa eroja osavaltioiden välillä
Tähän asti Saksan professoreiden aseman ja palkkauksen
peruspilari on ollut heidän virkamiesstatuksensa. Virkamiehillä
on mm. oma eläkejärjestelmänsä. Nykyinen sosiaalidemokraattien
ja vihreiden liittohallitus on ryhtynyt uudistamaan virkamiesten
palkkausjärjestelmää, itse statusta kuitenkaan purkamatta.
Perusajatuksena on ollut antaa työnantajalle enemmän joustovaraa
suunnittelulle. Alempipalkkaisia olisi motivoitava ja heille pitäisi
antaa paremmat tulevaisuudennäkymät. Ennen kaikkea halutaan
edistää suoritushalua. Määräaikaisuutta
suositaan.
Saksassa yliopistojen toimintaa ja mm. professorien palkkausta
säätelevä lainsäädäntö on perinteisesti
ollut kaksiportainen. Liittopäivät säätävät
puitteet (Hochschuhlrahmengesetz), jokainen osavaltio luo niitä
soveltamalla omat korkeakoululakinsa. Tällä tavoin mm.
palkkausperiaatteet ovat Saksassa kautta maan samat, mutta faktiset
palkat saattavat poiketa osavaltiosta toiseen. Nykyinen professoreiden
palkkausuudistus on liittotasolla kirjattu vuonna 2002 voimaan tulleeseen
lakiin nimeltä Professorenbesoldungsreformgesetz. Ensimmäiset
osavaltiot kuten Alasaksi ovat jo siirtyneet laissa määriteltyyn
uuteen W-palkkausjärjestelmän, monessa osavaltiossa prosessi
on vielä kesken. Tällä hetkellä on kaikkialla
vielä entinen C-palkkaluokka-systeemi käytössä.
Yleisesti ottaen ketään vanhan järjestelmän
mukaan palkattua ei voi pakottaa uuteen järjestelmään,
siten W-palkkaluokat koskevat lähinnä vain uusia sopimuksia.
C- palkkausluokkien hierarkiassa on ylimpänä oppituolinhaltija,
jonka asema ilmaistaan hakuilmoituksissa C4-professuurina. Tällaisen
viran hakijalta edellytetään paitsi tohtoria myös
habilitaatiota, joitakin harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta. Muut
yliopistoprofessorit ovat C3- palkkausluokassa. Lisäksi on
vielä olemassa professorien C2-luokka, etenkin ammattikorkeakouluissa.
Ammattikorkeakouluissa on C3 ja C2 professoreita tällä
hetkellä suhteessa 40/60 %. Viimeinen C1-luokka on habilitoituvan,
siis jo tohtoroituneen tieteellisen assistentin palkkaluokka.
Elokuusta 1.8. 2004 lähtien voimassa olevan liittovaltiotason
taulukon mukaan C4-professorin lähtöpalkka läntisessä
Saksassa on 3.736 euroa (brutto) kuukaudessa. Tähän tulevat
vielä ikälisät (15 kpl), maksimissa ollaan silloin
jo yli 6000 euron lukemissa. Idässä palkat ovat muutamaa
prosenttiyksikköä pienempiä. C3 professoreilla vastaavat
luvut ovat aluksi 2941, lopuksi 5305 euroa. Jokaisella osavaltiolla
on omat toisistaan hieman poikkeavat taulukot lisineen.
Lisäetuja saavat etenkin C-4 professorit viran täyttämisen
yhteydessä. Hakija voi asettaa ehtoja joko uuteen paikkaan
tulemiselleen tai vanhalle paikalle jäämiselleen. Neuvoteltavana
voivat olla korkeampi palkka, assistentti- ja sihteeritoiveet, käyttörahaa
oppituolille, tutkimukseen jne.
Junioriprofessuuri riitelyn kohteena
Toinen laki vuodelta 2002, liittotasavallan palkkausrakennelaki
(Besoldungsstrukturgesetz) on asettanut yliopistot ja ammattikorkeakoulut
palkkauksen systematiikassa tasavertaisiksi. Vaikka ammattikorkeakoulut
ovatkin yliopistoihin verrattuina toisentyyppisiä, lainsäätäjä
halusi antaa jälkimmäisille samat kilpailumahdollisuudet.
Siten uudessa W-palkkausluokitusjärjestelmässä on
vain kaksi varsinaista professorinvirkaa, joiden koodit ovat W3
(4723 euroa 1.8.2004 lähtien) ja W2 (3890 euroa). Mitkä
näistä viroista otetaan käyttöön missäkin
korkeakoulussa päättää osavaltio. Kolmas ja
viimeinen, W1 –palkkausluokka koskee osa-aikaisia nk. junioriprofessuureja.
W1-peruspalkka on 3405 euroa. Junioriprofessorit ovat uusi kategoria,
syntynyt erityisesti humanistisella alalla siitä toiveesta,
että nuoret tutkijat voisivat päästä yliopiston
virkaan ja valmistautua varsinaiseen professuuriin nopeammin kuin
tähän asti. Viranhakijoiden korkea keski-ikä, 41
vuotta C-3 professuuriin ja vielä korkeampi C4 professuureihin
on ollut huolen aiheena. Mutta juuri junioriprofessuuri on hiljakkoin
joutunut liittovaltion ja osavaltioiden lainsäädäntökompetenssin
riitelykohteeksi.
Jokaisen osavaltion on määriteltävä palkkauskeskiarvo
(Besoldungsdurchschnitt), sisältäen peruspalkan ja suorituslisät.
Sen avulla osavaltio sitoutuu budjetoinnissaan pitämään
palkkamenot tiettyjen puitteiden rajoissa. Uudessa W-palkkausjärjestelmässä
peruspalkka on siis korkeampi kuin aikaisemmassa C-järjestelmässä.
Ikälisät on kuitenkin poistettu. Lisiä tulee, jos
osavaltio näin päättää, kolmenlaisina:
suorituslisinä tutkimuksen, taiteen, opetuksen tai jatkokoulutuksen
alalla, funktiolisinä (esim. hallinnolliset tehtävät)
ja rahallisina jatkuvaiskorvauksina, joko uutta paikkaa täytettäessä
tai virassa olevan henkilön lähdön estämiseksi,
aivan kuten ennenkin.
W-palkkaussysteemissä ei enää ole ylärajaa.
Liittoneuvosto Bundesrat on tätä kritisoinut ja ehdottanut,
ettei tähänastista C-palkkaluokkien ylärajaa ylitettäisi
kuin aivan erityistapauksissa, esim. henkilön ulkomaille siirtymisen
estämiseksi tai sieltä tulevan henkilön värväämiseksi.
Professoripalkan markkina-arvo
Hiljakkoin Alasaksin tiede- ja kulttuuriministeriö ilmoitti,
että “uusi systeemi on transparentimpi, oikeudenmukaisempi
ja motivoivampi kuin edellinen. Lisäksi uudistus lisää
huomattavasti yliopistojen autonomiaa.” Myös korkeakoulurehtoreiden
pysyvä konferenssi näkee positiivisena henkilön iästä
riippumattoman, suorituspohjaisen ja henkilökohtaisesti räätälöidyn
ansiotulon. Näin syntyisi professoreiden ja yliopistojen kesken
enemmän suorituskilpailua ja tulokset paranisivat. Berliinin
Tekninen yliopisto tiivisti lehdistötiedotteessaan uudistuksen
ydinsanoman näin: “Professorinpalkan on vastattava markkina-arvoa”.
Mutta onko kaikki nyt hyvin? Professorikuntaa on askarruttanut
luonnollisesti kysymys, laskeeko vai nouseeko palkka vanhasta järjestelmästä
uuteen siirtyjillä. Liittovaltio on vakuuttanut, ettei kenenkään
peruspalkka laske, päinvastoin. Yksi professoreiden etujärjestöistä
sen sijaan on laskenut, että C4-professoreille koituisi vuodessa
ansiomenetyksiä noin 85.000 – 450.000 euroa. Ne ovat
esimerkiksi peräisin aikoinaan oppituolia täytettäessä
sovituista lisätuloista. Markkina-arvon mukainen laskentaperusta
ei sekään saa varauksetonta kannatusta. Otsikolla “Kaupustelijoita
tieteen temppelissä” professori Barbara Zehnpfennig vastusti
Frankfurter Allgemeine Zeitungissa (22.5. 2002) yliopistolaitoksen
ekonomisointia tiivistäen sanomansa lauseeseen: “Geist
ist nicht
Hannes Saarinen
professori, Suomen Saksan instituutin johtaja
(painetun lehden s. 25-26) |